Mini veulens 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:28

Nu begint het uiertje toch al op zijn minst iéts te doen Sara :')

Eergisteren Poppy en BunnyBum voor het eerst in de kudde geïntroduceerd. Ging super vlot eigenlijk. Wiske plakt aan Poppy, want nu ze een veulen heeft vindt ze dat heel belangrijk om tante te spelen. En Hilton ontpopt zich zoals gewoonlijk toch echte veulen bodyguard.
Afbeelding
Afbeelding

Afgelopen weekend de combi’s voor dit jaar zo goed als allemaal vastgelegd 8-)
Ik kijk er erg naar uit om ze te gaan maken!

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:13

Wat een lief gezicht Annelies <3

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 19:02

Bibi gaat het nog even volhouden precies? En Sun ook al over de 300 dagen, wat gaat het nu vooruit. :P

Rozenhaghe, welkom hier en alvast mooie combinatie die je verwacht. :)

Poppy is een hele mooie merrie hoor, Annelies daar kan je beide handjes voor kussen dat je haar hebt gevonden. En zo lief om te zien hoe tante Wiske voor hen wil zorgen. :) Al wil ze misschien gewoon zelf haar veulentje al. Daar moet ze nu nog wat geduld voor hebben. :D

Mijn Lilly is bijna 300 dagen, zij draagt een veulen van Spirit, mijn vorig valk dekhengstje.

Ook ik kijk uit naar de combinaties die op de planning staan. Het mag nu zeker wat vooruit gaan, want ik stress nu wel voor de aankomende bevallingen die samen met de hengstenkeuring zijn uitgerekend. Wordt een stressvolle keuring.

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 19:21

Natascha, Dat wordt zeker geen bonte. Die kans is veels te klein hihihi. Ik duim in ieder geval met je mee.

Bibi vult nu toch wel al wat meer.

Ach wat een verschil met ome hilton. Zo zie pas echt hoe klein poppy is.

Oei Vanessa, dat wordt nog spannend dan begin april.

Hier gisteren de drie jongens afgespeend. Merries eerst erg uitgelaten, maar flirt is toch wel zoekende. En de veulens al helemaal. Zo sneu altijd. Terwijl ze toch al ruim 8 en 7 maanden zijn.
Ik had de jongens samen gedaan gisteren met kid en marco, maar dat ging niet helemaal rustig. marco zijn hormonen gingen op hol en kid maakte er soms ook weer een spel van, terwijl een moment later is hij weer erg lief. Ze lopen nu maar even een paar dagen naast elkaar. Koppel ik ze woensdagmiddag weer even aan elkaar als ik erbij ben. Ik heb geen zin in paardjes door de draden.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 19:49

Ik was al bijna vergeten dat ik er ook 2 begin april heb :=
Dat ze dan mar iets vroeger gaan, dan ben ik gerust dat ze er al uit zijn :')

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:02

ik heb volgend jaar ook rond de HK veulens :') En dan nog wel een maiden!
Maar goed dat er wel iemand thuis is, volgend jaar is Loki aan de beurt voor de HK!

Nog over 1 merrie twijfel ik welke combinatie ik ga doen! Heb 3 mogelijke hengsten welke ik kan gebruiken

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:17

Tegen dat Mac naar de keuring moet, ga ik wel proberen plannen dat er geen merries rond die tijd zitten denk ik :=

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:23

Knolselder schreef:
Tegen dat Mac naar de keuring moet, ga ik wel proberen plannen dat er geen merries rond die tijd zitten denk ik :=


Zo slim was ik niet :+ Muis is het probleem niet, die draagt 350+ :')
Maar Meesje die weet ik niet! Linn draagt erg kort, nooit de 330 dagen gehaald. Maar Tante en Oma dragen beiden 340+ dagen.

Mac en Zion gaan samen naar de keuring toch? Wel beiden verschil in maat. Zion zal kleine/grote maat worden.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 22:45

Mac wordt hopelijk minimaat, maar dat zal de toekomst uitwijzen. Samen met Zion in 2024 inderdaad.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 23:07

Knolselder schreef:
Mac wordt hopelijk minimaat, maar dat zal de toekomst uitwijzen. Samen met Zion in 2024 inderdaad.


En Arizona. <3

Evalien86
Berichten: 132
Geregistreerd: 27-03-21

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:57

Ik zag vandaag witte stipjes op de nippletjes hihi.. Wat is dat?
Links 28-1 rechts vandaag 2-2..

Afbeelding

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:47

Dat is talg of de stopjes van het uier.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:57

Vervelend wanneer je geen dekdatum hebt he Evalien :=

Evalien86
Berichten: 132
Geregistreerd: 27-03-21

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:07

Jaaa wordt steeds irritanter.. Ik zat van de week te denken.. Ik weet sinds half november zeker dat ze drachtig en ze zeiden dat ze wel al aan het einde, laatste tijd zat.. Ik zit nu al bijna 3 maanden te wachten, te kijken.. Op te letten en dan kan het feitelijk nog 3 maanden duren hahahahaha..

