Mini veulens 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 22:55

Whoops, ik was weer wartaal aan het typen. Het was nochtans geen tijd voor een glaasje wijn :')

Ik wens ook iedereen een spetterend Nieuwjaar met vooral een goede gezondheid voor onszelf en onze dieren. Weg 2021, doei doei! Ik wil je nooit meer zien met al je ellende!

Uitkijken naar de veulentjes. En ik krijg ook echt kriebels in mijn buik met de gedachte om de combinaties te gaan maken voor dit jaar.
Ik kijk er echt naar uit.
Ik heb alleen het te weinig merries en teveel hengstenkeuzes probleem.m _O-

Het zou heel leuk zijn om onder andere een paar leuke aalstreepjes te fokken.
En volgend jaar nog leuker, want dan mag Mac ook al een paar merries dekken.

Er staan leuke dingen op de agenda!

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 11:56

Ooh wat een droog land zie ik. Hier is het gewoon blubberboel. Het is maar goed dat ik het land voor hen heb verkleind anders was alles zwart. Pfff wanneer hebben we eens een droge periode. Ik heb nu varkens in plaats van beertjes. En poetsen lukt niet want ze hebben geen tijd om te drogen of er valt alweer een bui. En laten ze nu graag buiten willen staan in plaats van binnen...

Happinez

Berichten: 8380
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:16

June is een chique veulen vanessa, snap dat je daar al heel tevreden mee bent.

We gaan nu weer de goede tijd tegemoet, het voorjaar :Y)
Welke hengsten heb je op het oog annelies ?
Ik hoop echt dat de HK door gaat, moet me weer even oriënteren in de nieuwe hengsten van het nmprs.

Ik heb het idee dat er weer groei in het gras zit, de wei trekt helemaal groen ondanks de paarden er alle dagen op staan.

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 18:41

Oeh champagne met aalstreepje is wel heel gaaf! Er zijn gewoon te veel leuke hengsten die ik nog niet gebruikt heb. Of in combinatie met de merrie die ik wil :+

RSDICBS, welk hengstje gaat bij jullie dekken?

Zalig toch die slobber snuitjes <3 kunnen ze hier ook enorm van genieten!

Hier ook 1 smerige modderpoel, hebben gelukkig een hoop droge plaatsen gecreëerd waar ze wel droge voetjes hebben en waar ze ook effectief droog kunnen staan.

Gras leek hier ook weer te groeien! leuk voor onze jonge hengstjes. Die staan alweer op de weide.
Tegen januari is de nieuwe weide ook klaar en kunnen daar wat dames op.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 18:57

Happinez schreef:
Welke hengsten heb je op het oog annelies ?
Ik hoop echt dat de HK door gaat, moet me weer even oriënteren in de nieuwe hengsten van het nmprs.


Wel eerst en vooral heb ik Velvet hier nu onverwacht staan.
Dan had ik nog een dek van Wish gereserveerd daarvoor al.
Daarnaast breng ik 1 en normaal 2 hengstjes voor op de keuring.
Een zwart minimaal bont AMHA in de minimaat.
En een amber creme? Overo Champagne NMPRS in vermoedelijk de kleine maat. Die hier ook mogen dekken.
En dan heb ik buitenaf nog 1 of 2 hengstjes die ik graag zou gebruiken.
Dus dat zijn… 6 hengsten :+
Nogal een puzzel _O-

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:20

Annelies heb jij dan ook een champagne hengst?
Leuk! Heb je foto's van hem?

Wij krijgen absolutely Harley save the best for last ter dekking na zijn goedkeuring.

Afbeelding

Hij is kleur getest gold crème champagne bont

Mijn eigen fokje is amber champagne met aalstreep en alle andere wildkleur kenmerken (nd1) getest en vrij van dwerggenen. Hij mag volgend jaar pas naar de hk maar mag dit jaar al 2 merrietjes van mezelf dekken.
Hij is een kleinzoon van Velvet die nu bij Annelies loopt.

Annelies heb jij de kleurentest van Velvet ook? Ik ben benieuwd of hij Dunn is of nd1
Gezien zijn dochter (Saffron mijn gold champagne) geen aalstreep lijkt te tonen maar ze is bijna wit zo licht. En mijn vorige hengstje silver Raindrops droeg geen dunn of nd1 dus m'n eigen fokje moet dat wel via Saf hebben. Dan zou Velvet dus mogelijk nd1 zijn.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:29

Ik heb hem gehad. Ik breng hem voor voor de nieuwe eigenaar en kennis van mij.
Kans is ook groot dat hij daarna dit jaar of volgend jaar bij mij ter dekking staat. Naargelang ik er plek voor heb. Maar als ik hem dit jaar zelf gebruik, staat hij hier natuurlijk :')

Ik heb er nu geen goede foto’s van. Toch geen recente. Maar ik verwacht wel dat het een luxe ventje is.

Kleurtest vn Velvet heeft Ramona. Ik heb toch al duidelijke grullo of dun veulens van hem gezien.
Die aalstreep is ook niet altijd even donker.
Rosette, van Suus en Olaf, haar streep is ook heel licht. Ze draagt dan ook nog wel creme erbij (dunskin)
Laatst bijgewerkt door Knolselder op 02-01-22 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:33

Die is mooi geworden die zoon van harley.

