Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:45

Dat laatste vooral :)

Spannend, de chirurg? Betekent dat operatie nu serieuze optie wordt?

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 22:17

hasufel schreef:
Dat laatste vooral :)

Spannend, de chirurg? Betekent dat operatie nu serieuze optie wordt?

Absoluut! <3
Ja en ik hoef gelukkig niet op de wachtlijst. :o Vind het wel best eng, maar ja, je moet wat. -O-

Verder foto’s van een happy dikkiedik:

[ITP] Dik & tevreden: Akhal-Teke Muzanna

Dido2316

Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:13

Oh wat spannend zeg… staat de operatie al gepland? Hoop echt dat het je goed gaat doen :j

Dikkiedik heeft niets te lijden zo te zien <3

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 19:49

Nee eerst moet ik consult met anesthesist want volledige narcose en mogelijke risico’s en apartheden moeten dan eerst uitgebreid besproken om narcose af te stemmen. Dan moet alles met mijn behandelend arts en met de chirurg worden afgestemd om de kans van slagen zo goed mogelijk te maken. Op basis daarvan krijg ik een datum en ik verwacht dat dat wel snel zal zijn. Wachtlijst is een halfjaar dus alles korter dan dat ben ik al heel dankbaar voor. :=

Dikkiedik is echt een heel happy paard momenteel! <3

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 21:03


hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:28

Ik vond mijn operatie ook spannend, ook volledige narcose. Was echt afscheid nemen van m’n gezin van tevoren, er is altijd kans dat je er niet uitkomt. Dat vond ik het heftigste.
Maar alles goed gegaan en daarna is het richting echt herstel! Dat vond ik eigenlijk heel fijn, vanaf dat moment wordt alles stapsgewijs beter

Hopelijk gaat alles op rolletjes voor je. Lijkt me iig fijn dat er echt vooruitzichten op beter worden zijn.
Hang in there! :knuffel:

jokari

Berichten: 8770
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 13:55

Succes JoSav, ik hoop echt dat je er goed mee geholpen bent !

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:05

Ooooh ze is al zo rond! Ze ziet er inderdaad heel erg content uit met haar baby in de buik en de zon op haar vacht. Hopelijk krijgt ze het niet te zwaar de laatste loodjes.

En sterkte met het chirurgische traject, hopelijk daarna uitzicht op verbetering :(:)

Vandaag voor het eerst de oogverblindende glans gezien van het Teke vachtje van mijn dame <3 Een foto doet het geen recht!

Afbeelding

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 22:03

hasufel schreef:
Ik vond mijn operatie ook spannend, ook volledige narcose. Was echt afscheid nemen van m’n gezin van tevoren, er is altijd kans dat je er niet uitkomt. Dat vond ik het heftigste.
Maar alles goed gegaan en daarna is het richting echt herstel! Dat vond ik eigenlijk heel fijn, vanaf dat moment wordt alles stapsgewijs beter

Hopelijk gaat alles op rolletjes voor je. Lijkt me iig fijn dat er echt vooruitzichten op beter worden zijn.
Hang in there! :knuffel:

Ja, ik was er vrij luchtig over maar ben door de artsen toch wel bang gepraat :Y) over de risico’s. En inderdaad ook dat wat je zegt. Je gaat toch even weg en dat is altijd een risico, nog los van de ingreep zelf.

Lief bericht! <3

jokari schreef:
Succes JoSav, ik hoop echt dat je er goed mee geholpen bent !

<3 <3

Galeobdolon schreef:
Ooooh ze is al zo rond! Ze ziet er inderdaad heel erg content uit met haar baby in de buik en de zon op haar vacht. Hopelijk krijgt ze het niet te zwaar de laatste loodjes.

En sterkte met het chirurgische traject, hopelijk daarna uitzicht op verbetering :(:)

Vandaag voor het eerst de oogverblindende glans gezien van het Teke vachtje van mijn dame <3 Een foto doet het geen recht!

[ [url=m/tIOVjv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kijk haar mooi glanzen! <3 Hoe het licht weerkaatst op de vacht van een metallic Teke is moeilijk uit te leggen want inderdaad zelfs foto’s doet het geen recht.
Vorige dracht was ze tot het laatst goed gemutst en was het alleen een aantal uur voor de geboorte dat ze ineens heel erg aan me plakte, nog meer dan anders, want ik mocht echt niet weg. <3

Update?
Weinig nuttigs te melden.
Ik zit nog even te puzzelen met de regelgeving rondom invoer van rietjes uit Noord-Amerika en of ik die direct naar stal mag laten verzenden (kunnen zelf opslaan) of dat het naar een hengstenhouderij of veearts “moet.” Hopelijk krijg ik daar snel een duidelijk antwoord op. Inseminatie zal denk ik wel via een HH moeten vanwege precisie en timing maar wil meer dan 1 portie kopen vanwege de hoge verzendkosten en kan het op stal opslaan.

