Mag je kritisch zijn op Bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:38

bigone schreef:
Ik maak me ook wel eens schuldig aan pittig en niet prettig commentaar geven. Op mijn leeftijd zou ik beter moeten weten en geloof het of niet, in het echt ben ik een heel lief persoon( volgens mijn omgeving) maar soms, heel soms zijn er bokkers die pretenderen alle wijsheid in pacht te hebben en openen ze een topic waarvan het meteen duidelijk is dat ze er totaal geen kaas van gegeten hebben en of het nu domheid of de bedoeling om te rellen is, dat werkt voor mij toch als een rode lap op een stier. Eigenlijk moet ik daar helemaal niet op reageren maar wanneer mensen op die manier met hun ( waarschijnlijke) paarden omgaan word ik iets minder aardig.


Je kunt je afvragen waarom het je zo raakt? welke gevoelens het naar boven haalt waardoor je zo gaat reageren? (overigens niet bedoeld als kritiek he)
Het getuigt in ieder geval van zelfinzicht dat je dit zo op durft te schrijven.

Over de "te dik" discussie, ik ken ruiters die wat dikker zijn maar zo goed kunnen rijden dat ze een paard echt niet in de weg zitten. En andersom, ruiters die niet dik zijn maar een paard vreselijk in de weg zitten.
Ik zou niet durven oordelen voordat ik de mensen irl heb zien rijden.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:39

Elisa2 schreef:
Ailill schreef:
Eens. Sommige niet, maar na 31 jaar leven, kan ik niet anders dan concluderen dan jullie vrouwen veel meer in zaken blijven hangen. Al is het een beetje mijn guilty pleasure aan het worden om hier op Bokt wat te generaliseren :P

Haha :D ieder zijn of haar hobby :P

Ik denk wel dat vrouwen altijd alles uit willen praten waar sommige dingen gewoon niet uit te praten zijn.
Hobby is een groot woord, maar ik vind het wel rete interessant. Vrouwen an sich ook hoor ;)

Ik weet niet of het echt alles uit willen praten is. Soms is iets uitpraten juist er niet meer over (door)praten. Ik denk steeds meer dat iedereen nog even snel z'n/d'r plasje moet doen.


Haha :D ja ik snap wat je bedoelt..een laatste punt willen maken. Mening doordrukken/ doordrammen.

Leven en laten leven zou de wereld een stuk prettiger maken. :)
Amen :)

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:39

karuna schreef:
Ik kwam toevallig het betreffende topic tegen. En de discussie die is ontstaan is nogal apart ja. Iets dat overduidelijk opvalt mag niet benoemd worden want kennelijk een bb er (ken ts niet overigens)

Maar ja ik heb het idee dat het bij bokt erger is dan elders. Persoonlijker op de man gespeeld en niet op de bal.

Een bb er komt overal mee weg lijkt, hoe laag de opmerkingen ook worden. Van alles wordt erbbij gesleept liefst, desnoods van lang geleden. En lezen is kennelijk geen vak meer. Een punt wordt gepakt en daar springen een aantal vaste aasgieren op af. En lijken er mee weg te komen ook.

Maar een bb er mag niet iets aan kritiek ontvangen. Omdat je dan wordt afgeslacht ook.

Maar ik merk wel dat mijn zin in iets plaatsen op een andere plek dan huiskamer heel erg verdwenen is. Weet van een aantal bokkers dat ze daarom alleen nog meelezen of zijn weggebleven. Heb het ook in de enquête vermeld.


Dat is ook onzin, die omslag kan bij ook bij een BB'er komen.

Ik zal geen namen noemen, maar iedereen weet wat ik bedoel als ik zeg dat er een bepaald ras paard razend populair was. Ieder topic wat werd geopend kwamen honderden 'leuke' reacties op met af en toe een negatieve die een compleet leger boktsoldaten over zich heen kreeg. Totdat opeens de negatieve reacties de overhand kregen en echt gemeen en hatelijk werden.

