Commentaar op commentaar

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 23:27

Avalanche81 schreef:
Maar het probleem is niet dat een TS niet met ooohh en aaahh om kan gaan. Het probleem is dat die TS niet met kritiek om kan gaan, ook al is die constructief (en dat is die van mij) en zitten er tips en complimentjes bij. En dat zit er bij mij altijd. En dat ben ik zat. En daarna de ellenlange discussie over of mensen überhaupt commentaar mogen geven.....


Maar als een TS niets doet met jouw goedbedoelde tips, dan is dat toch het probleem van TS? Laat het lekker en verlaat het topic :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 23:31

Ik vraag me nog steeds af: waarom je tijd/moeite/energie verspillen met commentaar geven, als een TS er niet op zit te wachten? Wat is het doel? Diegene zal niet open staan (wat zijn/haar goed recht is) voor advies op internet.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Commentaar op commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 23:49

Sommige mensen vinden het gewoon leuk om te reageren op foto topics. En dat mag.
@ Snorlex: ik ben de TS van dit topic ;) en wie heeft gezegd dat ik door dram? Ik heb dit topic geopend omdat het een trend is op RIJ-ITP met name.
Plus dat dit een reactie is op de posts erboven waar alleen complimentjes als oplossing wordt aangedragen. Dat is de oplossing niet.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 23:55

Ja ik snap dat jij de TS van dit topic bent ;)
Ik zeg ook nergens dat jij dramt.

Ik doel op een TS uit een fototopic. Als jij, of wie dan ook, je best doet om constructief commentaar te leveren op een reeks foto’s en een TS kan dat niet handelen, dan denk ik persoonlijk “jammer, maar lekker laten gaan”.

Waarom blijft het bij jou zo hangen?

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Commentaar op commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 00:02

Pffft.... Voornamelijk omdat ik die discussies mee las en bedacht dat dit toch echt de spuigaten begon uit te lopen. En soms is een goede manier om verandering te bewerkstelligen er een topic op FZ over te openen.
Ik wil gewoon een leuk Bokt. Volgens mij kan dat ook zonder gezanik. Overigens ben ik denk ik niet degene die dan door gaat drammen, maar een topic wat gewoon leuk zou kunnen zijn, wordt op die manier wel aardig verpest, eb dat ligt aan de TS maar ook aan de mensen die drammen. Lees mijn OP anders even?

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 00:08

Ja de trend is jammerlijk. Dat zie ik ook. Maar ik probeer het te benaderen op een manier van “graag of niet”. Juist door er verder weinig aandacht aan te besteden zakken dergelijke topic’s snel weer weg. Dat is denk ik een oplossing. Waarom aandacht blijven geven aan iemand die dat eigenlijk (behalve een aantal veren in de kont) helemaal niet wil?

Je typt onder andere “ik ben het zat”, en dan denk ik “laat het lekker van je afglijden en besteed tijd aan mensen die je reactie/mening wel op prijs stellen”.

Ik heb je OP gelezen. Bedankt voor de reminder. :)

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Commentaar op commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 00:20

Heb ik ook een hele tijd gedaan hoor :) maar anderzijds vind ik foto topics ook echt heel leuk, en het is soms gewoon vreselijk leuk om een combinatie een beetje ti volgen. Maar op het moment dat je tijd steekt in het schrijven van commentaar met tips en complimentjes erin, en mensen vinden dan opeens dat ze geen commentaar willen, terwijl positief commentaar wel gewoon oké is, vind ik dat wel echt heel raar. Je kan niet zomaar je eigen regels gaan maken en mensen verbieden commentaar te geven.....

Bij een ander topic kiest een TS ervoor het commentaar beleefd in ontvangst te nemen, maar ze was het er niet mee eens en deed er denk ik niets mee. En dat vind ik echt prima, dat is je goed recht he.
En toen werd er vreselijk doorgedramd. En dat drammen (en de discussie daarover) vond ik echt niet cool. Dus vandaar dit topic eigenlijk. Ik wil weer gewoon een leuke sfeer in dat forum, op een constructieve manier. Mensen moeten ook gewoon leren om: bedankt, maar ik doe hier niets mee, te handelen

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Commentaar op commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 08:44

Maar waarom moet iedereen op 1 gestroomlijnde manier op (jou) post reageren?

