Mag je kritisch zijn op Bokt?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:59

_San87_ schreef:
Sure_lee schreef:
Laten we afspreken dat als je iets kritisch zegt, je ook iets positiefs moet zeggen en anders niet.

Alsjeblieft niet. Dat geforceerde complimenteren, bah.


Inderdaad, dat vind ik echt basisschool level. Waarom mag je niet gewoon kritisch zijn?
Je zit op het internet, als je er niet tegen kan dat iemand kritiek op jou heeft (weliswaar enkel wanneer er om meningen/adviezen wordt gevraagd) moet je niet op een discussieforum gaan zitten.
Ik vind het echt lachwekkend soms hoe extreem soft alles moet.
En nee je hoeft niet iemand met de grond gelijk te maken als die het op een andere manier dan jou doet, maar imo is dat gewoon logisch, dat je niet zomaar je mening rondstrooit zonder dat daarom gevraagd is.

Niobe

Berichten: 7994
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 14:03

tmr001 schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik vind dat op het moment dat er om een mening wordt gevraagd, vanuit het topic van TS, je daar niet over moet gaan zeuren. Een mening kan soms wat hard zijn, maar je vraagt er op dat moment wel zelf om. (Ik ben trouwens voorstander van opbouwend kritiek, niet van iemand finaal afbranden, tenzij een persoon zodanig met een paard omgaat dat het bijna onder het kopje 'verwaarlozen' of 'mishandelen' valt.)

Ik vind het soms wel jammer dat bij een pittige discussie al op de vingers wordt getikt, zolang het netjes blijft vind ik dat dat gewoon moet kunnen. We zitten immers op een discussieforum.


En hoe weet je zo zeker dat om die mening wordt gevraagd? Mensen kunnen ook iets delen gewoon omdat ze er blij en trots op iets zijn. En dan is het gewoon hartstikke leuk om fijne reacties te krijgen ipv geroeptoeter. De wereld zit echt niet zo te wachten op jouw opbouwende feedback. Echt niet. En als je het dan doet, denk er tenminste over na.

En bijkomend - waarom gebeurt er niks op horses ar work? Dat is nou bij uitstek de plek om meningen te vragen en feedback te plaatsen en daar wordt helemaal niet zoveel geplaatst. Er is een tijd en een plaats voor een discussie en met iets meer inlevingsvermogen dan het gemiddelde pindanootje snap je dat zelf denk ik ook wel als je de op leest.

Ladymadonna - perfect voorbeeld die bandages. Het ís niet lelijk, jij vínd het lelijk. Het heeft zero meerwaarde dit te melden. Jouw smaak is niet de norm.


Nee natuurlijk is dat niet de norm, maar misschien wordt er dan gedacht: goh, ja, eigenlijk staat het inderdaad een beetje raar. Hoeft niet natuurlijk, maar een mening van een ander kan best wel eens voor andere inzichten zorgen, niks mis mee.

Amado7

Berichten: 10739
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 14:19

Gelukkig zijn er ook een aantal bokkers die ondanks de reltopics wel wat met het kritiek of de feedback doen. En al hebben ze 5 topics gehad die niet fijn waren, nu opent desbetreffende bokker topics en is iedereen vol lof over hoe diegene naar bokt heeft 'geluisterd', de feedback meegenomen heeft en hieraan gewerkt heeft. Dus dan zie je maar dat bokt ook goede kanten heeft. Natuurlijk blijft bokt bokt en is het soms wat doordravend.

Maar mocht je kritiek in je topic krijgen door meerdere personen, dan weet je dat er iets aan je rijden te verbeteren of veranderen valt toch? Alleen maar handig. Niet leuk maar het kan wel je ogen openen en het is stukken beter voor alle paardenwelzijn.

