Fokken met een fjord kruising

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sastaic

Berichten: 1206
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:59

Als geld geen rol speelt :+
Zirocco blue is groot, schimmel en naar mijn weten ook geen heethoofd (dat laatste weet ik niet zeker).
Dekgeld is wel 2000 }:0

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:07

muntdrop schreef:
loulou schreef:
Kijk eens op de site van hs Meijer.
Hij heeft twee crèmello hengsten staan, waarvan ik van in ieder geval 1 weet dat hij ook leuk kan springen.

Ts heeft liever geen valk of palomino veulen :)


Ow niet goed gelezen :+

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Fokken met een fjord kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:28

Kaleido’s Don Pedro is fewspot en geeft dus 100% een appie. Maar hij is maar 1.57 en kijkend naar zijn afstamming vermoed ik niet dat hij vergrotend fokt.

Peru’s Scen Tao is bij mijn weten de enige appaloosa hengst die de 1.70 aantikt, maar die staat inmiddels in Zuid Afrika en is niet homozygoot.

Peru’s Yismerai is niet klein, maar niet homozygoot. Peru’s Armani is maar 1.63 en ook niet homozygoot.
Maar misschien wel om eens naar te kijken :)

lemanthia

Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-03-07

Re: Fokken met een fjord kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:43

ik weet dat bir hier op bokt ook met fjorden/kruisingen fokt

KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:05

Misschien is Freeman vdl wat?
(Donker)bruine hengst, springen, warmbloed, van wat ik kan vinden een goed karakter en 1.70 groot.
Stukje van het internet:
Volgens het keuringsrapport is ''Freeman VDL een eerlijke, betrouwbare hengst met ruim voldoende instelling. Zijn stap is zuiver en ruim voldoende tot goed van bewegen. De draf is ruim voldoende. De galop is goed van ruimte. In beweging heeft de hengst een goede houding en ruim voldoende balans. Hij springt met ruim voldoende tot goede reflexen en een goede techniek. Freeman VDL toont veel tot zeer veel vermogen. Hij kan het model verbeteren en vermogen toevoegen aan de fokkerij''.


Edit:

Ooh! Ik heb een leuke Appaloosa hengst van 1.65 gevonden! Loopt dressuur en heeft ook al nakomelingen:
Palousa-Convenance

En nog 1 van 1.68 ;)
Palousa-San Sebastian
Goed dressuur bloed en kan springen. Over het karakter kan ik niet zo veel vinden.

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:30

sophiekexx schreef:
ApoCowlypsee schreef:
Uit een paard zonder cream krijg je in ieder geval geen perlino of cremello oid.


Was ik al bang voor :( Maar had het idd wel verwacht..

ApoCowlypsee schreef:
.. Ze staat zelf als valk geregistreerd. Persoonlijk denk ik dat ze alleen wildkleur bruin is (/Brunblakk) en geen valk(dun) Dit weet ik niet zeker, echter. De kleuren van ouders kan ik zo snel niet vinden.


Klopt helemaal. Ze hebben het slordig in het stamboek gezet. Ze is idd wildkleur (‘dun’), mede vanwege haar aalstreep en zebrastrepen.

ApoCowlypsee schreef:
Jouw merrie heeft wildkleur, dus de kans op iets met wildkleur is sowieso 50%. (Ik weet niks over de vaders kleur. Als die ook dun/wildkleur droeg is er kans dat jouw merrie het wildkleur gen dubbel draagt. Dan zal ze altijd wildkleur geven aan haar veulens)


Ik zie idd dat ik vergeten ben de kleur van paps erbij te zetten. Hij is helemaal donkerbruin, met wit kolletje (die eowyn overigens ook geërfd heeft)
Ze draagt het gen dus niet dubbel (gelukkig).

ApoCowlypsee schreef:
Als jij je wildkleur kruist met een stippel, kan daar zeker een stippel uitkomen. Echter zal de merrie zelf niet het gen voor appaloosa meegeven en zal de appaloosa kleur echt van de hengst komen. Hetzelfde geld voor elke bontvorm. Dus ja, het kan, maar dan moet je wel een hengst kiezen met die kleur.


