Zwarte piet smiley

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ravellie

Berichten: 3079
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 22:05

CharleyT schreef:
MarlindeRooz schreef:
Kijken jullie dan niet meer naar de intocht / het sinterklaasjournaal etc? Dan zie je toch dat de pieten niet meer zwart zijn? Je kan wel gaan vasthouden aan hoe "zwarte piet" was maar de toekomst gaat vooral roetveegpieten brengen hoor. Wacht Bokt dan tot ALLE zwarte pieten over een paar jaar weg zijn of kan het aanpassen niet eerder? :=

Facebook handhaaft al op het niet mogen laten zien van zwarte pieten.



Wat wil je nu eigenlijk, een zwarte pieten smilie discussie op Bokt? Vraag het rechtstreeks aan de personen die er over gaan, nu probeer je gewoon een discussie op gang te brengen.

Oeps, even niet opgelet. Het is gelukt, weer pagina's vol van hetzelfde. Thanks.



Dit dus....

26 pagina's !


Echt hoor.... -O- -O-

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38811
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 22:34

Wil even aan jullie laten weten, de Pieten smileys zijn nu ook echt weg.

Suzanne F.

Berichten: 49549
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 22:42

Dag Pietensmiley daaag daaag daaag daaag smiley Piet …..

DuoPenotti

Berichten: 30319
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 22:50

Dag Sinterklaasje, da-ag da-ag da-ag da-ag Lieve Piet
Dag Sinterklaasje, da-ag da-ag luister naar ons afscheidslied
Dag Sinterklaasje, da-ag da-ag da-ag da-ag Lieve Piet
Dag Sinterklaasje, da-ag da-ag luister naar ons afscheidslied…

-O-

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 23:37

"Lieve"? Is dat de nieuwe versie van het liedje?

Heb je nu dan ook "want al ben ik lief als roet, 'k meen het wel goed"?

DuoPenotti

Berichten: 30319
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 23:40

Jep de nieuwe versie dit.
Bewust geplaats zo. Want dag sinterklaasje is het binnen 5 jaar ook.
Zo enorm al aangepast en nog discussie en dat zal blijven. Tot mensen zeggen dan niet..

fotolijstje

Berichten: 2740
Geregistreerd: 17-09-21

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 23:45

Ze zijn niet zomaar verwijderd, de wereld verandert en wij moeten zien mee te veranderen. Of je er mee eens bent of niet

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 23:50

DuoPenotti schreef:
Jep de nieuwe versie dit.
Bewust geplaats zo. Want dag sinterklaasje is het binnen 5 jaar ook.
Zo enorm al aangepast en nog discussie en dat zal blijven. Tot mensen zeggen dan niet..


DP, ik verbaas me echt over je houding in dit topic, valt me toch echt van je tegen.

Sinterklaas hoeft helemaal niet weg en de kinderen hebben geen moment minder plezier, omdat Piet niet meer zwart is. Ik snap echt niet dat je er zo’n drama van maakt. Je bent, net als ik, in de 40, ons Sinterklaasfeest was iets anders, maar het feest is hedendaags niet ineens minder leuk geworden voor de kinderen.

Dus laat de discussie toch lekker rusten, alle kindjes hebben nog steeds een leuk feest en dat is IMO toch het belangrijkste.

DuoPenotti

Berichten: 30319
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 00:08

We zullen zien over een paar jaar....

En dan val ik maar tegen. Over een paar jaar bestaat het sinterklaas feest niet meer.
Gaan we over op kerst. Want alles word hier ver-Amerikaanst.


Daar valt deze discussie ook onder.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 01:32

Dat vind ik wel erg dramatisch gesteld, natuurlijk blijft 5 december gewoon pakjesavond voor de meeste mensen. Er zijn landelijke en regionale intochten, er is een eigen Sinterklaasjournaal en scholen doen ook mee. Dat vergaat echt niet, juist omdat het met de tijd meegaat.

DuoPenotti schreef:
En de grootste groep vind het overigens nog steeds oke dat piet helemaal donker is dus het niet meer van de tijd zijn is nog steeds in de minderheid.


Ik vraag me af wat de cijfers nu zijn, maar 1,5 jaar geleden was er net aan een meerderheid voor de oude Pieten. De steun daarvoor daalt al een tijdje:
https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/o ... ald-weblo/

DuoPenotti

Berichten: 30319
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 09:19

https://www.destentor.nl/binnenland/and ... ~a4a3cb6a/
en hoe moet hij het nu doen?

Lijkt of ik een oud collega hoor spreken.
Die schminkte zich ook donkerder dan hijzelf was, anders herkende de buurkinderen en zijn neefjes hem.