Annelies, dat hengstje gefokt door dahvynya stables?

In 2022 mag Cookie, mijn champagne merrie uit marley ook gedekt worden. Zij is classic champagne

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:35

Ja klopt, ik heb er 2 van daar gehad

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:50

Ja hij ziet er goed uit he. Hij gaat in training bij Karen en Rinus. Dan na de keuring gaat hij met mij mee.

Kan dat Velvet D/nd1 is. Ik heb Ramona een berichtje gestuurd. Misschien kan ze de testuitslag delen met me :)

Is dat merrietje eventueel te huur sara :o

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:57

De linkse :') meer kan ik niet laten zien haha. Meer pas wanneer hij opgekuist is _O-
Afbeelding
Het is een echte frame overo. Zoals de Hidalgo film 8-) Maar dat zie je nu natuurlijk niet.

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 20:02

RSDICBS schreef:
Ja hij ziet er goed uit he. Hij gaat in training bij Karen en Rinus. Dan na de keuring gaat hij met mij mee.

Kan dat Velvet D/nd1 is. Ik heb Ramona een berichtje gestuurd. Misschien kan ze de testuitslag delen met me :)

Is dat merrietje eventueel te huur sara :o


Heb haar voor 4 jaar verleased aan een vriendin haha O:)
Tis geen showpaardje maar wel een super super lief dametje. Zij doet eenhoornshoots met 1 van haar minis maar die is dragend van mijn hengst.
Wou haar de kans geven er 2 veulentjes uit te fokken met de kans op een champagne evt.
Denk dat ze gedekt wordt door mijn nu hengstveulen uit habaldi. Die is valk bont, maar moet hem testen. Kan ook splash en appaloosa dragen.
Verwacht stiekem toch wat van dat hengstje. Halfbroer is in duitsland kampioen geworden


Annelies; dat vond ik de mooiste van hun champagne veulens!

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 20:14

Het wordt daar een champagne hengstenkeuring dit jaar. :D Gelukkig is de mijne sowieso ´ieniemini´ minimaat en geen concurrentie in mijn reeks dus behalve dan van het AMHA minimaal zwartbont hengstje die Annelies ook traint. (Die waarschijnlijk nog het leukste van allemaal zal zijn. <3 )

Ga je Cookie ook AMHA laten hardshippen, zou ze klein genoeg blijven?

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 20:20

Ohja het zwart bontje is ook heeeeeeel leuk! En ik hoop dat hij zich gaat laten zien zoals hier, want ik vind het een heel goede beweger. Zeker in die maat.

Horseloverl
Berichten: 2224
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 20:48

Leuk topic in volg ook graag! Wij hebben er 7 drachtig van onze 2 hengsten

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 20:50

Haha ik ben stiekem wel blij dat er zoveel champagnes zijn nu. Dan is de spoeling niet zo dun en wordt er meer op correctheid en karakter gefokt ipv kleur.

Ik heb 2 jaar terug toen we zoveel land kwijt zijn geraakt helaas m'n andere champagne merrietje moeten verkopen. Nu zitten we weer stukken gunstiger dus hebben we weer 4 merries, een 2 jarig en een 1 jarige. Ik zou nog heel graag een champagne merrietje hebben om een homozygoot champagne hengstje te fokken..

Ook ik heb voor jaren verder al hengstje op m'n lijstje staan.
Eerst deze veulens maar eens gezond en wel in de weide. Haha

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:14

Hey daar is mijn gefokte Besty. Ik vind hem op die foto's mooi, maar heb ook foto's en filmpjes gezien waarop ik net wat teveel van zijn moeder terug zag en het mij weer tegen viel dus ik ben heel benieuwd hoe die in het echt zal zijn. Zou zo'n hengstje zelf persoonlijk ook op betere merries zetten ipv alleen maar aan kleur te denken. Als hij zoals op de foto's is dan is het al een verbetering maar moet er nog steeds veel gebeuren.

Hengsten oriënteren is altijd leuk. Hier voor de mini's en de welshen al de keuze gemaakt alleen de kwpner moet ik nog bedenken.

Hier begint de 1e ook al in de buurt te komen met 275 dagen. Hopelijk beetje goed weer dan :D

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:23

Horseloverl schreef:
Leuk topic in volg ook graag! Wij hebben er 7 drachtig van onze 2 hengsten


Welkom! Stel je ze voor? :D

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:28

Ja, daarom ook, er is zoveel werk om te verbeteren. Ik kan mijn hengstenkeuzes nog niet bepalen voor mijn jonge merrietjes, ze moeten erbij passen en vooral ook het toekomstig veulen verbeteren. Dus vooral een minimaat hengstje met beweging, knap hoofdje en fijnheid qua bouw staan op mijn verlanglijstje. En als dat een minimaal zwart bontje is of een dunskin splash in de toekomst dat moeten we nog afwachten. :D

Maar het is wel zo spannend allemaal.

Rowan, heb jij nog mini merries?

