Op welke kleuren testen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8340
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Op welke kleuren testen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 13:18

Omdat ik toch al een tijdje twijfel over de kleur van mijn toverbal zou ik toch haar graag eens laten testen op welke kleuren ze bevat.

Mijn vraag is alleen op welke kleuren het 'nut' heeft om te laten testen..

De foto's zijn niet echt up to date, ondertussen is ze al een stuk witter geworden.


Afbeelding
In de zomer licht, wel duidelijk vos.


Afbeelding
In de winter is ze super donker. (Charmante foto :Y))


Afbeelding
Een detail van het wit waarvan ik graag wil weten waar het vandaan komt. In de zomer is het nauwelijks tot niet zichtbaar maar in de winter heeft ze super veel wit. Deze foto was in de lente en hier was ze al wit kwijt.
Het wit zit ook in vlekjes (beetje te zien) en aan de aanzet van haar staart heeft ze wit zitten.

Wat op de foto's slecht is te zien maar in haar lichte zomervacht heeft ze een soort aalstreep zitten. In de winter verdwijnt deze tussen de donkerdere wintervacht.

Mijn vraag aan bokt dus, wat voor kleur(en) heeft mijn toverbal en waar kan ik het laten testen?

mooney

Berichten: 7783
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:56

Dan ben ik even heel flauw, kom ik eerst met wat extra vragen voor ik je antwoorden ga geven.

Heb je informatie over haar ouders en welke kleur die hebben? Dat kan je namelijk al wat leidraad geven in welke hoek je moet zoeken.
Daarnaast, wil je testen om te weten wat ze door kan geven aan haar nakomelingen of voornamelijk om beter te kunnen beschrijven welke kleur ze zelf is? Voor de kleur van nakomelingen is het bijvoorbeeld vaak interessant om bij een vos even te testen wat de agouti status is, dit heeft 0.0 invloed op het vos zijn van je merrie maar heeft wel invloed op het wel of niet zwart/bruin kunnen zijn van de nakomelingen.

Wat ik momenteel kan zien zonder verder informatie: vos met evt. sooty en iets wat witte haren veroorzaakt.
Sooty is niet te testen. Veel witgenen zijn ook nog lastig. Vos is per definitie ee op het extension gen. Agouti is dus onbekend en zou je kunnen testen.
Verdunningen zoals creme, champagne en wildkleur lijken niet van toepassing te zijn (tenzij je eventueel echt heel nieuwsgierig bent zou je kunnen kijken of ze nd1 heeft ivm countershading/streep, maar een echte wildkleur zal het niet zijn). De standaard bontpatronen lijken ook niet van toepassing te zijn. Roan lijkt me ook onwaarschijnlijk.
Dan heb je dus nog een bles en stekelharigheid. Zou je wat Wgenen of sabino voor kunnen testen, maar kan ook goed een nog niet te testen gen zijn. Dus dat moet je echt doen uit interesse en niet voor 100% zekerheid.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8340
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Op welke kleuren testen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 12:28

Mams was bay en paps was bont geloof ik. Heb beide niet gezien en ik weet ook niet of deze getest zijn.

Wil het inderdaad weten voor eventuele nakomelingen. Ze heeft er al een gehad die vosbont met blauwe ogen is uitgevallen.

Bedankt voor de info, ik ga nog even zoeken wat ik wil weten :)

Koper

Berichten: 30280
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:36

kitlover schreef:
Mams was bay en paps was bont geloof ik. Heb beide niet gezien en ik weet ook niet of deze getest zijn.

Wil het inderdaad weten voor eventuele nakomelingen. Ze heeft er al een gehad die vosbont met blauwe ogen is uitgevallen.

Bedankt voor de info, ik ga nog even zoeken wat ik wil weten :)

En wat voor kleur was de vader van dat veulen dan?

Natuurlijk zou je je merrie kunnen laten testen op bij voorbeeld agouti. Alleen: hoe belangrijk is de kleur dan voor een eventueel veulen?

Dat je merrie sooty draagt (wat ook de donkere streep op de rug verklaart) lijkt me overduidelijk. Sabino denk ik ook. Maar op sooty is inderdaad nog niet te testen. Evenals de vele tinten vos.