Als iemand er niet voor open staat merk ik dat de commentaren in eersten instantie vaak genegeerd worden door de TS. Dat is ook communicatie. Maar andere bokkers gaan dan juist drammen om hun punt duidelijk te maken. Andersom zie je precies het zelfde. Als iemand zegt bedankt maar ik doe er niks mee, dan zijn er nog 100 bokkers die hun plasje er overheen moeten doen zodat het punt maar duidelijk wordt.

Dus ik denk dat het niet zo zeer aan de TS ligt, maar ook voor een heel groot deel aan de andere gebruikers.

pmarena

Berichten: 48118
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 09:00

Fink schreef:
Commentaar op commentaar op commentaar. :+


Haha ja inderdaad :D

Misschien moeten mensen gewoon eens een ander hun eigen mening gunnen en niet meteen elke scheet in twijfel trekken van mensen die een andere mening hebben dan zijzelf.

Er mogen meerdere meningen bestaan, er mogen meerdere wegen naar Rome (of andere steden) bestaan, en als Pietje overtuigd is van weg A, dan hoeft die nog niet Jantje af te zeiken die betere ervaringen heeft met weg B. Dat Pietje weg B nog nooit goed uitgevoerd heeft gezien wil niet zeggen dat het niet goed kàn zijn, je mag Jantje ook wel gewoon respecteren dat die voor een andere aanpak kiest en dat die daar goede redenen voor zal hebben :)

Dat altijd maar doen of anderen achterlijk zijn is echt heel misselijk gedrag dat ik erg toe zie nemen de laatste tijd op Bokt en elders.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Commentaar op commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 12:45

Peelie: zullen we de discussie gewoon houden bij wat mensen echt hebben gezegd? Dat lijkt me praktisch. Dingen invullen is niet zo heel constructief. Dank je wel alvast.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 12:47

Snorlex schreef:
Avalanche81 schreef:
Maar het probleem is niet dat een TS niet met ooohh en aaahh om kan gaan. Het probleem is dat die TS niet met kritiek om kan gaan, ook al is die constructief (en dat is die van mij) en zitten er tips en complimentjes bij. En dat zit er bij mij altijd. En dat ben ik zat. En daarna de ellenlange discussie over of mensen überhaupt commentaar mogen geven.....


Maar als een TS niets doet met jouw goedbedoelde tips, dan is dat toch het probleem van TS? Laat het lekker en verlaat het topic :)

Beste tip van de dag :D.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 14:19

Ik denk eerlijk gezegd dat iedereen zichzelf daarvoor moet inzetten om de sfeer gezelliger te maken op zo'n groot forum. Om een simpel voorbeeld te noemen: van de 100 mensen zijn er 30 mensen die het met elkaar eens zijn 30 procent weet het niet en de overige 30 procent vindt het niks. Hoe dan ook meningsverschillen hou je toch altijd wel. Berichten of kritiek die totaal niet met het onderwerp te maken hebben zou ik zelf negeren of wegfilteren of inderdaad bedankt zeggen voor de tips waar jezelf wat mee kunt.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:49

Avalanche81 schreef:
Peelie: zullen we de discussie gewoon houden bij wat mensen echt hebben gezegd? Dat lijkt me praktisch. Dingen invullen is niet zo heel constructief. Dank je wel alvast.

Hoe bedoel je?

Ik geef mijn blik op het onderwerp. Waar vul ik iets in, laat staan dat ik iets schrijf over wat er geschreven is?

Ik moet dus eerlijk bekennen dat ik jou bericht niet begrijp. Tenzij dit jou methode is om mij buiten de discussie te houden? Dat kan natuurlijk ook.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:53

Avalanche81 schreef:
Peelie: zullen we de discussie gewoon houden bij wat mensen echt hebben gezegd? Dat lijkt me praktisch. Dingen invullen is niet zo heel constructief. Dank je wel alvast.


Ze vult toch niks in? Ze stelt alleen vast wat zij vaak ziet gebeuren in dit soort topics.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Commentaar op commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 18:51

Peelie: je stelde dat iedereen op 1 gestroomlijnde manier moet reageren volgens mij. En dat is helemaal niet mijn punt.

Mijn punt is vooral van beide kanten wat meer kunnen hebben van elkaar. Een TS moet imo geen topic openen als ze niet met kritiek om kan gaan, maar posters moeten het imo ook kunnen handelen als je aangeeft met bepaalde punten niets te kunnen of willen, en dan ook niet doordrammen.
Volgens mij geeft dat best heel veel vrijheid om te kunnen reageren, alleen drammen en onredelijk reageren kan dan niet.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:44

Avalanche81 schreef:
Peelie: je stelde dat iedereen op 1 gestroomlijnde manier moet reageren volgens mij. En dat is helemaal niet mijn punt.