Daar is naar mijn mening veel te weinig op gemodereerd! Dat is compleet uit de hand gelopen en de desbetreffende TS is daar volgens mij ook goed ziek van geweest.

Zo kan ik nog minimaal drie bekende BB'ers opnoemen die hetzelfde hebben meegemaakt.

Daar mag wat mij betreft véél strenger op gemodereerd worden.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:43

KimD schreef:
karuna schreef:
Ik kwam toevallig het betreffende topic tegen. En de discussie die is ontstaan is nogal apart ja. Iets dat overduidelijk opvalt mag niet benoemd worden want kennelijk een bb er (ken ts niet overigens)

Maar ja ik heb het idee dat het bij bokt erger is dan elders. Persoonlijker op de man gespeeld en niet op de bal.

Een bb er komt overal mee weg lijkt, hoe laag de opmerkingen ook worden. Van alles wordt erbbij gesleept liefst, desnoods van lang geleden. En lezen is kennelijk geen vak meer. Een punt wordt gepakt en daar springen een aantal vaste aasgieren op af. En lijken er mee weg te komen ook.

Maar een bb er mag niet iets aan kritiek ontvangen. Omdat je dan wordt afgeslacht ook.

Maar ik merk wel dat mijn zin in iets plaatsen op een andere plek dan huiskamer heel erg verdwenen is. Weet van een aantal bokkers dat ze daarom alleen nog meelezen of zijn weggebleven. Heb het ook in de enquête vermeld.


Dat is ook onzin, die omslag kan bij ook bij een BB'er komen.

Ik zal geen namen noemen, maar iedereen weet wat ik bedoel als ik zeg dat er een bepaald ras paard razend populair was. Ieder topic wat werd geopend kwamen honderden 'leuke' reacties op met af en toe een negatieve die een compleet leger boktsoldaten over zich heen kreeg. Totdat opeens de negatieve reacties de overhand kregen en echt gemeen en hatelijk werden.

Daar is naar mijn mening veel te weinig op gemodereerd! Dat is compleet uit de hand gelopen en de desbetreffende TS is daar volgens mij ook goed ziek van geweest.

Zo kan ik nog minimaal drie bekende BB'ers opnoemen die hetzelfde hebben meegemaakt.

Daar mag wat mij betreft véél strenger op gemodereerd worden.
Kijk alleen even naar je eerste zin, als je zo bij mij was begonnen, was ik er direct klaar mee geweest. Het is toch niet aan jou om voor een ander te bepalen of iets wel/geen onzin is?

BigOne
Berichten: 38347
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:45

Wat betreft te dik, ik heb wel eens vriendelijk via pb gevraagd of er een reden voor de ts zijn omvang was omdat dit voor haar en voor het paard en het rijden niet fijn was. Meestal kun je dan echt wel in gesprek komen, dat mensen bezig zijn er iets aan te doen, ze al 20 kilo kwijt zijn of door ziekte zo stevig zijn. En heel soms krijg je gewoon terug dat je je bek dicht moet houden. Maar zeg je dit als eerste in een topic dan kan ik me goed voorstellen dat een ts diep verdrietig is want ze doet zo haar best , is al zoveel gewicht kwijt en dan is de eerste kritiek over je lijf.
Er zijn ruiters die aan de zware kant zijn maar zo goed in balans en harmonie met hun paard werken dat veel magere sprieten er wat van kunnen leren.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:46

bigone schreef:
Ik maak me ook wel eens schuldig aan pittig en niet prettig commentaar geven. Op mijn leeftijd zou ik beter moeten weten en geloof het of niet, in het echt ben ik een heel lief persoon( volgens mijn omgeving) maar soms, heel soms zijn er bokkers die pretenderen alle wijsheid in pacht te hebben en openen ze een topic waarvan het meteen duidelijk is dat ze er totaal geen kaas van gegeten hebben en of het nu domheid of de bedoeling om te rellen is, dat werkt voor mij toch als een rode lap op een stier. Eigenlijk moet ik daar helemaal niet op reageren maar wanneer mensen op die manier met hun ( waarschijnlijke) paarden omgaan word ik iets minder aardig.


