Kleurvererving bij appaloosa's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roxy_ZharaX
Berichten: 667
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:07

Zhara als jaarling
Afbeelding

2jaar
Afbeelding

2,5 , werd in de winter geschoren
Afbeelding

3jaar
Afbeelding

4jaar
Afbeelding


5jaar , winter en geschoren
Afbeelding

En dit jaar in januari, 5,5jaar
Afbeelding

Is nu heel wit aan het worden en sinds eerst ook vooral haar hoofd, helaas geen fotos van

Zhara is een varnisch roan appie

Als jaarling zag je enkel gestreepte witte hoeven en geplekte poep en snoet.
Is daardoor ook niet ingeschreven bij shetlandstamboek, want ouders hebben
allebei volle papieren. Zhara komt van fokkerij en is de enige met appie kenmerken.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 22:19

roxy_ZharaX:
Da's ook bijzonder! Een volle shetlander die dan ineens appie blijkt te zijn.

Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:22

Ik ben helemaal gek op kleurgenetica dus ik volg dit topic graag. Er komen interessante vraagstukken voorbij waar ik me graag wat verder in zou willen verdiepen maar die shet dat is toch wel heel apart. Hoe komt dat nou in 1 keer naar boven?

roxy_ZharaX
Berichten: 667
Geregistreerd: 30-11-10

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:03

Misschien heeft de ouders het appie gen in hun maar kwam deze niet tot uiting. Snap er ook nog altijd niets van. Dacht dat ik een gewone zwarte shet met witte hoeven gekocht had.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:33

roxy_ZharaX schreef:
Misschien heeft de ouders het appie gen in hun maar kwam deze niet tot uiting. Snap er ook nog altijd niets van. Dacht dat ik een gewone zwarte shet met witte hoeven gekocht had.


Dat kan echt alleen maar als mama vreemdgegaan is... ;)

Shetten hebben namelijk echt niet het appaloosagen, dat is ook niet een gen dat je generaties lang kan 'verstoppen', het is een gen dat als het paard het bezit, altijd op een of andere manier tot uiting zal komen.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 09:07

Nou, dan zou ik er een DNA test voor het ouderschap tegenaan gooien. Ik zou het hoe dan ook uit willen zoeken. :D

NibbitLotus

Berichten: 1667
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:07

Interessant topic!
Wat zeggen jullie van mijn jaarling dan? Is dit varnish?
Moeder is een (vos) panterbonte merrie, zie mijn profiel, vader is onbekend.

Paar dagen oud:
Afbeelding

In de opfok, ongeveer 1 jaar oud
Afbeelding

Dit is ze zo'n 3 maand geleden, ongeveer 19 maand oud. (witte stippen beginnen te vormen en witte verkleuring op hoofd)
Afbeelding

En dit is haar nu, hoofd foto heb ik van de week gemaakt, vacht foto's zijn twee week oud, imiddels is ze al weer een stuk witter. Ook krijgt ze zwarte stippen op haar kont. 21 maand oud.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben benieuwd of jullie weten welke kant dit op gaat! :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110721
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:09

Ik heb weinig kijk op appies hoor, maar ik zou zeggen sneeuwvlok?
Maar het kan nog gigantisch veranderen :=

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:16

Ja kijk eens naar mijn eerste post, die heeft ook zo'n fase gehad en is dan nog fel doorgekleurd.. Het zijn echt toverballen :)

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:42

Interessant topic!
Ik heb mijn moorkopschimmel laten dekken door een mini appaloosa.
Ben benieuwd wat daar uit komt.
Die mevrouw heeft alleen maar appaloosa's en andere wat ook onder de appaloosa's vallen.
Die mw zit ook op bokt, zal haar eens een tip geven.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:08

Hier een stal met appaloosa's en juist ook bijzondere kleuren. Beginnend met een zwartschimmel panterbonte merrie die van een panterbonte hengst (Michael) een bruin hengstveulen heeft gehad die zelfs op latere leeftijd bruin bleef. Dan hebben we nog een vosmerrie lopen die zowel appaloosa-oog, geslachtsdelen, lippen en gestreepte hoeven heeft. Er was een enkel stipje te vinden en witte haren bij haar billen. Gelukkig toch appaloosa geschetst. Maar ze is nu 8 en nog steeds weinig te zien. Meer stekelharig.
Wat ik wel een opvallende uitspraak vond is de witfactor (=L1?). Ook gewone paarden kunnen die dragen maar komen alleen tot uiting als er ook appaloosagenen zijn. Verklaring waarom sommige KWPN hengsten wel en andere lastiger appaloosatekening doorgeven. Want denk dat er meer panterbonte paarden zijn die verstopt zitten in een schabrak kleur omdat er ook een roankleur bij aan te pas komt.
En vraag me af of sommige bijna-niet appaloosa's geen vrijwel fewspot zijn waarbij de kleur verstopt zit. Zou een verklaring zijn waarom sommige bijna-eenkleurige met een effen hengst een panterbonte geven.
Gestreepte hoeven met donkere benen zijn naar mijn idee de doorkleuring van stippen die echter niet te zien zijn.
Meerdere factoren zijn van belang en daarom lastig op het oog de genetische kleur te bepalen en de vererving in te schatten.
Lastig verhaal maar hoop dat sommigen mijn kronkels begrijpen

