welke kleur veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

welke kleur veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 12:35

hallo leuk dat je op mijn topic kijkt!
ik heb heel erg lang gezocht maar ik kwam er niet uit.

ik heb een vos merrie en ik zou heel graag een zwart veulentje van haar willen <3

zou dit mogelijk zijn? of hoeveel procent kans is daar op?

alvast heel erg bedankt! :D

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: welke kleur veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:41

Dan moet je een zwarte hengst vinden met E/E en je merrie testen op haar augoutie als dat A/a is dan heb je 50% kans op zwart of bruin A/A 100% bruin en geen zwart

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:45

Het zou kunnen, maar het hangt af van je merries agouti genen.

Zwart en bruin zijn dominant over vos. Als jij dus een homozygoot zwarte hengst (EE aa) op je merrie zet, krijg je in ieder geval geen vos veulen. (als je een zwarte hengst die drager is van het vosgen op je merrie zet, is er 50% kans op vos, en 50% kans op bruin of zwart) Maar door de agouti genen van je merrie, zóu er ook bruin uit kunnen komen

Stel ze is homozygoot voor dominante Agouti, (dus 2 dominante / bruine agouti allelen), dus AA, dan is een zwart veulen helaas niet mogelijk. Bruin en vos wel, maar niet zwart.

Stel ze is heterozygoot voor Agouti, 1 dominant (bruin) agouti gen en 1 recessief (zwart) agouti gen), dus Aa, dan heb je 50% kans dat ze haar recessieve allel meegeeft. Als je er dan een homozygoot zwarte hengst op zet (2 Dominante Extension / Zwarte allelen, met 2 recessieve/zwarte agouti allelen, EE aa), heb je 50% kans op Bruin, en 50% kans op zwart

Stel dat ze homoyzgoot is voor recessief agouti, dus 2 recessieve 'zwarte' agouti allelen (dit noemt men ook wel eens 'geen agouti'), en je gooit er een homozygoot zwarte hengst op, dan krijg je 100% zeker een zwart veulen. (Tenzij je vos merrie een zilvergen verbergt, maar ik ga vanuit van niet)

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:57

Dat ligt aan veel verschillende factoren.
Allereerst maakt het verschil of jouw merrie agouti draagt (gen voor bruin) en of dit dan homozygoot (AA) of heterozygoot (Aa) zou zijn. Als jouw merrie homozygoot agouti draagt, dan zou er nooit een zwart veulen uit kunnen komen. Alleen bruin of vos.
Er van uitgaand dat jouw merrie geen agouti draagt, dan kan je het beste kiezen voor een homozygoot zwarte hengst. In dit geval heb je 100% kans op een zwart veulen. Heb je een heterozygoot zwarte hengst (en jouw merrie geen agouti) dan heb je 75% kans op zwart en 25% kans op vos.
Is jouw merrie heterozygoot agouti dan komen er weer andere cijfers uit, want dan heb je ook kans op een bruin veulen.
Als je je merrie laat dekken door een vos, dan komt er 100% vos uit.

Het is misschien wat ingewikkeld als je niet zo bekend bent met kleurgenetica, maar het komt er eigenlijk op neer dat er geen zinnig woord over te zeggen is als je de kleurcodes van de ouders niet weet. Behalve dan dat je gegarandeerd een vos krijgt als je jouw vos merrie laat dekken door een vos hengst :D Wil je een leuk veulentje fokken, let dan (vooral in dit geval) niet zo zeer op kleur maar vooral op bouw en karakter.

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 19:36

heel erg bedankt voor de vele informatie! +:)+
ja en ik zal ook zeker naar het karakter kijken want mijn merrie is zeg maar, nogal fel... :')
dus ik kies dan ook voor een rustige hengst.
ik heb zeker wat aan alle informatie en ga er zeker ook wat mee doen :j