Herkenbaar, zeker als het dierenwelzijn betreft.

BigOne
Berichten: 38347
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:50

Elisa2 schreef:
bigone schreef:
Ik maak me ook wel eens schuldig aan pittig en niet prettig commentaar geven. Op mijn leeftijd zou ik beter moeten weten en mgeloof het of niet, in het echt ben ik een heel lief persoon( volgens mijn omgeving) maar soms, heel soms zijn er bokkers die pretenderen alle wijsheid in pacht te hebben en openen ze een topic waarvan het meteen duidelijk is dat ze er totaal geen kaas van gegeten hebben en of het nu domheid of de bedoeling om te rellen is, dat werkt voor mij toch als een rode lap op een stier. Eigenlijk moet ik daar helemaal niet op reageren maar wanneer mensen op die manier met hun ( waarschijnlijke) paarden omgaan word ik iets minder aardig.


Je kunt je afvragen waarom het je zo raakt? welke gevoelens het naar boven haalt waardoor je zo gaat reageren? (overigens niet bedoeld als kritiek he)
Het getuigt in ieder geval van zelfinzicht dat je dit zo op durft te schrijven.

Over de "te dik" discussie, ik ken ruiters die wat dikker zijn maar zo goed kunnen rijden dat ze een paard echt niet in de weg zitten. En andersom, ruiters die niet dik zijn maar een paard vreselijk in de weg zitten.
Ik zou niet durven oordelen voordat ik de mensen irl heb zien rijden.

Tja, wat haalt dat gedrag bij mij naar boven, goede vraag. Heb mijn man even gevraagd , wanneer word ik fel: zijn antwoord is dat ik totaal niet tegen slecht behandelen van dieren kan en dan verander in een gigantische feeks. En wanneer mensen duidelijk de boel aan het bedonderen zijn, verder kon het het nog prima met me uithouden, gelukkig maar.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:54

De toon maakt de muziek. Zo simpel is het. En ook waarom je iets zegt. Sommige bokkers vinden het maar al te heerlijk om anderen na td trappen en hatelijke dingen te zeggen alleen maar omdat het kan.

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:55

Mando schreef:
Het is de toon die de muziek maakt.
Je kan best kritisch zijn op een aardige normale manier.
Dan kan de ts er mee doen wat ze wilt.
Maar wat me dan ook weer opvalt is de 100 verschillende adviezen en dat 6x en als de ts dan niet reageert dan dat drammen.

Je moet dit je moet dat... nee ts moet niets die pakt eruit wat bij haar past.

Exact wat ik wilde zeggen (scheelt weer typen :)) ).

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:55

Ik heb wel ns vaker in dit soort topics gereageerd, ik kijk en ik leer graag en vind het dus echt ongelofelijk zonde dat mensen minder fototopics openen vanwege de bak “behulpzame” kritiek over zich heen krijgen. Vaak zijn dit ook hele leuke combinaties die het in het echte leven heel goed doen en dan blijkt er op bokt ineens van alles mis te zijn. Ja, je mag kritiek hebben maar denk wel na over hoe het overkomt. Zoals anderen al zeiden, jouw mening is geen feit. Breng het vanuit je eigen perspectief.

Dingen worden zo vaak gebracht als De Enige Waarheid (je zit slecht, je rijd onvriendelijk, je zadel past niet, je bent te dik) terwijl het ten eerste echt niet zo zwart wit is en ten tweede een momentopname - je kan helemaal niet zulke conclusies trekken op basis van n paar foto’s. Ik vraag me ook echt oprecht af, niet alleen hier maar overal waarom mensen toch altijd maar overal hun mening moeten roeptoeteren. Alsof jij alle waarheid in pacht hebt. Waar komt die drang toch vandaan om altijd maar te zeggen wat je vind? Is dat écht behulpzaamheid?