NibbitLotus

Berichten: 1667
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:48

Tinniie: Ja viel mij gelijk op dat die van mij dezelfde kant op gaat!

Snowflake hebben wij inderdaad ook aan zitten denken.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:19

Heb even mijzelf gequote, een reactie op een nieuwe post in het "Femskie"-topic.

Hoe groot is de kans volgens jullie dat door op deze merrie een effen hengst te zetten er ooit meer dan appaloosa-roan/marmerbont uitkomt?

Citaat:
Jouw merie heb ik op de keuring voorbij zien komen, mooi paard! Maar, neem het me niet persoonlijk kwalijk, dit is wel een beetje wat ik bedoel met de kleur eruit fokken. Als ik een appie wil fokken, dan zie ik graag stippen, dat is wat ze apart maakt. Niet dat bruinroan of -rabicano niet leuk is, maar niet wat ik wens voor een appaloosa. Dus voor zo'n merrie, misschien nog wel meer dan voor de merrie van TS, zou ik aanraden weer eens een stippelhengst te gebruiken. Maargoed, voor TS off-topic, ik zal mijn post even kopiëren naar het door coloured aangemaakte topic!
[ Afbeelding ]

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:24


wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:27

Gaaf paard Mrie! Wat een knoepert!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:39

Ja, tis een kasteel. Alles in de grote maat en een krukje op er op te komen. :D

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:02

wittepit schreef:
Heb even mijzelf gequote, een reactie op een nieuwe post in het "Femskie"-topic.

Hoe groot is de kans volgens jullie dat door op deze merrie een effen hengst te zetten er ooit meer dan appaloosa-roan/marmerbont uitkomt?

Citaat:
Jouw merie heb ik op de keuring voorbij zien komen, mooi paard! Maar, neem het me niet persoonlijk kwalijk, dit is wel een beetje wat ik bedoel met de kleur eruit fokken. Als ik een appie wil fokken, dan zie ik graag stippen, dat is wat ze apart maakt. Niet dat bruinroan of -rabicano niet leuk is, maar niet wat ik wens voor een appaloosa. Dus voor zo'n merrie, misschien nog wel meer dan voor de merrie van TS, zou ik aanraden weer eens een stippelhengst te gebruiken. Maargoed, voor TS off-topic, ik zal mijn post even kopiëren naar het door coloured aangemaakte topic!
[ Afbeelding ]


Ik durf er geen uitspraak over te doen omdat ik denk dat er meerdere factoren gelden. Hoe kan anders een vrijwel bruine merrie (Noppes) met een eenkleurige hengst een compleet panterbonte krijgen (Touch).

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:20

Met zulke voorbeelden ik dus ook niet. Was het niet Magic Touch ipv Noppes? Maar ik blijf erbij, als je alleen maar effen hengsten inkruist wordt de kans kleiner en kleiner dat er mooi gevlekte geboren worden. Prima als je goeie rijpony's of rijpaarden wilt fokken, maar dan hoef je ook niet uit te gaan van een appiemerrie.

Wel interessant is dat als je kijkt naar de theorieen van het appaloosa project ze uitgaan van ook nog weer onderdrukkende factoren. Als zo'n moeder van Touch nou maximaal onderdrukt is en hij niet zou dat z'n kleur kunnen verklaren.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:28

Magic Touch heeft inderdaad in combinatie met de bruine NRPS-hengst First Stayerhof Ramzi een panterbont veulen gegeven, Touched by Magic.
Maar was het niet ook zo dat juist de snowflakes veel kleur (panterbont) zouden vererven? Ooit eens gehoord, maar hoe dat zit weet ik niet. Dat is dan wel weer een bevestiging dat dat zou kunnen. Of Ramzi zou PATN1 moeten dragen, uit een appaloosa-vrije lijn.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 22:31

