Bijzondere palomino kleurige vlek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deempjexxx

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Groningen

Bijzondere palomino kleurige vlek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 21:11

Hoi allemaal,

Ik heb een op papier zwartbruin paard met een best grote vlek op haar linker schouder. Zover ik weet heeft ze dit al vanaf veulen af aan.
Het is niet wit, het is echt palomino kleurig. Het lijkt nu ook alsof er een stip bij komt een klein stukje van de oorspronkelijke vlek af.
Er zijn zoveel mensen die er naar vragen, die denken dat het een schuurplek is etc. Echter kan je er helemaal niks aan zien.

Mijn paard is een beetje stekelharig bruin, heeft in haar flanken grijs en in haar staart de bovenste plukken grijs.

Iemand die dit eerder gezien heeft of weet hoe dit kan zijn?
Ik kan haar natuurlijk altijd makkelijk herkennen zo :')


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anouk_H

Berichten: 2175
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Bijzondere palomino kleurige vlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 22:01

zou ze in plaats van stekelharig nier rabicano kunnen zijn? Door de grijze pluk die je noemt moet ik meteen daaraan denken! Heb je een foto van de vlek van dichterbij?

Deempjexxx

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 22:12

Anouk_H schreef:
zou ze in plaats van stekelharig nier rabicano kunnen zijn? Door de grijze pluk die je noemt moet ik meteen daaraan denken! Heb je een foto van de vlek van dichterbij?


Ik heb geen van helemaal dichtbij, wel een beetje.

Hier zie je ook het grijze in haar staart, heb geen van de achterkant helaas.
Ik heb ook het gevoel alsof het groter word? Deze fotos zijn al wat ouder, die in de openingspost zijn recent

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Deempjexxx

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Groningen

Re: Bijzondere palomino kleurige vlek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 18:05

Niemand die er wat van af weet verder? -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 18:53

Ik weet het ook niet, maar ben wel nieuwsgierig nu :D

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bijzondere palomino kleurige vlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 19:20

Het grijze in de staart en flanken is rabicano, dat heeft mijn paard ook. Wat die lichte vlek is weet ik niet.
Afbeelding
Afbeelding

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Bijzondere palomino kleurige vlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 19:24

Vaak worden dit soort 'afwijkingen' in de vacht (afwijkingen die niet echt te verklaren zijn dmv genetica) op de hoop 'somatische afwijkingen' gegooid. Eigenlijk gewoon onverklaarbare aangeboren kleurafwijkingen. Ik denk dat dat hier ook van toepassing is. Wellicht is het een foutje in de ontwikkeling in de baarmoeder of een oude schimmelinfectie, lastig te zeggen. Maar ik ben benieuwd wat anderen hierover hebben te zeggen!

Deempjexxx

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 19:27

Dus dat kan dan betekenen dat ze het rabicano gen heeft?
Als het goed is heeft geen een uit haar lijn dat. Haar opa is Quality time die is wel schimmel. Haar vader is zwartbruin, moeder gewoon bruin en vader moeder ook bruin.
Ook zit er nimmerdor achter.

Xyris, dat kan inderdaad!
Ze heeft net een schimmel gehad... ziet er wel heeel anders uit dan dit bij haar kan me niet voorstellen dat dat zo geworden is.

Edit: ik heb haar fokker op facebook maar eigenlijk nog nooit contact mee gehad.
Wil hem eigenlijk wel erg graag vragen maar durf ik dat? :o

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Bijzondere palomino kleurige vlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 19:37

Rabicano is een recessief gen, het moet dus homozygoot (van beide ouders vererft) voorkomen wil het zichtbaar zijn, dus het kan maar zo dat het generaties lang niet zichtbaar is geweest maar bij jouw paard nu dus wel. Ik heb ook sterk de indruk dat ze rabicano is, al hebben die vlekken daar niks mee te maken (en schimmel ook niet, dat is een heel ander gen).

Hier meer over rabicano: https://wetenschap.infonu.nl/diversen/1 ... troon.html

Deempjexxx

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 19:47

Xyris schreef:
Rabicano is een recessief gen, het moet dus homozygoot (van beide ouders vererft) voorkomen wil het zichtbaar zijn, dus het kan maar zo dat het generaties lang niet zichtbaar is geweest maar bij jouw paard nu dus wel. Ik heb ook sterk de indruk dat ze rabicano is, al hebben die vlekken daar niks mee te maken (en schimmel ook niet, dat is een heel ander gen).

Hier meer over rabicano: https://wetenschap.infonu.nl/diversen/1 ... troon.html


Interessant, ik lees wat over cornmarks en dat dat alleen bij roan voorkomt en niet bij het rabicano gen. Als je op de eerste foto kijkt in mijn openingspost zie je op haar schouder 3 zwarte stippen. Dat is schimmel geweest maar is mog geen haar op gekomen en blijft nog zwart. Zal dit dan net zoiets kunnen zijn? Ik ben benieuwd wat voor een haar daar op komt.

Ik ben benieuwd hoe dan het rabicano gen zich bij haar ontwikkeld naarmate ze ouder word. Ze is nu nog maar net 5 en al heel duidelijk zichbaar over haar hele vacht.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bijzondere palomino kleurige vlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 19:49

Ik kan wel wat foto’s op zoeken van mijn paard toen hij jonger was, hij is inmiddels 18

Deempjexxx

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 19:50

Mossel schreef:
Ik kan wel wat foto’s op zoeken van mijn paard toen hij jonger was, hij is inmiddels 18


Ja leuk!!
Ik ben helemaal niet bekend met dit gen dus ben er wel erg benieuwd na

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bijzondere palomino kleurige vlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:22

Dit was op 4 jarige leeftijd, niet echt veranderd
Afbeelding