Mag je kritisch zijn op Bokt?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 12:41

Grappig dat dit nu over overgewicht gaat, terwijl dat niet is waar ik “over viel” ;)

Even hypothetisch voorbeeld.
Ik plaats een video, waaruit blijkt dat ik nogal los is het zadel zit.
Een user komt met:
“ik zie wel dat je vrij los in het zadel zit, het kan zijn dat je daardoor je paard in de weg zit, waardoor hij achter niet fijn mee komt. Ik heb zelf goede ervaringen met een rijbroek met silicone zitvlak, hierdoor zit je stiller en kan je ook je been wat meer aansluiten waardoor je niet zo zwabbert”

Andere user: als je niks positiefs kan zeggen, zeg dan niks!

En dan zit ik van huh :? :?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41779
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:43

LadyMadonna schreef:
Grappig dat dit nu over overgewicht gaat, terwijl dat niet is waar ik “over viel” ;)

Even hypothetisch voorbeeld.
Ik plaats een video, waaruit blijkt dat ik nogal los is het zadel zit.
Een user komt met:
“ik zie wel dat je vrij los in het zadel zit, het kan zijn dat je daardoor je paard in de weg zit, waardoor hij achter niet fijn mee komt. Ik heb zelf goede ervaringen met een rijbroek met silicone zitvlak, hierdoor zit je stiller en kan je ook je been wat meer aansluiten waardoor je niet zo zwabbert”

Andere user: als je niks positiefs kan zeggen, zeg dan niks!

En dan zit ik van huh :? :?


Ik ook.

pien_2010

Berichten: 43717
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:45

_San87_ schreef:
Nou, je zegt t in je laatste alinea. Pukkels bij de ruiter hebben geen invloed op het welzijn van het dier. Het gewicht van de ruiter wel.
En denk jij dat een ruiter dat zelf niet weet? Daarnaast als paar mensen dit genoemd hebben vind ik dit ook wel weer genoeg.
Gewicht is zo iets pijnlijks eigenlijk voor ons allemaal daar mag vind ik, wel iets voorzichtiger mee omgegaan worden.

Daarnaast zijn er bokkers die vinden dat iemand zo snel te zwaar is voor een paard en gewoon niet verder kijken naar dat desbetreffende paard. De persoon wordt dan helemaal met de grond toe gelijk gemaakt en dan dacht ik vaak→ kom maar hier paardrijden op onze Hercule.
Genoeg wat gezette tot dikke mensen hier gehad die perfect mee konden buiten rijden op onze Hercule. Dat was zo een sterk oer paard met een fantastische rug. Mijn man is ook niet de lichtste (80 kg) en dat beestje heeft daar nooit ook maar iets last van gehad. Maar vaak wordt daar niet eens naar gekeken.

Soms lijkt het ook wel dat het belang van het dier zo belangrijk is, dat alle fatsoensnormen worden overtreden in het belang van het dier. En dan denk ik wel eens→ oooh die mens doet er blijkbaar niet toe. Daar mag alles tegen gezegd worden, hoe kwetsend dan ook.

Het voorbeeld van Ladymadonne is natuurlijk in mijn ogen een voorbeeld dat gewoon gezegd moet kunnen worden. Het is opbouwend, netjes en je kunt daar ook nog iets aan hebben als TS zijnde.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41779
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:47

pien_2010 schreef:
_San87_ schreef:
Nou, je zegt t in je laatste alinea. Pukkels bij de ruiter hebben geen invloed op het welzijn van het dier. Het gewicht van de ruiter wel.
En denk jij dat een ruiter dat zelf niet weet? Daarnaast als paar mensen dit genoemd hebben vind ik dit ook wel weer genoeg.
Gewicht is zo iets pijnlijks eigenlijk voor ons allemaal daar mag vind ik, wel iets voorzichtiger mee omgegaan worden.

Daarnaast zijn er bokkers die vinden dat iemand zo snel te zwaar is voor een paard en gewoon niet verder kijken naar dat desbetreffende paard. De persoon wordt dan helemaal met de grond toe gelijk gemaakt en dan dacht ik vaak→ kom maar hier paardrijden op onze Hercule.
Genoeg wat gezette tot dikke mensen hier gehad die perfect mee konden buiten rijden op onze Hercule. Dat was zo een sterk oer paard met een fantastische rug. Mijn man is ook niet de lichtste (80 kg) en dat beestje heeft daar nooit ook maar iets last van gehad. Maar vaak wordt daar niet eens naar gekeken.

