Valk met een extraatje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Escada

Berichten: 3849
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Valk met een extraatje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 15:02

Mijn PRE hengst is heel licht valkleurig zonder aalstreep, wel 2 kleuren manen net zoals bij een fjord.
Hij is op zijn kleur getest en daar kwam uit Crcr. Hij draagt wel het sooty gen, maar kan een valk ook een verdunningsgen bij zich dragen omdat hij geen aalstreep heeft en niet alleen zwarte manen?
Ik ben hier nog niet zo in thuis maar was erg benieuwd of jullie mij meer konden vertellen :j


Afbeelding


Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49157
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:07

Een valk dráágt een verdunningsgen, nl creme. Paarden met een verdunning (creme) hebben geen aalstreep.
Je verwart de kleur van je paard met wildkleur. Wildkleur is geen verdunning maar heeft wel een aalstreep (en zebrastrepen). Dat gen wordt met D (van dun) aangeduid.

Creme (Cr) is een ander gen, en een paard kan dus zeker én creme én dun dragen. Zo'n paard wordt dan dunskin genoemd (dun plus buckskin, de engelse term voor valk)

Op sooty kan overigens bij mijn weten niet getest worden en je paard ziet er ook niet als sooty uit, dus dat vind ik wat verwarrende info.

Escada

Berichten: 3849
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 15:39

Oke dankjewel, ja hij heeft zeker sooty alleen niet duidelijk op deze foto ;)
Hierop zie je het iets beter.

Afbeelding

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Valk met een extraatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:56


Escada

Berichten: 3849
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 16:04


mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:49

troi schreef:
Hier staat leuk leesvoer: https://www.bokt.nl/wiki/Kleuren

Op de bokt wiki staat helaas best wel wat foute informatie ivm kleurgenetica. Ik heb niet alles gelezen, maar het locus stukje bij basiskleuren is al compleet incorrect/achterhaald. Ik zou dat dus niet aanraden als bron.

@Escada, ik denk dat je sooty verward met iets anders. Op de foto van het veulen is het in ieder geval geen teken van sooty. Dat kan, sooty wisselt vaak in expressie per seizoen en komt ook geregeld pas op latere leeftijd duidelijk boven.
Maar op beiden foto's van jouw paard zie je geen tekenen van sooty. Sooty is ook puur een fenotypische term, dus gebaseerd op wat je kan zien. Er is nog geen gen bekend (of genen) die het veroorzaken. Dus stellen dat hij het sooty gen draagt is incorrect.
Sommige valken hebben wit in de manen, dat wordt soms frosting genoemd, maar ook dat is weer een term om een bepaald uiterlijk te beschrijven die verder niet op genetica is gebasseerd.

Ibbel heeft verder hele heldere en correcte informatie gegeven.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:08

Ibbel schreef:
Een valk dráágt een verdunningsgen, nl creme. Paarden met een verdunning (creme) hebben geen aalstreep.
Je verwart de kleur van je paard met wildkleur. Wildkleur is geen verdunning maar heeft wel een aalstreep (en zebrastrepen). Dat gen wordt met D (van dun) aangeduid.

Creme (Cr) is een ander gen, en een paard kan dus zeker én creme én dun dragen. Zo'n paard wordt dan dunskin genoemd (dun plus buckskin, de engelse term voor valk)
Ofwel wildkleur valk.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Valk met een extraatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:36

Naast dat creme een verdunningsgen is, is bijvoorbeeld zilver dat ook. Zo heb ik een zilvervalk, waarbij het zwart van een normale valk veranderd in een soort bruin. Twee verdunningen kan dus idd, maar dat ziet er anders uit dan jouw paard. Wat je ziet bij de manen en de staart is idd frosting. Verder klopt het wat er gezegd wordt over dun/wildkleur en sooty. Wat maakt dat je zo stellig zegt dat hij sooty is? Ik zie dat er aan de foto's ook niet aan af.

Escada

Berichten: 3849
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 17:39

Op de laatste foto begon de sooty door te komen op zijn hoofd, dat komt eens in de zoveel tijd. Maar het gaat mij niet om de sooty maar om wat voor kleur valk het was :)

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Valk met een extraatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:42

Sooty komt niet eens in de zoveel tijd door. Paarden met sooty worden over het algemeen met de jaren steeds donkerder. Heel veel valkjes verkleuren nogal door de seizoenen, zeker tijdens de verharing. Dat is niks vreemds of aparts.

Escada

Berichten: 3849
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 17:45

Allegra schreef:
Sooty komt niet eens in de zoveel tijd door. Paarden met sooty worden over het algemeen met de jaren steeds donkerder. Heel veel valkjes verkleuren nogal door de seizoenen, zeker tijdens de verharing. Dat is niks vreemds of aparts.


Maakt niet uit. Ik heb mijn antwoord ;)