Draver x fries = bont?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Draver x fries = bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:42

Ik zie er ook geen fries in. Hij mist een bepaalde uitstraling die je bij vrijwel alle friezenkruisingen ziet.

[BKR] Friese kruising - wie heeft er een?

Verder vind ik het op deze foto's lastig inschatten hoe ze precies is. Wat extra spier erop zou op dat vlak al kunnen helpen (net als standfoto), maar dat heeft even tijd nodig.

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 16:46

Bedankt voor alle reacties!

Ikzelf geloof ook weinig van het Fries-verhaal, op de manen na inderdaad. Ze staat nu in een opfok met Friezen en ik zie qua bouw en beweging weinig overlap.

Femke_Tweety schreef:
Ik vind het geen typische tobiano ook.

Eerder een vorm van overo of wellicht een vorm van overo mét tobiano samen.

Maar echt klassiek tobiano (platenbont) vind ik dit niet.


1 van beide ouders móet per definitie bont geweest zijn.
Nu bestaat het een enkele keer dat een paard zó minimaal bont is, dat het gemist wordt.
Maar omdat ik vermoed dat hier mogelijk 2 bontgenen meespelen, vind ik die kans zéér klein.
.

Tinniie schreef:
Inderdaad tovero, dus eerder richting Paint zou ik denken. Frame overo komt in niet zó heel veel rassen voor

Muiz schreef:
Ook ik zie er niet veel fries in helaas... Ook geen barock pinto, die zijn over het algemeen ook meer fries.

Misschien een hengst van het bonte paarden stamboek? Die afkorting is ook BP en dat wordt nog al verward met Barock Pinto maar dat is dus niet hetzelfde.
Net als Femke_Tweety vind ik het trouwens geen typisch tobiano patroon, te grillig daarvoor. Het zal eerder een mix zijn waarschijnlijk.

Maakt het geen minder leuk dier trouwens! Leuk getekend, ik hou wel van bont :D

tamary schreef:
Sabino in elk geval uitgaande van de witte onderlip + tobiano en/of overo. Sabino kan best van iets als een draver vandaan komen, andere bontpatronen worden wat lastiger. Zo te zien een heel smal paardje, dan lijkt iets als paint/quarter niet van toepassing, draver misschien weer wel, maar wat de andere helft is? Ook niet iets met veel massa lijkt mij.

Oké, geen zuivere tobiano dus. Waar zien jullie dat aan? (naast haar witte hoofd) Ik denk dat ik ht uiteindelijk wil laten testen maar vind het interessant om te leren waaraan je dat kunt zien.
Laatst bijgewerkt door Samir op 31-08-21 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Draver x fries = bont?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 16:50

Marigold schreef:
Het schijnt dat er ook engelse dravers zijn, los van het reguliere draversstamboek, waarbij bont ook voorkomt.
Of heb je de merrie kunnen vinden op https://www.ndr.nl/ ?
Daar kan je elke geregistreerde nlse draver vinden in de zoekfunctie.
Fries zie ik er totaal niet in.
Het is wel een heel leuk indianenpaardje vind ik *D

fransje23 schreef:
Wat een ontzettend gaaf bontpatroon heeft ze!

Heb je een Nederlands paspoort erbij ? Wat is de naam van de dravermerrie?
Bont komt niet bij de moeder vandaan. Officieel bestaat bont niet bij Dravers.


ruitje schreef:
Benoite schreef:
Wow geheel off topic maar ik schrik echt onwijs van dat filmpje! Jeutje zoiets idiots heb k echt nog nooit gezien! Verder zie k er ook geen fries in..wel een leuk dier om te zien! Veel plezier ermee


Zijn ongeregistreerde paarden en ongeregistreerde races, even rechttrekken voordat mensen een beeld krijgen van 'de sport' .

In Engeland gooien ze alles door elkaar, enkele jaren geleden kwamen Engelsen op de drafbaan dravers opkopen en dan wilden ze heel graag vosmerries :) .

Als je de naam van de moeder hebt kan ik wel kijken of het een officiële draver is, kan namelijk ook zijn dat ze niet in NL geregistreerd is maar wel in het buitenland.


Dit zijn de gegevens die ik van haar moeder heb (van NDR:
NaamVerona H
StamboeknummerNL030306
GeslachtMerrie
KleurVos
RasDraver
NationaliteitNederland
Geboortedatum 3 mei 2015
Naam vaderGolden Sund
Naam moederHellas W

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 16:57


Even voor de vergelijking met de Friezen en zo zien jullie ook haar bewegingen :D

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Draver x fries = bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 22:30

Als dit echt de moeder is dan is dat inderdaad een volle geregistreerde draver uit NL en geen tinkermengelmoes uit de UK.