Mijn punt is vooral van beide kanten wat meer kunnen hebben van elkaar. Een TS moet imo geen topic openen als ze niet met kritiek om kan gaan, maar posters moeten het imo ook kunnen handelen als je aangeeft met bepaalde punten niets te kunnen of willen, en dan ook niet doordrammen.
Volgens mij geeft dat best heel veel vrijheid om te kunnen reageren, alleen drammen en onredelijk reageren kan dan niet.

Dat stelde ik niet. Dat was mijn vraag aan jou.

Maar het is duidelijk dat het op dit moment kwa discussie/commentaar/opmerkingen niet al te vriendelijk verloopt. Daardoor worden opmerkingen meer "ruzies" of een spelletje wie kan de ander het langst negeren en wie scheeuwd er na afloop het hardste. Dat bevorderd de communicatie en gezonde discussie niet natuurlijk.

Als ik het zo lees zijn we het juist met elkaar eens. Maar vraag ik mij af hoe iedereen op elkaar zou moeten reageren om het fijn te laten verlopen. Mijn ervaring is namelijk dat het niet uit maakt. De ene situatie zorgt er voor dat men "boos" wordt, maar de ander ook.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Commentaar op commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 20:18

Dat doordrammen kan ik van de ene kant wel begrijpen, in bepaalde situaties en over bepaalde onderwerpen.

We zitten hier op een paarden/dieren forum, dus ik neem aan dat we allemaal dierenliefhebbers zijn. En ik kan het ook heel goed begrijpen dat als een dier niet correct word behandeld of dat iemand echt duidelijk zichtbaar zijn/haar paard de vernieling in rijd dat daar commentaar op komt. Ik zou het echt oprecht erger vinden als iedereen daar positieve feedback op gaat geven.

Het jammere is dat je via een forum de persoon niet kan zien, en mensen dingen soms anders formuleren als bedoeld is. Dan word er gezegd "jullie lezen niet", ik denk dat er zeker wel word gelezen, maar dat mensen te snel reageren. Je kunt vaak dingen ook op andere manieren proberen te lezen voor je meteen met een hoop bombarie gaat reageren. Jezelf inleven in een ander blijkt hier ook een probleempje te zijn!!

Daarbij ben ik een dierenmens, en als ik zie dat een dier ergens onder lijd dat zeg ik daar iets van, maar ik probeer wel op zo'n manier te formuleren dat de persoon die het wat aangaat er ook iets aan heeft. Maar niets is zo vervelend als dat je de moeite en tijd neemt om ergens je feedback op te geven, je feedback totaal word genegeerd. Want eigenlijk steek je dan gewoon je dikke vette middelvinger op naar de persoon die de tijd voor jou heeft genomen om je te willen helpen.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 20:36

Peelie schreef:
Avalanche81 schreef:
Peelie: je stelde dat iedereen op 1 gestroomlijnde manier moet reageren volgens mij. En dat is helemaal niet mijn punt.

Mijn punt is vooral van beide kanten wat meer kunnen hebben van elkaar. Een TS moet imo geen topic openen als ze niet met kritiek om kan gaan, maar posters moeten het imo ook kunnen handelen als je aangeeft met bepaalde punten niets te kunnen of willen, en dan ook niet doordrammen.
Volgens mij geeft dat best heel veel vrijheid om te kunnen reageren, alleen drammen en onredelijk reageren kan dan niet.

Dat stelde ik niet. Dat was mijn vraag aan jou.

Maar het is duidelijk dat het op dit moment kwa discussie/commentaar/opmerkingen niet al te vriendelijk verloopt. Daardoor worden opmerkingen meer "ruzies" of een spelletje wie kan de ander het langst negeren en wie scheeuwd er na afloop het hardste. Dat bevorderd de communicatie en gezonde discussie niet natuurlijk.

Als ik het zo lees zijn we het juist met elkaar eens. Maar vraag ik mij af hoe iedereen op elkaar zou moeten reageren om het fijn te laten verlopen. Mijn ervaring is namelijk dat het niet uit maakt. De ene situatie zorgt er voor dat men "boos" wordt, maar de ander ook.