Iemand die te dik is is gewoon te dik, dat mag dan toch ook gewoon gezegd worden? Misschien inderdaad soms op een wat subtielere manier, maar de waarheid is soms hard.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 14:20

LadyMadonna schreef:
Of, ik persoonlijk snap echt niet dat er bijv Friezen of tinkers tijdens shows voor bandages gekozen wordt. Dan heb je de bandage, en dan bij de kogel ploft er een sok onderuit... vind dat echt heel lelijk.
Het kan zijn dat de ruiter/voortbrenger/eigenaar/weet ik veel er nog nooit zo naar gekeken heeft.
Ik heb echter altijd het gevoel dat ik dat maar beter niet zeg, want dan ben ik niet lief...


Bovenstaande heeft dan ook niets meer met 'kritisch zijn' te maken. Dus dat zie je goed dat dat niet zo heel lief is.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 14:22

pien_2010 schreef:
_San87_ schreef:
Nou, je zegt t in je laatste alinea. Pukkels bij de ruiter hebben geen invloed op het welzijn van het dier. Het gewicht van de ruiter wel.
En denk jij dat een ruiter dat zelf niet weet?


Waarom gaat diegene dan nog wel op een paard zitten, als hij/zij zelf weet dat er teveel gewicht op de rug drukt? :Y) Maar het gaat een beetje offtopic geloof ik

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 14:49

antje_vip schreef:
pien_2010 schreef:
En denk jij dat een ruiter dat zelf niet weet?


Waarom gaat diegene dan nog wel op een paard zitten, als hij/zij zelf weet dat er teveel gewicht op de rug drukt? :Y) Maar het gaat een beetje offtopic geloof ik

Dat diegene er van bewust is maakt het alleen maar erger. Ik begrijp dat sommigen dan uit hun slof schieten.

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 14:50

Kijk en dit is dus heel veroordelend. Dit heeft ook te maken met relativeren en leven en laten leven in plaats van gelijk met het vingertje omhoog komen. Ik vind dat dus niet nodig. Laat mensen vrij om hun eigen keuzes te maken, ook als die keuzes je niet bevallen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 14:51

Gini schreef:
LadyMadonna schreef:
Of, ik persoonlijk snap echt niet dat er bijv Friezen of tinkers tijdens shows voor bandages gekozen wordt. Dan heb je de bandage, en dan bij de kogel ploft er een sok onderuit... vind dat echt heel lelijk.
Het kan zijn dat de ruiter/voortbrenger/eigenaar/weet ik veel er nog nooit zo naar gekeken heeft.
Ik heb echter altijd het gevoel dat ik dat maar beter niet zeg, want dan ben ik niet lief...


Bovenstaande heeft dan ook niets meer met 'kritisch zijn' te maken. Dus dat zie je goed dat dat niet zo heel lief is.


En tmr001, waarom mag je niet zeggen dat je iets niet mooi vind? Of dat je het zelf anders zou doen?
In dat opzicht ben ik het met Niobe eens. Wellicht omdat het me zelf ooit tot inzicht heeft gebracht, iets wat ik al jaren deed omdat het “normaal” was, maar eigenlijk helemaal niet mooi. Alleen had ik er nog nooit zo naar gekeken.

Ik ben helemaal niet van dat je willens en wetens maar je mening moet spuien “want dat is mijn mening!”.
Maar je moet wel normaal met elkaar kunnen communiceren, en dat betekend nu eenmaal niet alleen maar oeh en ah....
Zeker in de huidige maatschappij voelt men zich te pas en te onpas aangevallen, beledigd, gediscrimineerd, etc...

Ik ben zelf niet zo goed met d-tjes en t-tjes, en daar mag iemand me best op wijzen....
Dan denk ik: ohja, stom....

nps
Berichten: 1991
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 14:58

Niobe schreef:
Nee natuurlijk is dat niet de norm, maar misschien wordt er dan gedacht: goh, ja, eigenlijk staat het inderdaad een beetje raar. Hoeft niet natuurlijk, maar een mening van een ander kan best wel eens voor andere inzichten zorgen, niks mis mee.


Ik denk dat, en dat is een aanname, dat als het een beetje raar staat die eigenaar dat zelf ook wel ziet. En dat hij of zij eerder denkt, bemoei je met je eigen zaken.