Dan moet het bont zijn dus van vaders kant komen, ben benieuwd wat dat qua kleurvererving dan zegt want volgens mij kan het dan dus geen Fries zijn? Maar daar zijn de kleurexperts op Bokt vast beter in!

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 22:48

Dan kan de hengst geen fries zijn geweest, dat bont moet ergens vandaan komen.
Omdat men toch zegt dat het draver x fries is zou het missch zo kunnen zijn dat de vader een bonte fries was. Maar qua bouw denk ik dat ook niet. De manen zijn wel vrij vol, maar hoofdje is rank en halsje en boeg ook. Ik zie geen friese atitude in haar terug. Zoals in ongeveer alle friese kruisingen wél. (Zie genoemde topic over friese kruisingen).

Nu het paardje nog zo jong is kan je misschien nog achterhalen wat de achtergrond is, als je weet waar de merrie ongeveer stond toendertijd, en welke bonte hengsten daar beschikbaar waren.
Voor een kruising wordt niet persé een stamboek / ggk hengst gebruikt, kan ook een mooie bonte van de markt geweest zijn zegmaar, en dat daar meer veulens van zijn in die regio.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Draver x fries = bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 00:50

Als ze weten wie de moeder is, zou het toch ook te achterhalen moeten zijn, wie de vader is, nu ze zien dat ze bont is?

Ik zie er geen paint in. Hoofd niet en bouw is veel te smal. Dan moet het een hele smalle paint zijn en is het koppie echt van het mixen.
En dan had ik dat ook van tevoren willen weten ivm alle erfelijke ziekte's.

Er zijn natuurlijk veel meer bonte paarden, maar ergens moet iemand weten of en welke bonte hengst in de buurt heeft gelopen.
Of de moeder moet ook niet kloppen. Dat is wel te testen.

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 09:49


Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Draver x fries = bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:03

Dat is het veulen van ts niet gezien de aftekeningen.

Maar wat ik me afvraag - klopt het dat deze hengst nergens goedgekeurd is en zomaar ter dekking staat omdat die mooi bont is? Ik kijk foto nr 7 en echt, wie zou ermee willen fokken...? :?

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:29

Fly_high schreef:
Dat is het veulen van ts niet gezien de aftekeningen.

Maar wat ik me afvraag - klopt het dat deze hengst nergens goedgekeurd is en zomaar ter dekking staat omdat die mooi bont is? Ik kijk foto nr 7 en echt, wie zou ermee willen fokken...? :?

Ja dat mag en kan gewoon.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:13

Fly_high schreef:
Dat is het veulen van ts niet gezien de aftekeningen.

Maar wat ik me afvraag - klopt het dat deze hengst nergens goedgekeurd is en zomaar ter dekking staat omdat die mooi bont is? Ik kijk foto nr 7 en echt, wie zou ermee willen fokken...? :?


Verbaas me ook vaak. Ook weleens een adv tegengekomen van een 2 jarige bonte hengst/pony ter dekking. Zelfde prijsklasse, geen info er verder bij.

Het is lekker goedkoop en mensen willen "kleur" maar daarna wel afvragen waar afwijkingen en problemen vandaan komen.........

Zelfde als je een paard koopt. Eerst verdiepen, daarna pas kopen.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Draver x fries = bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:42

Ik denk niet dat dit de vader is, hengst voert duidelijk wel fries bloed. Maar zoiets in theorie zou wel goed kunnen.

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:42

Of misschien kan je hier eens vragen of de merrie draver bij 1 van hun hengsten heeft gelopen?

https://www.eaglesranch.com/



De fokker van de moeder van de merrie en van de moeder van je paard komt uit Den Burg en er is volgens mij een link met Texel, daar komt volgens mij de vader van de moeder van jou jaarling vandaan.
Paul Hoogendijk. Je zou hem ook kunnen proberen te bellen om te weten waar Verona H heen is gegaan?
Spoiler:
slapeloosheid dus aan het internet-struinen gegaan vannacht :+

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:52

@pillow dat het juridisch gezien gewoon mag is voor mij helemaal niet vreemd. Want als je fokken met papierloze hengsten ineens verbiedt schieten gewoon nieuwe stamboeken als paddestoelen uit de grond die de hele troep op papier dekhengst verklaren, je hebt nu al van die onzin stamboeken die enkel bestaan om hengsten van de bestuursleden goed te keuren :+ of stamboeken met hengsten waarvan de afstamming niet eens klopt maar die desondanks lekker mogen dekken. Met verbieden lost men niets op.

Maar wat paardeneigenaren voortdrijft om zo'n "dekhengst" daadwerkelijk te gebruiken, dat snap ik echt niet :?