Soms lijkt het ook wel dat het belang van het dier zo belangrijk is, dat alle fatsoensnormen worden overtreden in het belang van het dier. En dan denk ik wel eens→ oooh die mens doet er blijkbaar niet toe. Daar mag alles tegen gezegd worden, hoe kwetsend dan ook.

Het voorbeeld van Ladymadonne is natuurlijk in mijn ogen een voorbeeld dat gewoon gezegd moet kunnen worden. Het is opbouwend, netjes en je kunt daar ook nog iets aan hebben als TS zijnde.

Daar zeg ik niks over. Ik leg uit waarom het ene wel sneller gezegd wordt en het ander niet. Namelijk de invloed dat het heeft op het paard.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 12:47

Of, ik persoonlijk snap echt niet dat er bijv Friezen of tinkers tijdens shows voor bandages gekozen wordt. Dan heb je de bandage, en dan bij de kogel ploft er een sok onderuit... vind dat echt heel lelijk.
Het kan zijn dat de ruiter/voortbrenger/eigenaar/weet ik veel er nog nooit zo naar gekeken heeft.
Ik heb echter altijd het gevoel dat ik dat maar beter niet zeg, want dan ben ik niet lief...

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:48

Elisa2 schreef:
Ik zit al erg lang op Bokt en "vroeger" ging het er imo net zo aan toe..als je bepaalde discussies zag soms bij het FAM forum.

Het "probleem" met kritiek is denk ik dat het op de man wordt gespeeld en vaak gesteld word als "feiten" in plaats van als een mening met ruimte voor andere meningen.
Iedereen reageert vanuit zijn of haar eigen referentiekader en dus zullen er altijd verschillende meningen zijn.

Sommige bokkers vinden het leuk om te "rellen", ook dat is niets nieuws..als je het aandacht geeft wordt het alleen maar erger.

Imo is het belangrijk om je mening bij jezelf te houden, en netjes en neutraal te verwoorden. In plaats van te zeggen: "jij bent te dik en je mishandelt je paard" (feit) kun je ook zeggen: "ik vind je wat aan de zware kant en ik vraag me af of je daardoor je paard niet belemmerd". Zodat er inderdaad ruimte blijft voor een dialoog en open gesprek en mensen ook daadwerkelijk gehoord en gesteund worden.


Vroeger ging het er echt veel en veel harder aan toe dan nu. Het bokt waar ik nu op zit is een extreem softe, zwaar gewatteerde versie van het bokt waar ik me ooit op registreerde.

Wat ik IRL niet zou durven zeggen, zeg ik op bokt ook niet. Wat mij meer en meer op valt (ofwel is het omdat ik me er aan erger waardoor ik het beter onthoud. Kan ook.) is dat dat tegenwoordig als je durft kritiek te hebben op iets of iemand, men meteen komt met "afgunst" en "jaloezie". En ik kan dan alleen maar denken; "als dat je beste tegen argument is dan is de discussie eigenlijk al om..." Want hoe moet je daar nog inhoudelijk op in gaan? Het maakt vanaf dat punt geen reet meer uit wat je zegt.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-09-19 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43717
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:49

LadyMadonna, dat vind ik eigenlijk de gewone normale dingen hoor die je kunt aanreiken. Is toch positief?


Ayasha schreef:
men meteen komt met "afgunst" en "jaloezie".
zie ik ook langs komen en vind ik flauw tegenargument of eigenlijk is het geen argument.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 12:51

Pien: vind ik dus ook, maar de waarheid blijkt anders. “Iedereen” lijkt wel veel eerder “op zn pik getrapt” ofzo...

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:56

Kritiek kun je ook op een aardige manier brengen en een eigen mening ook. En als mensen vinden dat er niks mis is met hun negatieve commentaar dan zegt dat meer over die persoon dan dat het iemand de goede kant op helpt. Goed kritiek leveren is een kunst en helaas heeft niet iedereen talent genoeg om die kunst te beoefenen. Dat is niet erg en daar kunnen of willen ze ook niks aan doen. Alleen geeft het soms wat wrijving als het op een scherm geschreven en gelezen wordt. Dat is jammer maar niet te voorkomen simpelweg omdat mensen geen aanstoot nemen aan hun eigen taal gebruik en er niet bij stilstaan dat hun woorden als kwetsend kunnen overkomen.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:56

Het maakt ook verschil of een ts 12 of 40 jaar oud is. Soms worden kinderen aangevallen op dingen waar ze gewoon nog geen weet van hebben of waar ze niets aan kunnen veranderen.
Dat is zo jammer!

