Mag je kritisch zijn op Bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saul

Berichten: 9658
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 22:18

Ik vind het lastig.
Dit speelt al heel lang en is echt niet iets van de laatste jaren.

Ik ben meer dan 10 jaar terug ook voor rotte vis uitgemaakt. Ging van kwaad tot erger. Op het einde had ik morbide obesitas (maar wel met een BMI van <25 :+ ) en was ik een paarden mishandelaar. Zelfs via pb's gestalkt.


Paar jaar later leek ineens iedereen (nuja bijna iedereen) ons een leuke combi te vinden.
Dus schiet mij maar lek :D

Nagini
Berichten: 11282
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 22:37

@Saul, wilde ik ook al zeggen.
Toen ik net op bokt kwam (2005 geloof ik) was dit precies hetzelfde.

Kan me de dagelijkse reltopics nog goed herinneren. _O-

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 22:44

Ik draai ook al best lang mee op Bokt :=
En het is niet nieuw, maar het lijkt wel anders. Mensen lijken (en dat zie je in de maatschappij ook wel) te vinden dat zij voor een ander moeten beslissen of die persoon gekwetst moet zijn.

Ik heb een goed voorbeeld, maar dan val ik terug op een ander topic en dat mag kennelijk dus niet :?

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 22:55

Als ik TS goed begrijp, dan vindt ze dat je kritiek moet kunnen leveren, maar op die kritiek mag geen kritiek meer gegeven worden. Beetje raar dat je dan opeens vindt dat er niet op die kritiek gereageerd mag worden met een andere mening.

kiki1976

Berichten: 16865
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 22:57

Ik snap idd wat je bedoeld, maar aan de andere kant lees ik ook topics waar naar mijn mening de plaatser steeds erger de grond wordt ingetrapt. En dan lijkt het wel of er dan een paar bij zitten die er steeds weer een schepje bovenop moeten doen (net weer even een lagere sneer geven).

Maar ook lees je topics waar andere bokkers echt willen helpen, echt nette goed onderbouwde tips hebben, maar de plaatser complete oogkleppen op heeft. En dan zelf erg onvriendelijk reageert omdat soort reactie degene niet aanstaat.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 23:01

Hmm, interessante kijk Karl....
Maar als je het zo bekijkt kom je er niet uit..

Echter gaat het me meer om dat eventuele discussies dicht gegooid worden, en vaak niet eens door ts, en niet eens met een andere mening.

“Ik vind de ruiter wel wat hard in de hand”
“Als je niks aardigs kan zeggen, zeg dan niks”
Tja....

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 23:51

Kritiek maag, weet niet over welke topics het nu gaat.
Maar soms worden de meningen je wel door de strot gedouwd....
Of zijn er een paar die het domineren en anderen gaan zeggen wat zij mogen vinden....

En dan staat er, typisch bokt....
Ja, daar hebben ze dan wel gelijk in.

Maar goed, je kunt prima selecteren door mensen die naar je smaak te dominant of te ....zijn in je foei lijst te zetten.
Hoef je der gelijk geen aandacht meer aan te besteden.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 00:00

Ik zou zeggen geef je mening zoals je dat ook face to face zou doen tegen die persoon. Al mag ik hopen dat de helft van de reacties in sommige topics dan wegvalt :+

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 00:06

Ik heb vooral het idee dat kritisch zijn mag maar dan alleen bij niet zulke bekende bokkers of ruiters die nog niet zoveel gepresteerd hebben in de ogen van andere.

De grotere/bekendere bokkers hebben een fanclub die zich bemoeit met de kritiek van een ander. En dat is jammer. Omdat dan eigenlijk de fanclub zorgt voor een vervelende sfeer. Want die gene heeft al zoveel goeds gedaan dus je hoeft/mag geen commentaar hebben op de houding.
Als nu alleen de TS zou zeggen prima jouw mening ben het niet met je eens. Is de kous ook wel af toch. Maar als andere daar op in blijven springen maakt het gewoon niet leuker ook niet voor de TS.

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 00:08

BarbaLala schreef:
Kritisch zijn op bokt mag, maar is zéér afhankelijk van op welk forum je het doet, onder welke mod dat valt en over welk persoon het gaat heb ik wel gemerkt.
Is jammer! Want zo was het vroeger niet.

Dit topic mag eigenlijk ook niet TS, want je suggereert heel duidelijk naar een bepaald topic en dat is verboden.