@Elisa2 die papierloze bonte hoort wel 100% warmbloed vader te hebben en een nakomeling van hem die op marktplaats staat oogt IMO nie bepaald Fries https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-toebehoren/paarden/m1736885445-prachtig-bont-hengst-veulen.html

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:11

Fly_high schreef:
@pillow dat het juridisch gezien gewoon mag is voor mij helemaal niet vreemd. Want als je fokken met papierloze hengsten ineens verbiedt schieten gewoon nieuwe stamboeken als paddestoelen uit de grond die de hele troep op papier dekhengst verklaren, je hebt nu al van die onzin stamboeken die enkel bestaan om hengsten van de bestuursleden goed te keuren :+ of stamboeken met hengsten waarvan de afstamming niet eens klopt maar die desondanks lekker mogen dekken. Met verbieden lost men niets op.

Maar wat paardeneigenaren voortdrijft om zo'n "dekhengst" daadwerkelijk te gebruiken, dat snap ik echt niet :?

@Elisa2 die papierloze bonte hoort wel 100% warmbloed vader te hebben en een nakomeling van hem die op marktplaats staat oogt IMO nie bepaald Fries https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-toebehoren/paarden/m1736885445-prachtig-bont-hengst-veulen.html



Nu maak je me nieuwsgierig. Over welke stamboeken hebben we het dan?

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:13

Fly_high schreef:
@pillow dat het juridisch gezien gewoon mag is voor mij helemaal niet vreemd. Want als je fokken met papierloze hengsten ineens verbiedt schieten gewoon nieuwe stamboeken als paddestoelen uit de grond die de hele troep op papier dekhengst verklaren, je hebt nu al van die onzin stamboeken die enkel bestaan om hengsten van de bestuursleden goed te keuren :+ of stamboeken met hengsten waarvan de afstamming niet eens klopt maar die desondanks lekker mogen dekken. Met verbieden lost men niets op.

Maar wat paardeneigenaren voortdrijft om zo'n "dekhengst" daadwerkelijk te gebruiken, dat snap ik echt niet :?

@Elisa2 die papierloze bonte hoort wel 100% warmbloed vader te hebben en een nakomeling van hem die op marktplaats staat oogt IMO nie bepaald Fries https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-toebehoren/paarden/m1736885445-prachtig-bont-hengst-veulen.html


Ja warmbloedvader x fries, de fries haal je er zo uit qua bouw.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:18

Marigold schreef:
Of misschien kan je hier eens vragen of de merrie draver bij 1 van hun hengsten heeft gelopen?

https://www.eaglesranch.com/



De fokker van de moeder van de merrie en van de moeder van je paard komt uit Den Burg en er is volgens mij een link met Texel, daar komt volgens mij de vader van de moeder van jou jaarling vandaan.
Paul Hoogendijk. Je zou hem ook kunnen proberen te bellen om te weten waar Verona H heen is gegaan?
Spoiler:
slapeloosheid dus aan het internet-struinen gegaan vannacht :+



Hier zit geen paint in of het moet echt een pleasure type zijn en die hebben we amper in Nederland en zou dan andere gangen hebben. Maar een mix kan veel doen.....

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Draver x fries = bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:28

Het is nog maar een jaarling hè, dus in combinatie met een draver moeder kan het wel wat ieler zijn. Kan ook nog fel gaan uitzetten komende jaren. Ik ben ook onze tanks gewoon, maar er zijn ook hengsten die een pak ieler zijn.

Vader kan ook al een kruising geweest zijn, en dan zit je ook al een generatie verder alweer.
Ik vermoed toch echt dat er ergens ‘iets’ Amerikaans tussengezeten heeft met frame erbij.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:37

Fly_high schreef:
Dat is het veulen van ts niet gezien de aftekeningen.

Maar wat ik me afvraag - klopt het dat deze hengst nergens goedgekeurd is en zomaar ter dekking staat omdat die mooi bont is? Ik kijk foto nr 7 en echt, wie zou ermee willen fokken...? :?


Sommige mensen willen gewoon een veulen. Mij verbaast het vaak dat we hele eisen stellen aan de hengst maar zodra we als mensen gaan vermeerderen maakt het ineens allemaal niet meer uit. Of het een verbetering is voor de mensheid en we niet bepaalde ziektes en aandoeningen door geven.
Ik snap dat "gezeur" daar over gewoon niet.

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 13:38

Tinniie schreef:
Het is nog maar een jaarling hè, dus in combinatie met een draver moeder kan het wel wat ieler zijn. Kan ook nog fel gaan uitzetten komende jaren. Ik ben ook onze tanks gewoon, maar er zijn ook hengsten die een pak ieler zijn.

Vader kan ook al een kruising geweest zijn, en dan zit je ook al een generatie verder alweer.
Ik vermoed toch echt dat er ergens ‘iets’ Amerikaans tussengezeten heeft met frame erbij.

Zeker waar! Ik heb besloten om haar sowieso te gaan testen. Heb jij nog tips voor welke test ik het beste kan doen?

