Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neon

Berichten: 4945
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 20:57

Knap paard is het <3

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 20:26

Afbeelding
Kusje voor vaderdag :*


Bootsiebob schreef:
:knuffel: voor jou

Foto 8 van gisteren, wat een ogen <3 <3 <3

Dankjewel
Ze kijkt je ook echt recht aan zo intens <3

naomiiiii schreef:
Het is zo'n knap popje! <3 En ach, dat speelse veulengedrag hoort erbij. Lekker alles uittesten. :D

Ja wat kan wel en wat kan niet :list:

Neon schreef:
Knap paard is het <3

<3

Dyphusion
Berichten: 1027
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 21:33

Iedere keer een beetje meer fliefd <3

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 17:44

Dyphusion schreef:
Iedere keer een beetje meer fliefd <3

<3
Genieten hoor dit veulen. :+:

Vorige week:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Avelienvd

Berichten: 7228
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 18:12

Wat een lief meisje toch

fleurtjeuh
Berichten: 10363
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 18:23

Ze is zo leuk <3 <3 <3
Ze lijkt wel licht metallic net als muzanna he?
Manari is iets meer metallic toch?

Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 18:58

Wát een enorme uitstraling heeft ze. Zelfs op de foto kijkt ze je echt recht aan. Een heel bijzonder dier is dit :j

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 11:45

Avelienvd schreef:
Wat een lief meisje toch

:j <3

fleurtjeuh schreef:
Ze is zo leuk <3 <3 <3
Ze lijkt wel licht metallic net als muzanna he?
Manari is iets meer metallic toch?

Klopt. Denk dat ze heel erg op Muzanna gaat lijken qua kleur, behalve dan palomino. Ook lijkt ze langzaam vanaf de benen wat meer een gouden kleurtje te krijgen. Manari is inderdaad meer metallic. Dat voel je ook aan de vacht, die is een slagje zachter. :j

Nado schreef:
Wát een enorme uitstraling heeft ze. Zelfs op de foto kijkt ze je echt recht aan. Een heel bijzonder dier is dit :j

<3
Typisch Teke. :j En ook wel typisch deze familie. Ze heeft net als Muzanna en Manari net mensenogen met een heel sprekende blik en veel oogwit. Mooi hè hoe dat er al vanaf het begin in zit, dat bewuste en dat echt aankijken. <3 <3 <3

Morgen hebben we kijkers. Duimen jullie mee voor een klik? *\o/*

fleurtjeuh
Berichten: 10363
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 13:17

Oeh spannend!
Toevallig een bokker?
Zou leuk zijn :D

Dyphusion
Berichten: 1027
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 02:38

En en en? :D Hoe waren de kijkers? Was de klik er?

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:09

Ik ben ook heel benieuwd of ze haar mens al heeft gevonden <3

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 11:06

Ik vond dat er absoluut een klik was tussen hen! Vind Muniya ook heel goed “passen” qua karakter en vice versa. Maar het is natuurlijk niet zomaar een beslissing om een paard voor het leven te nemen dus ik geef ze even de tijd voor ze beslissen er wel of niet voor te gaan.
Ik vind niet dat je zoiets in 1 dag moet beslissen.

Dat er een klik was werd mijn man diezelfde avond nog wel even aan herinnerd want Muniya wilde zelfs geen eten van hem aannemen. :=
Ik was zelf niet mee want ik was te moe om weer te gaan. Ben ook nu pas net weer wakker. :')
Geen idee of ik vandaag al wat hoor en of ze nog eens komen kijken deze week. Ik wacht wel even af.

Vandaag is mijn hond Eli jarig. Dus die mag lekker zwemmen en extra vertroeteld worden. <3

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:34

Ze groeit echt onwijs mooi op! Super tof. Ben benieuwd wanneer je wat hoort :j

Ik heb ook nog wel een vraagje. Regelmatig lees je dan toch over hengsten die de laatste zijn van de bloedlijnen; is er een reden waarom daar geen diepvriessperma van wordt opgevangen? Misschien denk ik te simpel hihi, maar dat had ik zelf zeker willen doen mocht ik de eigenaar zijn van zo'n zeldzame hengst. Je weet natuurlijk nooit wat er gebeurd en dan blijft er toch nog iets van de lijn over.

