Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:33

Dat is op zich toch geen ramp dat die geplaatst worden? Dat is imo juist 1 van de mooie dingen van de social media: dat je al kan horen wat er er in de wandelgangen gefluisterd wordt, en daar eventueel wat rekening mee kan houden, nog vóórdat dingen officieel naar buiten worden gebracht.

Zolang men bij de feiten blijft (er wordt hier gezegd dat...) en duidelijk is dat iets (nog?) niet officieel bevestigd is, dan doe je er toch niemand kwaad mee :)

Mondy

Berichten: 11878
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:35

Echwel dat is in dat topic ook niet te doen.
Ik begrijp wel wat je bedoeld hoor. Maar wat bijvoorbeeld in dat topic gebeurd gebeurd in de media, op bedrijven irl enz.
Het is ook hier wederom voor ons niet mogelijk om uit te zoeken wat waar is en wat een gerucht is.
En ook de paniek is natuurlijk wat ieder er voor zich van maakt.

Dus hoewel ik je wel begrijp alsin hoe ik er bijvoorbeeld naar kijk, is het inhoudelijk niet mogelijk.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:38

Ik denk dat zelfregulatie in topics als die van Corona voldoet. :) Als je op elke slak zout legt is het niet bij te houden, maar is het ook niet bevorderend voor de gehele discussie. Ik denk dat men elkaar hierop wel aanspreekt.

Volgens mij gaat het hier ook niet om stokpaardjesgedrag, vind dat ook wel een wezenlijk verschil.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:04

Vond het wel geinig. In het ene topic wordt paniek gezaaid, maar dat is toegestaan omdat het wetenschappelijk bewezen is dat we allemaal aan de mazelen sterven, wanneer we ons niet inenten. Is er daadwerkelijk een virus, een echte reeel uitbraak, dan mag er geen paniek gezaaid worden. Dus iemand met een zwak immuunsysteem, die net als bij de mazelenuitbraak daar gevoeliger voor is dan een gezonder iemand, moet nju niet zeuren.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:10

Echt waar? Waar staat dat, dat we allemaal aan de mazelen doodgaan, als we niet vaccineren?

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:15

Leuke stropop Dinopino, maar meer ook niet.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:49

Nynke zou je wel willen antwoorden maar dan ga ik hier over een ander topic praten en dat is niet de bedoeling. Even iets luchtigers en dan ben ik weg. Hier liggen op de intensive care in Duitsland al de eerste handdoeken. Ze hebben hun plekken alvast gereserveerd:-) Deze mop vertelde een Duitser.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:13

Dino, dat is een verwijzing naar het coronatopic, denk ik? En dat mag wel? Maar je mag niet zeggen waar je hebt gelezen over het doodgaan aan mazelen?

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:27

Dat was dat andere topic. Ik kan er wel wat over zeggen wat ik bedoel. Maar dat is hier niet gewenst.
Was gewoon iets wat me net opviel en te binnenschoot. Maar heeft hier niets te zoeken. Het gaat hier over fakenieuws en misinformatie. Maar daar hadden de mods al een beslissing overgenomen. Dus eigenlijk kan dit topic dicht.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:39

"Maar dat is toegestaan omdat het wetenschappelijk bewezen is dat we allemaal aan de mazelen sterven, wanneer we ons niet inenten."

Het gaat om dit stukje, wat volgens mij nergens gezegd is, maar wat jij nu plaatst. En als er iets fake news is, is dit het wel. Heel apart dat je dat nu net in dit topic plaatst.

Kinke

Berichten: 20572
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:48

inderdaad, jij plaatst nu onzin, want dat wordt helemaal niet gezegd in dat betreffende topic

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:53

Nou, als je pro- vaxxers moet geloven hebben ze wel dat ( waan) idee, hoor... dat als je je kind niet inent tegen de mazelen, dat je kind groot gevaar loopt om te overlijden aan de mazelen. Misschien valt het in Nederland nog enigszins mee, maar bijvoorbeeld in de VS worden ouders echt als criminelen gezien. Totaal buiten proporties..

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:57

Nee, dat wordt nergens door de voorstanders van vaccineren gezegd en is gewoon een stropopredenering.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:08

Nou en of dat wel gezegd wordt. Zéker in de VS.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:11

We hebben het over bokt, Pocca, niet over de rest van de wereld. Het is erg lastig om te modereren op misinformatie over wat er gezegd wordt in Amerika.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:14

Ten eerste gaat het over het topic hier op Bokt en ten tweede heb ik zo'n flauw vermoeden dat je die bewering over de VS ook niet met een link kan onderbouwen. Wat dan weer mooi in dit topic over misinformatie past :D

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:32

Ik hoop overigens nog steeds dat Bokt het beleid aanpast, want het is echt bizar om discussies te voeren met mensen die geen enkele noodzaak hebben om (al is het maar een beetje) consistent of zorgvuldig te reageren, en die gewoon iedere keer weer dingen kunnen herhalen die allang weerlegd zijn - alsof het niet weerlegd is.

