Sabino of andere vorm van bont.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lailapri

Berichten: 22131
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Sabino of andere vorm van bont.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 13:43

Vannacht veulen geboren. Moeder is een sabino, veulen heeft ook de kenmerken, maar flink meer buikvlek. Is dit een buikvlek die bij sabino past?

Afbeelding

Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 13:52

Bont komt niet zomaar uit de lucht vallen. Als de vader niet bont is, en de moeder alleen maar sabino is (dus niet tobiano-sabino bv), kan het veulen alleen maar sabino zijn.

lailapri

Berichten: 22131
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Sabino of andere vorm van bont.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 14:01

Bont zou wel kunnen van de vader, daarom de vraag.

Muronia

Berichten: 19587
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Sabino of andere vorm van bont.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:04

Het lijkt mij een echte sabino buikvlek. Ik heb ook een sabino met zo'n grote buikvlek. Heeft het veulen ook een witte onderlip toevallig?

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Sabino of andere vorm van bont.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:05

Het grillerige patroon en enkel op de buik lijkt mij ook eerder Sabino dan wat anders.

Silly1972

Berichten: 14782
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:06

zo te zien een witte onderlip, dus lijkt mij ook Sabino

lailapri

Berichten: 22131
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Sabino of andere vorm van bont.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 14:13

Ja en gerafelde aftekeningen. Ik heb zelf alleen maar sabino's met klein buikvlekje, vandaar de vraag.

Nou maar snel haar opsturen voor DNA. We hopen van de andere hengst, die heeft ook volledige afstamming bekend. Dit veulen heeft ook vlek op hals van lichter haar, exact als de vader van de niet bonte hengst ook heeft, haha dus echt raden zo. Maar maakt het wel spannend. Verder is het een vreselijk lief dier, nu al. Echt een diva en ze heet dus ook diva.

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:14

lailapri schreef:
Bont zou wel kunnen van de vader, daarom de vraag.


Is de vader bont, of weet je niet wie de vader is?

lailapri

Berichten: 22131
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Sabino of andere vorm van bont.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 14:16

Dat laatste, ik dacht eigenlijk de vos, maar begon nu wel heel erg te twijfelen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15926
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:24

lailapri schreef:
Dat laatste, ik dacht eigenlijk de vos, maar begon nu wel heel erg te twijfelen.

Bont als in tobiano moet ook witte benen hebben.

lailapri

Berichten: 22131
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Sabino of andere vorm van bont.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 14:57

Alle vier de benen? Weer wat geleerd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15926
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:50

lailapri schreef:
Alle vier de benen? Weer wat geleerd.

In principe alle 4 de benen maar een heel enkele keer zijn het er 3 maar dat is echt uitzondering.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:08

Tobiano hoeft zelfs maar een witte voetje/been te hebben, wel wat meervoud voorkomt als kenmerk is een twee kleurig staart, bijvoorbeeld vos + wit, of zwart + wit.

Wat het veulen betreft ... hierook niet noodzakelijk Sabino maar een van de White genen.
Deze hengst bijvoorbeeld is niet bont, maar homozygoot W20.
Afbeelding

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:16

janderegelaa schreef:
lailapri schreef:
Alle vier de benen? Weer wat geleerd.

In principe alle 4 de benen maar een heel enkele keer zijn het er 3 maar dat is echt uitzondering.


Is een paard met 4 witte benen en een grote buikvlek en brede bles dan per definitie bont, of kan die ook gewoon Sabino zijn?

Afbeelding
Darwin x Equador x Amor, kan nergens bont in de lijn vinden...

Silly1972

Berichten: 14782
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Sabino of andere vorm van bont.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 19:07

volgens mij kan dat gewoon Sabino zijn.

Alleen geen idee wat nou W20 is, ik had die palomino gewoon onder de Sabino geschaard haha
Altijd leuk om te leren

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15926
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:17

Rindin schreef:
Is een paard met 4 witte benen en een grote buikvlek en brede bles dan per definitie bont, of kan die ook gewoon Sabino zijn?

[ [url=m/Dob5us.jpg]Afbeelding[/url] ]
Darwin x Equador x Amor, kan nergens bont in de lijn vinden...

Dit is een sabino. Het zou anders zijn als het wit vanaf de rug zou komen. In principe is een tobiano een wit paard met vlekken. De minimal white's zijn een uitzondering.

Technisch gezien is dit paard sabino bont, niet tobiano.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15926
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:21

Peterina schreef:
Tobiano hoeft zelfs maar een witte voetje/been te hebben, wel wat meervoud voorkomt als kenmerk is een twee kleurig staart, bijvoorbeeld vos + wit, of zwart + wit.

Wat het veulen betreft ... hierook niet noodzakelijk Sabino maar een van de White genen.
Deze hengst bijvoorbeeld is niet bont, maar homozygoot W20.
[ Afbeelding ]

Onzin Peterina, in iedere beschrijving van tobiano worden de 4 witte benen genoemd.

Dat er bij hoge uitzondering eens iets anders gebeurd kan, maar een paard met 3 witte benen wordt in onze warmbloedfokkerij geen tobiano genoemd.

En ik heb heel veel tobiano's gehad met een zwarte staart. Het ligt er maar net een welke kleur van het paard aan de basis van dat paard zit.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:34

janderegelaa schreef:
Rindin schreef:
Is een paard met 4 witte benen en een grote buikvlek en brede bles dan per definitie bont, of kan die ook gewoon Sabino zijn?