Ik weet niet over welk topic het gaat hoor?

Mando

Berichten: 15702
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 00:12

Het is de toon die de muziek maakt.
Je kan best kritisch zijn op een aardige normale manier.
Dan kan de ts er mee doen wat ze wilt.
Maar wat me dan ook weer opvalt is de 100 verschillende adviezen en dat 6x en als de ts dan niet reageert dan dat drammen.

Je moet dit je moet dat... nee ts moet niets die pakt eruit wat bij haar past.

Ladyson

Berichten: 3225
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 00:26

Nou ik zou bokt wel veel leuker vinden als er wat vriendelijker gereageerd zou worden. Meer zoals in het echte leven. Feedback is prima, maar de balans moet wel uitslaan naar meer positief dan negatief.

Als een collega vraagt welke kleur jas ze zal kopen, is het toch ook niet nodig om haar te vertellen dat ze het beste een model X jas kan kopen want ja met haar figuur.. Je kunt ook gewoon alleen vertellen dat blauw wss haar het beste staat.

Je moet nu als je een topic plaats eerst 10 disclaimers erbij zetten want anders krijg je alleen vragen, maar geen antwoorden, terwijl je vaak prima met de gestelde vraag al een antwoord kan geven.

Doordat een groot deel vindt allerlei extra kritiek toe te kunnen voegen, heerst er een soort angst om topics te openen. Zeker met foto's. Is dat dan wat we willen?

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 05:27

Een interessante en uiteraard voor ons als moderatorteam heel relevante discussie, dank voor het aansnijden! :)

Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien ten opzichte van andere fora of social media. Een aantal geeft hier aan dat jullie de laatste tijd het idee hebben dat er meer ongenuanceerd/fel gereageerd wordt in vergelijking met, pak 'm beet, een paar jaar geleden. Zien jullie dat ook op andere social media, of hebben jullie de indruk dat dit extre(e)m(er) is op Bokt?

chanicha

Berichten: 12173
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 05:49

Ik denk dat ik weet wat MarlindedeRooz bedoelt en ik vond ook dat ze gelijk had maar ik vind ook dat er niet doorgehakt hoeft te worden als er iets gezegd wordt.
Een of twee keer iets herhalen oké maar inderdaad, zoals hier eerder vermeldt wordt, weerhoudt het mensen om een topic met rijfoto’s te openen, mensen willen gelijk hebben.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 06:48

MarlindeRooz schreef:
Ja ik reageer soms gewoon niet meer. Want blijkbaar mag je wel te dik zijn op een kreupel paard als je moeilijke dressuuroefeningen kan rijden. :=

Maar dan ben je weer “jAlOeRs”.


Ik weet welk topic jij hiermee bedoelt. Behoorlijk sneu dat je zo'n persoonlijke aanval plaatst, dat zegt meer over jou als persoon dan de amazone in kwestie die je bedoelt.

Ik heb ook gereageerd in dat topic met dat ik het commentaar gezanik vond. Het dier loopt niet rad, prima dat daar over gepraat wordt. Maar opmerkingen zoals die van jou, en daar werden er ook een of twee van gemaakt in dat topic, dat vind ik gezanik, oneerlijk en ronduit gemeen en kwetsend. Dat je dat plaatst, daar kan ik echt met mijn hoofd niet bij.

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 07:22

Hanmar schreef:
Een interessante en uiteraard voor ons als moderatorteam heel relevante discussie, dank voor het aansnijden! :)

Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien ten opzichte van andere fora of social media. Een aantal geeft hier aan dat jullie de laatste tijd het idee hebben dat er meer ongenuanceerd/fel gereageerd wordt in vergelijking met, pak 'm beet, een paar jaar geleden. Zien jullie dat ook op andere social media, of hebben jullie de indruk dat dit extre(e)m(er) is op Bokt?


Stille meelezer op bokt (en andere vormen van social media). Ik heb vaak het idee dat er "anoniem" heel anders kritiek wordt gegeven dan in real life. Overigens vind ik Bokt daar nog mild in. Lees een paar Facebook posts, en mensen worden soms nog net niet dood gewenst, makkelijk om zo'n sterke mening te hebben achter een beeldscherm, maar durf je deze ook in real life zo te verkondigen. En dan niet de essentie van de boodschap, maar in die taal?