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:34

Ik heb ook geen idee hoe hij er nu bij staat Rowan. Ben benieuwd. Ik heb al mooie maar ook minder voordelige foto's gezien.
Ik zal hem ook voor het eerst zien op de hk.
Zijn veulens van dit jaar waren allen klein met chique hoofdjes en aparte kleurtjes.

Wat viel je tegen aan Jolene als ik vragen mag?

Mijn champagne merrie is opnieuw gedekt door Jack. Haar palomino van afgelopen jaar is echt super goed gelukt dus ik hoop op zo'n zelfde veulen dit jaar. Hopelijk dan wel keuringen. Ik zou dr graag wat meenemen dit jaar.

Mijn eerste 2 merrie's zijn april uitgerekend. Als het weer dan hetzelfde is als nu, droog en relatief warm dan is het perfect.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:37

Ja, combineren met betere merries lijkt mij ook aangewezen. Anders trek je je kwaliteit naar beneden, of je gaat de mindere kwaliteiten bevestigen. Maar daar moet iedereen zijn ding in doen. Er gaat veel tijd over om een doel te bereiken.

Happinez

Berichten: 8380
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 22:51

Dustinlover schreef:
Hey daar is mijn gefokte Besty. Ik vind hem op die foto's mooi, maar heb ook foto's en filmpjes gezien waarop ik net wat teveel van zijn moeder terug zag en het mij weer tegen viel dus ik ben heel benieuwd hoe die in het echt zal zijn. Zou zo'n hengstje zelf persoonlijk ook op betere merries zetten ipv alleen maar aan kleur te denken. Als hij zoals op de foto's is dan is het al een verbetering maar moet er nog steeds veel gebeuren.

Hengsten oriënteren is altijd leuk. Hier voor de mini's en de welshen al de keuze gemaakt alleen de kwpner moet ik nog bedenken.

Hier begint de 1e ook al in de buurt te komen met 275 dagen. Hopelijk beetje goed weer dan :D

Op de foto's ziet hij er wel chique uit.
Welke punten van z'n moeder zie je er in terug ?

Straks zijn de champies druk vertegenwoordigd hoor ik wel :+

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 09:38

Ik ben sowieso kritischer dan de meeste mensen in minipaaren land denk ik, maar Jolene was lang, korte beentjes, mocht over het algemeen wat fijner. Nu bij Besty zie ik ook die korte benen terug op het filmpje, op de foto's zie ik ook een min punt van Harley terug komen namelijk de beenstand. Die was achter heel week en dat heeft Besty zo te zien ook wel wat plus lijkt koehakkig. Nu heeft hij niet alleen min punten, maar ik ben op mijn eigen beesten gewoon heel kritisch haha.

Vanessa, ja ik heb Empty nog steeds. In februari alweer 10 jaar. Zij is drachtig van Habaldi en haar dochter van Harley heb ik ook nog genaamd Abby welke ook drachtig is van Habaldi.
Dan heb ik nog de NMPRS hengst Heartbreaker. :)

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:24

Ik denk dat ieder van ons steeds kritischer naar de paardjes gaat kijken.
Soms vind ik het echter ook wel flink geld wat er gevraagd wordt voor een dekking. Binnen het nas of de ijslanders is het delgeld veel meer in verhouding vind ik.
Soms wilde ik best een dekking extra buitenaf nemen maar het was en is gewoon stukken goedkoper zelf een hengst te kopen met een 1ste premie de daarmee te dekken, zeker als je meerdere merrie's hebt.

Ik heb nog een poosje gedacht om jou huidige hengstje te kopen Rowan maar we hadden even genoeg van paarden van een ander door alle ellende die daarmee binnen kwam. Het leek wel alsof we alle ellende met zielige verhalen van anderen in de wei kregen.

Nou zeg ik niet dat hij ook wat mankeerd, maar het leek ons ff niet gegund met paarden van buitenaf dus besloten hem te laten gaan.

Hou je hem aan de komende jaren?

Happinez

Berichten: 8380
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:54

RSDICBS, maar sla je dan de plank niet mis ? of begrijp ik je verkeerd...
je kan mij niet vertellen dat die ene 1ste premie hengst al je merrie's aanvult op de punten die je wilt.
Uitdekkingen zijn soms inderdaad best prijzig , en ik moet bekennen dat ik ook niet boven een X bedrag uit geef voor een dekking hoor maar als ik fok wil ik wel graag een combi maken waarbij ik zeker denk dat het de merrie kan aanvullen/verbeteren. ​

Rowan, ik snap jou wel hoor en ik denk ook dat je kritische mag zijn.
Ik moet ook eerlijk zijn dat ik nooit heb begrepen waarom Harley kampioen werd.
Hij was kwa model prachtig, en volgens mij kon hij ook best wel bewegen.. maar als je eerlijk bekijkt zou naar mijn inziens een hengst met zo'n weke kootstand nooit kampioen mogen worden op dat moment.. hoe goed hij verder ook is. Als het iets had geweest wat door zwakte kwam , dan had hij het jaar erop maar moeten terug komen en dan bijv. alsnog kampioen kunnen worden.