Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rocymax

Berichten: 6490
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:06

Sabino

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Misschien heb je nog wat aan deze fotos?

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:13

Nog enkele fototjes bij elkaar gezocht :)

Afbeelding
Vos rabicano (+Sooty - ben d'or spots lijken er vaak mee samen te hangen denk ik)


Afbeelding
Afbeelding
Donkere chestnut (Sooty? Ik weet het niet, heeft geen ben d'or spots, maar wel heel donker)



Afbeelding
Afbeelding
Donkere Sooty chestnut Tobiano (heeft ook ben d'or spots)


Afbeelding
Chestnut tobiano + palomino tobiano


Afbeelding
Palomino tobiano


Afbeelding
Afbeelding
Buckskin veulens



Afbeelding
Sooty dunskin



Afbeelding
Buckskin overo



Afbeelding
Frame overo
(Is trouwens ook de moeder van mijn solid smoky black die olws draagt, negatief voor Sabino1. Zowel moeder als de 2 dochters dragen dus gewoon frame, maar met alledrie een compleet verschillende uitwerking :)


Afbeelding
Bovenstaande veulen volwassen


Allemaal eigen foto's :) ;)

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 21:20

Thanks weer voor de fototjes! Ik heb voor de zekerheid nog even gecheckt hoe het nu zit met sooty. Het verschil tussen een donker(bruin/vos) paard en een sooty is dat, naast het feit dat sooty niet gelijkmatig is, sooty ook veranderlijk is. Dus als we het over een koffievos of een levervos hebben hebben we het niet automatisch over een sooty.

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 21:29

Toch nog even een vraagje over jouw laatste paardje Tinnii, OLW zeg je, maar het lijkt mij een combinatie met sabino (een ontestbare vorm). Ik weet dat OLW nagenoeg altijd op het frame (zijaanzicht) van het paard toont en daarbij een grillige 'rand' achterlaat in de basiskleur en dat het maar heel soms over deze randen heen gaat. Ook heeft het zelden tot nooit effect op de benen. Toch heeft jouw paard op andere plekken ook wit en zijn de witte aftekeningen op het hoofd en de benen behoorlijk extreem wat niet typisch is voor OLW.

Ik weet dat het altijd gissen is met sabino als het niet sabino1 treft, maar ik zou graag even horen wat jij en anderen hiervan denken.

DJZ

Berichten: 3139
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:37

Afbeelding
Bedoel je dit misschien als olw overo?

KittyDylan

Berichten: 8910
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:42

Afbeelding
Roan na het verharen als veulen (September)

Afbeelding
Zomervacht (juli)

Afbeelding
Lentevacht (april)

Afbeelding
Wintervacht (februari)

Afbeelding
Najaar (Augustus/september)


:D :D

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:57

De artikelen zijn top geworden! :j

Jammer van die foto's... Het is niet de bedoeling dat jij de dupe wordt van de foutjes van iemand anders...

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:15

Xyris schreef:
Toch nog even een vraagje over jouw laatste paardje Tinnii, OLW zeg je, maar het lijkt mij een combinatie met sabino (een ontestbare vorm). Ik weet dat OLW nagenoeg altijd op het frame (zijaanzicht) van het paard toont en daarbij een grillige 'rand' achterlaat in de basiskleur en dat het maar heel soms over deze randen heen gaat. Ook heeft het zelden tot nooit effect op de benen. Toch heeft jouw paard op andere plekken ook wit en zijn de witte aftekeningen op het hoofd en de benen behoorlijk extreem wat niet typisch is voor OLW.

Ik weet dat het altijd gissen is met sabino als het niet sabino1 treft, maar ik zou graag even horen wat jij en anderen hiervan denken.


Ja ik denk idd ook dat ze 'iets' extra draagt , maar dat het nog niet te testen is. Jade, mijn smoky black, krijgt in de lente en herfst ook altijd hele grote stekelharige vlekken in haar liezen. Ik vermoed dat zij dus ook nog iets (misschien hetzelfde gen als haar zus) extra draagt.
Hier zie je haar bijna witte stekelharige liezen in de lente:
Afbeelding


Maar dus hun moeder is enkel op frame en Sabino1 getest (is inmiddels overleden dus toen waren er verder nog geen andere patronen mogelijk om te testen.
Jade is frame olws n/o en negatief voor w3 w5 w10 en w20

Beide dochters (smoky black jade en sorrel overo) hebben quarter vaders waar ze geen bontpatroon van gekregen kunnen hebben. Frame en het wss nog onbekende gen moeten van hun moeder gekomen zijn.

liesenlizzy schreef:
[ [url=m/DgIQS5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bedoel je dit misschien als olw overo?


Ik denk dat deze bovenop frame nog iets extra draagt, tobiano wss. Overos hebben meestal geen of heel weinig wit in hun manen, gezien het wit meestal niet over de bovenlijn gaat, ook 4 witte voeten komt vrij zelden voor bij enkel frame dragers, is ook eerder een tobiano kenmerk.
Laatst bijgewerkt door Tinniie op 30-09-17 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

DJZ

Berichten: 3139
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:18

Zijn vader is een AP Eagles Tuff Robin (ook overo), zijn moeder een zwarte KWPN'er..

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 22:24

@Liesenlizzy, dat ziet er inderdaad uit als frame + tobiano (of misschien alleen tobiano mocht het paard niet getest zijn voor frame). Frame overo refereert meestal naar maar één witpatroon. Als men het heeft over meer dan één witpatroon heeft men het over tovero. Als het sabino + tobiano is heeft men het dus over een tovero.

@Kitty, dat is leuk voor het roan-artikel! Heel fijn! En ze doet me enorm denken aan mijn allereerste verzorgpony 'rosa' ook een vosroan welshpony.