Ik zou eigenlijk wel eens een stel niet appaloosa's willen testen op PATN1. Ben heel benieuwd of er nu veel dragers zijn onder de niet appaloosa's. Zou kunnen beginnen een van mijn eigen merries te testen natuurlijk. :)

lailapri

Berichten: 22129
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:42

Misschien wat voor het stamboek om de eenkleurige die toch genen dragen als zodanig te registreren? Dan bedoel ik eenkleurig uit appie lijnen in dit geval. Zou mij niet verbazen als er in het nrps ook dragers zitten.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:39

Neonlight schreef:
Magic Touch heeft inderdaad in combinatie met de bruine NRPS-hengst First Stayerhof Ramzi een panterbont veulen gegeven, Touched by Magic.
Maar was het niet ook zo dat juist de snowflakes veel kleur (panterbont) zouden vererven? Ooit eens gehoord, maar hoe dat zit weet ik niet. Dat is dan wel weer een bevestiging dat dat zou kunnen. Of Ramzi zou PATN1 moeten dragen, uit een appaloosa-vrije lijn.



Het zou idd heel interessant zijn om dat na te gaan, maar wie gaat er effen niet appaloosa gefokte hengsten laten testen op dergelijke genen?

Waarom net snowflakes veel kleur zouden vererven ontgaat me eigenlijk, aangezien ze vaak geen stippen hebben zelf en ook vaak zonder kleur geboren worden.

Wel denk ik dat het mechanisme dat bij merries de kleur zou onderdrukken en bij hengsten niet, een rol zou kunnen spelen, gaat het bij de loud appaloosas uit marmerbonte merries altijd om zonen of zijn er ook voorbeelden van dochter-dochter te vinden?

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 23:44

Over het steeds meer inkruizen van eenkleurige hengst had iemand pas wel gelijk. Er worden meer eenkleurige geboren, maar als je alleen de gekleurde nakomelingen blijft gebruiken dan wordt de kans op appaloosa niet minder.
Maw 100 nakomeling geven minder kans op appaloosa dan 100 nakomelingen uit wel appaloosa
Maar 100 appaloosa nakomelingen geven net zoveel goede nakomelingen dan de nakomelingen uit een appaloosahengst. Alleen tel je dan niet de bijv 100 eenkleurige nakomelingen

Dus door met eenkleurige te fokken wordt de kans dat de gekleurde nafok weer appaloosa geeft niet kleiner maar de hoeveelheid "afval" wel groter. En geen fewspot en snowcap meer

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15921
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 00:06

DendroFleur schreef:
Over het steeds meer inkruizen van eenkleurige hengst had iemand pas wel gelijk. Er worden meer eenkleurige geboren, maar als je alleen de gekleurde nakomelingen blijft gebruiken dan wordt de kans op appaloosa niet minder.
Maw 100 nakomeling geven minder kans op appaloosa dan 100 nakomelingen uit wel appaloosa
Maar 100 appaloosa nakomelingen geven net zoveel goede nakomelingen dan de nakomelingen uit een appaloosahengst. Alleen tel je dan niet de bijv 100 eenkleurige nakomelingen

Dus door met eenkleurige te fokken wordt de kans dat de gekleurde nafok weer appaloosa geeft niet kleiner maar de hoeveelheid "afval" wel groter. En geen fewspot en snowcap meer


Dat is dus wat ik bedoelde.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:56

Niet mee eens. Wel uitvoerbaar voor Lp, maar niet voor PATN. Er zullen effen paarden van niet appie-voorouders zijn die PATN dragen, maar dat zal zeldzaam zijn. Of de overerving net zo dominant verloopt als Lp weet je niet, want je hebt Lp nodig om t zichtbaar te maken. Maar theoretisch als je een Lp/lp PATN/patn kruist met een hoogstwaarschijnlijk lp/lp patn/patn zal inderdaad de helft Lp zijn. Daarvan is waarschijnlijk de helft PATN! De andere helft zal wel de Lp-kenmerken hebben maar weinig kleur laten zien.
Om appies met veel kleur te fokken wil je dieren met PATN/PATN, liever nog dan Lp/Lp, die wel de garantie op kenmerken geven, maar ook nachtblindheid. En PATN/PATN krijg je door mooi gevlekte appies met mooi gevlekte appies te kruisen.
Even los van alle prachtige uitzonderingsverhalen (wie kent er niet iemands opa die rokend 98 is geworden?) en ook los van de onderdrukkende genen waar randalinpony het ook over heeft is een weinig kleur tonende appie een slechte kleurproducent icm met een effen hengst.

Of je zou moeten zeggen ik fok alleen verder met de mooi gevlekte nakomelingen. Maar de kans is groot dat de kans op een net zo mooi getekende maar 25% is.