Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14841
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 12:41

Rije schreef:
De mods valt hier niets te verwijten want het gaat hier om een nieuwsbericht en dat valt onder de verantwoordelijkheid van de Nieuwsredactie.

Ik wil jullie graag uitleg geven en dat ga ik later ook doen, maar "helaas" heb ik een kantoorbaan waar ik niet à la minute mee kan stoppen om een bericht op Bokt te schrijven, en datzelfde geldt voor mijn collega's. Nogmaals, ik wil graag onze visie toelichten, maar dat komt dus pas later vandaag.


Oh, nou, dan "verwijt" ik het niet de mods, maar de nieuwsredactie. Je mag er van uit gaan dat ik de verantwoordelijke bedoel. Of dat nou partij A of partij B is.
Overigens is dit bericht van gisteren, het commentaar begon gisteren ook al.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41946
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:49

anjali schreef:
Bokt gaat in de eerste plaats over alles wat met paarden te maken heeft. En dat is dit videofilmpje ook. Ik vind het leuk om te zien. En als ik iets fout vind dan is het censuur.

Alleen heeft dit geen kont met paarden te maken, maar met slechte Noord-Koreaanse propaganda.

Ik vind het dan weer wel hilarisch dat Bokt er zo blind in mee gaat.

anjali
Berichten: 15307
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:55

Als je alle controversiele onderwerpen gaat wegcensureren dan wordt het hier een saaie boel.Waarbij alleen nog maar over de kleur van iemands nieuwe setje gesproken kan worden. Er is overigens momenteel een Boktenquete waarin wel meningen gevraagd worden over onderwerpen op Bokt en de richting daarvan. Ik heb graag wat pittigs.Zelf heb ik vaak genoeg respectloze reacties gekregen maar daar heb ik nooit over geklaagd.

troi
Berichten: 17040
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:57

Op de lijn van alles toestaan - strenge regels/ censuur snap ik dat bokt liever te los is dan te streng. Immers dit is grijs, wanneer is nieuws echt paardennieuws? Valt daar de geboort van een kind van een ruiter ook onder? Failliet gaan van een sponsor van het NL dressuurteam? En wanneer is iets propaganda? Wanneer is een leider een dictator /slechterik?

Beter maar geen nieuws meer over china en turkije dan? Is de VS dan echt zoveel beter?

Daar krijg je geen unanimiteit over!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41946
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:03

anjali schreef:
Als je alle controversiele onderwerpen gaat wegcensureren dan wordt het hier een saaie boel.Waarbij alleen nog maar over de kleur van iemands nieuwe setje gesproken kan worden. Er is overigens momenteel een Boktenquete waarin wel meningen gevraagd worden over onderwerpen op Bokt en de richting daarvan. Ik heb graag wat pittigs.Zelf heb ik vaak genoeg respectloze reacties gekregen maar daar heb ik nooit over geklaagd.

Heel erg overtrokken. Ervoor kiezen dit bericht niet te plaatsen want politieke propaganda wat niks met paarden van doen heeft is geen censuur.

Gini
Berichten: 17982
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:04

troi schreef:
Op de lijn van alles toestaan - strenge regels/ censuur snap ik dat bokt liever te los is dan te streng. Immers dit is grijs, wanneer is nieuws echt paardennieuws? Valt daar de geboort van een kind van een ruiter ook onder? Failliet gaan van een sponsor van het NL dressuurteam? En wanneer is iets propaganda? Wanneer is een leider een dictator /slechterik?

Beter maar geen nieuws meer over china en turkije dan? Is de VS dan echt zoveel beter?

Daar krijg je geen unanimiteit over!


Ik vind de 'er komt een paard in voor dus we plaatsen het' dan nog best een eenduidige, duidelijke en consequente richtlijn. :+

troi
Berichten: 17040
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:08

Gini schreef:
troi schreef:
Op de lijn van alles toestaan - strenge regels/ censuur snap ik dat bokt liever te los is dan te streng. Immers dit is grijs, wanneer is nieuws echt paardennieuws? Valt daar de geboort van een kind van een ruiter ook onder? Failliet gaan van een sponsor van het NL dressuurteam? En wanneer is iets propaganda? Wanneer is een leider een dictator /slechterik?

