Kleurgenetica 101

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stella_Fara

Berichten: 93
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: De stille Kempen (BE)

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:15

Dankjewel voor de toelichting, TS. Ik zit ondertussen al tien jaar niet meer in het onderzoek, dus wetenschappelijke artikels raadplegen is helaas een dure optie. Ik heb thuis nog een boek liggen 'de kleur van het paard', maar dat is naar mijn gevoel sterk verouderd (buiten de basis dan). Op die blog ga ik zeker eens een kijkje nemen, thx!

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:26

mooney schreef:
Ik was even uit de lucht door afstuderen en mini vakantie, maar ik ben er weer.

sharon2013: Leuke dieren en fijn dat je komt volgen! Ik verwacht zo op het oog dat die laatste LP/lp is en geen PATN1 heeft, maar ik ben benieuwd naar de uitkomsten. Appaloosa's kunnen je flink verrassen!


Ik verwacht ook dat hij LP/lp is, aangezien hij anders volledig gestipt zou moeten zijn, Maar wat ik begrepen heb van de lp/patn1 is dat hij ook in principe minimaal 1 PANT1 zou moeten hebben, omdat anders hij geen stippen kan hebben (zoals die op zijn kont). de LP gen en de PANT1 gen staan natuurlijk nog redelijk in de kinderschoenen. en is heel divers en moeilijk hoe het tot uiting komt. Zeker omdat ik een appie heb, en hem voor de fokkerij gebruik vind ik juist deze genen erg interessant. ik ga hem dus zeker laten testen, ook op de splashed white genen wil ik hem graag nog testen. Hij heeft namelijk blauwe ogen en witte voetjes maar deze zat voor mij niet in het standaard pakket van de kleurentest.

Kleurengenetica blijf ik een interessante materie vinden. Het boek van Liesbeth Dekker "met huid en haar" is ook heel interessant om te lezen voor de gene die dit interessant vinden :)

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:06

Kleurengenetica, heel erg leuk :D

Ik heb mijn Quarter Horse merrie laten testen, dit is haar kleurgenetica:

* Rfactor: ee (Homozygous Red. Horse carries two copies of the Red gene. Horse has a red base pigment)
* Agouti: Aa (Heterozygous. Horse carries one copy of the Agouti gene)
* Cream: nCr (Heterozygous. Single dilute. Horse carries one copy of the Cream Dilution gene)
* Dun: nd1/nd2 (Horse is not Dun dilute and has 1 copy each of nd1 and nd2. Primitive markings may be present)
* Silver: nn (Negative for Silver Dilution)
* Cham: nn (Negative for Champagne Dilution)
* Pearl: nn (Negative for Pearl Dilution)
* Gray: Gg (Heterozygous. Horse carries one copy of the Gray gene)

Ik heb alles laten testen via Animal Genetics, maar was zeer verbaasd dat ze geen dun gen draagt, want ze heeft wel een aalstreep en ze had zebrastrepen op de benen toen ze geboren werd.
Vandaar een extra test laten doen via UC Davis en hier kwam nd1/nd2 uit. Voor meer informatie, zie onderstaande link.

https://www.vgl.ucdavis.edu/services/dunhorse.php 

Als veulen van een paar dagen oud

Afbeelding

Als jaarling

Afbeelding

Als 2 jarige

Afbeelding

Afbeelding

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:33


Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:18

heel interessant altijd mooney, heel erg bedankt ook voor de toelichtingen

je zegt echter dat sooty vaak pas duidelijk wordt over de jaren heen maar daar kan ik eentje van tonen die op nog geen 3maand tijd heel erg veranderde van tint

Afbeelding

ze lijkt wel nog donkerder te worden onder haar wintervacht nu

mooney

Berichten: 7783
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 22:49

De tweede aflevering komt iets later, hij ligt momenteel op de schrijftafel maar door mijn afstuderen is het even blijven liggen. Maar het staat weer op de to do lijst :)

NRJ: nd1 is inderdaad nog niet heel lang bekend, maar verhelderd wel veel vind ik zelf. Hoop ook een nd1 getest paard te vinden als onderwerp voor wanneer we aan wildkleur toe zijn (alleen dan geen schimmel hihi). Knap dier heb je hoor!

Donja: knap veulen! Ik heb het artikel gelezen inderdaad, ik baal alleen altijd een beetje dat appaloosa project zo ontzettend binnen hun eigen groepje blijft. Het is erg lastig om te controleren hoe betrouwbaar de resultaten zijn op de manier waarop ze info naar buiten brengen. Dus ik durf niet alles als harde feiten te beschouwen, maar lees het wel altijd.

Fotsy: Daarom het woordje vaak erbij, het kan inderdaad wel. Nu is jouw Inte ook lekker extreem natuurlijk en haar moeder ook best. Zal mij ook niets verbazen als dat bijvoorbeeld een andere vorm is dan wat mijn Kirsten dan weer heeft. Maarja dat blijft speculatie tot er wat onderzocht gaat worden.

JHRox

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:58

Hé wat een leuk en leerzaam filmpje. Het helpt mij heel erg bij de voorbereidingen voor het Genetica tentamen voor de opleiding Diergezondheid&Management. Bedankt!

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:05

Ik heb een vraagje over sooty, misschien dat jullie dat weten. Er lopen hier een aantal belgische trekpaarden, vossen met witte manen en staart, maar wel met zwarte haren in vooral de staart en de sokken. Is dat sooty? Of is dat nog weer iets anders.

Koper

Berichten: 30280
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:06

Zou kunnen. Vossen kunnen ook "gewoon" her en der wat donkere haren hebben. Hebben die paarden nog andere kenmerken? Donkere streep over de rug in de zomer, donkere vlekken in de vacht?

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 19:32

Eentje heeft wel wat donkere vlekken. Geen donkere streep.