100 procent appaloosa veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leoenpat

Berichten: 831
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Woerden

100 procent appaloosa veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 09:54

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

IK heb een vraagje. Mn merrie gaat april een veulen krijgen


Ze is een Pintaloosa, gedeeltelijk blauw oog en zowel pinto als few spot met alle kenmerken van een appaloosa.
We hebben een hengstje gekozen die Valk panterbont is.
Wat is de kans op appaloosa? Of zal het pinto worden?

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: 100 procent appaloosa veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:10

Zo te zien is jouw merrie niet few spot maar varnish roan? Een few spot is zo-goed-als-wit.

De kans op bont is afhankelijk van of je merrie homozygoot is of niet. Je hebt iig 50% kans op bont.

De kans op appaloosa is, omdat je merrie geen few spot is, geen 100%. Omdat de hengst een ander patroon heeft dan je merrie heb je verschillende kansen op de verschillende patronen. Daarnaast heb je ook kans op geen appie, en zelfs kans op geen appie én geen bont.

leoenpat

Berichten: 831
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Woerden

Re: 100 procent appaloosa veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 10:43

Ik denk zeker wel dat het een few spot is. Met ook kenmerken van varnish



Afbeelding

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: 100 procent appaloosa veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:49

Als je geen kleurdna van beide paarden hebt,is zoiets gewoon niet te voorspellen,het kan echt alle kanten op.

leoenpat

Berichten: 831
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Woerden

Re: 100 procent appaloosa veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 10:55

Nee dat heb ik niet. Maar juist omdat het kleuren patroon vrij ingewikkeld is dacht ik misschien zijn er hier mensen die er meer kennis hebben dan ik
Gaat appaloosa boven varnish? En pinto? Of is het altijd apploosa doordat ze few spot is met een combi van varnish en pinto

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: 100 procent appaloosa veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:04

Maar eerlijk,ik denk ook niet dat ze few spot is,maar zoals ibbel zegt varnish roan.

En omdat ze alles behalve bijna wit is,denk ik heterozygoot,dus niet altijd kans op een appaloosa veulen.

Bont kan enkel of dubbel zijn.
Als je merrie enkel bont draagt,50% kans op een bont veulen,als ze dubbel bont draagt,altijd een bont veulen. Maar dat zie je niet,kan je enkel weten door haar kleur te testen.

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:08

Ze is sowieso geen few spot. Een few spot is volgens mij altijd wit met 3-15 vlekjes ongeveer. Dus ze is sowieso iets anders qua appaloosa, waarschijnlijk varnish. En panterbont is dus Lp? PATN1patn1. De merrie is Lplp. Dit betekent dat de hengst dus als ie zijn ? en patn1 doorgeeft geen appaloosa doorgeeft en de merrie kan dan haar lp doorgeven en haar niet bontgen, indien ze heterozygoot is, en er komt een solid qua kleur uit. Maar de precieze kleurkansen zijn lastig te berekenen. Ik heb ze even zo in een calculator gegooid. Met de hengst als EeAaLplpPATN1patn1 en merrie als EeaaLpLpTOto en er kwamen 144 mogelijkheden uit :')

Weet je niks van de ouders van beide ook qua kleur?

leoenpat

Berichten: 831
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Woerden

Re: 100 procent appaloosa veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 11:23

144 ???hahahha dat zijn er wel heel veel
Vader vd merrie heeft de kleur door gegeven moeder was effen. De merrie was helemaal pinto bij de geboorte geen enkel appaloosa kenmerk te zien en veranderde in appaloosa binnen 2 jaar.
Denk dat de echt zwarte stipjes ook niet meer dan 10 zijn. Het bont is varnish geworden.

leoenpat

Berichten: 831
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Woerden

Re: 100 procent appaloosa veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 11:25

Afbeelding
Dit is de merrie als veulen

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Re: 100 procent appaloosa veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:27

Correct me if I'm wrong, maar als de moeder van de merrie effen was en dus geen stippen had, is few spot toch onmogelijk?

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:28

De merrie is dus vos als basis? Dat verandert de kansen al wat. Alleen dan weet je haar bruingen dus niet. Welke kleuren waren haar ouders?
En inderdaad few spot is dan niet meer mogelijk.

leoenpat

Berichten: 831
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 11:32

Maar wat als vader ook pintaloosa was. ? ja vos als basis idd. moeder was effen. Vader gaf waarschijnlijk appaloosa en pinto kleur mee. Eerste veulen vd merrie was ook pinto bij de geboorte met een effen vader.Van hem weet ik alleen vd fokker dat het een * showpaardje* was, geen idee welk ras geen enkele info verder

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: 100 procent appaloosa veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 15:48

Fewspots hebben altijd twee appaloosa ouders, anders kunnen ze namelijk niet homozygoot zijn. Dus naast dat jouw merrie uiterlijke kenmerken mist, is ook haar afstamming bepalend in dat het geen fewspot is.