Amado7 schreef:
Maar mocht je kritiek in je topic krijgen door meerdere personen, dan weet je dat er iets aan je rijden te verbeteren of veranderen valt toch? Alleen maar handig. Niet leuk maar het kan wel je ogen openen en het is stukken beter voor alle paardenwelzijn.


Paardenwelzijn is subjectief en als je die kritiek nooit in het echte leven krijgt (niet van je instructie, niet van je jury en niet van je stalgenoten) kan je je afvragen hoe zinnig die kritiek is en waarom je er iets mee zou moeten. Dan zou je dingen moeten veranderen voor een stel wildvreemden op het internet zodat je weer leuk je plaatjes kan posten.

Shaggy09 schreef:
Inderdaad, dat vind ik echt basisschool level. Waarom mag je niet gewoon kritisch zijn?
Je zit op het internet, als je er niet tegen kan dat iemand kritiek op jou heeft (weliswaar enkel wanneer er om meningen/adviezen wordt gevraagd) moet je niet op een discussieforum gaan zitten.
Ik vind het echt lachwekkend soms hoe extreem soft alles moet.
En nee je hoeft niet iemand met de grond gelijk te maken als die het op een andere manier dan jou doet, maar imo is dat gewoon logisch, dat je niet zomaar je mening rondstrooit zonder dat daarom gevraagd is.


Laten we deze eens omkeren - waarom zou je altijd zo kritisch willen zijn? Waarom kan je niet soms agree-en to disagree zoals iemand anders al eens aangaf? Of denken, hey jij jouw ding, ik de mijne, je hebt overduidelijk plezier, lekker blijven doen? Wat je eerder zei - als iemand om een mening vraagt moet je niet zeuren als je hem krijgt, maar er wordt ook heel vaak een mening gegeven als er niet om wordt gevraagd. Ja, die complimentjes zijn fijn. Als kritiek vriendelijk, onderbouwd en opbouwend wordt gebracht is de kans dat er iets mee gedaan wordt of in ieder geval het gesprek wordt aangegaan veel groter.

Wat @askja zei zijn goede stelregels. Samenvattend: Denk een beetje na voor je iets plaatst, probeer je te verplaatsen in degene die iets geplaatst heeft en met welke intentie dit is geweest, wordt er niks met je feedback gedaan, leg je er bij neer.

Over het "te dik zijn": wat is precies te dik? Er zijn dikkere ruiters die uitstekend zitten en heel leuk rijden en er zijn dunne ruiters die voor geen meter zitten. Te dik is geen keiharde stelregel maar ook een mening. Jij vind iemand te dik, die hoeft niet noodzakelijkerwijs te dik te zijn. Puur op gewicht - mannen zijn vaak zwaarder dan vrouwen, maar een dunnere man met hetzelfde gewicht als een dikkere vrouw op hetzelfde paard maakt niemand een probleem van. Dan is het gewoon dik zijn bashen. En net als die persoon van de bandages zelf ook echt wel gezien heeft hoe ze eruit zien weet een zwaarder persoon ook echt wel dat ie zwaar is (te zwaar is wederom subjectief). Dit 100 keer benoemen heeft geen enkele zin en is gewoon naar.
Laatst bijgewerkt door nps op 27-09-19 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Berichten: 7994
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:03

tmr001 schreef:
Niobe schreef:
Nee natuurlijk is dat niet de norm, maar misschien wordt er dan gedacht: goh, ja, eigenlijk staat het inderdaad een beetje raar. Hoeft niet natuurlijk, maar een mening van een ander kan best wel eens voor andere inzichten zorgen, niks mis mee.


Ik denk dat, en dat is een aanname, dat als het een beetje raar staat die eigenaar dat zelf ook wel ziet. En dat hij of zei eerder denkt, bemoei je met je eigen zaken.



