Smokey black en creme-gen vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilinora

Berichten: 11921
Geregistreerd: 23-10-04

Smokey black en creme-gen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 15:38

Oke even een korte situatie schets vooraf.

Een vriend van mij heeft een perlino jaarling hengst te koop.
Nu kreeg hij van een bokker een pb dat hij een oplichter is en eigenlijk word er ook een bedreiging ge-uit. (Hij heeft geen idee wie het is en ook nog nooit contact gehad)

Maar buiten dat verteld ze een aantal dingen waarvan ik altijd heb gedacht dat het anders was.
Nu ben ik dus een beetje in de war..hoe zit dit nu echt?

Zo zegt ze dat een smokey black maar 1 verdunning is...ik dacht altijd een dubbele verdunning.

En dat creme gen altijd toont.

De moeder van de hengst is een palomino geboren schimmel die al meerdere gekleurde veulens heeft gekregen.
Vader is een valk hengst.

Zo word er gezegd dat creme geen generatie overslaat net als schimmel,bont,roan.
En dat schimmel altijd dominant is (homozygoot?)

Dit bovenstaande vind ik apart want de oma van mijn schimmel is een roan maar haar vader en zijzelf is gewoon schimmel.
Er komt daarna helemaal geen roan meer voor.

Schimmel homozygoot kan toch ook niet?

Ik heb uit schimmel x schimmel een bruine gefokt.

Nu ben ik dus nogal in de war,wie kan dit verduidelijken voor mij?

Happy16

Berichten: 4613
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:41

Smokey black = zwart met 1 créme-gen.
Smokey cream = zwart met 2 créme-genen.

Creme gen toont inderdaad altijd, kan niet 'verstopt' zitten.

Hoe het zit met schimmel weet ik niet precies...

fleurtjeuh
Berichten: 10334
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:43

Smoky black is naar mijn weten 1 verdunning. Crème + zwart.

Schimmel is dominant. Dus uit altijd als het gen aanwezig is, dus komt ook heterozygoot tevoorschijn
Schimmel+schimmel kan dus inderdaad een effen kleur geven, dan waren beide ouders heterozygoot, en heeft veulen van beide kanten geen schimmel gen gekregen.

Caesar
Berichten: 9306
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:44

In het welshblad staat volgens mij een hele uitleg over die kleuren. Waaronder ook palomino etc. Ik heb zo even niet bij de hand maar wellicht dat je het terug kunt vinden.

Flux

Berichten: 2494
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:46

Schimmel is een dominant allel dat altijd toont, behalve op dubbele verdunning.

Je hebt een bruine gefokt uit twee schimmels. Dat kan. Dan waren die beide schimmels heterozygoot voor de schimmelfactor en hebben ze twee recessieve alellen meegegeven aan het veulen.

Smokey Black is 1 verdunning inderdaad, smokey cream heet de dubbele verdunning.

Creme toont volgens mij ook altijd inderdaad.

Maar om welke reden is die vriend van jou nou een oplichter dan?

Femke_Tweety

Berichten: 12004
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:48

Als ik het goed lees, dan zijn alle stellingen in dat mailtje correct.

Bedreiging uiteraard niet.
De info zo te zien wel.

Dominant betekent níét dat het veulen altijd die kleur krijgt. Het betekent dat àls het veulen het dominante gen heeft, dat het dan zeker tot uiting komt.

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:49

Paarden hebben, net als wij mensen, een haplotype diploïd, je hebt dus twee allelen. Bij kleuren werkt dat dan als volgt, ze kunnen homozygoot of hetrozygoot zijn voor die kleur. Homozygoot is de allel voor die kleur twee keer, zoals bij een cremello of perlino. Hetrozygoot is dat allel 1x en nog een 'toon die kleur niet' allel.
De kleuren kunnen op hun beurt weer dominant of recessief zijn. Dominant toont bij aanwezigheid altijd, recessief heeft twee allelen nodig en moet dus homozygoot zijn.

Schimmel is dominant. Een schimmel heeft dus altijd minimaal 1 allel voor schimmel. Als je twee hetrozygote schimmels hebt kan daar een homozygote niet schimmel uit komen. Deze heeft dus geen schimmel-allelen.

Oftewel, alles wat je beweerd in de OP klopt. Waarop is commentaar gegeven dan? Want de persoon heeft gelijk.

