Welke kleur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Michelle_S

Berichten: 2726
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Zuidveld (Drenthe)

Welke kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 20:39

Hallo allemaal,

Omdat nu toch meerdere twijfelen, ga ik het toch hier vragen..

Mijn veulen, geboren uit 2 schimmel ouderen is ontzettend donker zonder het zogenaamde brilletje. Mensen hebben het over hyperpigmentatie en daarom een schimmel, anderen zeggen grijze benen en geen bril wijzen op donkerbruin of eerder zelf zwart. Mij maakt het niets uit, ik ben gek op hem.. maar toch wel benieuwd nu.

Moeder is vos (schimmel) geboren uit vos moeder en schimmelvader (moeder heeft tot nu toe 1x vosgeboren schimmel gebracht, 1x bruingeboren schimmel en 1 bruin veulen (uit bruine vader))

Vader is bruin (schimmel) geboren uit vos vader en schimmelmoeder (vader heeft uit haflingers bruine veulens gekregen, ook uit een vos een bruine maar ook meerdere schimmelnakomelingen)

Foto's van het veulen:

Afbeelding

Afbeelding

Vanavond foto's gemaakt van z'n benen van dichtbij

Afbeelding

ogen en staart heb ik nog gecheckt maar geen witte haren te vinden.. wel heeft hij iets een grijs snoetje lijkt het op foto's

Afbeelding


Afbeelding


Ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden, hopelijk wordt ik er iets wijzer uit. Anders is het afwachten of testen.

Eilinora

Berichten: 11921
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Welke kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:41

Ik twijfel enorm maar sluit donkerbruin niet uit.

Beide ouders hebben kleur gefokt dus het kan goed.

Ik neig naar donkerbruin

KittyDylan

Berichten: 8898
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:42

Donkerbruin zonder schimmel.

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:22

Het veulen heeft ‘hyperpigmentatie’ wat net als een ‘brilletje’ een aanwijzing is dat het veulen een schimmel is.

Dus ik ga voor schimmel, bruin geboren.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:24

Ik dacht eerst donkerbruin of zwart, vanaf je eerste foto's in het volg topic. Toen kwamen de recentere foto's voorbij en dacht ik een brilletje te zien. Maar ik twijfel enorm, het is nog niet zo duidelijk als bij de meeste schimmeltjes...

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:29

Ik dacht al schimmel toen hij nog half in het vlies lag :D

Ik heb zelf een koffievos gehad (toevallig ook een av). Ik kocht hem toen hij 6 maanden was en er was geen enkel teken dat hij zou gaan schimmelen. En toch kon ik het op 3 jarige leeftijd niet langer ontkennen :')
Een brilletje hoeft dus niet altijd.

Thomas5

Berichten: 1037
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:30

Helaas Michelle, je zal nog maar eens geduld moeten hebben om het te weten _O-
Op sommige foto's lijkt hij idd wel bruin door te krijgen, misschien een heel donker bruine?

Michelle_S

Berichten: 2726
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Zuidveld (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 21:33

Phen schreef:
Het veulen heeft ‘hyperpigmentatie’ wat net als een ‘brilletje’ een aanwijzing is dat het veulen een schimmel is.

Dus ik ga voor schimmel, bruin geboren.


Dankjewel, ik was even gaan googlen over hyperpigmentatie en lees dat ze dan ook eigenlijk juist diep donker gekleurde benen moesten hebben. Vandaar ook mijn twijfel.


Thomas5 schreef:
Helaas Michelle, je zal nog maar eens geduld moeten hebben om het te weten _O-
Op sommige foto's lijkt hij idd wel bruin door te krijgen, misschien een heel donker bruine?


Haha ja moeilijk... :')


Elinaa schreef:
Ik dacht al schimmel toen hij nog half in het vlies lag :D

Ik heb zelf een koffievos gehad (toevallig ook een av). Ik kocht hem toen hij 6 maanden was en er was geen enkel teken dat hij zou gaan schimmelen. En toch kon ik het op 3 jarige leeftijd niet langer ontkennen :')
Een brilletje hoeft dus niet altijd.


Klopt inderdaad, soms zijn 't echt zulke verassingen die paarden hoe ze uiteindelijk gaan worden.


Pluttersput schreef:
Ik dacht eerst donkerbruin of zwart, vanaf je eerste foto's in het volg topic. Toen kwamen de recentere foto's voorbij en dacht ik een brilletje te zien. Maar ik twijfel enorm, het is nog niet zo duidelijk als bij de meeste schimmeltjes...


Denk dat dat door het licht op de foto's lijkt, vandaag met de zaklamp erbij :') geen wit haartje.. lastig. Maar ik denk zelf ook nog altijd schimmel

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Welke kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:36

Je kan eventueel de foto’s nog plaatsen in de facebookgroep Equine color genetics.

En het afwachten of testen inderdaad.
Toch blijf ik bij m’n antwoord, haha.

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Welke kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:38

Ik ga voor schimmel en denk ik ook dat je het best snel gaat zien (Maar het kan natuurlijk nog altijd anders uitpakken en dan heb ik geen gelijk :D )

mooney

Berichten: 7783
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:40

Donkerbruin geboren schimmeltje, met een wit sokje achter en wit op het andere voorbeentje (zie roze in de hoefjes). Hyperpigmentatie op de benen valt het meeste op als ze nog nat zijn, maar dat lichaam schreeuwt hyperpigmentatie wat mij betreft.
Brilletje is geen must voor een schimmel, soms hebben ze het gelijk, soms komt het tussen 3 dagen en 3 weken, soms komt het helemaal niet.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:43

welke kleur het gaat krijgen kun je pas zeggen als hij begint te verharen. dus de vraag is nu nog te vroeg. Ik denk wel dat het en schimmel is omdat het zwarte en bruine erg donker is. Een paard dat donker blijft wordt juist lichter dan de latere kleur geboren.

Michelle_S

Berichten: 2726
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Zuidveld (Drenthe)

Re: Welke kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 22:11

Oké top, dus waarschijnlijk wel wat ik zelf ook in eerste instantie dacht. Toppie!

jazzejam

Berichten: 399
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:18

Er is ook een theorie dat je naar de zwarte hoefjes moet kijken vlak na de geboorte. Als deze grijzig/horn kleurig zijn dan is het geen schimmel. Zijn de hoeven zwart zoals van een volwassen paard dan wordt het een schimmel.