Ik snap dat je dat zegt en ik borduurde een beetje voort op het bandagepunt, maar dat is misschien niet eens het beste voorbeeld.
Al zou ik zelf persoonlijk zo'n persoon kunnen zijn die denkt van: witte bandages staan altijd mooi, dus op mijn Fries met grote sokken ook (die ik niet heb, maar bij wijze van spreken). Als iemand dan zou zeggen "Jemig, waarom doe je dat? Lijkt erg raar met die sokken", dan ga ik er wel even goed naar kijken. Misschien ook wel nadat ik in 1e instantie heb gezegd van: Nou zeg, ga weg met je mening.

Nogmaals: misschien niet het beste voorbeeld, maar ik heb dit soort dingen wel eens ervaren.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:10

LadyMadonna schreef:
En tmr001, waarom mag je niet zeggen dat je iets niet mooi vind?


De verrassing van de week: je mag het wel zeggen!

Alleen... als je het zegt, dan kan dat reacties oproepen. Inclusief een tegenreactie die je niet prettig vindt.
Maar 'mag niet' is alleen aan de orde als de mods het verbieden, en dat is helemaal niet aan de orde, zo streng wordt er helemaal niet gemod.


Citaat:
Maar je moet wel normaal met elkaar kunnen communiceren, en dat betekend nu eenmaal niet alleen maar oeh en ah....


Hier liggen wel veel aannames in. Wat is 'normaal'? Waarom zou je eigenlijk met elkaar moeten communiceren? Je hoeft niet te reageren op een topic op Bokt. Moeten communiceren is aan de orde in situaties waarin je ook van elkaar afhankelijk bent - op een forum is het de heerlijkheid dat dat helemaal niet hoeft. Waar je met je stalgenoten soms iets moet kunnen overleggen om het voor beiden redelijk te houden, hoeft dat hier niet: je klikt op het kruisje en je merkt er niets meer van.

Dus... waarom 'moet' het, en waarom vind je het belangrijk dat je niet alleen oeh en ah zou schrijven? Voor wie schrijf je, wat wil je ermee bereiken, bereik je dat ook, en als je regelmatig negatieve reacties op jouw reacties (of die van anderen) leest, is dat wat je wilt?

Citaat:
Zeker in de huidige maatschappij voelt men zich te pas en te onpas aangevallen, beledigd, gediscrimineerd, etc...


Gelukkig had Bokt een vooruitziende blik en hebben we daar al heel lang de ^) smiley voor. "Je mag helemaal niets meer zeggen op Bokt" is toch een vrij veel terugkomend refrein.

Wat ik persoonlijk jammerder vindt is dat er heel veel anderen zijn, gebruikers die geen topic openen op FZ, en ook niet de discussies aangaan, maar her en der gewoon leuke reacties hebben... maar die inmiddels hun paardenfoto's niet meer plaatsen, geen vragen meer stellen, en niet meer meelezen in de topics. Die hebben dat kruisje wel ontdekt... Als geheel wordt Bokt daar een stuk minder interessant door vind ik persoonlijk. Maar ik snap het prima. Ik zou er geen lol aan beleven om foto's te delen of een vraag te stellen. (En dat is jammer. Want het zou best leuk zijn als dat wel weer leuk is.)

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:14

OK, ander voorbeeld dan de sokken van een fries met bandages.
Britt Dekker met haar schimmel op Horse Event.
Ik vind (let wel, dit is wat ik vind, dat is niet de waarheid) Britt niet leuk, ik heb niks met zo'n show en ik zal er dus ook niet naar gaan kijken.
Als ik schrijf "Ik vind dat niet leuk" dan is dat echt wat anders dan "Het is stom".
Maar ik merk dat je "Ik vind dat niet leuk" ook al vaak niet mag zeggen.
Prima als iemand lol heeft met of om Britt Dekker, maar ik niet svp. Dat moet kunnen.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:15

LadyMadonna schreef:
Gini schreef:

Bovenstaande heeft dan ook niets meer met 'kritisch zijn' te maken. Dus dat zie je goed dat dat niet zo heel lief is.


En tmr001, waarom mag je niet zeggen dat je iets niet mooi vind? Of dat je het zelf anders zou doen?


