Is het nou een vos of word het nou een schimmel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karina

Berichten: 1442
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:59

Janneke2 schreef:
En ik wil best geloven dat vos en schimmel op twee genen liggen, als gezegd: beide genen zijn in Toverbal actief, alleen op andere momenten. (Maar 'vos is een kleur en schimmel is een gen daar over heen' vind ik wat lastig te begrijpen.)


Dit is eigenlijk eerste stukje basiskennis kleurengenetica wat je niet begrijpt, dan misschien beter om nog een poos op dit forum in te lezen voordat je op vragen reageert en regels plaatst die geen regel zijn. Ik bedoel dit echt niet onaardig want het is af en toe ook echt best complex, en het is leuk dat het je interesse heeft, maar het schept zo erg veel verwarring voor iemand die een vraag stelt als er veel tussendoor komt wat echt niet klopt.

Zoals je bij je eigen paard meemaakt ziet het er vaak op het oog ook anders uit dan het genetisch in elkaar zit, maar hier op dit subforum gaat het om wat de werkelijke kleur is. Wat je kunt verwachten qua kleurontwikkeling ligt genetisch al vast voordat het veulen geboren wordt, al is er wel variatie in hoe snel of langzaam dat gaat. Een vos (basis rood) met schimmelgen kan nooit valk worden (basis zwart) ergens tijdens die kleurontwikkeling en weer terug, maar het kan er voor jouw oog wel even op lijken. Sommige dingen zie je niet meteen, maar zijn wel te testen of ze aanwezig zijn, zoals het schimmelgen. Je verandert er dan niks meer aan maar weet wel wat je kunt verwachten.

Zoolgangster

Berichten: 9703
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:01

mooney schreef:
Toverbal is geen kleur @janneke2. Wat jij beschrijft is gewoon heel typisch vos schimmel, vaak verdwijnt het rode pigment sneller dus worden ze eerst minder rood (dus grauwer/zwartig) en daarna verdwijnt ook het zwarte pigment. Heeft dus niets te maken met valk of 'toverbal'. Puntje van de staart zegt inderdaad niets. Vos is recessief tov van zwart, dat staat los ten opzichte van de dominantie van schimmel.
Vos is in dit geval de basiskleur. Schimmel is een apart gen dat ervoor zorgt dat haren sneller dan normaal pigment verliezen (een soort versneld verouderen/grijs worden). Daarom wordt gezegd dat het eroverheen gaat, want het maakt voor schimmel niet uit wat de onderliggende basiskleur is, uiteindelijk wordt de kleur toch onttrokken uit het haar.

TS: De hengst is heterozygoot voor schimmel, dus zowel vosgeboren schimmel als vos is mogelijk. Zo op de foto zie ik geen super duidelijke signalen dat het een schimmel is, maar het is vaak een kwestie van afwachten. Normaal gesproken zijn vossen redelijk vlot met verkleuren als ze schimmel zijn, dus met een beetje geluk heb je niet heel lang geduld nodig.


Hier ben ik het helemaal mee eens!

JanneJ2001

Berichten: 272
Geregistreerd: 22-11-17
Woonplaats: Haps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:02

Wat een leuk paardje <3

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: Is het nou een vos of word het nou een schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:41

Hij krijgt steeds meer witte vlekjes of niet?

Janneke2

Berichten: 22824
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:07

Citaat:
Toverbal is geen kleur @janneke2.


...ik schreef dan ook Toverbal met een hoofdletter - Toverbal was mijn eerste paard. _/-\o_

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:26

Ik denk dat deze vos blijft. Maar over een paar maanden als hij gaat verharen weet je denk ik meer.

Tuigpaarden en Gelderse zijn vaak wat stekelharig. Denk dat de witte haren opzien flanken dat zijn.

Mijn Gelderse is ook stekelharig.(of beter...ze heeft wat roaning op haar flanken.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Is het nou een vos of word het nou een schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 23:19

Ja ik zag op zijn heup dat wat witte haartjes maar nou begint ie ook te verharen en lijkt donkerder te worden hij staat nu in een koudere stal dan dat ie bij de fokker stond daar stond ie tegen over de koeien en daar is het natuurlijk warmer altijd.

Zoolgangster

Berichten: 9703
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:51

NatasjavE schreef:
Ik denk dat deze vos blijft. Maar over een paar maanden als hij gaat verharen weet je denk ik meer.

Tuigpaarden en Gelderse zijn vaak wat stekelharig. Denk dat de witte haren opzien flanken dat zijn.

Mijn Gelderse is ook stekelharig.(of beter...ze heeft wat roaning op haar flanken.


Hier ook stekelharige Geldersen meegemaakt, ook wel in combinatie met Sabino.

Suzanne F.

Berichten: 49342
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:53

Ik denk dat het een vos blijft.

Jorex

Berichten: 9988
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:58

trysteffy schreef:
Ja ik zag op zijn heup dat wat witte haartjes maar nou begint ie ook te verharen en lijkt donkerder te worden hij staat nu in een koudere stal dan dat ie bij de fokker stond daar stond ie tegen over de koeien en daar is het natuurlijk warmer altijd.

Mijn shetlanders hebben dat stekelharige allebei ook. 1 van de merrielijn waar het weg komt, moest van het stamboek ingeschreven worden als een schimmel terwijl ze gewoon zwart is, daar gaat dus ook nog veel mis, want ze is gewoon stekelharig. Alleen dan op basis zwart, die van mij zijn in de winter niet stekelharig, maar in de zomer wel.

Ik lees nu terug dat ie een buikvlek heeft? Dan is ie waarschijnlijk sabino, zou je er een foto van kunnen maken hoe hij nu is?

sanne1221
Berichten: 514
Geregistreerd: 20-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:16

Ik kan niet zo goed de afstamming lezen: zit er Courville in de bloedlijn?
Mijn vos was een sabino vos (zie linkje). Ze had Courville in de bloedlijn en Gelders bloed.

https://www.bokt.nl/wiki/Sabino

tengeltje11
Berichten: 7156
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:17

@Janneke,schimmel is gewoon 50/50.

als de merrie enkel schimmel draagt,heeft het veulen 50% op schimmel,stel dat ze dubbel schimmel is,is het veulen altijd schimmel.
stel dat beide ouders enkel schimmel zijn,75% kans op schimmel.

vos staat daar totaal los van,vos is een basiskleur,heeft niets met de genen van schimmel of niet te maken.

Olympia96

Berichten: 3300
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:18

Wat een leukerd! Een echte Danser om te zien.

Ik heb mijn Gelderse ook als ‘gewone’ vos gekocht (ze kwam in november). Naar het voorjaar toe kwamen er ineens over haar hele lijf allemaal witte haren bij. Ze is nu een stekelvos en afhankelijk van het seizoen zijn er meer of minder witte haren te zien. Maar ze zijn in ieder geval altijd aanwezig.
Ik vind het erg leuk. Hoe meer wit hoe beter.