Beter maar geen nieuws meer over china en turkije dan? Is de VS dan echt zoveel beter?

Daar krijg je geen unanimiteit over!


Ik vind de 'er komt een paard in voor dus we plaatsen het' dan nog best een eenduidige, duidelijke en consequente richtlijn. :+


Ik eigenlijk ook hoor!

En ach dan is er weer reuring op het forum. Knap nuttig voor de inkomsten :D

Benoite

Berichten: 692
Geregistreerd: 27-05-14

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:15

Dat bokt hier geen mening uit over de man maar gewoon het nieuwsbericht overneemt vind ik wel geplaatst. Dit is het nieuws wat naar buiten komt aan ons als lezer daarover te oordelen. Wat ook gebeurt en dat is goed. Niks meer over deze persoon delen werkt ook niet het probleem kan je niet weg negeren. En uiteindelijk zullen er nu ook mensen zijn die naar aanleiding van dit topic wat beter gaan googlen naar de beste man. Ik zeg doel bereikt!
Ik ben blij dat de rest van de wereld al het Hitler nieuws vroeger ook niet heeft genegeerd. Goed of kwaad nieuws, zolang het mensen maar aan het denken zet en wellicht dat er ooit actie kan worden en ondernomen als er maar genoeg mensen hetzelfde er over denken!

tamary

Berichten: 29280
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:16

Gini schreef:
troi schreef:
Op de lijn van alles toestaan - strenge regels/ censuur snap ik dat bokt liever te los is dan te streng. Immers dit is grijs, wanneer is nieuws echt paardennieuws? Valt daar de geboort van een kind van een ruiter ook onder? Failliet gaan van een sponsor van het NL dressuurteam? En wanneer is iets propaganda? Wanneer is een leider een dictator /slechterik?

Beter maar geen nieuws meer over china en turkije dan? Is de VS dan echt zoveel beter?

Daar krijg je geen unanimiteit over!


Ik vind de 'er komt een paard in voor dus we plaatsen het' dan nog best een eenduidige, duidelijke en consequente richtlijn. :+

Ook in het kader van hoe relevant zijn paarden nog met de huidige technische transport mogelijkheden en positie paard in andere culturen. Verdere activiteiten van de betreffende ruiter zijn dan minder relevant.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:51

Benoite schreef:
Dat bokt hier geen mening uit over de man maar gewoon het nieuwsbericht overneemt vind ik wel geplaatst. Dit is het nieuws wat naar buiten komt aan ons als lezer daarover te oordelen. Wat ook gebeurt en dat is goed. Niks meer over deze persoon delen werkt ook niet het probleem kan je niet weg negeren. En uiteindelijk zullen er nu ook mensen zijn die naar aanleiding van dit topic wat beter gaan googlen naar de beste man. Ik zeg doel bereikt!
Ik ben blij dat de rest van de wereld al het Hitler nieuws vroeger ook niet heeft genegeerd. Goed of kwaad nieuws, zolang het mensen maar aan het denken zet en wellicht dat er ooit actie kan worden en ondernomen als er maar genoeg mensen hetzelfde er over denken!


Ik vond het bericht wel overwegend positief spreken over de man. Het moet uiteraard niet zijn karakter gaan afbreken, zoals jij zegt is objectiviteit in de media een belangrijk goed, maar daar zijn technieken voor zoals;
"Deze veelbesproken man.." of "cultuur die ver van de onze staat" geeft de lezer toch al wat waarschuwing niet zomaar voor zijn mooie ogen te vallen zonder research te doen. Dat is toch standaard in zo'n teksten en dat mis ik in deze weldegelijk.

Daarnaast, en zeker niet onbelangrijk, wordt meestal de grens van objectiviteit getrokken tot daar waar men de internationaal bepaalde fundamentele rechten van de mens schendt. In deze mag er voor mij dus weldegelijk een limiet zijn aan objectiviteit in media, zoals gangbaar is.

