Mag je kritisch zijn op Bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 20:30

Eigenlijk nav twee topics van de afgelopen dagen.
Hierin wordt kritiek gegeven, maar (imo) op een nette manier.
Denk aan
“Jammer dat het paard niet rad loopt”
“Ruiter is wel erg sterk in de hand”
“Ik begrijp niet dat hiervoor gekozen is”

En dit wordt dan gevolgd door:
“Zeg dan niks als je niks aardigs kunt zeggen”
“Weer typisch Bokt”

Met andere woorden, je mag op Bokt enkel je mening geven als deze positief is? En als je het er niet mee eens bent moet je je mond maar houden....

Dat gaat toch nergens over? Je moet toch gewoon (mits op een normale toon) je mening kunnen geven?

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 20:33

Oh ja dat is mij ook opgevallen ja

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 20:36

Vind ik ook. Zelfs als de kritiek op een vriendelijke, behulpzame manier is gegeven, is het nog steeds niet goed. Je mag enkel en alleen zeggen wat men wil horen, dus complimentjes. Geef jij een tip (commentaar) waar een paard bijvoorbeeld beter door zou lopen? Dan moet je op Bokt gewoon je smoel houden. Paardenwelzijn staat zogenaamd op één, mits je de negatieve dingen niet benoemt natuurlijk. Je mag enkel en alleen leuke dingen zeggen, anders ben jij de boeman.

Echt vreselijk :=

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 20:38

Denk dat ik 1 van de topics gelezen hebt die je bedoeld. Wat mij vooral opvalt dat dingen dan tig keer herhaald worden.
Op zich zou een negatieve reactie best moeten kunnen maar als daarna nog tig keer dezelfde reactie komt snap ik wel een beetje dat je als topicstarter iets minder vriendelijk reageert

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 20:39

Ja ik reageer soms gewoon niet meer. Want blijkbaar mag je wel te dik zijn op een kreupel paard als je moeilijke dressuuroefeningen kan rijden. :=

Maar dan ben je weer “jAlOeRs”.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 20:42

Is hier een tijdje terug ook niet een heel topic over geweest? Het houdt toch niet op. Mensen willen toch hun mening geven en de ene kan er tegen en de andere niet. En de ene kan wel op een juist manier kritiek geven en een andere weer niet.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 20:43

genja schreef:
Denk dat ik 1 van de topics gelezen hebt die je bedoeld. Wat mij vooral opvalt dat dingen dan tig keer herhaald worden.
Op zich zou een negatieve reactie best moeten kunnen maar als daarna nog tig keer dezelfde reactie komt snap ik wel een beetje dat je als topicstarter iets minder vriendelijk reageert

Punt is dat het niet eens een ts is die dan reageert, maar gewoon een random user :')

En tja, als ik nu reageer met, ik zou de volgende keer de bandages wat minder hoog doen, en iemand reageert met: ben het wel eens met ladymadonna

Of:

Wat een prachtig paard! Je hebt m ook echt super fijn aan het lopen!
En hier reageert iemand op: ben het eens met ladymadonna!

Wat is het verschil?


Hoikimmy: is dat zo? Sorry als dat het geval is, heb het niet gezien iig

Corneeltje

Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 20:52

Wat niet erg mee helpt is dat het online advies is. Vaak komt dat harder aan bij de lezer dan het bedoeld is, maar wordt het soms ook wat 'rechter-door-zee' geschreven. En sowieso geven mensen wat makkelijker kritiek vanachter een scherm omdat dat minder persoonlijk is en je daardoor minder rekening houdt met hoe het ontvangen wordt.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 20:56

Ik vind dat (opbouwend) commentaar/ tips best gegeven mogen worden. Het wordt wat anders als mensen blijven hameren op slechte punten.

Probeer gewoon positief en genuanceerd negatief te zijn. Ipv ‘joh je bent veel te dik voor je paard’ probeer te zeggen ‘joh ik denk dat je paard nog beter gaat lopen als je wat aan je eigen fitheid doet, wel een ontzettend leuk paard’.

Ik durf bijvoorbeeld geen filmpjes van mezelf of mijn paard hier op te zetten omdat ik echt bang ben dat ik finaal wordt afgezeken.

Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 20:58

Ik denk dat het ligt aan hoe je het brengt. Iedereen weet nu om welk topic het gaat , er staan hele nette reacties bij zoals "zo had ik hem niet gepresenteerd maar gun hem een fijn pensioen" is toch anders dan alles afkraken. Want dat gebeurt er imo.


MarlindeRooz schreef:
Ja ik reageer soms gewoon niet meer. Want blijkbaar mag je wel te dik zijn op een kreupel paard als je moeilijke dressuuroefeningen kan rijden. :=

Maar dan ben je weer “jAlOeRs”.