@Gimme_spurs, dank je wel! En daarom ook foto's zonder logo of alleen van de fotograaf zelf +:)+. oliebol happens.

@Tinniie, het blijft interessant. Vind het sowieso heel leuk, begin dit jaar wist ik nog helemaal niks van kleurengenetica :+ blijft mooi om al die variaties te zien! En wat apart die witte haren in de vacht van Jade, tis sowieso een heel apart paardje, meestal worden smoky black paarden niet zo licht, zelfs niet door de zon.

DJZ

Berichten: 3139
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:30

okee bedankt :)

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:36

Idd het is heel interessant, vooral de bontpatronen voor mij :D
Jade is drachtig van een red dun splash 2 hengst, dus ook weer spannend wat dat als resultaat gaat geven :D

Zij veranderd idd redelijk van kleur voor een smoky black (ze heeft een perlino papa trouwens)
Van pikzwart naar roestig bruin:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze heeft ook speciale lichte ogen
Afbeelding

En krijgt in de zomer meestal omgekeerde appeltjes (reversed dapples) wat je ook niet dikwijls ziet bij een smoky black :) <3
Afbeelding

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 22:44

Gelukkig heb ik nog wat ruimte bij het crème-gen :+

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:47

Haha ja het is misschien de meest 'ondergewaarde' crème kleur, maar eigenlijk best wel speciaal en zeldzaam he :D

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 23:07

Inderdaad :+ men houdt nou eenmaal van het extreme, zonde want dit is wel heel mooi!

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 23:14

Oke, wat ik nu nog kan gebruiken is het volgende:

- 3 tot 6 champagne-foto's.
- 3 tobiano
- 3 zilver
- 6 splashed white
- 2 dun (bij voorkeur grullo)
- Cremello, smoky cream en alle pearl
- Indien iemand een persoon kent met een calico-tobiano of iemand kent die een foto van een dergelijk paard heeft gemaakt dan word ik heel gelukkig.

CaVaLaPhoto

Berichten: 1618
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Heythuysen

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:21

Ik zag dat je de cremello die ik gepost had tijdje terug niet meer in je artikel hebt staan. Als ik goed gekeken heb. Anders heb ik scheef gekeken, kan ook. Zal niet de eerste keer zijn :P
Maar ik kan die foto's wel nog een keertje plaatsen. En anders aan een stalgenootje vragen die een cremello IJslander heeft of ik foto's mag maken en hier afgeven voor je artikel. Maar die zit wel al in een lekker teddyvachtje momenteel.

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 23:34

Hmmmm stond zeker jouw logo op :p. Stomme is, er zijn 2 archieven, 1 voor inleidingsfoto's en 1 voor alle andere. Heb die eerste niet meer hersteld. Je zou me helpen als je hem even opnieuw post, ander zoek ik hem later zelf even op!

CaVaLaPhoto

Berichten: 1618
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Heythuysen

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:46

Ik weet niet meer welke je wel en niet geplaatst had, maar ik zal alle 7 foto's van de cremello opnieuw plaatsen hier dan :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:53

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Is mijn pony een tobiano?

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 23:58

Danku :+ sorry :o .

Kleine update van het mushroom-gen, ik heb contact gehad met kellas-stud in Engeland die veel mushroom shetlanders fokt. Ik heb een aantal foto's van haar mogen gebruiken. Meer informatie dan in mijn artikel aanwezig is is nog niet bekend, wel wordt er heel veel onderzoek naar gedaan. Men hoopt dat tegen de tijd dat het volgende boek van Professor Phil Sponenberg & Dr. Rebecca Bellone uit komt bekend is welk gen verantwoordelijk is voor deze mutatie. Er wordt kennelijk druk gezet op het onderzoek vanwege dit boek.

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 23:59

Edit: Las het verkeerd. Ja, ik kan bijna met zekerheid zeggen dat jouw pony een tobiano is. Tobiano is vaak afkomstig vanaf de rug (daar zit vaak het meeste wit en het wit loopt van daar uit naar beneden) tevens zijn de randen vloeiend wat ook wijst op tobiano. Ook laat het het hoofd ongemoeid wat ook typisch is voor tobiano.

Ik heb eventueel nog een plekje voor je pony bij het tobiano-artikel.

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 00:04

Dankje voor je uitgebreide antwoord! Hij komt ook best overeen met afbeeldingen op google. Foto's mag je gebruiken! :)

Edit: hij heeft wel een vlek precies boven op zijn rug, kan dat eigenlijk wel met tobiano?

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 00:21

Thanks! En ja hoor, dat kan, tobiano heeft niet echt een vast patroon, behalve dan dat áls ze veel wit vertonen het wit van de rug af lijkt te lopen. Kijk maar eens bij mijn artikel, daar staat ook een zwarte homozygote tobiano. Die heeft alleen een wit vlekje in de nek. Er staat ook een homozygoot zwarte tobiano dekhengst met vrij veel wit (3 foto's van dit paard). Hij heeft ook een zwarte vlek op zijn rug.

Jouw pony is intussen toegevoegd aan het artikel!

Ps. help me even, waar komt jouw naam vandaan? Anders blijft ie in mijn hoofd zitten :+ .

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 00:36

LauraNick in spiegelschrift, haha. Ik heet Laura en mijn pony heet Nick.

Ik lees nu het stukje boven de foto van Nick, daar staat iets over kleine zwarte vlekjes. Nick heeft een paar kleine vlekjes die je (bijna) niet ziet, maar die tevoorschijn komen na het scheren. Is dat wat je bedoelt?

Afbeelding
Afbeelding