Daarbij kan even nadeken over je post, eventueel het gebruik van een smiley en niet alleen iets negatief maar daar tegenover iets positiefs een boodschap een andere lading geven.

Iets als:
Wat een prachtig paard heb je, lust voor het oog. :wow:
Heb je je zadel onlangs nog een keer laten controleren? Naar mijn idee ligt het niet helemaal goed meer op je paard.

In plaats van
Djeez, je zadel ligt echt ruk je paard zal wel een ontzettend zere rug hebben!

thirteenn

Berichten: 2084
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:01

fransje23 schreef:
Het maakt ook verschil of een ts 12 of 40 jaar oud is. Soms worden kinderen aangevallen op dingen waar ze gewoon nog geen weet van hebben of waar ze niets aan kunnen veranderen.
Dat is zo jammer!

Daarbij kan even nadeken over je post, eventueel het gebruik van een smiley en niet alleen iets negatief maar daar tegenover iets positiefs een boodschap een andere lading geven.

Iets als:
Wat een prachtig paard heb je, lust voor het oog. :wow:
Heb je je zadel onlangs nog een keer laten controleren? Naar mijn idee ligt het niet helemaal goed meer op je paard.

In plaats van
Djeez, je zadel ligt echt ruk je paard zal wel een ontzettend zere rug hebben!


Leeftijd is ook een ding waar ik vaak mensen over zie vallen. Met reacties zoals je zal wel een 12 jarige zijn! Vind ik ook niet zo vriendelijk.

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:02

Het geeft in ieder geval wel stof tot nadenken en tot zelfreflectie.
Ik zelf kan ook nogal kort door de bocht zijn. Ik probeer wel altijd "ik vind, naar mijn mening, hoe ben je tot de keuze van... gekomen" te schrijven. Ik houd het liever in deze vorm dan dat ik "commentaar" geef. Lukt dat altijd? Eeeh, nou, nee :D

thirteenn

Berichten: 2084
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:08

rien10 schreef:
Het geeft in ieder geval wel stof tot nadenken en tot zelfreflectie.
Ik zelf kan ook nogal kort door de bocht zijn. Ik probeer wel altijd "ik vind, naar mijn mening, hoe ben je tot de keuze van... gekomen" te schrijven. Ik houd het liever in deze vorm dan dat ik "commentaar" geef. Lukt dat altijd? Eeeh, nou, nee :D

Maar dan doe je in ieder geval je best nog, voor mijn gevoel zijn er een hoop die daar niet eens de moeite voor nemen. Het is ook vrij makkelijk om alles gewoon eruit te flappen omdat het toch niet face to face is, dat geef ik toe. Maar zolang mensen hun best doen vind ik het al een goede verbetering. Niemand zal altijd perfect kunnen antwoorden.

Tallie1979
Berichten: 22775
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:09

Om even kort door de bocht te zijn en te antwoorden op de openingspost.

Kritisch zijn mag, maar iemand finaal af fikken schuift men nog wel eens weg onder “kritisch zijn”

De manier waarop mensen elkaar behandelen online, breekt alle fatsoensnormen. En dat is niet alleen op bokt zo, maar overal online.

Het heeft mij in ieder geval doen besluiten om nog zo min mogelijk persoonlijke informatie te delen op een forum als bokt.

Mensen zijn allemaal toetsenbord ridders. Dus daar heb ik mijn online gedrag naar aangepast.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:14

LadyMadonna schreef:
Of, ik persoonlijk snap echt niet dat er bijv Friezen of tinkers tijdens shows voor bandages gekozen wordt. Dan heb je de bandage, en dan bij de kogel ploft er een sok onderuit... vind dat echt heel lelijk.
Het kan zijn dat de ruiter/voortbrenger/eigenaar/weet ik veel er nog nooit zo naar gekeken heeft.
Ik heb echter altijd het gevoel dat ik dat maar beter niet zeg, want dan ben ik niet lief...
Maar waarom zou je dat moeten melden? Jij bent van van mening dat het niet mooi is, toch?