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 20:16

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Fijne verjaardag voor mijn lieve Eli. Een moeilijke mijlpaal, want hij is vandaag 6. Zijn mama is maar 6 mogen worden…

En Muniya. Uiteraard :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zelfs dan kijkt ze je aan. :))

princequillo schreef:
Ze groeit echt onwijs mooi op! Super tof. Ben benieuwd wanneer je wat hoort :j

Ik heb ook nog wel een vraagje. Regelmatig lees je dan toch over hengsten die de laatste zijn van de bloedlijnen; is er een reden waarom daar geen diepvriessperma van wordt opgevangen? Misschien denk ik te simpel hihi, maar dat had ik zelf zeker willen doen mocht ik de eigenaar zijn van zo'n zeldzame hengst. Je weet natuurlijk nooit wat er gebeurd en dan blijft er toch nog iets van de lijn over.

We hebben na het weekend weer afgesproken. :j Kan ik even bijkomen van de inspanning.

Wat betreft je vraag:
Geld.

Invriezen kost geld. Quarantaine voor internationaal invriezen kost nog meer geld. Opslag van diepvries kost ook geld.
Soms wordt zo’n hengst bij leven ook niet of nauwelijks gebruikt. Vaak om dezelfde reden: geld (en onwetendheid.)
Ook zijn weinig eigenaren bereid (ver) met hun merrie te reizen. Waarom? Dat kost geld en ook tijd natuurlijk; en tijd… is geld…

De belangrijkste reden is dus geld.
Kennis (of gebrek daaraan; onwetendheid, te weinig besef wat de waarde van hun paard of een goede match voor hun paard of fokdoel is) speelt ook wel een rol, maar geld is veruit de voornaamste reden.
Uiteraard mag iedereen zelf weten hoe en of ze fokken, maar bij een zeldzaam ras vind ik persoonlijk dat je ook enige “extra” verantwoordelijkheid hebt. :o

Anoniem

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 22:04

Altijd fijn die goede uitleg van jou, ik leer steeds meer. :D

Wat een mooie hond trouwens. Wat voor ras is dat?

BigOne
Berichten: 38434
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 22:17

Waar bevinden zich op dit moment hengsten waar jij eventueel mee zou willen/kunnen fokken? Moet je dan echt Oostblok denken ?

gerlindie

Berichten: 4653
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 08:16

Is het echt al zes jaar geleden ja, dat je een nestje kreeg? :wow:

Knapperds hoor, zowel Eli als je veulen.
Hoe is het nu met je jonge hond?

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 12:41

naomiiiii schreef:
Altijd fijn die goede uitleg van jou, ik leer steeds meer. :D

Wat een mooie hond trouwens. Wat voor ras is dat?

Dankjewel!
Het is een Tamaskan Dog. Een wolfhond. Echt onze GVR. Nog nooit zo’n lieve hond gekend. <3 Wel een mafketel. :+

bigone schreef:
Waar bevinden zich op dit moment hengsten waar jij eventueel mee zou willen/kunnen fokken? Moet je dan echt Oostblok denken ?

Ik kan wat creatief knippen en plakken uit mijn naslagwerken, scheelt mij veel typen. :Y)

In Europa?
Er zijn er zeker wel te vinden. Praktisch haalbaar is een ander verhaal.

En er is ook diepvries van diverse hengsten dat achter slot en grendel zit. Enkel voor eigen gebruik (en dan maar hopen dat ze tegen dan een voor traditionele fokkerij passende merrie gebruiken…) hoewel ik voor een aantal daarvan hoop hou aan een portie te kunnen komen voor Manari of een (toekomstig) veulen of zusje. Nu helaas nog even geen optie.

Diverse zijn niet geschikt voor mijn merries of te nauw verwant.
Ze zijn er dus wel. Al zijn het er veel minder dan 10 jaar terug. Ik hou heel secuur een lijst bij. :o
Het betekent echter vaak meer dan 1000 km enkele reis, of hopen op diepvries.