Dani

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:18

Nog even een korte reactie van 'groen'. :) Wij zijn sowieso wisselend aanwezig hè, ik kom zelf nu pas online bijvoorbeeld. Ik snap dat het gek lijkt dat mijn collega het andere topic sluit en hier niet reageert - maar eigenlijk hebben wij niets te maken met het nieuws op de voorpagina, zoals Rije al aangeeft. Wij beslissen niet wat daar komt en bemoeien ons daar ook niet mee.

Ik ga er vanuit dat de NR later vandaag nog wel uitgebreider zal reageren met een toelichting. Het is een artikel waarvan je je terecht kunt afvragen of dat nou op VN hoort. Aan de andere kant, als het Rutte was geweest had 't er ook gestaan. Dus ik kan me ook indenken dat de NR juist bewust kiest om geen politieke voorkeur te tonen en het daarom te plaatsen. Of dat wenselijk is valt zeker te bespreken, dus ik hoop dat uit dit topic een zinvolle discussie met de NR voortkomt waar zij én jullie iets aan hebben. :)

Daihyo

Berichten: 88133
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:24

De vergelijking Rutte vs Kim Jong Un is alleen wel een beetje scheef :+

Hilli

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:25

Is dat echt zo, dat Rutte te paard ook gewoon nieuws had geweest? Waarom dan? Of had er dan toch nog meer achtergrond moeten zijn, bijvoorbeeld een statement vanuit zijn kant/zijn partij over paardenhouderij in NL? Dát raakt ons als bokkers mogelijk wel. Ik vermoed niet dat we de doelgroep zijn van een Noord-Koreaans propagandafilmpje.

De enige score die behaald is is het "zoveel nieuwsberichtjes met het woord paard erin" per dag door de NR, en zoiets als dit artikel is een makkelijke vangst omdat je er niks voor hoeft te doen als redacteur.

Had je nou een achtergrondartikel geschreven over de rol van het paard bij propganda of de rol bij machtsvertoon dan had de context heel anders geweest. Misschien best interessant...

Dani

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:28

Er staat ook een ouder VN-bericht over een VVD-er die een promofilmpje te paard maakte, dus ja ik denk dat zoiets van Rutte er ook zou komen. :j En die vergelijking is bewust scheef, juist omdat ik me kan voorstellen dat de gedachtegang is: als we zo'n artikel over politicus A plaatsen moeten we het ook van politicus B plaatsen ook al vinden wij B heel (heel héél) slecht en A niet. Snap je?

Maar dat is mijn invulling hè, ik weet verder niet hoe de NR beslissen welke artikels ze doorplaatsen. Ik roep ook maar wat. :))

troi
Berichten: 17040
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:30

SinneJ schreef:
[

Daarnaast, en zeker niet onbelangrijk, wordt meestal de grens van objectiviteit getrokken tot daar waar men de internationaal bepaalde fundamentele rechten van de mens schendt. In deze mag er voor mij dus weldegelijk een limiet zijn aan objectiviteit in media, zoals gangbaar is.


Op zich eens met je hoor maar ook daarvoor is de onderbouwing niet zo eenvoudig. Moeten bijv Erdogan (turkije, enorm NL Turken hebben op hem gestemd), Poetin (Rusland) en china ook op de boycotlijst? En de VS, want guantanamo bay? Hongarije, lees de amnesty rapporten maar over wat ze doen met vluchtelingen? Enzovoorts! Echt het is enorm complex!

Tieneke

Berichten: 21702
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:30

Dani schreef:
Dus ik kan me ook indenken dat de NR juist bewust kiest om geen politieke voorkeur te tonen en het daarom te plaatsen. Of dat wenselijk is valt zeker te bespreken, dus ik hoop dat uit dit topic een zinvolle discussie met de NR voortkomt waar zij én jullie iets aan hebben. :)


Ehm... Je mag van mij links zijn, of rechts. Zelfs extreem links of rechts. Maar dit gaat over een dictatoriaal regime. Als Kim in Nederland aan de macht zou zijn, zou Bokt niet eens bestaan.
Dus het heeft weinig met politieke voorkeur te maken, als wel met mensenrechten en zaken die daar gebeuren die internationaal veroordeeld worden (en terecht). Dan moet je imo niet afkomen met politieke correctheid.

