Smokey black en creme-gen vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flux

Berichten: 2494
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Smokey black en creme-gen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:52


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15926
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Smokey black en creme-gen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:03

Jammer dat betreffende Bokster zich nu niet even hier meldt.

Eilinora

Berichten: 11921
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 19:36

janderegelaa schreef:
Grappig die heb ik gisteren zitten kijken omdat ik erover denk om hem te kopen. Ik weet denk ik wel wie die bokster is...


Ben benieuwd.

Dit veulen is zeer veelbelovend,goede bloedlijnen en gewoon ook perfect getekend.
Hogere prijsklasse maarja ik had het er wel voor neergelegd.
Ik ben zelf fokker en zie hier wel toekomst in maar kan gewoon geen hengst gebruiken

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:41

ook vos geboren schimmels krijgen zwarte manen als ze schimmelen, heel apart maar wel waar. Dus ook palomino's kunnen zo grijzig zwartig worden bij het schimmelen.

Wel denk ik dat de perlino misschien ook schimmel is, helemaal omdat zijn aftekeningen zo scherp zijn en de basiskleur dus erg donker. maar dat zul je alleen met testen weten.

Arthis

Berichten: 251
Geregistreerd: 02-02-10
Woonplaats: lelystad

Re: Smokey black en creme-gen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:51

Ik heb zelf ook een veulen gekocht ( word in mei alweer 2).
Kleur zou smokey black moeten zijn geweest maar is volgens mij gewoon een donkere levervos. ( alleen snuitje is grijzig beetje apart)


Afbeelding

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Smokey black en creme-gen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:56

een smokey black is gewoon zwart van uiterlijk. Jouw paard lijkt me gewoon zwart maar met gebleekte manen door de zon, komt meer voor.

Eilinora

Berichten: 11921
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 20:45

Zoe_97 schreef:
waarschijnklik iemand die et beestje voor minder wil, want een schimmel is minder speciaal..


Bij mij zou je altijd nog betalen voor de kwaliteit van het veulen en niet de kleur.

Kan een apart kleurtje hebben maar als de kwaliteit er niet is dan heb je er helemaal niks aan.

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:14

Waarom laat je het diertje niet testen op kleur? Makkelijk en niet zo bijster duur, dan weet je zeker wat hij draagt.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:13

Vraagje ... wat voor kleur ogen heeft het veulen?

Indien blauw = perlino of smokey cream ... beiden dubbel verdunning kunnen zo donker tint geven
Indien bruin = palomino ... maar dan gaat ie een goud/donker palomino zijn

Aangezien moeder een palomino schimmel is zou ik laten testen op schimmel ... en meteen op agouti dan weet je of ie perlino of smokey cream is (mocht de ogen blauw zijn).

Schimmel doet hele rare dingen met basis kleuren en veranderd manen en staart kleur naar oa zwart.

Schimmel/grijs en alle verdunners (Creme, Dun/wildkleur, Pearl, Champagne, Silver) slaan nooit een generatie over, worden alleen in direct lijn geerfd (van ouder op kind), en zijn dominant en tonen (op een uitzondering na ivm pearl).

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:46

Flux schreef:
Overigens kan dit veulen ook schimmel dragen, maar dat in de toekomst bijna niet laten zien. Coelenhages Bungie (de cremello A welsh hier op bokt) draagt ook schimmel maar door zijn creme kleurtje zie je dat bijna niet.

Hij draagt niet alleen schimmel, Bungie IS een schimmel, en als je goed kijkt, zie je dat ook wel aan zijn vacht en manen.


RianneH schreef:
Vinden jullie die merrie uit de advertentie niet veel te zwarte manen hebben voor een palomino?

Schimmel vergrijst eerst, en bij vergrijzen komt het soms voor dat manen een tint donkerder worden. Maar...... Ik ben wel met je eens dat die manen wel erg donker zijn.

2de maar! Valkjes worden als veulen wel vaker (foutief) als palomino's aangemerkt omdat hun veulensprietjes die manen moeten worden soms wit zijn. Zie hier veulenfoto van Booster:

Afbeelding

(ja je kan wel zien dat het een valk is, met je eens! maar niet elke tekenaar ziet dat, en aangezien schimmels snel vergrijzen, is die fout niet altijd herkent!)