Een kennis van mij wilde zwarte Piet aan huis reserveren, die zat vol, roetveeg kon nog wel.
Dus ja een grote groep vind het nog steeds onzin.
Het is maar net waar je de cijfertjes gaat vragen, hier in de dorpen was ook nu bij intocht 2 roetveeg de rest was donkerbruin en zelfs zwart. Terwijl zwart eerder niet meer was.

Maar goed we zullen zien wat de tijd gaat brengen en hoe het over 10 jaar is, ik heb mijn voorspelling vanuit mijn glazen bol gedaan :D
En sluit daarmee nu af.

Suzanne F.

Berichten: 49549
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:00

Hoe deze man zichzelf schminkt is prima toch? Hij maakt zichzelf niet pikzwart met oorringen en rode lippen.
En nee, hij is niet te bruin voor zwarte piet, hij is gewoon bruin. Laten we alsjeblieft niet op alle slakken zout gaan leggen hoor. Ook bruine mensen mogen Piet spelen.

DuoPenotti

Berichten: 30319
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:04

Maar Suzanne, een wit persoon die zich als hem schminkt, dus helemaal bruin, want roetveeg wil hij ook niet. Dat mag niet. DAT is de discussie.

pikzwart met rode lippen is al lang niet meer, daar heb ik het de hele discussie ook niet over gehad dat dat moet blijven.
Het gaat over de roetveeg, dat gewoon bruin al niet meer mag.
Of over die gekleurde ellende, al lijkt dat er gelukkig niet te zijn gekomen.

Over pikzwart met rode lippen en ringen heb ik het niet gehad dat dat moet.
Ik zeg al steeds er is al zoveel aangepast maar steeds is het niet goed genoeg.
Dat is waarom ik zeg, dat gaat verder en verder tot het feest weg .



Maar nu ontstip ik echt, was dat stipje dus vergeten :D

Qerty
Berichten: 2021
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:13

Ik heb het artikel nu 2x gelezen en snap nog steeds niet helemaal wat het issue is. Omdat hij een donkerdere huidskleur heeft gebruikt hij ook donkerdere schmink dan mede pieten met een witte basiskleur.
Prima oplossing, toch?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37407
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:15

Wat ik er uit begrijp is hij als bruine roetveeg piet niet welkom want bruin als basiskleur en geen wit. Alleen witte roetveeg pieten worden gevraagd

Elin_

Berichten: 9662
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:50

Suzanne F. schreef:
Hoe deze man zichzelf schminkt is prima toch? Hij maakt zichzelf niet pikzwart met oorringen en rode lippen.
En nee, hij is niet te bruin voor zwarte piet, hij is gewoon bruin. Laten we alsjeblieft niet op alle slakken zout gaan leggen hoor. Ook bruine mensen mogen Piet spelen.


Nou blijkbaar niet, want bokt verwijderd de bruine pieten smiley want een paar (gok ik) blanke mensen in dit topic wilde niet te woke doen, maar het toch even benoemen. Wat uitliep in een enorme discussie en op zijn bokts door de groene en rode Hulk in de doofpot gestopt is door het maar allemaal te verwijderen :evaw:

Suzanne F.

Berichten: 49549
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:56

:')
Dat is inderdaad een goede samenvatting van deze 26 pagina’s.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:59

Suzanne F. schreef:
:')
Dat is inderdaad een goede samenvatting van deze 26 pagina’s.
Ik vind het eerder een bevestiging van het feit dat er nog veel werk ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:03

DuoPenotti schreef:
We zullen zien over een paar jaar....

En dan val ik maar tegen. Over een paar jaar bestaat het sinterklaas feest niet meer.
Gaan we over op kerst. Want alles word hier ver-Amerikaanst.


Daar valt deze discussie ook onder.
Grappig detail daarin is dat de oorsprong van 'Santa Clause' onze Sinterklaas is. :D

Ik blijf me toch altijd verbazen over de weinige fantasie die Nederlanders hebben en hoe kneuterig alles hier altijd moet zijn. Zwarte Piet doen we niet meer, dan kun je je schminkdoos opentrekken en gaan voor... allerlei kleuren, maar neeeeee, "dat is niet realistisch, dus we doen maar roetvegen." :') Hoe intens saai. Het is al één groot sprookje, maak er dan ook wat leuks van. But no, Nederland houdt van kleurloos. En saai. :')

Druif_01

Berichten: 8863
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:06

Ik word oud, maar wat is woke? }:0

Elin_

Berichten: 9662
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:10

Ailill schreef:
Suzanne F. schreef:
:')
Dat is inderdaad een goede samenvatting van deze 26 pagina’s.
Ik vind het eerder een bevestiging van het feit dat er nog veel werk ligt.