Soms kan je maar beter niets roepen als het argument er mogelijk niet bepaald beter op wordt.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:32

Dani schreef:
Er staat ook een ouder VN-bericht over een VVD-er die een promofilmpje te paard maakte, dus ja ik denk dat zoiets van Rutte er ook zou komen. :j En die vergelijking is bewust scheef, juist omdat ik me kan voorstellen dat de gedachtegang is: als we zo'n artikel over politicus A plaatsen moeten we het ook van politicus B plaatsen ook al vinden wij B heel (heel héél) slecht en A niet. Snap je?

Maar dat is mijn invulling hè, ik weet verder niet hoe de NR beslissen welke artikels ze doorplaatsen. Ik roep ook maar wat. :))



Maar heel slecht als politieker en volgens Europese maatstaven crimineel is toch echt niet zooo'n moeilijk onderscheid met mijn bescheiden denkvermogen :+

Ik vind veel politiekers vreselijk, voornamelijk om wat ze denken, maar vanaf dat ze zaken doen zoals Kim Jong Un doet, vallen ze hier niet meer onder de noemer politieker, maar wel veroordeelde crimineel.

rien10
Berichten: 14841
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 14:34

En, niet rot bedoeld Dani. Maar "ik roep ook maar wat" is nou juist waar het om gaat. Bokt mods, redactie etc. moet niet "Zomaar wat roepen". Niet zomaar wat plaatsen, niet zomaar wat roepen. Jullie hebben een functie.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:35

troi schreef:
SinneJ schreef:
[

Daarnaast, en zeker niet onbelangrijk, wordt meestal de grens van objectiviteit getrokken tot daar waar men de internationaal bepaalde fundamentele rechten van de mens schendt. In deze mag er voor mij dus weldegelijk een limiet zijn aan objectiviteit in media, zoals gangbaar is.


Op zich eens met je hoor maar ook daarvoor is de onderbouwing niet zo eenvoudig. Moeten bijv Erdogan (turkije, enorm NL Turken hebben op hem gestemd), Poetin (Rusland) en china ook op de boycotlijst? En de VS, want guantanamo bay? Hongarije, lees de amnesty rapporten maar over wat ze doen met vluchtelingen? Enzovoorts! Echt het is enorm complex!



Uiteraard en dat is een hele discussie waardig, daarom zou ik zelf gaan voor de optie het 'veelbesproken' heel erg duidelijk vermelden in de artikels. Ik had het enkel in die gevallen waar de mannen (od vrouwen) eenduidig die rechten schenden om redenen die we hier niet als valide beschouwen, de grijze zone buiten beschouwing gelaten.

Nu weet ik ook dat we niet kunnen verwachten dat elk nieuwsbericht op bokt wordt herschreven door een opgeleid journalist, maar bij dergelijke gevoelige berichten zou ik persoonlijk wat meer voorzichtigheid hanteren.

anjali
Berichten: 15307
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:35

Ik vind sommige mensen ook heel heel slecht omdat ik ze zeer dieronvriendelijk vind. Toch komen die uiteraard ook in het nieuws en soms op Bokt. Dat is nu eenmaal zo op deze wereld. Als ik het echt niets vind lees ik het niet of reageer niet. Dat zouden de personen hier die zo'n last hebben van het filmpje van de N.Koreaanse leider toch ook kunnen doen. Ik heb het aanvankelijk niet eens bekeken want ik lees niet alles wat er langskomt. Pas toen ik zag dat er zo veel op gereageerd werd,trok het mijn interesse.

