Kleurvraag: Schimmelmerrie met zilverappel hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_J

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Harkema, Friesland

Kleurvraag: Schimmelmerrie met zilverappel hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 18:54

Hoi hoi,

Wie kan mij helpen! Ik probeer het al zo lang uit te pluizen, maar kom er niet helemaal uit.

Ik zit al een tijdje na te denken om mijn schimmelmerrie (bruin geboren) te laten dekken. Nu heb ik een leuke hengst gevonden en dit is de hengst Siemen v d Menger. Nu Deze ook nog eens een prachtig kleurtje heeft vraag ik mij af wat voor kleurtjes eruit kunnen komen.

Haar vorige veulen (van een voshengst) was bruin. Haar ouders zijn beide schimmel.

Voor wie mij kan helpen, alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 30-10-15 13:58, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Kleurvraag: Schimmelmerrie met zilverappel hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:03

17.58% - Bay
17.58% - Gray (Silver Bay)
17.58% - Silver Bay
17.58% - Gray (Bay)
5.86% - Gray (Black)
5.86% - Black
5.86% - Gray (Silver Black)
5.86% - Silver Black
1.56% - Chestnut
1.56% - Gray (Red (Chestnut/Sorrel))
1.56% - Red (Chestnut/Sorrel)
1.56% - Gray (Chestnut)

Bij agouti en vosgen heb ik unknown ingevuld, want dat weet ik niet...

Kelly_J

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Harkema, Friesland

Re: Kleurvraag: Schimmelmerrie met zilverappel hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 19:35

Oh bedankt!

Agouti en vosgen, wat houdt dat precies in? En hoe kom ik erachter of dat aanwezig is?

Ik ben nogal een leek op dit gebied, aangezien Haflingers over het algemeen dezelfde kleur hebben ;p...

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:04

Ik ben ook geen krak in kleuren hoor :D Je weet alles pas 100% zeker als ze getest worden op kleur.

Agouti:
http://www.bokt.nl/wiki/Agouti

Als jouw merrie en de hengst een vos vader/moeder hebben, dan hebben ze het vosgen volgens mij. Maar als dit niet zo is, dan kunnen ze het volgens mij alsnog hebben van vorige generaties. :')

Vandaar dat ik Unknown heb ingevuld.

EDIT: Peterina legt het een stuk beter uit :')
Laatst bijgewerkt door xAnthea op 26-01-15 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:04

Agouti maakt van een genetisch zwart paard een bruin-gekleurd paard .... dus een bruin-gekleurd paard moet minstens 1x allel Zwart (E) en minstens 1x allel Agouti (A) dragen.

Er zijn maar twee kleuren bij paarden : zwart of vos.
De Extension gen is verantwoordelijk voor de aanwezig van 'kleuren' en toont in dominant vorm als zwart (E) en als recessief vorm als vos (e).
Agouti is een dominante gen die van een genetisch zwart paard (EE of Ee) een bruin-gekleurd paard maakt. Het jaagt bij wijze van spreken het zwart naar de uiteinden: manen, staart, benen. Het toont niet op vos, waardoor een vos-gekleurd paard drager kan zijn (AA, Aa of aa) zonder de uitwerking van agouti te tonen. Er is maar 1x allel van agouti nodig om de uitwerking op zwart te tonen.
Schimmel (G) is een zeer dominante gen, wordt in directe lijn geerfd van ouder op kind, slaat nooit een generatie over.
Zilver is ook een dominant gen ... maar toont alleen op zwart en bruin, niet op vos ... wordt in direct lijn geerfd en slaat nooit een generatie over.

Dus je merrie is bruin-schimmel (E? A? G? zz ) waarbij de ? = die delen die je niet zeker weet (E of e, A of a, G of G). De ontbrekende delen kan je allemaal laten testen mocht je dat willen.
Als een van haar ouders vos (schimmel) is dan weet je automatisch dat zij vos-drager is; als een van ouders zwart (schimmel) is dan weet je automatisch dat zij ook 1x 'a' draagt (Aa).

De hengst ... is zwart-zilver maar vos-drager (vader is vos), dus neem ik aan dat zijn moeder of bruin-zilver of zwart-zilver is geweest.
Hij is dus heterozygoot zwart en vos (Ee), geen agouti (aa), geen schimmel (gg), en heterozygoot silver (Zz) = Ee aa gg Zz.

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kleurvraag: Schimmelmerrie met zilverappel hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:08

Siemen is een mushroom, geen zilver.

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Kleurvraag: Schimmelmerrie met zilverappel hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:14

De merrie is heterozygoot schimmel (haar vorige veulen was een bruine). Dus Gg?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:27

Dennis ... heb een foto van hem gezien en dacht meteen: mooie zilver, maar aangezien beide ouders als 'vos' worden beschreven vond ik nergens een zwart gen in de mix. :D Mushroom was toen mijn volgende gedachten. Maar hij wordt wel 'beschreven' als zilver. :roll:
Trouwens mooie hengst met een schitterend kleur! :9

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kleurvraag: Schimmelmerrie met zilverappel hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:42

Ach, t NSPS en kleuren..... Uit mijn "schimmel" merrie ga ik ook nooit een schimmel fokken zonder schimmel hengst :+.

Kelly_J

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Harkema, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 20:47

Oké, ik ben inderdaad afgegaan op de informatie op de site. Daar staan ook Mushrooms op, die lijken een beetje anders dus ik geloofde het ook meteen :o .

Ik zal even nakijken in welke kleur de ouders van mijn merrie zijn geboren want dat is wel belangrijk begrijp ik?

Bedankt iedereen voor het meedenken! Ga me er toch maar eens iets meer in verdiepen; erg interessant *D allemaal.