Ik neem aan dat de eigenaar dit zelf ook ziet en dus blijkbaar een ander mening heeft.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:21

Ik vind dat op het moment dat er om een mening wordt gevraagd, vanuit het topic van TS, je daar niet over moet gaan zeuren. Een mening kan soms wat hard zijn, maar je vraagt er op dat moment wel zelf om. (Ik ben trouwens voorstander van opbouwend kritiek, niet van iemand finaal afbranden, tenzij een persoon zodanig met een paard omgaat dat het bijna onder het kopje 'verwaarlozen' of 'mishandelen' valt.)

Ik vind het soms wel jammer dat bij een pittige discussie al op de vingers wordt getikt, zolang het netjes blijft vind ik dat dat gewoon moet kunnen. We zitten immers op een discussieforum.

nps
Berichten: 1991
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:39

Shaggy09 schreef:
Ik vind dat op het moment dat er om een mening wordt gevraagd, vanuit het topic van TS, je daar niet over moet gaan zeuren. Een mening kan soms wat hard zijn, maar je vraagt er op dat moment wel zelf om. (Ik ben trouwens voorstander van opbouwend kritiek, niet van iemand finaal afbranden, tenzij een persoon zodanig met een paard omgaat dat het bijna onder het kopje 'verwaarlozen' of 'mishandelen' valt.)

Ik vind het soms wel jammer dat bij een pittige discussie al op de vingers wordt getikt, zolang het netjes blijft vind ik dat dat gewoon moet kunnen. We zitten immers op een discussieforum.


En hoe weet je zo zeker dat om die mening wordt gevraagd? Mensen kunnen ook iets delen gewoon omdat ze er blij en trots op iets zijn. En dan is het gewoon hartstikke leuk om fijne reacties te krijgen ipv geroeptoeter. De wereld zit echt niet zo te wachten op jouw opbouwende feedback. Echt niet. En als je het dan doet, denk er tenminste over na.

En bijkomend - waarom gebeurt er niks op horses ar work? Dat is nou bij uitstek de plek om meningen te vragen en feedback te plaatsen en daar wordt helemaal niet zoveel geplaatst. Er is een tijd en een plaats voor een discussie en met iets meer inlevingsvermogen dan het gemiddelde pindanootje snap je dat zelf denk ik ook wel als je de op leest.

Ladymadonna - perfect voorbeeld die bandages. Het ís niet lelijk, jij vínd het lelijk. Het heeft zero meerwaarde dit te melden. Jouw smaak is niet de norm.

BigOne
Berichten: 38437
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:39

Discussiëren kan zeker op een positieve manier maar ook dan krijg je van sommigen die de ts blijkbaar in real life kennen de opmerking naar je hoofd van jaloers, toetsenbord moralist of nog erger. Sommigen kunnen in de ogen van anderen niets verbeteren en rijden volgend jaar allemaal in Tokyo .

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:43

Mijn indruk: je mag selectief kritisch zijn op Bokt. Want ook op Bokt bestaat, hoe je het ook wendt of keert, een soort van hiërarchie. Ik geloof dat het weinig zin heeft om daar een punt van te maken, dit is irl ook zo. Wat niet betekent dat je je tegenover die 'beschermde' Bokkers dan maar stil moet houden.

Opbouwende, onderbouwde kritiek mag wat mij betreft altijd. Want daar kun je inhoudelijk op reageren. En als je daar geen zin in hebt, kun je zeggen dat je de kritiek voor kennisgeving aanneemt, toch? Dan is het klaar en escaleert de boel niet zo snel.
Iemand zei hierboven ergens dat het voor het verloop van een topic veel uitmaakt hoe de ts met eventuele kritische opmerkingen omgaat. Dat valt mij ook op.
Als een ts gepikeerd reageert op an sich best reële en goed onderbouwde opmerkingen, dan werkt dat ook weer wrevel op bij degene die de reactie heeft geplaatst. En die gaat dan wellicht vanuit die irritatie iets pittiger reageren.