Ik vind dat er soms ook wel erg veel kritiek wordt gegeven, waarbij ieder zijn eigen mening heel erg centraal zet. (moet zo snel denken aan een bericht op Facebook waarbij iemand de hond op de donder had gegeven, en nu twijfelde over of het weer goed zou komen). Je kan iets benoemen als: ik ben zelf een voorstander van positieve in plaats van negatieve bekrachtiging, het kan zijn dat de hond flink geschrokken is. Probeer hier in het vervolg rekening mee te houden, tel tot 10 als er weer iets dergelijks gebeurt, en je handelt op een wijze waar je achteraf misschien spijt van krijgt. Of je kunt het verwoorden als: als je dat doet dan gaat de band van je hond naar de knoppen. Die hond gaat jou nooit meer vertrouwen. Jij verdient geen hond. We zijn allemaal mensen. We maken allemaal fouten. Aan je medemens de taak om iemand daarin een zachte duw in de goede richting te geven in plaats van iemand met de grond gelijk te maken.

Ik vind, als je ene topic opent dat je kritiek moet kunnen verwachten. Maar een topic is ook maar een kort beeld. Iemand die zegt een paard wel eens een tik te geven kan al dierenbeul worden genoemd. Dat wordt dan gebaseerd op de korte informatie die in het topic gegeven is. En inderdaad niet iedereen zou op die manier handelen, maar om iemand gelijk voor dierenbeul uit te maken is wel heel hard.

Bottom line, kritiek is goed, maar bedenk in welk vorm je de kritiek geeft. Plaats jezelf in iemands anders schoenen en probeer je in te beelden als jij op die manier kritiek zou krijgen, en belangrijker wat jou reactie zou zijn?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 07:24

Nee dat mag niet.

Ruiters die veeeel te dik zijn, kreupele paarden, te strenge/hardhandige ruiters, slechtzittende ruiters, slecht passend tuig, te strakke bijzet, slechte leefomgevingen en slecht bekapte paarden moet je juist aanmoedigen :j

Want jullie hebben er allemaal geen verstand van en zien alles verkeerd :))

(Neem deze post maar niet al te serieus!!)

kiki1976

Berichten: 16865
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 07:30

Hanmar schreef:
Een interessante en uiteraard voor ons als moderatorteam heel relevante discussie, dank voor het aansnijden! :)

Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien ten opzichte van andere fora of social media. Een aantal geeft hier aan dat jullie de laatste tijd het idee hebben dat er meer ongenuanceerd/fel gereageerd wordt in vergelijking met, pak 'm beet, een paar jaar geleden. Zien jullie dat ook op andere social media, of hebben jullie de indruk dat dit extre(e)m(er) is op Bokt?

Op social media zie je dat ook steeds meer toenemen. En dan ook, de ene zegt wat en de ander moet dat net weer even over treffen (waardoor het steeds meer uit de hand loopt).
En een mening geven, goed onderbouwd vind ik heel wat anders dan je ongezouten mening bij iemand anders door zijn strot heen rammen.

MarjanB

Berichten: 16505
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 07:32

Interessant.. ik heb nu ook een topic lopen over mijn project. Soms denk ik echt van pfffff gaan we weer. (Vooral omdat er 1 iemand uit lijkt te zijn op rellen) maar denk dat het er ook wel aan ligt op hoe je jezelf opstelt als ts. Ik weet dat ik commentaar kan/ga krijgen, het is niet perfect (bij wie wel trouwens) en als ik een vraag/kritiek/feedback krijg dan reageer ik daar eigenlijk altijd op. 1 omdat iemand de moeite neemt om er over na te denken, 2 omdat er vaak toch wel een punt in kam zitten waar je iets mee kan. Daarmee voorkom je ook langdradig gepost over 1 punt (als mensen het topic helemaal lezen)

Meestal... hebben mensen het juist goed voor met een paard of ts. Het is alleen verrekte moeilijk om nuance in geschreven tekst aan te brengen en over te laten komen. Iedereen kan het interpeteren zoals ie zelf wil. Op een goede dag is dat misschien al anders dan op een dag dat je je poedersuiker voelt.

En of het hier op bokt anders is? Nee denk het niet, iedereen heeft een mening en die wordt overal gewoon gegeven. Op social media kan je alleen makkelijker kiezen wie je iets laat zien. Daarbij kan je op bokt heel anoniem zijn wat sommigen in mijn ogen wel eens misbruiken.