Celine_Famke

Berichten: 6740
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:39

rien10 schreef:
En, niet rot bedoeld Dani. Maar "ik roep ook maar wat" is nou juist waar het om gaat. Bokt mods, redactie etc. moet niet "Zomaar wat roepen". Niet zomaar wat plaatsen, niet zomaar wat roepen. Jullie hebben een functie.


Het is maar een vrijwillige functie, hè? Misschien moeten we dankbaar zijn voor wat ze doen. Fouten maken doet iedereen. Misschien is hier gewoon niet zo heel goed over nagedacht. De wereld vergaat er gelukkig niet van :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27998
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:39

Omdat we merken dat er ophef is ontstaan door dit artikel willen we vanuit de Nieuwsredactie graag wat opheldering geven hierover.

Wij begrijpen dat dit een gevoelig onderwerp is. Desondanks hebben we besloten dit item toch te plaatsen en dit hebben we weloverwogen gedaan. Bokt is namelijk een plek waar een breed aanbod aan nieuwsberichten te zien is. Door dat brede aanbod komt het voor dat er een artikel wordt geplaatst over een minder algemeen geaccepteerd onderwerp. In dit geval is dat de leider van Noord-Korea, maar er zijn ook andere onderwerpen te bedenken waarvan we van tevoren weten dat dit stof op doet waaien. Maar ook die onderwerpen plaatsen we. Maar dat we het plaatsen betekent niet dat we ons kunnen verenigen met de inhoud. We doen verslaglegging van gebeurtenissen en dat plaatsen we. Het is vervolgens aan de lezers om hier een eigen mening over te vormen, en het staat een ieder natuurlijk te allen tijde volkomen vrij om die dan ook in het topic te uiten.

We zien de nieuwspagina dan ook niet als “podium” om wat voor mening dan ook te verspreiden; het is simpelweg een medium waar nieuwberichten uit de hele wereld op geplaatst worden. We onderschrijven alleen door het plaatsen dan ook niet de inhoud van dit specifieke bericht. Dat doen we nooit. Dus ook nu niet.

Met het besluit om het bericht te plaatsen hangt samen dat er reacties op komen. Die schuwen we niet en een ieder is gelukkig vrij om te reageren. Toch zijn en blijven we van mening dat er ook gebruikers zijn die dit bericht interessant vinden en nogmaals, wij verbinden ons als Nieuwsredactie nooit aan de inhoud van berichten.

Tot slot wil ik jullie nog meegeven dat we inderdaad binnenkort om tafel gaan om de huidige richtlijnen met betrekking tot “wat heeft nieuwswaarde en wat niet” nog eens te bespreken. Als jullie hier ideeën over hebben horen we dat graag in dit topic zodat we dat mee kunnen nemen in onze besprekingen.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:40

rien10 schreef:
En, niet rot bedoeld Dani. Maar "ik roep ook maar wat" is nou juist waar het om gaat. Bokt mods, redactie etc. moet niet "Zomaar wat roepen". Niet zomaar wat plaatsen, niet zomaar wat roepen. Jullie hebben een functie.
Ja en nee, je zit zelf meermaals om een reactie te vragen. Die komt er, deels, vanuit de NR met de uitspraak dat ze er later meer inhoudelijk op terug komt. Dan komt een mod vervolgens ook nog met een toelichting en een persoonlijke mening, dan is het toch even voldoende?

Los van dat dit, naar mijn mening, ook niet op Bokt zou moeten, daar niet van.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:42

Rije schreef:
Omdat we merken dat er ophef is ontstaan door dit artikel willen we vanuit de Nieuwsredactie graag wat opheldering geven hierover.

Wij begrijpen dat dit een gevoelig onderwerp is. Desondanks hebben we besloten dit item toch te plaatsen en dit hebben we weloverwogen gedaan. .

Prettig te horen dat julllie deze bok bewust en "weloverwogen" hebben geschoten... :D

Tieneke

Berichten: 21702
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:44

Een beetje nieuwsredactie zou wel wat meer moeten kunnen dan knippen en plakken in een geval als dit. Een beetje duiding had niet misstaan. Zeker als het al zo weloverwogen was.