Dit bericht vind ik niet kunnen. Sorry.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:02

Veraaaaah schreef:
Ik vind dat (opbouwend) commentaar/ tips best gegeven mogen worden. Het wordt wat anders als mensen blijven hameren op slechte punten.

Probeer gewoon positief en genuanceerd negatief te zijn. Ipv ‘joh je bent veel te dik voor je paard’ probeer te zeggen ‘joh ik denk dat je paard nog beter gaat lopen als je wat aan je eigen fitheid doet, wel een ontzettend leuk paard’.

Ik durf bijvoorbeeld geen filmpjes van mezelf of mijn paard hier op te zetten omdat ik echt bang ben dat ik finaal wordt afgezeken.

Maar zelfs als je dingen op een vriendelijke, genuanceerde manier zegt, zoals in het dikgedrukte stukje, krijg je half Bokt over je heen dat je onvriendelijk en gemeen bent. Ten minste, dat is wat mij opvalt de laatste tijd.

Mensen durven geen foto's en video's meer op Bokt te zetten vanwege het commentaar op die foto's en video's, en mensen durven ook geen commentaar te geven vanwege het commentaar op het commentaar. Krom toch eigenlijk?

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:06

Kritisch zijn op bokt mag, maar is zéér afhankelijk van op welk forum je het doet, onder welke mod dat valt en over welk persoon het gaat heb ik wel gemerkt.
Is jammer! Want zo was het vroeger niet.

Dit topic mag eigenlijk ook niet TS, want je suggereert heel duidelijk naar een bepaald topic en dat is verboden.

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:11

Kabayo schreef:
Ik denk dat het ligt aan hoe je het brengt. Iedereen weet nu om welk topic het gaat , er staan hele nette reacties bij zoals "zo had ik hem niet gepresenteerd maar gun hem een fijn pensioen" is toch anders dan alles afkraken. Want dat gebeurt er imo.


MarlindeRooz schreef:
Ja ik reageer soms gewoon niet meer. Want blijkbaar mag je wel te dik zijn op een kreupel paard als je moeilijke dressuuroefeningen kan rijden. :=

Maar dan ben je weer “jAlOeRs”.

Dit bericht vind ik niet kunnen. Sorry.



Dit is nou een goed voorbeeld, MarlindeRooz maakt met een metafoor haar mening duidelijk, iemand anders vindt dat niet kunnen.

Respecteer elkaar mening :Y) Misschien kan het soms genuanceerder, maar als je een topic start, dan vraag je toch om meningen, soms zijn ze positief, en soms niet... Dat is het leven...

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:14

Veraaaaah schreef:
Ik vind dat (opbouwend) commentaar/ tips best gegeven mogen worden. Het wordt wat anders als mensen blijven hameren op slechte punten.

Probeer gewoon positief en genuanceerd negatief te zijn. Ipv ‘joh je bent veel te dik voor je paard’ probeer te zeggen ‘joh ik denk dat je paard nog beter gaat lopen als je wat aan je eigen fitheid doet, wel een ontzettend leuk paard’.

Ik durf bijvoorbeeld geen filmpjes van mezelf of mijn paard hier op te zetten omdat ik echt bang ben dat ik finaal wordt afgezeken.


Ik vind jouw suggestie eigenlijk nog erger dan gewoon zeggen dat iemand te dik is voor z’n paard. Wat is er mis met kritiek geven en dat op een directe manier uiten?
Waarom moet er dan ook nog achteraan: ‘Maar wel een ontzettend leuk paard’? Dat komt dan echt over als ‘ik moet ook nog wat aardigs toevoegen dus doe ik dit maar, maar ik meen er niks van’. :+

En ik begrijp eigenlijk niet waarom iemand zo onder de indruk zijn van wat vreemden op internet van je filmpjes vinden. Eerlijk gezegd scheelt het mij helemaal niks wat mensen tegen mij zeggen hier op internet.

Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:15

Dit is geen mening. Dit is iemand zwart praten in een ander topic wat niet toegestaan is op bokt...

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:21

Ik denk dat kritisch zijn wel mag maar dat de meeste vinden dat ze andermans reactie moeten nuanceren, verbeteren of afbranden.

Corneeltje

Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:23

verootjoo schreef:
Wat is er mis met kritiek geven en dat op een directe manier uiten?
Waarom moet er dan ook nog achteraan: ‘Maar wel een ontzettend leuk paard’? Dat komt dan echt over als ‘ik moet ook nog wat aardigs toevoegen dus doe ik dit maar, maar ik meen er niks van’. :+

En ik begrijp eigenlijk niet waarom iemand zo onder de indruk zijn van wat vreemden op internet van je filmpjes vinden. Eerlijk gezegd scheelt het mij helemaal niks wat mensen tegen mij zeggen hier op internet.