Ach wat banketstaaf je nou. Echt hoor.

Citaat:
Citaat:
Mijn pietenhart is gebroken”, is het eerste dat Andres zegt als hij op de bank ploft. „Waarom niet gewoon bruin, in plaats van roetvegen? Ik ga daar echt niet in mee.” Hij slaakt een diepe zucht. Al jarenlang kruipt de goedlachse Oldenzaler in de weken voor Sinterklaas in de huid van Zwarte Piet



Nu even een stukje voor de woke zemelaars hier zo blij met verdwijnen van de bruine piet. Top gedaan. Nu kan roetveeg piet voor die mensen ook niet, dus van een karikatuur met slavernij verleden naar echt discriminatie, want ze kunnen nu niet meer meedoen. Enige optie is blank schminken en dan met roetvegen erop. Nee dat voelt top. Deze groep voelt zich al vaker t.a.z witte of blanke (woke mensen: welke term moest het ookal weer zijn?) minder in het voordeel en nu om deel te nemen aan het Sinterklaasfeest moeten ze zich ook nog wit schminken.
En bokt draagt hier mooi aan bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:18

Mkango schreef:
DuoPenotti schreef:
We zullen zien over een paar jaar....

En dan val ik maar tegen. Over een paar jaar bestaat het sinterklaas feest niet meer.
Gaan we over op kerst. Want alles word hier ver-Amerikaanst.


Daar valt deze discussie ook onder.
Grappig detail daarin is dat de oorsprong van 'Santa Clause' onze Sinterklaas is. :D

Ik blijf me toch altijd verbazen over de weinige fantasie die Nederlanders hebben en hoe kneuterig alles hier altijd moet zijn. Zwarte Piet doen we niet meer, dan kun je je schminkdoos opentrekken en gaan voor... allerlei kleuren, maar neeeeee, "dat is niet realistisch, dus we doen maar roetvegen." :') Hoe intens saai. Het is al één groot sprookje, maak er dan ook wat leuks van. But no, Nederland houdt van kleurloos. En saai. :')

Je zal toch maar wonen in dat vreselijke saaie, fantasieloze, kleurloze en kneuterige nederland, verschrikkelijk.... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:18

Druif_01 schreef:
Ik word oud, maar wat is woke? }:0

Moest ik ook even googlen :D

Druif_01

Berichten: 8863
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:20

Zelfs onze taal wordt steeds meer Amerikaans…

Dee_Es

Berichten: 3681
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:28

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mijn pietenhart is gebroken”, is het eerste dat Andres zegt als hij op de bank ploft. „Waarom niet gewoon bruin, in plaats van roetvegen? Ik ga daar echt niet in mee.” Hij slaakt een diepe zucht. Al jarenlang kruipt de goedlachse Oldenzaler in de weken voor Sinterklaas in de huid van Zwarte Piet



Nu even een stukje voor de woke zemelaars hier zo blij met verdwijnen van de bruine piet. Top gedaan. Nu kan roetveeg piet voor die mensen ook niet, dus van een karikatuur met slavernij verleden naar echt discriminatie, want ze kunnen nu niet meer meedoen. Enige optie is blank schminken en dan met roetvegen erop. Nee dat voelt top. Deze groep voelt zich al vaker t.a.z witte of blanke (woke mensen: welke term moest het ookal weer zijn?) minder in het voordeel en nu om deel te nemen aan het Sinterklaasfeest moeten ze zich ook nog wit schminken.
En bokt draagt hier mooi aan bij.


Je kan ook problemen zoeken.

Ik word er echt heel moe van dat mensen continu voorbij gaan aan de geschiedenis van een fenomeen.

Deze man kan overigens vast wel een oplossing zoeken zonder dat hij direct herkenbaar is.

Kinderen hebben heel veel fantasie. Als jij je recht voor hun neus gaat omkleden tot zwarte piet dan gaan ze daar gewoon in mee. Werkt dat niet dan zijn ze misschien al een beetje te oud voor Sinterklaas :)* en wat als ze de buurman herkennen? Dat doet toch niks af aan het sinterklaasfeest? Mijn ouders hebben nooit gedaan alsof Sinterklaas echt bestond, dat maakte echt niks uit hoor. Heb gewoon kei hard liedjes staan blèren naast m'n schoen en was helemaal gelukkig als daar de volgende dag een cadeautje in zat.

Ik vroeg me al af hoe oud DP is := als je vast zit in je kind-emotie/reptielenbrein of hoe je het wil noemen is het verstandig om psychische hulp te zoeken.