Want hoe goed ik de reacties ook vind... het is wel allemaal energie die wordt gestoken in een vrij bizarre cirkelgang, terwijl het duidelijk is dat er van een dialoog geen sprake is. Je kunt volgens mij geen forum hebben zonder een soort idee van gezamelijkheid. En ik heb echt veel liever dat het Bokt-team daar wat normen en waarden over bedenkt, dan de mensen die het minste interesse hebben in realiteit of sociale normen of wat dan ook.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:42

@shadow volgens mij is één criterium van sociale normen nou juist dat je iedereen zijn zegje gunt. Of ze nou wel of niet jouw normen en waarden delen of in dezelfde realiteit leven als jij, of niet. En ook geen voorbarige aannames doet over iemands interesse in “ de realiteit” en dus ook niet wil bepalen wat “ de realiteit” genoemd mag worden. Maargoed..

Mondy

Berichten: 11878
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:48

Shadow0 een dialoog is juist om het gesprek met beide kanten aan te gaan en niet alleen de eigen visie goed te vinden. (Monoloog)
In welk topic dan ook.

De normen en waarden die wij daarover hebben is elkaar in elkaars waarde laten. Respectvol naar elkaar zijn en als je het niet met elkaar eens bent dat ook kunnen accepteren wandel netjes weerleggen.

Normen en waarden is niet de ander monddood maken omdat iets of iemand een andere mening of acties heeft.

En dat geldt voor beide kampen in discussies en is wat ik helaas weer een beetje mis in sommige topics.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:49

Shadow0 schreef:
Ik hoop overigens nog steeds dat Bokt het beleid aanpast, want het is echt bizar om discussies te voeren met mensen die geen enkele noodzaak hebben om (al is het maar een beetje) consistent of zorgvuldig te reageren, en die gewoon iedere keer weer dingen kunnen herhalen die allang weerlegd zijn - alsof het niet weerlegd is.

Want hoe goed ik de reacties ook vind... het is wel allemaal energie die wordt gestoken in een vrij bizarre cirkelgang, terwijl het duidelijk is dat er van een dialoog geen sprake is. Je kunt volgens mij geen forum hebben zonder een soort idee van gezamelijkheid. En ik heb echt veel liever dat het Bokt-team daar wat normen en waarden over bedenkt, dan de mensen die het minste interesse hebben in realiteit of sociale normen of wat dan ook.


Er zou wel meer gemodereerd worden op de discussie als mogelijk toch?
@Mondy: wat vind je er als mod van als iemand letterlijk zo’n 5x precies hetzelfde bericht herhaalt in een discussie, en vervolgens niet eens netjes reageert op vragen over het desbetreffende bericht? Die continue cirkelgang is ontzettend vervelend, als er geen nieuwe argumenten komen en vragen compleet worden genegeerd.

Mondy

Berichten: 11878
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:53

Ik kan me voorstellen dat het vervelend is maar waarom wil je er dan perse nog een antwoord op als die toch niet komt ?
Als ik in een cirkeltje terecht kom met een discussie partner dan neem ik de stap terug omdat het me de energie/moeite niet waard is. Er zijn nog genoeg andere dingen om over verder te gaan zeker met meerdere gesprekspartners.

Maar iemand dwingen een antwoord te geven op mn vraag heeft geen nut.
Geen antwoord is soms ook een antwoord.

Of je kijkt waarom er geen antwoord komt. Weet diegene het antwoord niet.. zijn er teveel vragen waardoor overal op antwoorden niet lukt.. is het gegeven antwoord niet wat je het liefst wil horen of wil diegene het simpelweg niet zeggen.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:01

Mondy schreef:
Ik kan me voorstellen dat het vervelend is maar waarom wil je er dan perse nog een antwoord op als die toch niet komt ?
Als ik in een cirkeltje terecht kom met een discussie partner dan neem ik de stap terug omdat het me de energie/moeite niet waard is. Er zijn nog genoeg andere dingen om over verder te gaan zeker met meerdere gesprekspartners.

Maar iemand dwingen een antwoord te geven op mn vraag heeft geen nut.
Geen antwoord is soms ook een antwoord.

Of je kijkt waarom er geen antwoord komt. Weet diegene het antwoord niet.. zijn er teveel vragen waardoor overal op antwoorden niet lukt.. is het gegeven antwoord niet wat je het liefst wil horen of wil diegene het simpelweg niet zeggen.


Het probleem is dat diegene wel deelneemt in een discussie. Maar niet de discussieregels volgt. Het simpelweg negeren van die persoon zal geen nut hebben. Als er over wat anders wordt begonnen dan zal die persoon zich én als slachtoffer zien én duwt diegene zich toch wel weer in het nieuwe onderwerp. Je kan je voorstellen dat dit alles behalve goed is voor een goede discussie.