Dat is fijn nieuws! Een stippel (of donkere vos) zou ik het allergaafst vinden. Ik vraag me zo af hoe dat er dan uit ziet, omdat ze wel dat wild gen doorgeeft aan t veulen

Bedankt voor je super uitgebreide antwoord! Als ik hengst vind, zou ik je graag een pb’tje doen voor feedback, als je dat goed vindt? Je lijkt er echt verstand van te hebben! :D


Een pb sturen mag altijd! Ik kan je echter alleen helpen met de kleurgenetica, want dat is dan het enige waar ik dat verstand van heb. Over de verbeterpunten, anatomie en bewegingen etc weet ik wat minder. (Moet ik me nog eens in gaan verdiepen, haha)
Als de hengst donkerbruin was, draagt de merrie trouwens maar 1x het wildkleur gen. Kans dat het veulen het krijgt is dus 50%. Kans is groot genoeg dat je er toch zeker rekening mee moet houden dat je het krijgt, maar er is ook kans dat je geen wildkleur krijgt!

janneke_S

Berichten: 335
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:45

KuilderR schreef:
En nog 1 van 1.68 ;)
Palousa-San Sebastian
Goed dressuur bloed en kan springen. Over het karakter kan ik niet zo veel vinden.


Hij is 1,71. ;)
Super karakter, heb een nakomeling van hem in de opfok lopen. Vriendelijk en intelligent.

Isa_Sofie

Berichten: 223
Geregistreerd: 03-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:25

sophiekexx schreef:
Isa_Sofie schreef:
Ik heb niet heel veel verstand van schimmels, maar het schimmelgen is dominant, wat dus inhoudt dat er maar 1 gen aanwezig moet zijn om hem zichtbaar te maken. Als je dus een hengst hebt die heterozygoot schimmel is heb je dus 50/50 procent kans op een schimmel. Als je een homozygote schimmel hengst hebt heb je 100 procent kans op een schimmel.


Interessant :) thanks! Hoe zit dat dan als de merrie homozygoot ‘dun’ is? Samen met een hengst die homozygoot schimmel is? Krijg je dan 50/50 kans?


Als je merrie homozygooy dun is (wat ze Volgensmij niet is omdat de papa geen dun heeft?) krijgt ze altijd een dun veulen, want het is een dominant gen. Als ze heterozygoot is heb je ook hier dus weer 50/50.
(V) homozygoot schimmel x (m) homozygoot dun: krijg je een schimmel met dun kenmerken. (Ik heb er niet genoeg verstand van om je te vertellen of die kenmerken later verdwijnen of blijven)
(V) heterozygoot schimmel x (m) heterozygoot dun: je hebt nu 50/50 kans op een schimmel en 50/50 op het dun-gen. Als je allebei graag wil heb je dus 25% kans om dat te krijgen.

Kleurtesten kan nuttig zijn als je wil weten hoeveel augouti genen, etc. Draagt. Meestal word je ook al wijzer door naar de ouders te kijken. Een zwart paard geeft namelijk nooit een agouti gen door dus moet het veulen wel heterozygoot zijn.
En een via geeft nooit een zwart ven door dus moet het veulen ook heterozygoot zijn.
Ik hoop dat ik alles zo goed heb gezegd :o

Anoniem

Re: Fokken met een fjord kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:42

Gho, misschien ben ik een spelbreker, maar wat er in dit topic gebeurd vind ik eigenlijk allerminst een hulp. Ik zie hier hengsten voorbij komen die voldoen aan maat en kleur, maar dat is het dan ook. Je zit met een jaarling waarvan je zelfs nog niet weet hoe ze uit groeit. Gaat ze een sterke of een weke rug hebben, gaat de beenstand correct zijn, hoe ontwikkelen haar gangen zich verder etc.

Ik zou nu echt nog niet beginnen kijken, maar wachten tot ze zeker 2,5 is en eerst een hengst afmeten op haar bouw en de verbeterpunten daarin, dan pas het kleurtje.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:46

Schimmel gaat overal overheen hè? Dan zie je de wildkleur (aka Dun) op den duur helemaal niet meer als deze aanwezig is.

Fjorden zijn meestal homozygoot voor Wildkleur/Dun. De merrie van ts is half Fjord. Vader van de merrie droeg geen wildkleur. Dus merrie zelf is heterozygoot voor Wildkleur/Dun en heeft dus 50% kans op een nakomeling met wildkleur.
De basiskleur van de merrie van ts is gewoon bruin.
(Fjorden met cream -Ulsblakk/Wildkleur Valk en Gulblakk/Wildkleur Palomino- zijn heel zeldzaam en naar mijn weten heeft Manus geen nakomelingen in deze kleuren)

Maar: Ik zou eerst ook even kijken hoe de merrie uit groeit en daarvoor ruim de tijd nemen. Fjorden hebben een aparte bouw en je weet nooit hoe die tot uiting komt in een kruising...

KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:13

DeMolenhoek schreef:
Gho, misschien ben ik een spelbreker, maar wat er in dit topic gebeurd vind ik eigenlijk allerminst een hulp. Ik zie hier hengsten voorbij komen die voldoen aan maat en kleur, maar dat is het dan ook. Je zit met een jaarling waarvan je zelfs nog niet weet hoe ze uit groeit. Gaat ze een sterke of een weke rug hebben, gaat de beenstand correct zijn, hoe ontwikkelen haar gangen zich verder etc.