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:58

moonsparkle schreef:
Naar mijn gevoel durven mensen minder goed een topic te plaatsen vanwege de vele kritieken. Ik heb het idee dat het vroeger minder was. Nu lees je vaak ook wel een soort verdediging in de OP en zie ik regelmatig posts met wat knap dat je het durft te plaatsen. Ik zou graag topics van elk niveau zien, iedereen kan leren. Maar het kan me goed voorstellen dat als je net lest, daardoor misschien wat minder goed zit, het manegepaard met het hoofd in de lucht loopt etc je dit echt niet op bokt zou durven plaatsen.

Als een ts niet reageert lees ik soms wat jammer dat je niet reageert, als ts wel reageerd is het soms waarom verdedig je alles of waarom reageer je niet op mijn kritiek en wel op die van een ander. Natuurlijk hoeft het niet alleen rozengeur en maneschijn te zijn, maar ik denk dat de kritiek vaak teveel is, te vaak herhaald wordt.

Maar dat is slechts mijn gevoel na heel wat jaren op bokt.


Helemaal mee eens, ik wilde laatst wat foto's plaatsen, maar heb het niet gedaan aangezien we pas net een combinatie zijn en ik er dan gegarandeerd commentaar op krijg en niet alleen op een goed onderbouwde manier, want dat vind ik alleen maar fijn! :o

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:01

bigone schreef:
Tja, wat haalt dat gedrag bij mij naar boven, goede vraag. Heb mijn man even gevraagd , wanneer word ik fel: zijn antwoord is dat ik totaal niet tegen slecht behandelen van dieren kan en dan verander in een gigantische feeks. En wanneer mensen duidelijk de boel aan het bedonderen zijn, verder kon het het nog prima met me uithouden, gelukkig maar.


Ik lees heel veel en heb jou vaker voorbij zien komen maar jij valt me dan weer positief op - wat je zegt snijdt vaak hout, je onderbouwd het goed en zit niet overal te roeptoeteren over geneuzel. Mag dan ook weer gezegd worden ;)

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:03

ninavo schreef:
moonsparkle schreef:
Naar mijn gevoel durven mensen minder goed een topic te plaatsen vanwege de vele kritieken. Ik heb het idee dat het vroeger minder was. Nu lees je vaak ook wel een soort verdediging in de OP en zie ik regelmatig posts met wat knap dat je het durft te plaatsen. Ik zou graag topics van elk niveau zien, iedereen kan leren. Maar het kan me goed voorstellen dat als je net lest, daardoor misschien wat minder goed zit, het manegepaard met het hoofd in de lucht loopt etc je dit echt niet op bokt zou durven plaatsen.

Als een ts niet reageert lees ik soms wat jammer dat je niet reageert, als ts wel reageerd is het soms waarom verdedig je alles of waarom reageer je niet op mijn kritiek en wel op die van een ander. Natuurlijk hoeft het niet alleen rozengeur en maneschijn te zijn, maar ik denk dat de kritiek vaak teveel is, te vaak herhaald wordt.

Maar dat is slechts mijn gevoel na heel wat jaren op bokt.


Helemaal mee eens, ik wilde laatst wat foto's plaatsen, maar heb het niet gedaan aangezien we pas net een combinatie zijn en ik er dan gegarandeerd commentaar op krijg en niet alleen op een goed onderbouwde manier, want dat vind ik alleen maar fijn! :o


En dat is dus jammer, houdt mij ook tegen. Ik ben absoluut geen topruiter en er valt genoeg te verbeteren, ik heb extreem weinig behoefte aan ongefundeerd geroeptoeter van vreemden op het internet. Het is ook gewoon niet tof als je trots bent op iets, dat wil delen en het meteen samen met je goede gevoel met de grond gelijk wordt gemaakt.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:08

tmr001 schreef:
ninavo schreef:

Helemaal mee eens, ik wilde laatst wat foto's plaatsen, maar heb het niet gedaan aangezien we pas net een combinatie zijn en ik er dan gegarandeerd commentaar op krijg en niet alleen op een goed onderbouwde manier, want dat vind ik alleen maar fijn! :o


En dat is dus jammer, houdt mij ook tegen. Ik ben absoluut geen topruiter en er valt genoeg te verbeteren, ik heb extreem weinig behoefte aan ongefundeerd geroeptoeter van vreemden op het internet. Het is ook gewoon niet tof als je trots bent op iets, dat wil delen en het meteen samen met je goede gevoel met de grond gelijk wordt gemaakt.