In plaats van dat je meerdere mensen gefrustreerd maakt en als het ware wegjaagt, is het toch veel beter voor de sfeer als de persoon die dus zich niet volgens de discussieregels gedraagt daarop wordt aangesproken? Als dit niet wordt gedaan heb ik persoonlijk het idee dat je echt om het probleem heen aan het draaien bent als mod, omdat je dus geen statement durft te maken over de manier waarop men graag discussies ziet op bokt. Als een iemand iets fout doet of de oorzaak is van een probleem, dan is het toch veel logischer om diegene daarop aan te spreken (desnoods via PB) in plaats van tegen de rest te zeggen ‘dan praat maar niet meer mee’? Dan straf je namelijk de rest, als het ware.

Het gaat me overigens ook echt niet om het negeren van een enkele vraag of het een tweede keer posten van eenzelfde bericht. Heb het over het structureel doen van deze dingen waardoor je de discussie zo ontzettend frustreert dat de sfeer er alleen maar heel slecht van wordt.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:02

Mondy schreef:
Shadow0 een dialoog is juist om het gesprek met beide kanten aan te gaan en niet alleen de eigen visie goed te vinden. (Monoloog)


Die treedt niet op.

Citaat:
Normen en waarden is niet de ander monddood maken omdat iets of iemand een andere mening of acties heeft.


Dat hangt er maar heel erg van af. Zeker als het gaat op het niveau van een betrekkelijk kleinschalig forum dat niet de omvang van een land heeft, heb ik echt liever dat er een aantal checks zijn die een beetje redelijkheid waarborgen. Want hoe het nu verloopt (bv het voortdurend spammen van 1 detail) slaat helemaal nergens op.

Mondy

Berichten: 11878
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:13

Bedankt voor de fijne feedback beide trouwens !

Laat ik vooropstellen dat ik het in een discussie ook fijn vind om gehoord te worden en antwoord te krijgen op mijn vragen. Echter zou ik het zelf ook fijn vinden dat als mijn antwoord niet is zoals de tegenpartij dat graag ziet dat ook dermate kan respecteren dat er niet telkens op gehamerd blijft.

@Imandra maar die sfeer wordt niet door 1 iemand bepaald. Dat doen meer mensen. Het is hoe je er zelf mee om gaat.
Wat ik in bepaalde topics zie is dat er veel mogelijkheden zijn om nog verder te discussiëren in andere richtingen maar dat er toch op 1 ding gefocust blijft.

Wat imo discussie regels zijn is hoor en wederhoor. Je hoeft het in een discussie echter totaal niet eens te zijn met elkaar maar ikzelf vind dat het de ander siert om ook eens te kijken naar wat de ander zegt. En daar wellicht zelf iets uit te halen. Dat mis ik bij beide kanten bij dit soort topics. Hoeft natuurlijk ook helemaal niet maar maakt de sfeer en het leren van iets wel leuker.

Wellicht toch eens proberen dan... 1 of 2 keer vragen (niet eisen) of er een antwoord komt en zo niet dan verder gaan met mensen die wel reageren.
En diegene die niet wil antwoorden zichzelf eens afvragen of je dan wel eea neer wil zetten.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:14

Mondy schreef:
Ik kan me voorstellen dat het vervelend is maar waarom wil je er dan perse nog een antwoord op als die toch niet komt ?


Omdat het manipulatieve, misleidende, gecherrypickte onzin is die steeds herhaald wordt!


Citaat:
Als ik in een cirkeltje terecht kom met een discussie partner dan neem ik de stap terug omdat het me de energie/moeite niet waard is.


Maar dit doet beinvloedt meer dan alleen maar dat ene topic. We mogen de realiteit echt wel wat meer waarde gaan geven. Dit gaat niet eens alleen maar over vaccinatie (wat al schadelijk genoeg is) maar ook om een hele manier van doen in onze maatschappij die op allerlei niveau's maakt dat men niks doet, men niet meer na wil denken met welk doel bepaalde regels zijn opgesteld. Alsof dat er allemaal niet meer toe doet.

Citaat:
Of je kijkt waarom er geen antwoord komt. Weet diegene het antwoord niet.. zijn er teveel vragen waardoor overal op antwoorden niet lukt.. is het gegeven antwoord niet wat je het liefst wil horen of wil diegene het simpelweg niet zeggen.


We weten ook waarom louche zadelverkopers die via de Markt regelmatig de boel lopen te flessen niet ingaan op kritische vragen.. dan is 'gewoon negeren' ook geen optie.

Door de verantwoordelijkheid helemaal bij de lezer te leggen, misken je bovendien precies dat gezamelijke waar ik het over had. Het gaat me er niet alleen om dat IK het irritant vind, daar kan ik de foei wel voor vinden, maar dat het breder gaat dan dat.