Ik denk dat het veel scheelt als je als actief postende Bokker vier stelregels aanhoudt:
1. Iedereen is in principe van goede wil en geen relschopper of trol. Het maakt heel veel uit vanuit wat voor mindset je een post leest. Dus niet direct denken: o daar heb je die weer, kijken wat zij (of hij) nu weer te zeuren heeft.
2. Als je er niet uitkomt: hou het dan op agree to disagree, dan hou je respect voor de andere partij(en).
3. Al vaker gezegd: geen dingen zeggen of woorden gebruiken die je niet zou durven of willen gebruiken als de betreffende persoon voor je zou staan.
4. Raak je geirriteerd of boos vanwege een topic of een specifieke post: eerst ff tot 10 (of 100 ...) tellen voor je reageert.

Dit geldt allemaal ook voor mezelf hoor. Ik hou me hier als hardnekkige betweter ook (nog) niet altijd 100% aan.
Laatst bijgewerkt door Askja op 27-09-19 13:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Sure_lee

Berichten: 10426
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:44

Laten we afspreken dat als je iets kritisch zegt, je ook iets positiefs moet zeggen en anders niet.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:45

Ben ik dan de enige die niet ziet dat bepaalde bokkers blijkbaar heilig zijn? Weet inmiddels wel wat BB-ers zijn, wat een term :')

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:53

Sure_lee schreef:
Laten we afspreken dat als je iets kritisch zegt, je ook iets positiefs moet zeggen en anders niet.


Je paard loopt rot, je bent te dik. Mooie frontriem zeg? ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41779
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:55

Sure_lee schreef:
Laten we afspreken dat als je iets kritisch zegt, je ook iets positiefs moet zeggen en anders niet.

Alsjeblieft niet. Dat geforceerde complimenteren, bah.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:56

bigone schreef:
Even iets anders, kan het ook niet zo zijn dat sommigen door opvoeding niet of slecht tegen kritische opmerkingen kunnen juist omdat ze door hun omgeving altijd alleen maar positieve zaken te horen krijgen en nooit geconfronteerd worden met zaken die ze kunnen verbeteren ??
Bvb je word in real life de hemel in geprezen als kind/jongere en dan denk je fantastisch bezig te zijn, open je hier een topic en krijg je te horen dat je helemaal niet zo geweldig bezig bent. En dat er nog heel veel ruimte voor verbetering is.

Ik denk dat iedereen zijn leven op zijn mooist leeft <3 . En dat iedereen hier wel heel veel bij haalt. Leef gewoon lekker je eigen mooiste leven, is het advies wat ik zou geven aan iedereen. Je kunt andere mensen niet veranderen, dus lekker die illusie loslaten. Scheelt je een hoop ergernis!

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:57

tmr001 schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik vind dat op het moment dat er om een mening wordt gevraagd, vanuit het topic van TS, je daar niet over moet gaan zeuren. Een mening kan soms wat hard zijn, maar je vraagt er op dat moment wel zelf om. (Ik ben trouwens voorstander van opbouwend kritiek, niet van iemand finaal afbranden, tenzij een persoon zodanig met een paard omgaat dat het bijna onder het kopje 'verwaarlozen' of 'mishandelen' valt.)

Ik vind het soms wel jammer dat bij een pittige discussie al op de vingers wordt getikt, zolang het netjes blijft vind ik dat dat gewoon moet kunnen. We zitten immers op een discussieforum.


En hoe weet je zo zeker dat om die mening wordt gevraagd? Mensen kunnen ook iets delen gewoon omdat ze er blij en trots op iets zijn. En dan is het gewoon hartstikke leuk om fijne reacties te krijgen ipv geroeptoeter. De wereld zit echt niet zo te wachten op jouw opbouwende feedback. Echt niet. En als je het dan doet, denk er tenminste over na.

En bijkomend - waarom gebeurt er niks op horses ar work? Dat is nou bij uitstek de plek om meningen te vragen en feedback te plaatsen en daar wordt helemaal niet zoveel geplaatst. Er is een tijd en een plaats voor een discussie en met iets meer inlevingsvermogen dan het gemiddelde pindanootje snap je dat zelf denk ik ook wel als je de op leest.

Ladymadonna - perfect voorbeeld die bandages. Het ís niet lelijk, jij vínd het lelijk. Het heeft zero meerwaarde dit te melden. Jouw smaak is niet de norm.


Lezen; wanneer er om een mening wordt gevraagd
Dat betekent niet dat wanneer iemand iets deelt op Bokt dat je zomaar je ongezouten mening kan gaan verkondigen.