Femke_Tweety

Berichten: 12004
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: hoe zit dit nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:52

Even voor de zekerheid en duidelijkheid:

Perlino is bruin met 2 x cream gen.
Toont dus licht van kleur, en zou nakomelingen krijgen die altijd ten minste 1 cream gen hebben.
(valk bij bruin als basis, palomino bij vos als basis, smockey black bij zwart als basis)

Ik kan me voorstellen dat perlino misschien niet de correcte benaming voor het veulen is, en dat er daarom iemand over valt?

Heb je een foto van het veulen?

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:53

inowa schreef:
Oke even een korte situatie schets vooraf.

Een vriend van mij heeft een perlino jaarling hengst te koop.
Nu kreeg hij van een bokker een pb dat hij een oplichter is en eigenlijk word er ook een bedreiging ge-uit. (Hij heeft geen idee wie het is en ook nog nooit contact gehad)

Maar buiten dat verteld ze een aantal dingen waarvan ik altijd heb gedacht dat het anders was.
Nu ben ik dus een beetje in de war..hoe zit dit nu echt?

Zo zegt ze dat een smokey black maar 1 verdunning is...ik dacht altijd een dubbele verdunning.

En dat creme gen altijd toont.

De moeder van de hengst is een palomino geboren schimmel die al meerdere gekleurde veulens heeft gekregen.
Vader is een valk hengst.

Zo word er gezegd dat creme geen generatie overslaat net als schimmel,bont,roan.
En dat schimmel altijd dominant is (homozygoot?)

Dit bovenstaande vind ik apart want de oma van mijn schimmel is een roan maar haar vader en zijzelf is gewoon schimmel.
Er komt daarna helemaal geen roan meer voor.

Schimmel homozygoot kan toch ook niet?

Ik heb uit schimmel x schimmel een bruine gefokt.

Nu ben ik dus nogal in de war,wie kan dit verduidelijken voor mij?


En dominant is wat anders dan homozygoot. Dominant betekent dat het altijd zichtbaar is, dus ook als het paard 1 schimmel gen heeft en 1 niet-schimmel gen dan zal het schimmel tonen. Maar dan is het heterozygoot dan kan het ook een niet-schimmel jong geven. Dan geeft het het niet-schimmel door waar het er immers 1 van heeft.
Als een schimmel homozygoot is voor schimmel dan draagt het 2 schimmel genen, dat is uiterlijk niet anders dan een heterozygote maar zal het altijd een schimmel jong geven want immers het kan alleen maar een schimmel gen doorgeven.

fleurtjeuh
Berichten: 10334
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Smokey black en creme-gen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:59

Laten we leggen dat het schimmel gen S is.
En K is kleur.
Grote letter is dominant, kleine letter is recessief.
Een paard met de genen Skk toont als een schimmel, is heterozygoot en geeft 50% kans op een schimmel veulen.
Een paard met de genen SSkk is homozygoot schimmel, en geeft dus altijd een schimmel veulen.
Een paard met kk is geen schimmel.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:01

Maar waarom is je vriend nu een oplichter? :?

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:03

Schimmel zie je idd altijd. En schimmel x schimmel kan donker geven (in mijn geval zwart ;) ) als beide ouders hetrozygoot zijn. Homozygoot schimmel kan wel (alleen als beide ouders schimmel zijn)
Roan slaat ook nooit over. Pony kan ook schimmel en roan tegelijk zijn waardoor het lastig te zien is (en er zijn roans die als schimmel op papier staan, incl mijn roan).

Smokey black is 1x verdunning, smokey cream is 2x verdunning. Smokey black ziet er vaak uit als een (bijna)zwarte, smokey cream is wel een stuk lichter.

Uit een valk hengst en een palomino geboren schimmel merrie kan 'gewoon' een perlino komen (bruin+2x verdunning).
Schimmel hoeft niet door te geven dus hou je een 'donkere' pony (al is bij perlino donker natuurlijk ook maar relatief, donker als in 'word niet wit').

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:19

inowa schreef:
Zo zegt ze dat een smokey black maar 1 verdunning is...ik dacht altijd een dubbele verdunning.


Smokey black die term wordt eigenlijk zowel voor 1 als 2 creme gebruikt, maar eigenlijk is de term misbruikt beter op zijn plek, omdat met 2 creme genen de benaming smokey black niet correct is.
Citaat:
En dat creme gen altijd toont.

Ja dat doet het ook, tenzij het dier (ook) schimmel is, dan toont het alsnog wel, maar alleen als veulen

Citaat:
De moeder van de hengst is een palomino geboren schimmel die al meerdere gekleurde veulens heeft gekregen.
Vader is een valk hengst.

