wat bepaalt homozygoot bont?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

wat bepaalt homozygoot bont?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 09:58

Als je een bruine merrie combineert met een homozygoot bonte hengst, wat zijn de kansen dat het veulen homozygoot bont is? Is dat puur 'geluk' of spelen er nog bepaalde erfelijke factoren mee?

Zijn die kansen op een homozygote hetzelfde met een schimmelmerrie?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: wat bepaalt homozygoot bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 09:59

Niet. Als de merrie niet bont is, kan het veulen nooit homozygoot zijn. Daarvoor heb je twee bont genen nodig. Een van papa en een van mama.

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:00

Je krijgt altijd een heterozygoot bonte uit de kruising niet-bont x homozygoot bont.
Bont *is* een erfelijke factor. Voor homozygoot bont moet je die erfelijke factor van zowel de moeder als de vader krijgen. Een niet-bonte heeft die factor dus niet (anders was het paard bont)

Als de schimmelmerrie effen geboren is, zal daar ook altijd een heterozygoot bont veulen uitkomen. Daarnaast heeft het veulen 50% kans op (heterozygoot) schimmel te worden als de schimmel heterozygoot is, en 100% kans op (heterozygoot) schimmel als de schimmelmerrie homozygoot is.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 15-03-16 10:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Mariett

Berichten: 4435
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:01

Een homozygoot veulen krijgt zowel van de vader als de moeder een bont-gen mee. Als je een bruine (effen) merrie hebt, geeft zij dus een 'geenbont-gen' mee. Het veulen zal dan dus bont worden, maar heterozygoot. De hengst geeft altijd een bont-gen mee, en de merrie altijd een effen-gen.
En bij een homozygote schimmelmerrie wordt het veulen ook schimmel, bij een heterozygote schimmelmerrie is er 50% kans dat het veulen schimmel wordt. :)

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 10:06

Aha interessant!
Bedankt voor de snelle antwoorden!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:03

Iedere eigenschap dat vastgelegd is in de genen wordt over-geerfd door middel van genen.

Voor iedere eigenschap (kleur, maat, bewegingen, enz enz enz) is er een gen.
Iedere gen bestaat uit twee allelen.
Deze allel kan dominant of recessief zijn voor die een bepaalde eigenschap.

Voorbeeld: bont ... voor het gemak neem ik Tobiano.

Om Tobiano te tonen moet het paard deze gene dragen en dan wel in dominante vorm (TO).
Het krijgt dus van vader een allel, wel of niet tobiano, en een allel, wel of niet tobiano, van moeder.

De combinatie van deze twee allelen 'maken' het gen voor die eigenschap tobiano, wel of niet tonend.
Stel dat de vader homozygoot is voor tobiano (= TOTO) ... dus zal hij altijd een van zijn TO-dragend allelen overdragen aan zijn veulens.
Als de moeder niet 'bont' is, dus geen gen voor tobiano draagt (= toto) ... dan zal zij altijd een recessief vorm (niet-aanwezig) to-dragend allel overdagen aan haar veulens.

Uit deze combinatie kan men altijd alleen maar een heterozygoot vorm van tobiano krijgen = TO + to = TOto.

Deze redenering ivm homozygoot en heterozygoot voor alle genen.

XimK
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-03-16

Re: wat bepaalt homozygoot bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 02:59

Voor een homozygoot bont veulen, heb je twee bonte ouders nodig :) als ze allebei heterozygoot zijn heb je een kans van 25% op een homozygoot bont veulentje, 1 heterozygoot x 1 homozygoot geeft 50% kans op homozygoot, homozygoot x homozygoot geeft altijd een homozygoot veulentje.

Dit komt omdat zowel de merrie als de hengst een gen moeten doorgeven, de hengst geeft zijn bont allel door (altijd omdat hij er twee heeft) de merrie geeft 1x geen bont door (omdat zij 2x geen bont heeft) :)

Celine_Mirte

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:38

Dus als ik mijn TOto merrie dek met een TOTO hengst, heb ik 50% kans op een TOTO veulen?
En als ik haar dek met een TOto hengst, hoeveel kans heb ik dan op een bont veulen?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:38

Celine_Mirte schreef:
Dus als ik mijn TOto merrie dek met een TOTO hengst, heb ik 50% kans op een TOTO veulen?
En als ik haar dek met een TOto hengst, hoeveel kans heb ik dan op een bont veulen?


75%

TOto x TOto
= TOTO = 25%
= TOto = 50%
= toto = 25%

Dus 75% kans op bont veulen (waarvan 25% op homozygoot bont) en 25% op niet-bont veulen