Hengst lorando B is dit gen technische mogelijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Hengst lorando B is dit gen technische mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 23:36

Blijkbaar wel dus


Afbeelding


Onlangs zag ik een foto van deze hengst langs komen
Lorando B is een 9 jarige Zweeds warmbloed hengst
Hoe ligt het met zijn gen?
Vind het een zeer aparte verschijning
Verder tussen z'n ouders/groot ouders en verder zie ik voor zover ik t kan enkel bruine paarden en ik geloof een donkere vos
Hoe komt dit paard dan aan het stukje schimmel en dan ook nog zo apart getekend

Verder kom ik niet aan veel informatie omdat ik de site van de fokker/eigenaar niet kan lezen :+

Iemand een idee?

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:40

Wat kan en niet kan met genen is natuurlijk wel een heel spannend verhaal. Alleen door DNA onderzoek te doen is er een KANS dat je meer te weten zou kunnen komen.

Genen kunnen op verschillende wijzen met elkaar samenwerken. Soms werken ze helemaal niet met elkaar samen. Vanuit de chromosomen die ze van hun ouderdieren krijgen is er sprake van dominantie, wat natuurlijk ook weer inhoud dat eigenschappen recessief kunnen zijn. Een of beide ouders kunnen "drager" zijn en dat weer doorgeven aan de kinderen.

De vraag of het kan is dus : ja
Alleen al omdat het simpelweg tot een voorbeeld heeft geleid. :-)
Een antwoord op basis van genetica komt neer op een kansberekening op basis van statistiek. We weten van de meeste "genen" helemaal nog niet waar ze verantwoordelijk voor zijn.

Das dan nog op basis van genetica..... misschien een verder gezocht antwoord is het feit dat er voorbeelden zijn geweest van samengroeien van de ongeboren tweeling.Zie het als een siamese tweeling, maar dan zo samengegroeid dat er op het eerste gezicht niets van te zien is.

Meer informatie over kleuren
boek over genetica

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hengst lorando B is dit gen technische mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:51

Dit lijkt me een chimaer te zijn: paard dat twee verschillende genetische sets heeft die op verschillende plekken tot uiting komen.
Als schimmel niet van één van de ouders komt, moet het daarnaast ook nog een mutatie hebben waardoor die tweede genset ook nog eens opeens schimmel is. En dat is wel heel apart, twee zeldzame verschijnselen binnen 1 paard, maar ook dat kan, kennelijk.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:59

Dat is geen kleur maar een afwijking.
Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn ontstaan door een versmolting tweeling bijvoorbeeld, of tijdens de ontwikkeling een mutatie ontstaan is in het grey gen zodat een deel van het paard basiskleur heeft bijvoorbeeld. Maar ik gok eerder op het eerste. Als dit geval is dan is dat nog een leuk kloonproject van dan kun je hiervan 2 verschillende paarden klonen :P
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 31-01-16 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:01

Mijn eerste gedachte was ook dat dit een chimaer is. Als je dat googled met het woord horse er achter krijg je bij de afbeeldingen ook hele bijzondere paarden te zien.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:02

Zou inderdaad heel goed chimera kunnen zijn. Dat steekt alleen nog veel grappiger in elkaar: chimera ontstaat uit 'tweeling' die in de baarmoeder samensmelt tot één paard. Je krijgt dan dus twee setjes DNA in één dier! Super apart natuurlijk! :D

Jette

Berichten: 1455
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Hengst lorando B is dit gen technische mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:06

Het ziet er inderdaad uit als een chimera, maar dan is schimmel nog steeds heel gek. Chimera is een samengesmolten tweeling, dus de 'normale' kleurgenetica geldt ook dan. Alleen op 2 'verschillende' paarden. Aangezien beide ouders niet schimmel zijn is het heel bijzonder en zou ik geen simpele verklaring weten

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:09

Jette schreef:
Het ziet er inderdaad uit als een chimera, maar dan is schimmel nog steeds heel gek. Chimera is een samengesmolten tweeling, dus de 'normale' kleurgenetica geldt ook dan. Alleen op 2 'verschillende' paarden. Aangezien beide ouders niet schimmel zijn is het heel bijzonder en zou ik geen simpele verklaring weten

Misschien was dit paard het product van KI-bevruchting of zelfs embryotransplantatie? Dat er op die manier wat in 'gemixt' is?

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hengst lorando B is dit gen technische mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:11

Ik heb zojuist gevonden dat dit patroon onder de noemer 'bloody schoulder' gaat.

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:11

Als je op internet gaat zoeken over dit paard vind je terug dat het schimmel stuk een somatische mutatie is. En inderdaad een chimera. Heel bijzonder.

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:13

Ooit is schimmel ontstaan als een mutatie, dus dat zo'n mutatie nog eens optreedt, is natuurlijk mogelijk. En die kans is misschien groter als er toch al op grote schaal DNA-gerommel plaatsvindt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:14

Of het verkeerde rietje, zou ook niet de eerste keer zijn.

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:15

Sizzle schreef:
Ik heb zojuist gevonden dat dit patroon onder de noemer 'bloody schoulder' gaat.