Precies ik vind het ook altijd zonde!

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:11

tmr001
Als je geen behoefte hebt aan geroeptoeter van vreemden, waarom schrijf je het dan op een openbaar forum :+

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:15

Ik denk ook dat mensen minder fototopics open omdat het een beetje alles of niets is.
Meestal zijn er heel weinig reacties en soms valt wat op en er dan is er ineens een stortvloed aan reacties.

Ik probeer regelmatig gewoon te reageren op fototopics eventueel met alleen een smiley omdat het gewoon leuk is voor een ts om een reactie te krijgen. Iemand is trots en blij en plaats daarom foto's dan is het ook leuk om te zien dat andere mensen het ook leuk vinden.

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:30

Rakkie123 schreef:
tmr001
Als je geen behoefte hebt aan geroeptoeter van vreemden, waarom schrijf je het dan op een openbaar forum :+

Dat is ook zo'n dooddoener.
Dus omdat het forum openbaar is, is dat meteen een vrijbrief voor geroeptoeter? Ook op een openbaar forum kunnen fatsoensnormen in acht genomen worden.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:36

ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook weleens van een mindere kant heb laten zien...eigenlijk vooral omdat ik dan zelf ff poedersuiker in mijn vel zat, en me dan ff "iemand"voelde...gelukkig laatste tijd minder last van..

mening geven is niet erg...wat me wel regelmatig opvalt in topics is dat wat iemand op pag 1 ook al zegt..het wordt oeverloos herhaald...misschien zou het dan ook een idee zijn om even de reacties te lezen, zodat niet 100 x dezelfde tips gegeven worden, zeker niet als ts er al op gereageerd heeft...
zelf merk ik dat als ik 1 opmerking krijg van iemand ik daar prima tegen kan, en hem ook in me opneem...lees ik ineens 15 dezelfde opmerkingen ga ik me aangevallen voelen, en krijg het gevoel dat ik me moet verdedigen en ik vraag me dan ook werkelijk af wat het nut daarvan is....

ik probeer me de laatste tijd af te vragen: zou ik dit ook zo zeggen als de persoon tegenover me stond? Als het antwoord "nee"is laat ik het dus...en vaak merk ik bij mezelf dat het er in dat geval ook niet zozeer om gaat die persoon te helpen, als wel om mezelf ff te verheffen boven de ander (weer voortkomend uit onzekerheid).

ik vermoed dat dit bij meer mensen het geval is, en dat dat ergens ook voelbaar is, en er daarom fellere reacties op komen.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:40

Rakkie123 schreef:
tmr001
Als je geen behoefte hebt aan geroeptoeter van vreemden, waarom schrijf je het dan op een openbaar forum :+


Dat doe ik dus ook niet ;). Waarom ik wel reageer in dit soort topics is omdat ik het heel fijn zou vinden als mensen een klein beetje na zouden denken voor ze iets posten. Nogmaals, ik lees graag mee en kijk graag naar de fototopics. Ik vind het dus echt zonde als mensen die niet meer openen vanwege de bak ongewenst advies wat ze over zich heen krijgen. Daarbij zeg ik niet dat mensen geen kritiek mogen geven, want ook dat kan heel fijn en leerzaam zijn, maar wel dat mensen dus mogen nadenken over de manier waarop ze het verwoorden en niet moeten blijven drammen als er niks met hun kritiek wordt gedaan. En daarbij scheelt het dus ook enorm hoe het wordt onderbouwd en geplaatst. Gewoon een klein beetje nadenken en soms ook gewoon iets aardigs zeggen. Omdat dat leuk is voor mensen en we met z'n allen toch bezig zijn met dezelfde hobby.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:41

KimD schreef:
beatje schreef:

waarom zou je dat moeten zeggen,dat weten mensen zelf wel.Net als mensen weten of ze te mager of te lelijk zijn.Voelt dat lekker omdat nog even in te wrijven?