Maar het gros van de geschikte en passende hengsten die nog in leven of ingevroren zijn? Rusland, USA, Centraal-Azië en… China. Serieus. :=

Een aantal dus in Europa, maar niet allemaal beschikbaar voor merries van buiten of wat verder Centraal of Oost-Europa in dan momenteel logistiek realistisch is.
Vandaar ook de afweging op aanvraag in te laten vriezen of zelf een hengst te kopen. Het is dusdanig duur dat dit een serieuze overweging is.

Naast Centraal-Europa is er nog geschikt diepvries in Frankrijk. We zijn dus wel in overleg wat we volgend jaar het beste kunnen doen. Logistiek. Financieel. Voor gemak zal ik sowieso niet snel kiezen. Dan had ik al 6, 7 of 8 veulens gefokt uit voornamelijk minder goed aansluitende hengsten.
Veel goedkoper. :o
Dan hou je nog eens wat over. :')

Had ik het helemaal voor het kiezen of kreeg ik ineens een flinke zak geld wist ik exact waar wat te kopen voor de fokkerij. :j := Kan er zo tig noemen. En ook bij welke fokkerijen ik niet eens hoef te gaan kijken omdat ze zo ver verwijderd zijn van mijn fokdoel. Ik zou er mogelijk zelfs op bestelling enkele laten fokken.

Maar de realiteit is ingewikkelder. En meer dan 1000 km x2 (minimaal) met 2 merries zonder eigen trailer / vrachtwagen is een zeer kostbare onderneming. Nog los van het feit dat 10 km voor mij als bijrijder momenteel al een uitdaging is. Vandaar ook dat we de opties even open houden en we wilden inzetten op invriezen.


Nog wat toelichting en een voorbeeld:

Geschikte AT in USA zijn een mix van oude types en bloedlijnen die in Rusland en later in Europa zijn geschrapt ten faveure van Tekes die minder raszuiverheid, minder oorspronkelijke kenmerken (o.a. qua gangen) maar meer type en snelheid of bekende namen in hun afstamming hadden. En moderne, recenter geïmporteerde AT die daar juist ver(der) van af staan en meer op type en moderne criteria zijn geselecteerd.

Fokken op type en selectie op korte vlakke baan werd al meer dan 100 jaar geleden voor gewaarschuwd als zijnde een hellend vlak dat desastreus zou kunnen zijn voor behoud van hetgeen waar de Turkoman beroemd en berucht om was.

Een heel goed voorbeeld van traditionele selectie versus moderne en dat het geen willekeur is dat de een in de Sovjet-Unie bleef en de andere richting Europa (en via daar ook VS) op transport ging is het verschil tussen de eerste AT in USA, Senetir (van Sektor) en de zeer bekende en geliefde Polotli. Zelfde bloedlijn, maar het verschil tussen de Sektor tak versus de Polotli tak van de Peren lijn kan bijna niet groter.
In Europa werd de Sektor tak vertegenwoordigd door Yaran.

Zet die kinderen, kleinkinderen etc. eens naast elkaar; via Senetir en Yaran die van Sektor en via o.a. Perhat, Arab en Gapur (en tig andere, want Polotli is populair) in Europa of de nakomelingen van Parahat of via Pan Tau in de USA ook bijvoorbeeld de in Europa gebruikte Perhat. Dan heb je nog wat kleine andere Peren takken in o.a. Kazachstan en Rusland (via 1006 Posman en Pasil bijv.)

Maar Polotli heeft zowat evenveel nakomelingen als de rest bij elkaar opgeteld. Alleen al van Polotli zijn er zo uit mijn hoofd bijna 100 nakomelingen en heel veel aftakkingen.
Van Sektor? 12. Drie hengsten. Slechts 2 in de raszuivere fokkerij gebruikt met een handjevol nakomelingen uitsluitend in het Westen. Deze tak is dus vanuit de SU destijds geschrapt. Sektor was bovendien de zuiverste zoon van Peren en hij en zijn nakomelingen staan dichter bij Peren zelf dan de nakomelingen van Polotli. En deze Polotli tak is relatief onzuiver met veel invloed van EV en lijnteelt op door EV beïnvloede AT, waaronder Polotli zelf.