Mogen mag alles. Als je per sé tegen iemand wilt zeggen dat die zijn Tinker niet mooi heeft aangekleed, dan mag je dat. Net zoals de eigenaar van de Tinker zich dan aangevallen en gekwetst mag voelen. En dat heeft dan niets te maken met 'goh, mag je helemaal niets meer zeggen, iedereen heeft zo lange tenen'.
Bij kritiek en negativiteit is het blijkbaar de zender die alles mag, maar de ontvanger mag dan blijkbaar niets anders doen dan de kritiek netjes slikken zonder veel stampij te maken? Oneerlijk toch?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 15:17

rien10 schreef:
OK, ander voorbeeld dan de sokken van een fries met bandages.
Britt Dekker met haar schimmel op Horse Event.
Ik vind (let wel, dit is wat ik vind, dat is niet de waarheid) Britt niet leuk, ik heb niks met zo'n show en ik zal er dus ook niet naar gaan kijken.
Als ik schrijf "Ik vind dat niet leuk" dan is dat echt wat anders dan "Het is stom".
Maar ik merk dat je "Ik vind dat niet leuk" ook al vaak niet mag zeggen.
Prima als iemand lol heeft met of om Britt Dekker, maar ik niet svp. Dat moet kunnen.

Nou, echt, spijker op zn kop!
Maar nee, als jij dit zegt, ben je op zn minst jaloers. Ik vind dat zo’n dooddoener...

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:18

rien10 schreef:
OK, ander voorbeeld dan de sokken van een fries met bandages.
Britt Dekker met haar schimmel op Horse Event.
Ik vind (let wel, dit is wat ik vind, dat is niet de waarheid) Britt niet leuk, ik heb niks met zo'n show en ik zal er dus ook niet naar gaan kijken.
Als ik schrijf "Ik vind dat niet leuk" dan is dat echt wat anders dan "Het is stom".
Maar ik merk dat je "Ik vind dat niet leuk" ook al vaak niet mag zeggen.
Prima als iemand lol heeft met of om Britt Dekker, maar ik niet svp. Dat moet kunnen.


In een discussietopic 'wat vinden jullie van Britt Dekker' hoort die mening dan ook perfect thuis.
In een fototopic van een tienjarig meisje die vol trots vertelt over haar meet en greet met haar favoriete idool, vind ik het minder thuis horen. Mag het? Uiteraard, maar wat win je ermee? Wat bereik je ermee?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:19

tmr001 schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik vind dat op het moment dat er om een mening wordt gevraagd, vanuit het topic van TS, je daar niet over moet gaan zeuren. Een mening kan soms wat hard zijn, maar je vraagt er op dat moment wel zelf om. (Ik ben trouwens voorstander van opbouwend kritiek, niet van iemand finaal afbranden, tenzij een persoon zodanig met een paard omgaat dat het bijna onder het kopje 'verwaarlozen' of 'mishandelen' valt.)

Ik vind het soms wel jammer dat bij een pittige discussie al op de vingers wordt getikt, zolang het netjes blijft vind ik dat dat gewoon moet kunnen. We zitten immers op een discussieforum.


En hoe weet je zo zeker dat om die mening wordt gevraagd? Mensen kunnen ook iets delen gewoon omdat ze er blij en trots op iets zijn. En dan is het gewoon hartstikke leuk om fijne reacties te krijgen ipv geroeptoeter. De wereld zit echt niet zo te wachten op jouw opbouwende feedback. Echt niet. En als je het dan doet, denk er tenminste over na.

En bijkomend - waarom gebeurt er niks op horses ar work? Dat is nou bij uitstek de plek om meningen te vragen en feedback te plaatsen en daar wordt helemaal niet zoveel geplaatst. Er is een tijd en een plaats voor een discussie en met iets meer inlevingsvermogen dan het gemiddelde pindanootje snap je dat zelf denk ik ook wel als je de op leest.