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 07:49

Hanmar schreef:
Een interessante en uiteraard voor ons als moderatorteam heel relevante discussie, dank voor het aansnijden! :)

Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien ten opzichte van andere fora of social media. Een aantal geeft hier aan dat jullie de laatste tijd het idee hebben dat er meer ongenuanceerd/fel gereageerd wordt in vergelijking met, pak 'm beet, een paar jaar geleden. Zien jullie dat ook op andere social media, of hebben jullie de indruk dat dit extre(e)m(er) is op Bokt?


Vergeleken met Facebook is Bokt naar mijn idee redelijk mild en vaak is de kritiek ook nog onderbouwd.
Natuurlijk kan het beter maar met geschreven taal heb je vaak ruis tussen zender en ontvanger.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 07:58

Op social media (Facebook vooral) wordt naar mijn idee echt als een kip zonder kop gereageerd op bijv nieuwsberichten. Met een hoog tokkie gehalte.

Ik verbaasde me er op Bokt van de week vooral over dat een user zeer uitgebreid verwoord waarom zij iets ziet zoals ze het ziet. Echt goed onderbouwde posts, en dan vind een user (niet ts) dat gezeik.... :? :?

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 07:59

Amandavd schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ja ik reageer soms gewoon niet meer. Want blijkbaar mag je wel te dik zijn op een kreupel paard als je moeilijke dressuuroefeningen kan rijden. :=

Maar dan ben je weer “jAlOeRs”.


Ik weet welk topic jij hiermee bedoelt. Behoorlijk sneu dat je zo'n persoonlijke aanval plaatst, dat zegt meer over jou als persoon dan de amazone in kwestie die je bedoelt.

Ik heb ook gereageerd in dat topic met dat ik het commentaar gezanik vond. Het dier loopt niet rad, prima dat daar over gepraat wordt. Maar opmerkingen zoals die van jou, en daar werden er ook een of twee van gemaakt in dat topic, dat vind ik gezanik, oneerlijk en ronduit gemeen en kwetsend. Dat je dat plaatst, daar kan ik echt met mijn hoofd niet bij.



Dus iemand die te dik is maar wel bewust op een paard stapt is gezanik? Ik vind dat zeker niet gemeen en kwetsend, in de meeste gevallen is het zelfs hartstikke waar.

Als TS zijnde moet je dan ook eerlijk naar jezelf kunnen zijn en die reacties kunnen verwachtten. Als TS dan zelfverzekerd en gelukkig is met zichzelf zal dat 'geneuzel' over hem of haar gewicht hem of haar weinig doen, maar maakt hem of haar wel bewust van het feit dat ze met al die kilo's op een paard stapt dat paard daar niet voor kiest.

Ik vind dat dat best gezegd mag en kan worden, want dat is imo net zo schadelijk als verkeerd gereden worden, en daar wordt altijd op gereageerd.

Kijk dat je niet zegt "Wat ben jij een dikke zeug, waarom ga je met je bolle reet in godsnaam op dat paard zitten?!" A la, maar dat kan ook gewoon op een nette manier gezegd worden lijkt me!

En voordat je uit je slof schiet dat ik nu echt te ver ga, ik heb zelf het formaat van een tuinhuisje. ;)

Ik weet overifens ook niet over welk topic het gaat, als al überhaupt een topic wordt gesuggereerd. ;)

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:27

KimD schreef:
Amandavd schreef:

Ik weet welk topic jij hiermee bedoelt. Behoorlijk sneu dat je zo'n persoonlijke aanval plaatst, dat zegt meer over jou als persoon dan de amazone in kwestie die je bedoelt.

Ik heb ook gereageerd in dat topic met dat ik het commentaar gezanik vond. Het dier loopt niet rad, prima dat daar over gepraat wordt. Maar opmerkingen zoals die van jou, en daar werden er ook een of twee van gemaakt in dat topic, dat vind ik gezanik, oneerlijk en ronduit gemeen en kwetsend. Dat je dat plaatst, daar kan ik echt met mijn hoofd niet bij.



Dus iemand die te dik is maar wel bewust op een paard stapt is gezanik? Ik vind dat zeker niet gemeen en kwetsend, in de meeste gevallen is het zelfs hartstikke waar.

Als TS zijnde moet je dan ook eerlijk naar jezelf kunnen zijn en die reacties kunnen verwachtten. Als TS dan zelfverzekerd en gelukkig is met zichzelf zal dat 'geneuzel' over hem of haar gewicht hem of haar weinig doen, maar maakt hem of haar wel bewust van het feit dat ze met al die kilo's op een paard stapt dat paard daar niet voor kiest.

