Is hij nu aan het schimmelen of is hij een bonte roan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Is hij nu aan het schimmelen of is hij een bonte roan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 12:38

Hallo Bokkers!

Mijn 2,5 jarige Fries/Tinker is uit de wintervacht aan het komen en hij is best van kleur aan het veranderen. Nu was hij al een beetje een toverbal omdat hij in een half jaar van bruinbont naar zwartbont is gegaan maar nu vragen mijn vriend en ik zich af of hij toch misschien aan het schimmelen is?

Wat ik weet van de vorige eigenaar is dat hij een ongelukje was en wie zijn vader precies is is onbekend. We weten alleen dat het een fries was, niet welke kleur die had. Zijn moeder is een zwartbonte tinker.

Ik heb wat foto's toegevoegd zodat jullie ook mee kunnen kijken.

Veulenfoto samen met mama
Afbeelding

Toen we hem kochten
Afbeelding

Afgelopen zomer linkerkant
Afbeelding

Afgelopen zomer rechterkant
Afbeelding

Afgelopen week linkerkant
Afbeelding

Afgelopen week rechterkant
Afbeelding


Rondom zijn ogen heeft hij een wit "brilletje" en vooral bij de romp, heupen en schouders komen veel witte haren door. We hebben ook het idee dat zijn bles groter is geworden maar dat kan misschien ook door zijn lange winterharen komen.

Wat denken jullie?

(ps. ja ik weet dat hij nu wat geel is, als het weer nog wat warmer word dan mag hij weer door de wasstraat :P )

emily68

Berichten: 349
Geregistreerd: 13-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:42

Als vader zeker een Fries was, lijkt het me toch niet zo moeilijk om te weten welke kleur die had. <<)

Ik moet wel zeggen dat ik er weinig van een Fries in terug zie.
Laatst bijgewerkt door emily68 op 01-03-21 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Is hij nu aan het schimmelen of is hij een bonte roan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:43

Als geen een van de ouders schimmel was, kan hij zelf ook geen schimmel worden.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:47

Plop1997 schreef:
Wat ik weet van de vorige eigenaar is dat hij een ongelukje was en wie zijn vader precies is is onbekend. We weten alleen dat het een fries was, niet welke kleur die had. Zijn moeder is een zwartbonte tinker.


Een fries is zwart, dat lijkt mij wel redelijk duidelijk ;) .

Moeder lijkt geen schimmel (het zwart toont echt gewoon zwart). Als hij roan of schimmel is is de fries zijn vader niet.
Hij is stekelharig, maar durf aan de hand van de foto's niet te zeggen of hij schimmel is, al lijkt hij wel een randje om zijn ogen te hebben.
En schimmel kan de basis kleur heel donker maken voor ze wit worden, dus dat hij als bruine bijna zwart lijkt kan als hij schimmel is.

Mijn vos geboren schimmel is echt donkerbruin tegen zwart, met witte haren er door heen, aan geweest. Als je die zag zou je niet geloven dat hij echt als vos geboren was.

Ibbel

Berichten: 49152
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:47

Als pa een Fries was (en dus zwart) en ma een zwart-bonte, dan kan dit paard alleen maar zwart-bont zijn. Zwarte veulens worden grijzig-bruin geboren, dat zie je ook op de veulenfoto.
Schimmel en roan zijn uitgesloten, dan moet één van de ouders minimaal zelf schimmel of zelf roan zijn. Schimmel begint bovendien altijd bij het hoofd, nooit zomaar opeens in de flanken.
Waarschijnlijk zit er wel rabicano in (stekelharigheid) - en dat moet dan ook van de moeder vandaan komen.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:49

Sabino is hij in elk geval zo aan de witte onderlip te zien en dat geeft ook zo'n roan/witte haren effect zeker rond/in de vlekken. Schimmel is inderdaad dominant en dus zichtbaar bij de ouder(s) als ze dat zijn. Fries is zwart (uitzonderlijk vos), maar geen schimmel.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:51

Bij Tinkers noemen we dit ook wel blagdon, een vorm van sabino. Google daar maar eens op. Dat bruinige komt door de zon of mineralen tekort. En dan jouw paardje in het bont. Gaaf dier trouwens. Mooi fors voor een 2 jarige.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 16:08

Caily schreef:
Bij Tinkers noemen we dit ook wel blagdon, een vorm van sabino. Google daar maar eens op. Dat bruinige komt door de zon of mineralen tekort. En dan jouw paardje in het bont. Gaaf dier trouwens. Mooi fors voor een 2 jarige.


Oh dat is wel interessant, ga ik zeker opzoeken! We hebben hem hier inderdaad op een ander voer gezet waar veel meer vitamines en mineralen in zitten, gok dat hij daardoor zo van kleur veranderd is.

Rennie89
Berichten: 37251
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Is hij nu aan het schimmelen of is hij een bonte roan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:13

Dit lijkt mij gewoon stekelharig, geen blagdon. Dat ziet er heel anders uit.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Is hij nu aan het schimmelen of is hij een bonte roan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:42


Rennie89
Berichten: 37251
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 03:50

Blagdon toont toch anders, althans, de tinkers die ik ken. Grijziger als veulen, meer rafelige aftekeningen.
Bij veulens zie je het meestal ook al.


Voorbeeld




Afbeelding


Afbeelding

Hij lijkt mij overigens wel stekelharig. Rabicano is lastig te zeggen door de witte manen en staart.

Kan het overigens fout hebben hoor, maar hij lijkt mij niet typisch voor blagdon

Qimm

Berichten: 15165
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Is hij nu aan het schimmelen of is hij een bonte roan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 08:54

Maar even iets heel anders he... Dat hartje op z'n hals <3

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 10:03

Qimm schreef:
Maar even iets heel anders he... Dat hartje op z'n hals <3


Jaaa dat is de reden dat hij Valentijn heet <3
Dochtertje van een vriendin van mij is overtuigd dat hij een my little pony is want het hartje is zijn cutie mark.

Qimm

Berichten: 15165
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Is hij nu aan het schimmelen of is hij een bonte roan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:07

Vind ik een plausibele verklaring!

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:29

Afbeelding

Mijn veulen was net zo grijs als veulen en heeft nu gewoon dezelfde kleur als dr moeder. Haar vader was als veulen zijnde zo licht dat je de vlekken amper zag en nu ook gewoon zwartbont. Zo zijn er tal van voorbeelden, dat zegt helemaal niks. Helaas. Was wel makkelijk voor fokkers.

Dat hartje is gaaf! En zn andere zijde heeft het hoofd van Mickey Mouse :D