Ladymadonna - perfect voorbeeld die bandages. Het ís niet lelijk, jij vínd het lelijk. Het heeft zero meerwaarde dit te melden. Jouw smaak is niet de norm.

Zodra je iets deelt en reacties verwacht, vraag je om een mening. Dat jouw idé van die mening is dat mensen het met jou eens moeten zijn en positief en happy moeten zijn met hetgeen jij deelt, betekent niet dat je geen mening wil.
Je wil gewoon een specifiek scala aan meningen. (want als er niet op topics gereageerd wordt vind men dat ook niet leuk over het algemeen.).

Niobe

Berichten: 7994
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:20

Ik kan echt nergens om Britt Dekker heen geloof ik _O-

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:21

Maar aan een tien jarige die rete-trots is op een handtekening van Britt op haar cap zal ik zeggen: Wow, wat heb jij een leuke dag gehad zeg, met een handtekening als toetje!
Want ik kan me wel inleven in een 10-jarige, die dat dus wel he-le-maal het einde vind.
Dat ik het niks vind, wil niet zeggen dat ik niet kan inzien dat het voor een ander prima of het einde is.
En dat is nou precies wat ik bedoel.
Ik bereik er mee dat ik een 10-jarige een beetje laat nagenieten van de dag.
Jij hebt dus mijn post hierboven niet begrepen Gini

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:21

Niobe schreef:
Ik kan echt nergens om Britt Dekker heen geloof ik _O-

Nope. En ook niet om haar schimmel.
*\o/*

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:23

rien10 schreef:
Maar aan een tien jarige die rete-trots is op een handtekening van Britt op haar cap zal ik zeggen: Wow, wat heb jij een leuke dag gehad zeg, met een handtekening als toetje!
Want ik kan me wel inleven in een 10-jarige, die dat dus wel he-le-maal het einde vind.
Dat ik het niks vind, wil niet zeggen dat ik niet kan inzien dat het voor een ander prima of het einde is.
En dat is nou precies wat ik bedoel.
Ik bereik er mee dat ik een 10-jarige een beetje laat nagenieten van de dag.
Jij hebt dus mijn post hierboven niet begrepen Gini


Ah, maar dat is dan helemaal geweldig. :j

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:26

Waarmee ik dus bedoel te zeggen dat kritisch zijn echt niet hetzelfde is als menig doordrammend star zijn.
"Ik vind voor mij" is totaal anders dan "Ik vind voor een ander"
Ik vind voor mijzelf Britt en haar paard geen toegevoegde waarde. Ik vind dat voor een hoop kinderen wel, ik zie ze er van genieten. Leuk toch? (Als ik maar niet hoef ~~}> )

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:29

tmr001 schreef:
Shaggy09 schreef:
Inderdaad, dat vind ik echt basisschool level. Waarom mag je niet gewoon kritisch zijn?
Je zit op het internet, als je er niet tegen kan dat iemand kritiek op jou heeft (weliswaar enkel wanneer er om meningen/adviezen wordt gevraagd) moet je niet op een discussieforum gaan zitten.
Ik vind het echt lachwekkend soms hoe extreem soft alles moet.
En nee je hoeft niet iemand met de grond gelijk te maken als die het op een andere manier dan jou doet, maar imo is dat gewoon logisch, dat je niet zomaar je mening rondstrooit zonder dat daarom gevraagd is.


Laten we deze eens omkeren - waarom zou je altijd zo kritisch willen zijn? Waarom kan je niet soms agree-en to disagree zoals iemand anders al eens aangaf? Of denken, hey jij jouw ding, ik de mijne, je hebt overduidelijk plezier, lekker blijven doen? Wat je eerder zei - als iemand om een mening vraagt moet je niet zeuren als je hem krijgt, maar er wordt ook heel vaak een mening gegeven als er niet om wordt gevraagd. Ja, die complimentjes zijn fijn. Als kritiek vriendelijk, onderbouwd en opbouwend wordt gebracht is de kans dat er iets mee gedaan wordt of in ieder geval het gesprek wordt aangegaan veel groter.