Ik ben op bokt net zo recht uit als in het echte leven,en ik moet zeggen dat de mensen het in het echt wel kunnen waarderen en hier niet.
Maar ik kwets niet bewust mensen door te zeggen dat ze dik lelijk of wat dan ook zijn.

Jij kan iemand op dat moment te dik vinden om op een paard te stappen,maar als iemand op dat moment een behoorlijk nivo van rijden behaalt zal ze ondanks haar gewicht wel iets goed doen. En heeft een paard waarschijnlijk doordat iemand een kundige ruiter is minder last van het gewicht.

Anders zou zijn als een heel zware ruiter een topic opent over dat zijn paard niet lekker loopt en rug problemen heeft,dan kan je zeggen belast je hem niet te zwaar.



Mensen weten in 9 van de 10 gevallen wel dat ze te dik zijn ja, zoals gezegd, ik ben dat ook. Maar blijkbaar zijn er genoeg dikke / zware mensen die zich niet realiseren dat ze met al die extra kilo's op een paardenrug zitten. Want imo heb je daar niks te zoeken. Daar mag, vind ik, best wel wat over gezegd worden. Dan gaat het niet perse erom hoe TS uitziet, maar wel wat ze doet. Het is dan niet "Je bent te dik / zwaar!" Nee, "Je bent te dik / zwaar om op een paard te zitten." Dat heeft toch een hele andere context dan.

Als ik het goed heb uitgevist, gaat dit niet eens over een topic wat de geviseerde zelf heeft geplaatst maar een nieuwsbericht. De gene waar het over gaat is of was wel een blokker.

pinto_1

Berichten: 2567
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:45

ninavo schreef:
moonsparkle schreef:
Naar mijn gevoel durven mensen minder goed een topic te plaatsen vanwege de vele kritieken. Ik heb het idee dat het vroeger minder was. Nu lees je vaak ook wel een soort verdediging in de OP en zie ik regelmatig posts met wat knap dat je het durft te plaatsen. Ik zou graag topics van elk niveau zien, iedereen kan leren. Maar het kan me goed voorstellen dat als je net lest, daardoor misschien wat minder goed zit, het manegepaard met het hoofd in de lucht loopt etc je dit echt niet op bokt zou durven plaatsen.

Als een ts niet reageert lees ik soms wat jammer dat je niet reageert, als ts wel reageerd is het soms waarom verdedig je alles of waarom reageer je niet op mijn kritiek en wel op die van een ander. Natuurlijk hoeft het niet alleen rozengeur en maneschijn te zijn, maar ik denk dat de kritiek vaak teveel is, te vaak herhaald wordt.

Maar dat is slechts mijn gevoel na heel wat jaren op bokt.


Helemaal mee eens, ik wilde laatst wat foto's plaatsen, maar heb het niet gedaan aangezien we pas net een combinatie zijn en ik er dan gegarandeerd commentaar op krijg en niet alleen op een goed onderbouwde manier, want dat vind ik alleen maar fijn! :o


Ik vind dat er ook onderscheid moet zijn in reactie kijkend naar niveau. Een beginnend ruiter heeft juist behoefte aan opbouwend en positief kritiek. Terwijl ik vind dat je van een ruiter in een hoog niveau meer mag verwachten, en ja, ook aan lichamelijke aspecten. Je vergt immers ook meer van je paard, waarom zou je dan niet voor jezelf de lat niet hoger leggen? Uiteraard dan wel met respect en niet om iemand onderuit te halen.

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:46

Het gaat volgens mij ook niet alleen om fototopics. Ook om hulpvraag topics.