Niet onbelangrijk is om te benoemen dat Peren zelf een afsplitsing is van de Skak lijn.
Neem een hengst van de Peren lijn en hij is voor 90+% zeker afkomstig van de Polotli tak!
Dit is 1 voorbeeld. Het geldt echter voor de meeste bloedlijnen dat de meest traditionele op een gegeven moment op transport gingen. Type en snelheid: dat waren in die periode de belangrijkste selectiecriteria.
Is dat veranderd? Deels. Maar niet ten goede van het oorspronkelijke traditionele type. Zo selecteert men ook op stokmaat. En je ziet ook de gangen veranderen.

Kijk en dat mag elke fokker zelf weten. Fokkerij beweegt. Is fluïde. Maar ik ben een traditionalist. Ik probeer juist terug te selecteren op hetgeen de nomaden over duizenden jaren niet voor niets op zijn gaan selecteren. Ik hoef geen moderne warmbloed in een exotisch jasje bijvoorbeeld. Een ander misschien wel.
Maar voor mij dus liever geen Teke met Polotli in de afstamming bijvoorbeeld.


gerlindie schreef:
Is het echt al zes jaar geleden ja, dat je een nestje kreeg? :wow:

Knapperds hoor, zowel Eli als je veulen.
Hoe is het nu met je jonge hond?

Bizar hè.
Mijn jonkie staat ook op de foto’s! Zo groot is die al!
Die gaat goed. Hele harde werker. Moet echt de hele dag wat doen anders wordt ze heel druk. :+
En heel erg op mij gericht natuurlijk. Tot frustratie van mijn man soms. :')

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 13:11

Heb je al een website specifiek voor teke fokkerij? Is het niet een mogelijkheid om zelf sperma in bulk op te kopen en op te slaan voor jezelf en derden? Eventueel ook buiten het stamboek om het wat levensvatbaarder/rendabeler te maken?

Los van rassen zoals de Mustang en Rocky Mountain horse, is het enige ras waar ik echt geinteresseerd in ben de Teke. Ik heb er zelf nooit een ontmoet (komt misschien wel is als je weer beter bent :p) dus ik durf niet te zeggen of ik er zelf 1 zou kunnen onderhouden, maar ik overweg toch op zijn allerminst een kruising, en daar teke's zo goed verbeteren in allerlei soorten rassen denk ik dat dat niet eens zo'n gek idee is.

Op die manier kan je eventueel ook sperma inslaan niet specifiek gericht op jouw fokkerij, maar dat wel interessant kan zijn voor andere rassen en relatief makkelijk aan te komen is.
Tis maar een ideetje.

Mocht je hulp nodig hebben met het opzetten van een website oid dan kan ik je eventueel helpen, mocht je het nog niet hebben.

ShaNel16
Berichten: 81
Geregistreerd: 03-02-12

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 21:57

Ik ben wel benieuwd naar welke lijnen jij dan vooral naar kijkt...

Ik zag laatst een prachtig hengstveulen te koop van de bloedlijn Gundogar

Begon toen interesse te krijgen over welke lijnen traditioneel zijn etc. En welke lijnen je bijv. Goed kan combineren maar kon er niet zo snel echt wat over vinden...

Met de huidige situatie is het denk ik ook niet echt mogelijk/ fijn om een paard of veulen uit Rusland te halen denk ik

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 17:59

Xyris schreef:
Heb je al een website specifiek voor teke fokkerij? Is het niet een mogelijkheid om zelf sperma in bulk op te kopen en op te slaan voor jezelf en derden? Eventueel ook buiten het stamboek om het wat levensvatbaarder/rendabeler te maken?

Los van rassen zoals de Mustang en Rocky Mountain horse, is het enige ras waar ik echt geinteresseerd in ben de Teke. Ik heb er zelf nooit een ontmoet (komt misschien wel is als je weer beter bent :p) dus ik durf niet te zeggen of ik er zelf 1 zou kunnen onderhouden, maar ik overweg toch op zijn allerminst een kruising, en daar teke's zo goed verbeteren in allerlei soorten rassen denk ik dat dat niet eens zo'n gek idee is.