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:41

Tinniie schreef:
Het is nog maar een jaarling hè, dus in combinatie met een draver moeder kan het wel wat ieler zijn. Kan ook nog fel gaan uitzetten komende jaren. Ik ben ook onze tanks gewoon, maar er zijn ook hengsten die een pak ieler zijn.

Vader kan ook al een kruising geweest zijn, en dan zit je ook al een generatie verder alweer.
Ik vermoed toch echt dat er ergens ‘iets’ Amerikaans tussengezeten heeft met frame erbij.

Hoeft geen Frame te zijn: 1 van de andere 2 bekende 'Overo's' zou ook kunnen (Splash en Sabino). Vooral Splash is veelvoorkomend, want dit kan ook een inimale uiting hebben (witte voetjes, blesje) en het komt ook vaak voor icm Tobiano, waarbij het voor veel wit op het hoofd zorgt, vooral ook de 'witkoppen met eyeliner'.

ShaNel16
Berichten: 81
Geregistreerd: 03-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:44

Zou een gewone bonte warmbloed hengst niet kunnen? Er is aardig wat Samber bloed beschikbaar bij verschillende stamboeken en waarschijnlijk ook niet geregistreerde hengsten die 'dekken' voor plezier...

Ik zat ook te denken aan een pintabian hengst maar daar vind de jaarlinger weer te groot en stevig voor...

Ik vind het wel een heel leuk paardje om te zien en ik ben benieuwd hoe het gaat uitgroeien :D

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 13:50

Marigold schreef:
Of misschien kan je hier eens vragen of de merrie draver bij 1 van hun hengsten heeft gelopen?

https://www.eaglesranch.com/



De fokker van de moeder van de merrie en van de moeder van je paard komt uit Den Burg en er is volgens mij een link met Texel, daar komt volgens mij de vader van de moeder van jou jaarling vandaan.
Paul Hoogendijk. Je zou hem ook kunnen proberen te bellen om te weten waar Verona H heen is gegaan?
Spoiler:
slapeloosheid dus aan het internet-struinen gegaan vannacht :+


Klopt, die naam ben ik ook al tegengekomen. Kan helaas online geen contactgegevens vinden, dus mocht je vannacht weer niet kunnen slapen houd ik me aanbevolen :P :')

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 14:10

mairead schreef:
Tinniie schreef:
Het is nog maar een jaarling hè, dus in combinatie met een draver moeder kan het wel wat ieler zijn. Kan ook nog fel gaan uitzetten komende jaren. Ik ben ook onze tanks gewoon, maar er zijn ook hengsten die een pak ieler zijn.

Vader kan ook al een kruising geweest zijn, en dan zit je ook al een generatie verder alweer.
Ik vermoed toch echt dat er ergens ‘iets’ Amerikaans tussengezeten heeft met frame erbij.

Hoeft geen Frame te zijn: 1 van de andere 2 bekende 'Overo's' zou ook kunnen (Splash en Sabino). Vooral Splash is veelvoorkomend, want dit kan ook een inimale uiting hebben (witte voetjes, blesje) en het komt ook vaak voor icm Tobiano, waarbij het voor veel wit op het hoofd zorgt, vooral ook de 'witkoppen met eyeliner'.


Splash 2 komt enkel in de Gunner bloedlijn voor, dat zijn allemaal erg dure dekkingen (1000€ voor papierloos zie ik niet snel gebeuren) en dekken ook maar heel weinig buiten het stamboek.
Splash 1 komt ook in andere lijnen voor en is vaak wat subtieler, kol + sneb en witte voetjes bv, maar geeft in combinatie met tobiano vaak heel andere markeringen.

Ik vind het echt een frame + tobiano hoofd.

Dus ik zou olws (frame overo) testen. Met Paint bloed zou ik dan ook wel op de genetische aandoeningen testen (5-panel)

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 15:05

Samir schreef:
Marigold schreef:
Of misschien kan je hier eens vragen of de merrie draver bij 1 van hun hengsten heeft gelopen?

https://www.eaglesranch.com/



De fokker van de moeder van de merrie en van de moeder van je paard komt uit Den Burg en er is volgens mij een link met Texel, daar komt volgens mij de vader van de moeder van jou jaarling vandaan.
Paul Hoogendijk. Je zou hem ook kunnen proberen te bellen om te weten waar Verona H heen is gegaan?
Spoiler:
slapeloosheid dus aan het internet-struinen gegaan vannacht :+


Klopt, die naam ben ik ook al tegengekomen. Kan helaas online geen contactgegevens vinden, dus mocht je vannacht weer niet kunnen slapen houd ik me aanbevolen :P :')



Op hun website staat gewoon een facebook link. Daar zou je ze eventueel kunnen berichten.