Ik heb een topic geopend een tijd geleden om hulp te vragen voor mijn paard die te mager was. Toen ik een aantal tips afwees was de reactie dat ik hem dan misschien maar weg moest doen naar iemand die wél alles wilde doen voor zijn paard.

Zit je dan met je goede gedrag, geplunderde bankrekening voor alle supplementen, zadelpassers, dierenartsonderzoekjes enzovoorts.
Sindsdien lees ik ook alleen nog maar mee in andere topics als ik een vraag ergens over heb. Het is soms ronduit kwetsend.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41696
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:48

upendo schreef:
Het gaat volgens mij ook niet alleen om fototopics. Ook om hulpvraag topics.

Ik heb een topic geopend een tijd geleden om hulp te vragen voor mijn paard die te mager was. Toen ik een aantal tips afwees was de reactie dat ik hem dan misschien maar weg moest doen naar iemand die wél alles wilde doen voor zijn paard.

Zit je dan met je goede gedrag, geplunderde bankrekening voor alle supplementen, zadelpassers, dierenartsonderzoekjes enzovoorts.
Sindsdien lees ik ook alleen nog maar mee in andere topics als ik een vraag ergens over heb. Het is soms ronduit kwetsend.

Ja dat is wel jammer. Dat je tips vraagt betekent niet dat je álle tips ook maar uit moet proberen. Vreemde gang van zaken hoor.

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:56

Ik vind kritiek en feedback heel wat anders.. en persoonlijk vind ik dat als je kritiek wilt geven, je ook feedback moet geven. Vind dat je prima moet kunnen zeggen van goh ik vind je paard veel te dik. Maar voeg er dan ook een tip aan toe wat er gedaan kan worden om het paard op het juiste gewicht te brengen. Maar wat me ook opvalt is dat veel mensen het nodig vind om kritiek te leveren op dingen waar geen kritiek of feedback op gevraagd word en zo het hele topic al snel veranderd en zijn doel voorbij gaat. In zo'n geval lijkt het naar mijn mening beter om, als je dan toch perse kritiek wilt geven, je het via PB doet zodat het doel van het Topic niet voorbij geschoten word..

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:57

SwPck schreef:
Pistasche schreef:
Ik zou zeggen geef je mening zoals je dat ook face to face zou doen tegen die persoon. Al mag ik hopen dat de helft van de reacties in sommige topics dan wegvalt :+


Persoonlijk ben ik juist veel directer in het echt en zeg waar het op staat, hoe ik het op dat moment zie dus.
Op bokt geef ik voornamelijk alleen positieve reacties, inderdaad omdat anders mijn reactie de grond in word getrapt. Waarschijnlijk ook omdat degene die het wél met mij eens zijn, dit niet 'durven' toe te geven in een reactie omdat hun dan ook de volle lading krijgen.
Hetgeen wat mij inderdaad het vaakst dwars zit is het gewicht van de ruiter op een paard, waarbij ik van mening ben dat je boven de 90 kg niet meer op een groot PAARD kan rijden.
Persoonlijk let ik ook erg op het gewicht van mijzelf met mijn paard, ik vind gewoon dat dit niet te zwaar mag zijn. Word het te veel? Dan maar verplicht afvallen als ik toch wil rijden. Het is dus niet zo dat ik het zeg terwijl ik zelf ook te zwaar ben. Dat is dan weer de andere kant van het verhaal, wat dan waarschijnlijk niet zoveel zou uitmaken.. maar ik mijn mening geven over een ander? Wow nee.


Het werd (volgensmij) al een keer in eerder aangehaald in dit topic maar het is de toon die de muziek maakt. Hoe jij dit nu zegt, zou je dat prima face to face kunnen zeggen tegen iemand.

Maar letterlijk de woorden: 'Blijkbaar mag je wel dik zijn op een kreupel paard als je moeilijke dressuuroefeningen kan rijden' mag ik toch van hopen dat je dat niet op deze manier tegen iemand face to face zegt. Dat kan veel genuanceerder en vriendelijker en waarom moet dat ineens anders als je achter je toetsenbordje kruipt?

.