Zo word er gezegd dat creme geen generatie overslaat net als schimmel,bont,roan.
En dat schimmel altijd dominant is (homozygoot?)


creme slaat ook geen generatie over, maar dat doet het toch ook niet? Overigens slaat geen enkele kleur een generatie over in de genen, alleen sommige kleuren worden ' gemaskeerd' door andere kleuren. Zo maskeert schimmel zo'n beetje alles. Paard kan bruin, creme, bont, sabino, roan enz zijn, maar als het OOK een schimmel is, is hij op volwassen leeftijd ' gewoon' wit; en zie je niets meer van die kleuren. Veulens van eerste of 2de generatie daarvan kunnen dus ineens heel raar gekleurd zijn

In dit geval, Moeder is Palomino (geboren) en vader is valk. Beide 1 creme gen, en dus toevallig alletwee doorgegeven, dus veulen heeft er 2.

Dominantie heeft niets te maken met hetero of homozygoot. Dominantie geeft aan elke kleur je ziet, als een pony meerdere ' kleuren' heeft. Zoals palomino en schimmel; je ziet alleen de schimmel, maar het dier is ook vos + creme alleen verstopt dat.

Homo/heterozygoot betekend of het dier 1, of 2 x een bepaalde kleur heeft. Heeft ie hem 2x, geeft ie hem sowieso door, heeft ie hem 1x is dat niet zeker.

Citaat:
Dit bovenstaande vind ik apart want de oma van mijn schimmel is een roan maar haar vader en zijzelf is gewoon schimmel.
Er komt daarna helemaal geen roan meer voor.

Dat kan toch ook? Oma had 1 roan gen, is niet doorgegeven, gekruist met een schimmel, hengstenveulen wordt schimmel, en die krijgt een dochter, ook schimmel. Dat kan.

Citaat:
Schimmel homozygoot kan toch ook niet?

tuurlijk wel, alleen zie je dat aan de buiten kant niet


Citaat:
Ik heb uit schimmel x schimmel een bruine gefokt.

Dat kan, als het toevallig 2 heterozygote schimmels waren. Die bij welsh niet veel voorkomen :P




Dit veulen waar het over gaat, heb ik ook interesse in (getoont). maar ik ben bang voor de kleine kans dat het een schimmel is. Perlino en cremelo zijn kleuren waarbij schimmel, zeker in veulenvacht, slecht waarneembaar is soms.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:18

Waar baseert die mevrouw de oplichting op? En waarom zou je bedreigen... rare wereld.
Met deze ouder-combinatie is perlino prima mogelijk. Hij zou evt. nog smokey cream kunnen zijn, afhankelijk van de agouti-status van de ouders, maar je kunt dat nooit zeggen zonder testen van het veulen, bij deze combi dan. Het toont vaak niet heel verschillend, allebei die oranje-achtige gloed. De kans bestaat natuurlijk dat ie schimmel wordt maar dat snapt iedereen wel met een schimmelmoeder, toch?
Wil je het als koper zeker weten, dan gooi je er dna test grey en agouti tegenaan. Het is wel een plaatje trouwens, ik werd er ook wel hebberig van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:24

Goed, ik weet over welk zoekertje dit gaat. Het veulen is wel degelijk perlino, alhoewel ik graag recentere foto's heb om toch eventueel palomino uit te sluiten. Als een dier 1 schimmelgen heeft dan wordt die schimmel. Zoals de moeder, maar de moeder was palomino bij de geboorte. Dus basiskleur is palomino, waar de schimmel overgaat en je dit niet meer ziet.

Vader is valk. Als de moeder het verdunningsgen doorgeeft net zoals de vader krijg je dus perlino. Het is niet omdat je het bij de moeder niet meer ziet dat ze het niet meer heeft.

smokey black is inderdaad een enkele verdunning en geen dubbele. Een creme gen toont altijd. Ze zeggen dat dat bij smokey black niet zo is, maar je kan ze er toch wel uithalen hoor.

Edit: Prachtig veulen trouwens.

Eilinora

Berichten: 11921
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 17:28

Deze persoon beweert dat een schimmel nooit met creme geboren kan worden omdat creme altijd toont.

Dus volgens haar zou hij liegen over de geboortekleur van de merrie.
Die is palomino geboren.

Hij heeft de jaarling te koop als perlino,volgens haar kan dat niet en is hij schimmel omdat moeder ook schimmel is.

Dat hoeft niet perse dacht ik...hij kan schimmel dragen maar dat hoeft niet perse het geval te zijn omdat moeder niet altijd schimmel heeft doorgegeven.