Booster die dus nu zo is:
Afbeelding

Donkervalk met roan en rabbicino

Dus zelfs al is mama valk ipv palomino, nog steeds blijft veulen een dubbel verdunde, en of hij nou bruin of vos als basiskleur heeft, als hij verder goed is is het gewoon een hele aantrekkelijk hengst!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:51

Toydoll schreef:
Hij draagt niet alleen schimmel, Bungie IS een schimmel, en als je goed kijkt, zie je dat ook wel aan zijn vacht en manen.!


Hij is eigenlijk een cremello schimmel ... net zoals je bruin-schimmel of vos-schimmel zou zeggen, zegt je ook palomino-schimmel of in dit geval cremello-schimmel.


Citaat:
2de maar! Valkjes worden als veulen wel vaker (foutief) als palomino's aangemerkt omdat hun veulensprietjes die manen moeten worden soms wit zijn. Zie hier veulenfoto van Booster:

m/oYKI3i.jpg

(ja je kan wel zien dat het een valk is, met je eens! maar niet elke tekenaar ziet dat, en aangezien schimmels snel vergrijzen, is die fout niet altijd herkent!)!


Een tekenaar die dat niet 'ziet' is niet geschikt om die taak uit te oefenen! _-:(

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Smokey black en creme-gen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:05

Ik heb weinig ervaring met schimmelende palomino's, maar als ik de foto van de merrie zie, zou ik verwachten dat het een valk is. Totdat je de veulenfoto van de site ziet van de merrie, daar lijkt het gewoon een palomino.
Verder inderdaad niet echt van invloed hierop, maar wel een interessante zij-vraag. Weet jij hoe dat kan Peterina?

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:10

@Arthis, juist dat hele dark chocolat kleurtje is wel aardig kenmerkend voor een smokey black. Wat zijn de (basis)kleuren van de ouders?
Ik had zelf vorig jaar een smokey black welsh veulen, zwart met zilvergrijs geboren zoals een "echte" zwarte, maar werd steeds lichter, eerst leverkleur en later haast beetje taupe-achtig. Nieuwe wintervacht was weer heel donker lever. Ik kan even geen foto's linken maar hier Silvermountain Captain Carrot staan er aardig wat, ook van het kleurverloop.
(grappig trouwens, het "donkerbruine" lusitanoveulen/jaarling die erbij loopt op de laatste foto's is getest valk! Met heel veel sooty dus. Enig die kleuren...)
Als het aan de schetser had gelegen had mijn veulen gewoon zwart op papier gestaan trouwens, die had niet veel boodschap aan dat dit absoluut niet tot de mogelijkheden behoorde met een perlino vader. Echt met hangen en wurgen staat er nu zwart smokey...

EsConnor

Berichten: 64
Geregistreerd: 28-08-15
Woonplaats: Sint joost

Re: Smokey black en creme-gen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:18

Een beetje off-topic :
Ik heb dit topic met interesse zitten lezen, alleen begrijp ik de helft van de begrippen niet.
Bestaat er ergens een lijst met alle kleuren en de uitleg hiervan?
Vind het zelf namelijk interessant om te weten hoe dit alles in elkaar zit, zo lees ik bijvoorbeeld over kleuruitkomsten die ik zelf nooit zou verwachten, en ik ben benieuwd hoe je bepaalde kleuren kan fokken.

Is het fokken op kleur trouwens ook een garantie op die kleur?Of kan het altijd anders uitvallen ondanks dat je alles precies hebt uitgedokterd ?

Naranga

Berichten: 1699
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: My house in the middle of the street

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:18

http://www.bokt.nl/wiki/Creme

Fokken op kleur is niks anders dan kansberekening. Als je precies weet wat beide ouders hebben kun je de kansen uitrekenen op een bepaalde kleur. Als je van beide ouders niet precies weet worden het al meer opties. Maar dan is het nog steeds afwachten wat moeder natuur er van maakt, je weet alleen welke kleuren je kan krijgen en waar meer of minder kans op is.
Laatst bijgewerkt door Naranga op 21-01-16 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilinora

Berichten: 11921
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 23:20

Peterina schreef:
Vraagje ... wat voor kleur ogen heeft het veulen?

Indien blauw = perlino of smokey cream ... beiden dubbel verdunning kunnen zo donker tint geven
Indien bruin = palomino ... maar dan gaat ie een goud/donker palomino zijn

Aangezien moeder een palomino schimmel is zou ik laten testen op schimmel ... en meteen op agouti dan weet je of ie perlino of smokey cream is (mocht de ogen blauw zijn).