Dank voor het checken dan :) ik denk dat we het idd met elkaar eens zijn :)
Het lijkt me dat je er met beleefd blijven en niet persoonlijk worden er gewoon wel komt, toch? Ik plaatste dit vooral ook op FZ omdat ik graag ook vanuit het team een verandering wil in beleid en modereren. Misschien HAW en RIJ-iTP weer samenvoegen, maar vooral veel strenger worden, ook op gedram, maar ook op een lichtgeraakte TS, want zowel een TS als sommige posters hebben ook gewoon heel lange tenen die dan ergens onder geschoven moeten worden :=
En ik vind in andere topics dat er gewoon vreselijk doorgegaan wordt op dingen, terwijl je het met 1 of 2 keer ook wel weet.

Charming: daar heb je zeker ook een goed punt. Ik vind ook best wel dat die dingen gezegd mogen worden, alleen niet tot in het oneindige.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Commentaar op commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:15

En dat is waar het imo mis gaat. Er wordt tot in het oneindige gedramd/gezeurd. En de TS gaat er echt niet beter van luisteren. Waarom zou ze ook....

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:39

Peelie schreef:
En dat is waar het imo mis gaat. Er wordt tot in het oneindige gedramd/gezeurd. En de TS gaat er echt niet beter van luisteren. Waarom zou ze ook....


Volkomen mee eens. Er zit een groot verschil tussen gedram/jaloezie en opbouwende kritiek en bij dat laatste mogen we vaker bij stilstaan. Het enige wat je ermee bereikt is dat TS geen behoefte eraan heeft om überhaupt nog een nieuw topic te willen openen ;) Ik vind dit topic leuk en aardig bedacht maar het mag ook wel in de praktijk gebracht worden door iedereen :)

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:50

Ik zou gedram en jaloezie dan weer niet willen samenvoegen. Die hebben imo niks met elkaar temaken ;)
Ik kan door een berichtje van iemand anders niet duidelijk krijgen of die persoon jaloers is. Dat is een emotie die wij elkaar toebedelen in een verbaal of nonverbale communicatie. Dat heb je niet op bokt. Je hebt alleen platte tekst waar je alleen jou eigen emotie aan toe kan voegen, zoals bijvoorbeeld jaloezie.

Drammen daar in tegen is een kwestie van turven :')

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Commentaar op commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:02

Gedram is ook te voorkomen.. Als je mensen hun bericht eens goed leest en daar over in gesprek gaat ipv discussie dan hoeve mensen niet te drammen.

Kan me nog genoeg topics voor de geest halen waar dit dan ook gebeurde en de TS uiteindelijk heel blij was met commentaar waar ze niet om had gevraagd.

Dan vind ik iemand die zegt ik wil daar daar en daar geen commentaar op want ik weet dat het niet goed is, toch wel een beetje sneu.. Want je geeft eigenlijk aan dat iets niet goed is, en je vertikt om er iets aan te doen en het dier lijd daar onder. En je verbied mensen om daar iets over te zeggen. Dan is er een iemand die een kort door de bocht opmerking plaatst, en de rest met OPBOUWENDE feedback mag niet meer worden geplaatst omdat je dan iemand aan het pesten(?) bent.

Sommige mensen moeten nadenken voor ze iets op internet knallen en vervolgens in een slachtoffer rol kruipen omdat ze het commentaar/feedback niet aankunnen. Sorry but not sorry, zo werkt het niet in mijn beleving ;)

pmarena

Berichten: 48118
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 15:07

Dat is ook absoluut een goed punt CharmingS +:)+

Ik zie ook steeds vaker dat mensen behoorlijk fel reageren n.a.v. een verkeerd gelezen post. Dan verzand een topic in gezeur en gedram omdat het natuurlijk niet tof is als mensen je aanvallen over iets dat je niet eens schrijft -O-

Probeer je dat te verduidelijken dan dram je, of de anderen drammen omdat ze toch van mening zijn dat zij beter weten wat je bedoelde dan jij zelf :')

Een beetje een open blik en wat minder behoefte om een ander naar beneden te halen / het geschreven woord zo negatief mogelijk uit te leggen, maar lezen vanuit de wetenschap dat een ander het vast ook best goed bedoelt allemaal, dat zou al heel veel kunnen schelen :j

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Commentaar op commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 15:18

Ik heb hier gewoon totaal niks aan toe te voegen, bedankt jullie 2, echt heel goed +:)+

Jessica
Berichten: 19840
Geregistreerd: 08-10-02

Re: Commentaar op commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 15:32

Ik heb met veel plezier dit topic doorgelezen. Wat een mooie discussies, fijne berichten en goede ideeën! Dat wilde ik toch even kwijt.

Ik zal het meenemen achter de schermen om te kijken of we iig iets met jullie input kunnen. :j