Zoals hij uitziet is ie gewoon perlino.

Echter beweert zij dus dat hij een oplichter is omdat zij vind dat hij schimmel is.

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Smokey black en creme-gen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:32

Hij zou nog schimmel kunnen zijn, maar aan de hand van de foto's verwacht ik dat niet.
Ik verwacht ook perlino. maar smokey cream is imo niet helemaal uitgesloten. Voor een palomino is hij te rood/oranje.

Een pony kan prima palomino geboren zijn en schimmel worden.

Femke_Tweety

Berichten: 12004
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Smokey black en creme-gen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:46

Ben benieuwd waar jullie allemaal de foto's zien? Ik zie ze niet, of zoek niet goed genoeg?

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:51

inowa schreef:
Deze persoon beweert dat een schimmel nooit met creme geboren kan worden omdat creme altijd toont.

Dus volgens haar zou hij liegen over de geboortekleur van de merrie.
Die is palomino geboren.

De vrouw die dat beweert, banketstaaf sowieso onzin.

Citaat:
Hij heeft de jaarling te koop als perlino,volgens haar kan dat niet en is hij schimmel omdat moeder ook schimmel is.
Dat hoeft niet perse dacht ik...hij kan schimmel dragen maar dat hoeft niet perse het geval te zijn omdat moeder niet altijd schimmel heeft doorgegeven.

hij kan schimmel ZIJN. Schimmel wordt nooit ' gedragen' want schimmel zie je altijd.

Het enige is dat nogmaals, cremelo's en perlino's en smokey cream's soms verschimmelen, maar dit door hun huids en oogkleur soms verdomde lastig te zien is (als je echt goed kijkt, zie je het dan wel)




Maar eerlijk is eerlijk het zichtbare verschil tussen perlino, cremelo, somey cream, deze varianten met schimmelgen en palomino zijn in veulenvacht soms heel klein, en in deze kleuren worden de meeste vergissingen gemaakt bij intekenen als veulen.....

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:54


randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:55

inowa schreef:
Deze persoon beweert dat een schimmel nooit met creme geboren kan worden omdat creme altijd toont.

Dus volgens haar zou hij liegen over de geboortekleur van de merrie.
Die is palomino geboren.

Hij heeft de jaarling te koop als perlino,volgens haar kan dat niet en is hij schimmel omdat moeder ook schimmel is.

Dat hoeft niet perse dacht ik...hij kan schimmel dragen maar dat hoeft niet perse het geval te zijn omdat moeder niet altijd schimmel heeft doorgegeven.

Zoals hij uitziet is ie gewoon perlino.

Echter beweert zij dus dat hij een oplichter is omdat zij vind dat hij schimmel is.


Behalve onbehoorlijk is deze persoon ook nog eens dom en bemoeizuchtig.

Want als je het veulen niet van plan bent te kopen (en ik neem aan dat je dan niet zon toon tegen de verkoper aanslaat :') ) gaat het haar toch helemaal niet aan wat dat veulen nou precies voor kleur heeft.

Sowieso al lastig van fotos te beoordelen, maar ook gewoon haar probleem niet. Sommige mensen. :')

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15926
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:59

Grappig die heb ik gisteren zitten kijken omdat ik erover denk om hem te kopen. Ik weet denk ik wel wie die bokster is...

Flux

Berichten: 2494
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Smokey black en creme-gen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:39

Phah, wat een lef zeg. Hopelijk komt ze dit topic tegen denk ik dan maar weer.

Overigens kan dit veulen ook schimmel dragen, maar dat in de toekomst bijna niet laten zien. Coelenhages Bungie (de cremello A welsh hier op bokt) draagt ook schimmel maar door zijn creme kleurtje zie je dat bijna niet.

Ik heb overigens ook getwijfeld dit diertje te kopen haha. Helaas heb kan ik het geld nu niet missen, anders was ik al in Sneek te vinden hihi. Zou leuk zijn als hij toch bij een bokker beland zodat we hem nog kunnen volgen :)

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Smokey black en creme-gen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:46

Vinden jullie die merrie uit de advertentie niet veel te zwarte manen hebben voor een palomino?

Bungie zal ook in de toekomst eens volledig wit worden, het niet laten zien is omdat de vachtkleur al gebleekt is en het verschil dus kleiner is, niet omdat het minder expressie heeft.

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:47

waarschijnklik iemand die et beestje voor minder wil, want een schimmel is minder speciaal..