Ik vind dat dat best gezegd mag en kan worden, want dat is imo net zo schadelijk als verkeerd gereden worden, en daar wordt altijd op gereageerd.

Kijk dat je niet zegt "Wat ben jij een dikke zeug, waarom ga je met je bolle reet in godsnaam op dat paard zitten?!" A la, maar dat kan ook gewoon op een nette manier gezegd worden lijkt me!

En voordat je uit je slof schiet dat ik nu echt te ver ga, ik heb zelf het formaat van een tuinhuisje. ;)

Ik weet overifens ook niet over welk topic het gaat, als al überhaupt een topic wordt gesuggereerd. ;)


Marlinde had het wel degelijk over een bepaald topic en een bepaalde amazone.

Ik val ook niet over het feit dat je er wat van zegt als iemand te dik op het paard stapt. Maar wel over de manier waarop, zeker als het op zo'n laffe wijze wordt gedaan. Dat is gewoon iemand natrappen.

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:38

Amandavd schreef:
KimD schreef:

Dus iemand die te dik is maar wel bewust op een paard stapt is gezanik? Ik vind dat zeker niet gemeen en kwetsend, in de meeste gevallen is het zelfs hartstikke waar.

Als TS zijnde moet je dan ook eerlijk naar jezelf kunnen zijn en die reacties kunnen verwachtten. Als TS dan zelfverzekerd en gelukkig is met zichzelf zal dat 'geneuzel' over hem of haar gewicht hem of haar weinig doen, maar maakt hem of haar wel bewust van het feit dat ze met al die kilo's op een paard stapt dat paard daar niet voor kiest.

Ik vind dat dat best gezegd mag en kan worden, want dat is imo net zo schadelijk als verkeerd gereden worden, en daar wordt altijd op gereageerd.

Kijk dat je niet zegt "Wat ben jij een dikke zeug, waarom ga je met je bolle reet in godsnaam op dat paard zitten?!" A la, maar dat kan ook gewoon op een nette manier gezegd worden lijkt me!

En voordat je uit je slof schiet dat ik nu echt te ver ga, ik heb zelf het formaat van een tuinhuisje. ;)

Ik weet overifens ook niet over welk topic het gaat, als al überhaupt een topic wordt gesuggereerd. ;)


Marlinde had het wel degelijk over een bepaald topic en een bepaalde amazone.

Ik val ook niet over het feit dat je er wat van zegt als iemand te dik op het paard stapt. Maar wel over de manier waarop, zeker als het op zo'n laffe wijze wordt gedaan. Dat is gewoon iemand natrappen.


Misschien is het wel toeval?

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:39

LadyMadonna schreef:
Ik heb een goed voorbeeld, maar dan val ik terug op een ander topic en dat mag kennelijk dus niet :?
Bij een onderwerp als dit gaat 't snel richting zwartmaken of afzeiken van andere gebruikers als je voorbeelden laat zien. Dat is voor niemand leuk. Ik denk ook dat het hiervoor niet nodig is, volgens mij weten de meesten wel wat voor topicverloop je bedoelt. :j

Ik heb het idee dat jullie het vooral over de paardgerelateerde fora hebben. Is dat zo? Of zien jullie dit net zo vaak op de algemene fora?

Er zijn hier inderdaad vaker discussies over geweest, met heel uiteenlopende meningen. Sommige gebruikers vinden dat als je een topic maakt je tegen álle kritiek moet kunnen, ook als iets tot in den treure wordt herhaald of heel bot wordt gezegd. Anderen vinden dat kritiek mag, maar alleen onderbouwd en opbouwend gegeven. Weer anderen vinden dat als iemand niet vraagt om kritische reacties je gewoon je mond moet houden, zelfs als er zichtbare problemen (zadel te klein, kreupel, scheve zit oid) zijn. En met zovelen op een forum botst dat.

Wij als moderators proberen daar een goede middenweg in te vinden, maar wij grijpen natuurlijk voornamelijk in als gebruikers echt over de schreef gaan. Zouden wij meer moeten doen om zulke discussies fijner te laten verlopen vóórdat het zo ver komt? Ik vind dat lastig inschatten omdat ik dus het idee heb dat dit zich minder op 'mijn' forumdeel afspeelt.