D'r is niks mis met je mening op een directe manier uiten, net zoals dat er niks mis is met rekening houden met de gevoelens van een ander. Ik begrijp uit jouw bericht dat je heel goed kritiek kunt relativeren, maar het is niet realistisch om te verwachten dat iedereen dat even goed kan.

Goof

Berichten: 28794
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:24

Kennelijk niet, want mensen kunnen kennelijk weinig kritisch naar zichzelf kijken.
Een 'ah, koetie koetie, wat leuk' is waar het straks naar toe gaat.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 21:42

BarbaLala schreef:
Kritisch zijn op bokt mag, maar is zéér afhankelijk van op welk forum je het doet, onder welke mod dat valt en over welk persoon het gaat heb ik wel gemerkt.
Is jammer! Want zo was het vroeger niet.

Dit topic mag eigenlijk ook niet TS, want je suggereert heel duidelijk naar een bepaald topic en dat is verboden.

Hmm, ik dacht m’n bericht toch neutraal genoeg opgesteld te hebben.
Als ik specifiek wilde verwijzen Had ik er wel een link bij gezet

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:46

Kan aan mij liggen maar dit is toch niks nieuws?

SjonnieZ

Berichten: 2320
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:54

c'est le ton qui fait la musique...

Ben de afgelopen dagen ziek thuis geweest en heb dus heel wat bokt gelezen.
Wat mij opvalt is dat in veel reacties weinig ruimte over gelaten wordt voor een andere zienswijze.
De stelligheid waarmee sommige reageren zorgt ervoor dat er idd sprake is van kritiek i.p.v. feedback.

In plaats van ik vind/ik denk of het is zus of zo...
zou ook een vraag aan de TS gesteld kunnen worden
- bijv. Denk je TS dat jouw paard beter gaat lopen wanneer..
- heb je wel eens overwogen om.

Dan nodig je uit tot een gesprek. En drijf je de topic starter gevoelsmatig niet in een hoek.

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 22:01

Kabayo schreef:
Dit is geen mening. Dit is iemand zwart praten in een ander topic wat niet toegestaan is op bokt...


Mwah, dit soort commentaren worden wel vaker gegeven, dus zo specifiek hoeft dat niet gezien te worden.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 22:03

Naar mijn gevoel durven mensen minder goed een topic te plaatsen vanwege de vele kritieken. Ik heb het idee dat het vroeger minder was. Nu lees je vaak ook wel een soort verdediging in de OP en zie ik regelmatig posts met wat knap dat je het durft te plaatsen. Ik zou graag topics van elk niveau zien, iedereen kan leren. Maar het kan me goed voorstellen dat als je net lest, daardoor misschien wat minder goed zit, het manegepaard met het hoofd in de lucht loopt etc je dit echt niet op bokt zou durven plaatsen.

Als een ts niet reageert lees ik soms wat jammer dat je niet reageert, als ts wel reageerd is het soms waarom verdedig je alles of waarom reageer je niet op mijn kritiek en wel op die van een ander. Natuurlijk hoeft het niet alleen rozengeur en maneschijn te zijn, maar ik denk dat de kritiek vaak teveel is, te vaak herhaald wordt.

Maar dat is slechts mijn gevoel na heel wat jaren op bokt.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 22:08

Je mag kritisch zijn op Bokt alleen wordt het je niet altijd in dank afgenomen.

Overigens is het schijnbaar nog wel afhankelijk van de "bekendheid" en voorgeschiedenis van ts-ers. Sommige mensen mogen met kritiek om de oren geslagen en bij andere mensen is iedere opmerking die ook maar enigzins kritisch kan worden gelezen al teveel.

absque_dubio

Berichten: 7848
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 22:15

SjonnieZ schreef:
c'est le ton qui fait la musique...

Ben de afgelopen dagen ziek thuis geweest en heb dus heel wat bokt gelezen.
Wat mij opvalt is dat in veel reacties weinig ruimte over gelaten wordt voor een andere zienswijze.
De stelligheid waarmee sommige reageren zorgt ervoor dat er idd sprake is van kritiek i.p.v. feedback.

In plaats van ik vind/ik denk of het is zus of zo...
zou ook een vraag aan de TS gesteld kunnen worden
- bijv. Denk je TS dat jouw paard beter gaat lopen wanneer..
- heb je wel eens overwogen om.

Dan nodig je uit tot een gesprek. En drijf je de topic starter gevoelsmatig niet in een hoek.

Ik vind dit een hele wijze post! De manier waarop ‘kritiek’(/ik zie liever op een positieve manier feedback) zegt zo veel..