[ [url=m/Dob5us.jpg]Afbeelding[/url] ]
Darwin x Equador x Amor, kan nergens bont in de lijn vinden...

Dit is een sabino. Het zou anders zijn als het wit vanaf de rug zou komen. In principe is een tobiano een wit paard met vlekken. De minimal white's zijn een uitzondering.

Technisch gezien is dit paard sabino bont, niet tobiano.


Cool, dank voor de uitleg. Paard gaat al 21 jaar door het leven als vos met veel wit :D vanaf nu Sabino, klinkt wat spectaculairder

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:45

lailapri schreef:
Dat laatste, ik dacht eigenlijk de vos, maar begon nu wel heel erg te twijfelen.


En als de bonte heterozygoot is, kan het nog steeds de bonte zijn, terwijl het veulen niet bont is maar alleen sabino :))

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15926
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:01

janderegelaa schreef:
Peterina schreef:
Tobiano hoeft zelfs maar een witte voetje/been te hebben, wel wat meervoud voorkomt als kenmerk is een twee kleurig staart, bijvoorbeeld vos + wit, of zwart + wit.

Wat het veulen betreft ... hierook niet noodzakelijk Sabino maar een van de White genen.
Deze hengst bijvoorbeeld is niet bont, maar homozygoot W20.
[ Afbeelding ]

Onzin Peterina, in iedere beschrijving van tobiano worden de 4 witte benen genoemd.

Dat er bij hoge uitzondering eens iets anders gebeurd kan, maar een paard met 3 witte benen wordt in onze warmbloedfokkerij geen tobiano genoemd.

En ik heb heel veel tobiano's gehad met een zwarte staart. Het ligt er maar net een welke kleur van het paard aan de basis van dat paard zit.

Ik bedoelde dus 3 zwarte benen :(

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:10

janderegelaa schreef:
Peterina schreef:
Tobiano hoeft zelfs maar een witte voetje/been te hebben, wel wat meervoud voorkomt als kenmerk is een twee kleurig staart, bijvoorbeeld vos + wit, of zwart + wit.

Wat het veulen betreft ... hierook niet noodzakelijk Sabino maar een van de White genen.
Deze hengst bijvoorbeeld is niet bont, maar homozygoot W20.
[ Afbeelding ]

Onzin Peterina, in iedere beschrijving van tobiano worden de 4 witte benen genoemd.

Dat er bij hoge uitzondering eens iets anders gebeurd kan, maar een paard met 3 witte benen wordt in onze warmbloedfokkerij geen tobiano genoemd.

En ik heb heel veel tobiano's gehad met een zwarte staart. Het ligt er maar net een welke kleur van het paard aan de basis van dat paard zit.


Die beschrijving van tobiano moet 4 witte benen hebben is al lang achterhaald. Verdiep je is in het moderne genetica die de laatste +/- 2 jaar.

4 witte benen hebben is absoluut geen 'moetje' meer.

Dat U veel tobi's hebt gehad die en/of een geheel gekleurd staart hebben of perse 4 witte benen hadden kan wel, maar dan ligt het meer aan de vererving binnen de bloedlijnen waarmee je fokt en niet aan de genetica van het tobiano gen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15926
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Sabino of andere vorm van bont.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:22

Stuur een een linkje van die moderne genetica. Ik kan het niet vinden.

Silly1972

Berichten: 14782
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:24

Nou om heel eerlijk te zijn ben ik op zoek gegaan, maar ik heb ze nog niet gevonden hoor, ik vind alleen maar Tobiano's met 4 witte benen

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:32

Rindin schreef:
janderegelaa schreef:
In principe alle 4 de benen maar een heel enkele keer zijn het er 3 maar dat is echt uitzondering.


Is een paard met 4 witte benen en een grote buikvlek en brede bles dan per definitie bont, of kan die ook gewoon Sabino zijn?

[ [url=m/Dob5us.jpg]Afbeelding[/url] ]
Darwin x Equador x Amor, kan nergens bont in de lijn vinden...


Er zijn +20 varianten van het White gen al ontdekt en er zijn paarden die getest zijn met aftekeningen zoals deze die negatief getest zijn op Sabino, maar positief op een van de te testen White genen.

De nieuwe wetenschappelijk onderzoeken gaan de richting uit dat Sabino eigenlijk maar een beschrijving is van de fenotype van een of meerderen White genen en dat het niet als 'aparte' gen hoort te bestaan. Wel blijft Sabino-1 even apart gehouden omdat deze 'afwijkingen' toont die niet in de White pakket past.

Maar zoals gewoonlijk met zoiets gaat het JAREN duren voordat het uit de volksmond en de oude garde de nieuwe bevindingen overneemt en gebruikt.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:34

janderegelaa schreef:
Stuur een een linkje van die moderne genetica. Ik kan het niet vinden.


Een simpel google geeft een hele reeks van artikelen die dateren van begin 2014 tot begin van dit jaar.
Google op
Equine ... genetics ...
: Dominant White
: White gene
De site Equine Tapestry is een goede site om te beginnen daar deze heeft oa meegewerkt aan het onderzoek van verschillende White genen en in het verleden ook aan het Sabino project.