Appaloosa (varnish is de variant die ze is, ook wel marmerbont genoemd), bont, crème zijn allemaal 'laagjes' die onafhankelijk van elkaar werken, het is dus niet dat het ene het andere overheerst.

Jouw merrie is vos (ee), agouti onbekend, varnish (LPlp zonder patn1) en heterozygoot tobiano (TOto)

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:10

Dit is een fewspot, Adema’s Giovanni.

Afbeelding

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:09

Ik heb de kansen even op een rijtje gezet voor je. Even een foto van het papier, want ik ga het niet helemaal overtikken. Uitgaande van vosfactor hengst onzeker en agouti onzeker.

Afbeelding

Alleen de kansen. Ik heb er wel een afrondfout in zitten, dus het klopt waarschijnlijk niet 100% als je het optelt. Dit was wat ik met een blaadje en mobiel even snel kon fabriceren.
Afbeelding

leoenpat

Berichten: 831
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 17:52

wow dankjewel mooney Het lijkt wel een wiskundige berekening. Nee correctie dat is het ook hahah Wat een hoop mogelijkheden zeg Zelfs valk of valk bont. Kan nu helemaal niet meer wachten ..zo nieuwsgierig...!!

Ik zou zeggen die is ook marmerbont Birdy maar ik ben een leek.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:26

dit was ook een few-spot
ze was bij koop gedekt en [ helaas dood geboren/gevonden in de wei 3 weken te vroeg met red-delivery ]vader was panterbont en het veulen was blanket
wat later had kunnen doorkleuren naar panterbont?
Afbeelding

Sansevieria
Berichten: 4199
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:41

Mirgino, die van jou was een fewspot, bij blankets is er een verschil tussen blanket en een spotted blanket, men zegt dat de blankets (snowcap blanket) zonder vlekken ook kleurvast vererven, net als een fewspot.
Een blanket helemaal zonder vlekken kleurt niet meer helemaal door naar een spotted blanket.
Bij een leopard zie je doorgaans meteen het leopard patroon, een spotted blanket kan ook nog wel doorkleuren en dat je meer stippen gaat zien, maar het verschil met een leopard zie je goed.

Ik heb zelf twee leopards en een spotted blanket gehad. Die laatste kleurde wel door, maar zou nooit een leopard geworden zijn. (Leopard=panterbont)

Die wat Birdy laat zien is ook een fewspot.
De pony van TS niet.

Mooney heeft het duidelijk uitgelegd.

Enkel als je een echte fewspot of snowcap blanket appaloosa hebt komt er ongeacht of je een effen of gekleurde appaloosa neemt ook een appaloosa uit.

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: 100 procent appaloosa veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:54

Die van mirgino is toch PATN2 homozygoot?
En die andere van birdy een PATN 1 homozygoot?
Dan heb ik de kleuren juist voor ogen.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: 100 procent appaloosa veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 19:01

Nee LP homozygoot met patn1 (maakt niet uit homozygoot of heterozygoot, dat is niet op het oog te zien) voor fewspot.

Patn2 is slechts een theoretisch gen, hoe shabrakbont in elkaar zit is nog niet gevonden qua genen.

Sansevieria
Berichten: 4199
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: 100 procent appaloosa veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 19:24

Als die van Mirgino ouder was geworden dan was die van kleur waarschijnlijk richting die van Birdy gegaan, de "deken" die voor het patroon zorgt heeft niks met de kleur an sich te doen.
Die van Mirgino is m.i. geen shabrakbonte (of snowcap zoals ik ze noem).

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:02

Sassy schreef:
Als die van Mirgino ouder was geworden dan was die van kleur waarschijnlijk richting die van Birdy gegaan, de "deken" die voor het patroon zorgt heeft niks met de kleur an sich te doen.
Die van Mirgino is m.i. geen shabrakbonte (of snowcap zoals ik ze noem).

ik heb ergens foto`s van Cheyenne als veulen en de aftekening is hetzelfde gebleven ,misschien ietjepietsje lichter
haar huid is met meer stipjes dan je met een vacht ziet[ is [was ] mooi te zien als ze gewassen werd ]