Wat @askja zei zijn goede stelregels. Samenvattend: Denk een beetje na voor je iets plaatst, probeer je te verplaatsen in degene die iets geplaatst heeft en met welke intentie dit is geweest, wordt er niks met je feedback gedaan, leg je er bij neer.

Over het "te dik zijn": wat is precies te dik? Er zijn dikkere ruiters die uitstekend zitten en heel leuk rijden en er zijn dunne ruiters die voor geen meter zitten. Te dik is geen keiharde stelregel maar ook een mening. Jij vind iemand te dik, die hoeft niet noodzakelijkerwijs te dik te zijn. Puur op gewicht - mannen zijn vaak zwaarder dan vrouwen, maar een dunnere man met hetzelfde gewicht als een dikkere vrouw op hetzelfde paard maakt niemand een probleem van. Dan is het gewoon dik zijn bashen. En net als die persoon van de bandages zelf ook echt wel gezien heeft hoe ze eruit zien weet een zwaarder persoon ook echt wel dat ie zwaar is (te zwaar is wederom subjectief). Dit 100 keer benoemen heeft geen enkele zin en is gewoon naar.


Je moet niet zaken door elkaar gaan halen. Te dik = te dik, als je als te dikke ruiter 'leuk rijd' en 'mooi zit' is dat niet ineens een vrijbrief om met je 120 kilo op een paard te stappen. Aan 'te dik zijn' hangt in feite geen stelregel, maar je hebt wel zoiets als BMI. En nee, ik vind niet BMI een heilige meting, ik vind dat eerder een overdreven maatstaf. Maar we snappen allemaal dat 100 kilo gewoonweg te zwaar is om paard te rijden. Punt.

Als ik iemand die rijden met een slof teugel die knoerstrak zit aangetrokken zeg ik daar ook wat van. Diegene mag daarvan balen, maar dingen die niet door de beugel kunnen merk ik gewoon op. Ik hoop dat anderen dat ook doen, want je hebt nog steeds figuren erbij zitten die duidelijk niet weten hoe een bepaald hulpmiddel werkt, of hoe je omgaat met een bit. En gelukkig kunnen de meeste mensen ook onderscheiden, te dik is gewoonweg te dik. En te hard rukken aan de teugels is niet hetzelfde als kneepjes geven.

CoRiNa1983

Berichten: 1769
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:30

Welkom op bokt dit is al jaren zo en wordt steeds erger....mischien mentaliteit van de tegenwoordige tijd. Ik blijf daarom vaak op mijn vingers zitten en reageer niet
Maar als je over b.v. merken of bepaalde onderwerpen wat niet paard en ruiter gerelateerd is dan mag kwa kritiek alles gezegd.
Althans dit valt mij vaak op.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 15:32

CoRiNa1983 schreef:
Welkom op bokt

Dank he, ik zit er al 18 jaar :')

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:40

rien10 schreef:
Waarmee ik dus bedoel te zeggen dat kritisch zijn echt niet hetzelfde is als menig doordrammend star zijn.
"Ik vind voor mij" is totaal anders dan "Ik vind voor een ander"
Ik vind voor mijzelf Britt en haar paard geen toegevoegde waarde. Ik vind dat voor een hoop kinderen wel, ik zie ze er van genieten. Leuk toch? (Als ik maar niet hoef ~~}> )


Dat is een hele gezonde redenering. :)
Maar ik dacht dat je verder bouwde op het voorbeeld van de bandages rond de Tinker, waar geopperd werd dat zoiets toch wel gezegd mag worden, want misschien heeft de eigenaar er nog nooit op die manier (dat het lelijk is) naar gekeken. Op het moment dat iemand trots foto's van zijn gebandageerde Tinker laat zien, vind ik die mening (dat het lelijk is) dus niet van toegevoegde waarde.
Mag het? Jazeker. Maar dan mag naar mijn mening de Tinker eigenaar ook reageren met 'als je niets positiefs te zeggen hebt, zeg dan liever niks'.