Schimmel doet hele rare dingen met basis kleuren en veranderd manen en staart kleur naar oa zwart.

Schimmel/grijs en alle verdunners (Creme, Dun/wildkleur, Pearl, Champagne, Silver) slaan nooit een generatie over, worden alleen in direct lijn geerfd (van ouder op kind), en zijn dominant en tonen (op een uitzondering na ivm pearl).


Hele blauwe ogen heeft hij

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:23

EsConnor schreef:
Een beetje off-topic :
Ik heb dit topic met interesse zitten lezen, alleen begrijp ik de helft van de begrippen niet.
Bestaat er ergens een lijst met alle kleuren en de uitleg hiervan?
Vind het zelf namelijk interessant om te weten hoe dit alles in elkaar zit, zo lees ik bijvoorbeeld over kleuruitkomsten die ik zelf nooit zou verwachten, en ik ben benieuwd hoe je bepaalde kleuren kan fokken.

Is het fokken op kleur trouwens ook een garantie op die kleur?Of kan het altijd anders uitvallen ondanks dat je alles precies hebt uitgedokterd ?


Dit is een nuttige link:
http://www.bokt.nl/wiki/Kleur

EsConnor

Berichten: 64
Geregistreerd: 28-08-15
Woonplaats: Sint joost

Re: Smokey black en creme-gen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:26

Aahh dankjulliewel!
Nou vroeg ik me ook af hoe jullie de kleur laten '' testen'' , dit zie ik ook vaker langskomen maar ik kon me niet bedenken hoe ze zoiets doen.

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Smokey black en creme-gen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:31

Dat is een genetische test, je stuurt maanhaar met worteltjes eraan naar een lab en zij kijken welke kleurgenen daarin aanwezig zijn.

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:33

Over het desbetreffende veulen was ik ook aan het twijfelen wat voor kleur het dier heeft. Met de foto's die in de advertentie staan lijkt het net een palomino. Misschien was het handiger geweest om er een hoofdfoto bij te doen, dat zou wellicht een hoop gezeur bespaard hebben.
Maar afin als het veulen daadwerkelijk een dubbele verdunning heeft zou ik twijfelen tussen perlino en smokey cream. Maar weet ook dat schimmel vaak met een 'duidelijkere/volwassenere' kleur geboren worden. Als ik het zo zie zou ik zeggen dat dit veulen ook een schimmel word.
Dat schimmel niet toont op een dubbele verdunning is onzin. Het paard word gewoon 'wit'.
Een test zou uiteraard het meest zekerheid geven.

FrieseMenner
Berichten: 252
Geregistreerd: 25-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 00:00

Hoewel ik geen voorstander ben om dit soort dingen openbaar te zetten (omdat dit in mijn ogen niet-belanghebbenden niets aangaat), wil ik toch het een en ander verduidelijken.

Het desbetreffende jaarling is door mij gefokt en in mijn bezit. Vanochtend ontving ik van een bokker een pb'tje met enkele pijnlijke beweringen die op geen enkel feit berusten. Wat mij betreft had dit niet openbaar gehoeven gezien dit niet van belang is en ik hier geen verdere aandacht aan wil schenken.

Harris komt uit een palomino geboren moeder welke, met 100% zekerheid, het crème gen draagt. Zijn vader is een valk hengst.

Hoewel hij nu lichter van kleur is, draagt hij wel degelijk het crème gen. Hij heeft geen pigment en 2 helderblauwe ogen.

Ik vind het interessant om de ervaringen te lezen, maar denk dat het meeste inmiddels wel gezegd is!

Twee recente foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Eilinora

Berichten: 11921
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Smokey black en creme-gen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 00:07

Wat is het toch een schatje...snoezig koppie

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Smokey black en creme-gen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 00:13

Maar het zou dus nog eventueel een perlino schimmel kunnen zijn?

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 00:13

Wat een ontzettend mooie jaarling!
Deze foto's geven een hoop meer duidelijkheid. Het dier het sowieso een dubbele verdunning, maar schimmel zou ik niet uitsluiten.
Jammer dat het zo heeft moeten gaan.
Veel succes met de verkoop!

Flux

Berichten: 2494
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Smokey black en creme-gen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 00:41

Bedankt voor de foto's, nogmaals vind ik het zeer jammer dat dit diertje niet een x aantal jaartjes later geboren is ;)

Heel veel succes met de verkoop, er komt vast een goed baasje voor!