Dominant wit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sandra3235

Berichten: 9757
Geregistreerd: 23-10-08

Dominant wit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 20:52

Nou heb ik mij best verdiept in de kleurengenetica omdat ons amerikaans minihengstje ooit jaren geleden positief getest is op zowel tobiano als overo, dus een tovero. Ik werd toen gebeld door een engelsman van Animal Genetics die zo hilarisch was en heel druk enthousiast begon te vertellen dat wij een rare horse hadden en ik druk aan het koken en ineens engels moest spreken en niet verder dan mijn naam kwam, dacht ja inderdaad een raar maar heerlijk dier, hoe weet die man dat :') :') Gelukkig was mijn man thuis die het overnam en toen was het zeldzaam en bijzonder...Maar hoe gaaf de uitslag ook was, bij LWO+ moet je als je fokt het ook verantwoord doen, dus alle merries getest en alle nakomelingen laten wij ook testen.

De testen bij van Haeringen gingen bij het begin niet goed door dit gen, maar na overleg Engeland is dat hier in Nederland ook goed gekomen.

Maar nu mijn vraag op uitslag van een test dominant wit (N/W20) wie kan mij daar meer over vertellen, ik lees weer zeldzaam maar kom nog niet heel verder dan het standaard verhaaltje erover....Iemand ervaring ermee of die meer kennis hierover heeft? Graag!!!!

mooney

Berichten: 7783
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 21:26

W20 is waarschijnlijk 1 van de meer voorkomende wit genen, ik verwacht niet dat het heel zeldzaam is. Er is alleen nog vrij weinig voor getest. Ik ken in ieder geval Welshjes en een Quarter met W20.
In dit topic staan er een paar, ook een homozygote W20/W20.
[KG] [FOTO] kleur geteste paarden

Meestal geeft het alleen wat aftekeningen, dus blesje en witte voetjes. Maar in combinatie met andere witpatronen is het in staat om het effect van dat patroon te vergroten (dus meer wit dan zonder W20 erbij).

sandra3235

Berichten: 9757
Geregistreerd: 23-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 23:07

Dank je wel voor je antwoord,....stuk duidelijker nu.
dit is het meisje Nayeli in kwestie : zwart bont getest ( aa/EE,N/TO ,N/W20 ) en dan zal onze hengst Wynn ook W20 positief testen, maar toen testen ze daar nog niet op,Mams is namelijk egaal silver buckskin.

Afbeelding
Afbeelding