Ik zou nu echt nog niet beginnen kijken, maar wachten tot ze zeker 2,5 is en eerst een hengst afmeten op haar bouw en de verbeterpunten daarin, dan pas het kleurtje.


Als je het (deels) over mij hebt: ik kijk ook naar karakter en ik weet dat de merrie nog te jong is - ik kijk voor de lol.
Wel goede tips trouwens :j

Anoniem

Re: Fokken met een fjord kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:43

Oh, had het op niemand specifiek hoor :D

Mizora

Berichten: 18134
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:44

DeMolenhoek schreef:
Gho, misschien ben ik een spelbreker, maar wat er in dit topic gebeurd vind ik eigenlijk allerminst een hulp. Ik zie hier hengsten voorbij komen die voldoen aan maat en kleur, maar dat is het dan ook. Je zit met een jaarling waarvan je zelfs nog niet weet hoe ze uit groeit. Gaat ze een sterke of een weke rug hebben, gaat de beenstand correct zijn, hoe ontwikkelen haar gangen zich verder etc.

Ik zou nu echt nog niet beginnen kijken, maar wachten tot ze zeker 2,5 is en eerst een hengst afmeten op haar bouw en de verbeterpunten daarin, dan pas het kleurtje.


Het zit op een forum van kleurgenetica, met een zeer jong dier. Dan is het toch logisch dat er naar kleur en karakter en niets anders gekeken wordt? Ik ga er vanuit dat er niet voor 3 jaar een hengst op komt en tegen die tijd is er zeker wel meer duidelijk. Door een lijstje te hebben van dieren die je goed gebouwd vindt, met gewenste grootte en maat kan je dan een selectie gaan maken naar de meest passende hengst voor jouw merrie.

Shar_Angel

Berichten: 615
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:55

als je er een cremello op zet heb je iniedergeval 1 dun gen dit betekend dat je er wel een palomino uit kan fokken. en als je uiteindelijk met het veulen van haar fokt wanneer er dus al een dun gen in zit dan kan het wel zo zijn dat je er perlino of cremello uit fokt.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:12

Shar_Angel schreef:
als je er een cremello op zet heb je iniedergeval 1 dun gen dit betekend dat je er wel een palomino uit kan fokken. en als je uiteindelijk met het veulen van haar fokt wanneer er dus al een dun gen in zit dan kan het wel zo zijn dat je er perlino of cremello uit fokt.


Dit is niet juist. Dun veroorzaakt wildkleur. Palomino, valk, cremello etc wordt door het Cream gen veroorzaakt. Een cremello zal dus 1 cream gen geven, in combinatie met deze merrie kan je dus wel eventueel een dun erbij krijgen. Je kan dan bijvoorbeeld een dunalino (palomino en dun) of een dunskin (valk en dun) krijgen, maar zeker geen perlino of cremello

Silly1972

Berichten: 14786
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Fokken met een fjord kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:18

De molenhoek heeft absoluut een punt met het kijken naar hoe ze uitgroeit.
Je kan wel een aantal hengsten op je lijst zetten en van daaruit bekijken welke past

sophiekexx

Berichten: 38
Geregistreerd: 10-01-13
Woonplaats: Deventer

Re: Fokken met een fjord kruising

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-18 14:29

Precies! Dat was ook het idee, inderdaad. Om in het voorjaar van 2020 een weloverwogen keuze uit een mooie lijst hengsten te kunnen maken. Dit topic is vooral voor de kleurtjes.. daar wilde ik meer van weten. Daarbij wil ik graag tips, omdat ik me aan het oriënteren(!) ben :). Uiteraard weet ik niet hoe ze precies opgroeit. En uiteraard boek ik niet nu een hengst voor over anderhalf jaar. Wat ik wel kan doen is een mooie lijst maken GEDURENDE de aankomende 1.5 jaar. Waarbij ik dan mooi voorbereid kan kijken welke hengst er mooi bij mijn merrie past. Ik weet namelijk weinig tot niks af van kleurgenetica en van welke hengsten er op de ‘markt’ zijn, daarom vraag ik advies en tips van bokkers :) Tot nu toe al veel fijn advies gehad! Bedankt daarvoor! Maken jullie je alsjeblieft geen zorgen. Ik zet geen hengst op een 1.5 jarige en ik maak ook geen vaste keuzes of afspraken totdat mn meisje 2,5/3 is. Slechts oriëntatie ;)