Op die manier kan je eventueel ook sperma inslaan niet specifiek gericht op jouw fokkerij, maar dat wel interessant kan zijn voor andere rassen en relatief makkelijk aan te komen is.
Tis maar een ideetje.

Mocht je hulp nodig hebben met het opzetten van een website oid dan kan ik je eventueel helpen, mocht je het nog niet hebben.

Dat is al jaren een wens, een databank met sperma, maar duur en lastig te realiseren. Weinig HH die daar oren naar hebben. Hoewel er qua KI dankzij covid wel een kentering lijkt. Of en hoe die doorzet is even afwachten.

Het is nu allemaal even werk van de lange adem. Ook plannen die ik had en sinds eind februari even heel onzeker zijn geworden. -O-
Een website staat ook zeker op de planning, maar dat lukt me nu inderdaad niet zelf. Super lief aanbod. :o Ik denk inderdaad dat ik het moet uitbesteden.

Wat betreft voor kruisingen en veredeling gebruiken heb ik daar ook zeker aan gedacht. Een eigen hengst zou ik ook absoluut overwegen bij bijvoorbeeld AES te laten keuren en van daaruit kijken of het de moeite is ook elders aan te bieden. Maar dat is nu allemaal niet aan de orde zo zonder hengst. En met alleen rietjes onmogelijk natuurlijk. :D

ShaNel16 schreef:
Ik ben wel benieuwd naar welke lijnen jij dan vooral naar kijkt...

Ik zag laatst een prachtig hengstveulen te koop van de bloedlijn Gundogar

Begon toen interesse te krijgen over welke lijnen traditioneel zijn etc. En welke lijnen je bijv. Goed kan combineren maar kon er niet zo snel echt wat over vinden...

Met de huidige situatie is het denk ik ook niet echt mogelijk/ fijn om een paard of veulen uit Rusland te halen denk ik


In principe sluit ik absoluut geen lijnen uit hoor. Alleen bepaalde richtingen binnen die lijnen. Ik sluit de Peren lijn bijvoorbeeld ook zeker niet uit, maar omdat de meeste hengsten binnen die lijn een relatief hoog EV aandeel hebben en mij te modern zijn is de keuze binnen die lijn voor mij heel beperkt. Helemaal met specifiek mijn merries. Sommige lijnen combineren ook beter dan andere namelijk.

Ik heb momenteel bijvoorbeeld wel een Gundogar lijn hengst op mijn lijst. Of dat nog wat wordt is even afwachten.
Maar de ene hengst is de andere niet en in dat opzicht is die lijn daarin niet anders. Ik heb van alle bloedlijnen een lijst van traditionele hengsten.

De vraag die je kunt stellen is waarom zou ik vanuit mijn eigen kader binnen lijn Gundogar een hengst als Ghilzai of Keity-Shael als modern bestempelen, maar Olafhan of Samovar als traditioneel? Zo kan ik meer voorbeelden geven, ook van AT die er wat meer tussenin zitten.

Als het me lukt zou ik eens in mijn archief kunnen kijken. Ik heb daar namelijk zeker al eens over geschreven ooit. Wat maakt een AT modern of traditioneel? Eens zien of me dat binnenkort lukt want dat vergt ook wat concentratie en dat kan ik niet zo lang volhouden. :o

Edit: dus ja ik kom er nog op terug, het informatie verhaal.

Ik heb weer foto’s van Muniya. Maar ook dat is voor later.
Ze gaf een show weg. _/-\o_

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 21:12

Zo meteen toch een topic!
Afbeelding

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 21:18


Whizz
Berichten: 1067
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 07:31

:D dat oortje…. Ze is echt aanwezig he? Superleuk dat het ook op de foto’s zo goed over komt. En Eli…. <3 wat een plaatje ook.

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 19:09

<3
Die oren leiden een eigen leven!
Ja, het is een heel zelfbewust veulen. En heel duidelijk, heel eerlijk en heel gevoelig. :j

Eli is vooral de liefste hond die ik ooit gehad heb. And that’s saying something. <3