Ben ik ook tegengekomen, en dat geloof ik niet. Bloody shoulder is sowieso het omgekeerd, kleur bij een schimmel, en wordt verklaard door een lokaal geconcentreerd terugkeren van pigmentproductie - een soort geconcentreerd vliegenschimmel.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:16

Je was me net voor, Bloody schoulder is inderdaad omgekeerd, dat is een stuk paard dat niet doorgeschimmeld is.
Dat klopt dus niet.

Het kan natuurlijk inderdaad ook nog gewoon een mutatie zijn ipv chimera.
Zou dat niet getest zijn door het stamboek?

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hengst lorando B is dit gen technische mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:18

Maar een mutatie zie je in het hele lichaam. Het is idd wel eens gebeurd dat een homozygote schimmelhengst met tegen de 1000 afstammelingen één gekleurde had. Daar was dus een terugmutatie in de spermacel van pa gebeurd...

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:19

Ibbel schreef:
Maar een mutatie zie je in het hele lichaam. Het is idd wel eens gebeurd dat een homozygote schimmelhengst met tegen de 1000 afstammelingen één gekleurde had. Daar was dus een terugmutatie in de spermacel van pa gebeurd...


Nee hoor dat hoeft niet, als je pas laat in de ontwikkeling een mutatie krijgt dan krijg je een patch.

Mizora

Berichten: 18103
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:47

Als hij alleen maar effen ouders heeft vind ik het helemaal apart, omdat hij 6 jaar geleden toen hij nog niet schimmelde ook al een witte vlek achter zijn oksel had:
http://old.jezdectvi.info/2010_130X2/sl ... 0B-36.html
Afbeelding

Sowieso heb ik op deze manier nog nooit een paard zien schimmelen.

Iruss94

Berichten: 398
Geregistreerd: 27-03-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:55

Volgens mij is dit co dominantie van de allelen. Dit komt soms ook voor bij bloemen of andere diersoorten.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Codominantie

Toevallig heb ik dit laatste op school gehad bij genetica. (Opleiding docent biologie)

Maar het is allemaal zo complex.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Hengst lorando B is dit gen technische mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:07

Interessant om te lezen! Er borrelen meer vragen op, dus ik gooi ze er maar in :)

Geeft een chimera wel één setje DNA af bij bevruchting? Is, zeg maar, het hele geslachtsorgaan dna 1 en bijv. de lever dna 2? Is het erfelijk? Vind het zo raar dat ze hem hengst houden als het eigenlijk een genetisch foutje is... Of is het geen belemmering in het fokken?

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:36

Iruss94 schreef:
Volgens mij is dit co dominantie van de allelen. Dit komt soms ook voor bij bloemen of andere diersoorten.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Codominantie

Toevallig heb ik dit laatste op school gehad bij genetica. (Opleiding docent biologie)

Maar het is allemaal zo complex.


Dit kan inderdaad ook Co-dominantie zijn, komt inderdaad wel vaker voor.

Maar er zijn veel complexe stappen betrokken bij het tot uiting komen van genen, dus het kan ook zo maar wat anders zijn.

Ouders hoeven inderdaad niet per se schimmel te zijn, dit kan een mutatie zijn. Schimmel is namelijk maar een dominant allel voor het gen.

verriemerrie

Berichten: 91
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: Råda (Zweden)

Re: Hengst lorando B is dit gen technische mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:53

http://www.sporthorse-data.com/d?i=10601669

Ik had even gegoogeld en kwam tot de conclusie dat het een Zwitsers Warmbloed is.
Wel heel apart zo deze aftekening, kan zo snel niet vinden of er nakomelingen zijn.
Zou benieuwd zijn of die ook apart getekend zijn.

Carolina87

Berichten: 400
Geregistreerd: 21-09-15
Woonplaats: aan zee

Re: Hengst lorando B is dit gen technische mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:30


karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:31


mooney

Berichten: 7783
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Hengst lorando B is dit gen technische mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:39

Het is sowieso geen Co-dominantie, niet vervelend bedoeld maar als toekomstig bio docent zou je dat moeten weten. In de kleuren van paarden komt enkel complete en incomplete dominantie voor.

99,9% zeker dat dit chimeara is. Zou voor het fokken weinig uit moeten maken, alleen de cellen in het witte deel zijn anders genetisch gezien. Geslachtscellen zouden van het bruine dier moeten zijn.

Iruss94

Berichten: 398
Geregistreerd: 27-03-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:46

mooney schreef:
Het is sowieso geen Co-dominantie, niet vervelend bedoeld maar als toekomstig bio docent zou je dat moeten weten. In de kleuren van paarden komt enkel complete en incomplete dominantie voor.

99,9% zeker dat dit chimeara is. Zou voor het fokken weinig uit moeten maken, alleen de cellen in het witte deel zijn anders genetisch gezien. Geslachtscellen zouden van het bruine dier moeten zijn.


Pff nou nou doe maar rustig.. Ik ben niet voor niks in opleiding. :') als of we elk soort apart gaan behandelen.