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:09

Is idd talg, Bibi had ze laatst ook aan haar uiertje hangen.

Lijkt mij inderdaad enorm frustrerend geen dekdatum te weten! Toen ik muis kocht had ik ook geen dekdata maar met wat opzoekwerk iets van guideline gevonden omdat ze haar vorige veulen verworpen had.

Bibi vandaag 334 dagen dragend vandaag! Uiertje doet eindelijk wat ook!
Afbeelding

Verder is ze het wel stilletjes beu aan het worden. Ze is ook gigantisch rond!
Afbeelding

Binnenkort krijgt ze terug haar schavelingen in de stal. Vind dat toch altijd fijner voor het veulen. Onderlaag zijn stropellet wat er nu in ligt. Super absorberend maar vult niet zo dik op vind ik.

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:37

Ik gebruik vlas. Heb gehakseld tarwestro en gehakseld koolzaadstro gebruikt maar vlas werkt nog het fijnst. Misschien als het veulen a.s. is dat ik dan weer iets groffers gebruik, maar voor nu is dit perfect. Wat gebruiken jullie voor strooisel ?

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:38

ik gebruik normaal stro, als het veulen eraan komt gooi ik er wat hooi bij op ,lekker zacht :)

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:25

Ik gehakseld koolzaadstro. En als het veulen eraan komt een dik pak stro erop.

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:34

Normaal stropellets. Iets duurder in aankoop maar is heel fijn met bv hengsten. Normaal moet je dat in de stal doen en licht benevelen dat het uit elkaar valt. Ik doe bij red gewoon de korrels erin en als hij plast verpulverd het dan pas. Kom per stal een week toe met 1 pak. Dus uiteindelijk goedkoper dan schavelingen ofzo.

Met de veulens heb ik meestal schavelingen, ik ben allergisch aan stro dus enkel met extreem lage temperaturen gebruik ik dat en dan kan ik niet eens zelf mijn stallen doen :')

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:59

Hier alleen nog koolzaadstro, jaren geleden gebruikte ik vlas maar heb toen een verkeerde inschatting gemaakt bij het spenen van mijn veulens dat jaar. Had ze samen in een stal gezet met vers vlas, aangezien ze dat nog niet kende begonnen ze er direct van te eten. :roll:

Alle drie de veulens kregen er verstoppingskoliek door omdat het vlas een bol vormde. De dierenarts raadde me dus koolzaadstro aan in de plaats omdat dat ruwer is van structuur en ze er dus minder snel van eten. Sindsdien nooit geen problemen meer gehad.

Als er een veulen verwacht wordt smijt ik er inderdaad een heel pak vers stro overheen, dat is aangenamer voor het veulentje.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:05

Jep, Esmee vermoedelijk ook overleden door koliek na het eten van vlas. Sinds koolzaadstro geen last meer van gehad.

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 19:24

Stropellets is het enige waar ik enkel maar rood van uitsla als ik ermee in contact kom. Van stro en koolzaadstro krijg ik echt verschrikkelijke uitslag en zwelt mijn gezicht op... Al paar keer echt dat mijn keel dicht ging zitten. Dus echt geen succes helaas :(

Heb het ook een hele tijd gehad van paardenhaar tijdens de rui maar dat is gelukkig geminderd. Moet enkel allergiepilletje nemen nog als ik ga scheren haha

Happinez

Berichten: 8379
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:35

hahahatsjoe schreef:
Ik gebruik vlas. Heb gehakseld tarwestro en gehakseld koolzaadstro gebruikt maar vlas werkt nog het fijnst. Misschien als het veulen a.s. is dat ik dan weer iets groffers gebruik, maar voor nu is dit perfect. Wat gebruiken jullie voor strooisel ?

Vlas :j
Mijn Maxi is een enorme viespeuk dus met vlas scheelt het heel veel mesten en strooisel.
Ik deed ook wel eens een laag vlas en dan een laag stro erover.

In het verleden had ik ze op stro staan maar er kwam altijd zo veel goed stro mee, of ik stond lang te pulken dat ik ben overgestapt.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 23:19

Gehakseld koolzaad stro werkt hetzelfde als vlas, ook heel fijn uit te mesten. In de groepsstallen ligt ook stro. Maar dat wordt opgepot en in het voorjaar helemaal leeggehaald. Dus geen stroverspilling.

Rozenhaghe
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 23:22

hier ook vlas, bevalt goed maar meng het schone wel met wat oud en giet er vervolgens nog twee gieters met water/afwasmiddel overheen om te voorkomen dat ze er van gaan eten. zolang er hooi aanwezig is doen ze dat normaal niet maar neem liever het zekere voor het onzekere. schoon vlas vinden veel paarden nog best smakelijk :roll:

verder leuk om die mega dikke buiken te zien en tietjes die langzaamaan wat gaan doen....hier nog 71 dagen, nog een dikke maand voor we veilig zitten. we hebben van het weekend al wel een camera aangeschaft en opgehangen. Dik tevreden over met goed beeld (ook 's nachts)