Pff, na een hele tijd heel even op social media gezeten en ik vind het wel heftig om mijn feed te zien van vrienden en kennissen uit Oekraïne en Rusland en ook het lot van hun paarden. Vind het sowieso al meer dan vreselijk, maar de angst, woede, onrust en verdriet onder mensen én hun dieren die je ként. |(

Wat ga je dan nog meer relativeren zeg.
En wat voelen beide merries dan mijn onrust. Zo lief. :knuffel:

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-22 22:10


Sansa
Berichten: 48
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:58

Heel veel sterkte met je ziekenhuis traject, JoSav. Ik zit zelf midden in een traject (gelukkig geen operaties), en het is soms net alsof je een berg aan het beklimmen bent. :(:)

Ik ben zo benieuwd wat Muzanna aan het bakken is! :):)

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 23:07

Sansa schreef:
Heel veel sterkte met je ziekenhuis traject, JoSav. Ik zit zelf midden in een traject (gelukkig geen operaties), en het is soms net alsof je een berg aan het beklimmen bent. :(:)

Ik ben zo benieuwd wat Muzanna aan het bakken is! :):)

<3 :o Dankjewel.
Het maakt echt dat je van dagdeel tot dagdeel leeft. Dat is soms heel confronterend. :o Sterkte en succes met jouw traject!

Nu haar buik echt heel hard groeit word ik steeds nieuwsgieriger. <3

We zitten op 9 maanden.
Dag 273.
Uier doet nog weinig.
Nog steeds happy. Ze stond lekker te slapen en was erg blij me te zien.

Afbeelding
Afbeelding
Ja, haar box zit onder de spinnenwebben :o normaal haalde ik die altijd weg, maar dat kan ik niet meer. Hopelijk dat ik tegen mei mijn man zover krijg het voor me te doen of ik dan al ben geopereerd en herstellende… :knuffel:

Uier:
Spoiler:
Afbeelding

Stelt niks voor. :D

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 14:08

Geen idee wie hier nog meeleest, maar:

Wie het ras een warm hart toedraagt kan helpen met de Tekes uit Oekraïne te krijgen.
Er zitten daar enkele belangrijke fokkers en enkele unieke bloedlijnen die nu concreet bedreigd worden.
Er is een Go Fund Me die wordt georganiseerd door de Akhal Teke Foundation welke binnen 2 dagen al bijna 10k heeft opgehaald. De actie heet Emergency Fund for Ukraine Akhal-Teke Horses.

Concreet kunnen wij in Europa ook andere hulp bieden.
Een aantal van de Tekes zal geloof ik al (tijdelijk) naar Nederland komen, maar wie plek of vervoer kan bijdragen: graag. Of er ook nog voer of dekens e.d. nodig zijn durf ik niet te zeggen.
Mail in dat geval de coordinator met welke hulp je concreet kunt bieden:
ua.akhaltekes at gmail.com

Omdat ik niet direct naar de Go Fund Me link en enkel een mailadres voor concrete hulp in de vorm van vervoer, opvang etc. hoop ik dat het zo mag blijven staan. :o
Wij gaan nog even overleggen of we een plekje vrij kunnen maken. Het is in eerste instantie echt als vluchtelingenopvang maar dan voor een paard dus voor de goede orde: dit is niet een manier om goedkoop aan een Teke te komen.

juuljb

Berichten: 753
Geregistreerd: 30-05-17
Woonplaats: Kaapstad, Zuid-Afrika

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:46

Ik lees zeker nog mee. Bedankt voor het delen. Hopelijk vinden alle paarden een goede tijdelijke opvang

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:00

Ik lees ook nog mee hoor!

Marigold

Berichten: 12589
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:18

Ik lees ook mee, wat vreselijk dat deze paarden, ook met bijzondere bloedlijnen in gevaar zijn.
Is het reeël te denken dat ze veilig het land uit zijn te krijgen?
Kan er voor deze actie geen geld worden vrijgemaakt uit de vele donaties die er al zijn geweest?
In elk geval succes gewenst!

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 21:05

juuljb schreef:
Ik lees zeker nog mee. Bedankt voor het delen. Hopelijk vinden alle paarden een goede tijdelijke opvang

Ik hoop het ook!

LyonaHorse schreef:
Ik lees ook nog mee hoor!

+:)+

Marigold schreef:
Ik lees ook mee, wat vreselijk dat deze paarden, ook met bijzondere bloedlijnen in gevaar zijn.
Is het reeël te denken dat ze veilig het land uit zijn te krijgen?
Kan er voor deze actie geen geld worden vrijgemaakt uit de vele donaties die er al zijn geweest?
In elk geval succes gewenst!

Daar zeg je wat. Goede tips.
Er zijn al enkele internationale organisaties getipt die kunnen helpen met voer en evacuatie. Geen idee hoe nauw betrokken deze zijn momenteel.
Duidelijk is dat daar nergens meer echt veilig is.

De hengst die ik voor Ikon heb geprobeerd voor Muzanna heeft er ook nog diverse nakomelingen lopen. Hij is ook vanuit Oekraïne naar NL gekomen en was dus in het bezit van een fokker bij Kyiv.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:26

Ik volg ook nog steeds! Zou graag eentje opvangen maar zou helemaal niet weten of ik wel het goede management kan bieden. Ofwel voorlopig overdag nog vaak op stal, ofwel 24/7 op gras met schuilhok. Maar ik heb misschien teveel gras om goed te zijn voor zulke sobere paarden die er niet aan gewend zijn.

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 21:39

Als ze het niet gewend zijn moet dat inderdaad liever worden opgebouwd. :j En ik begrijp dat ze ze het liefst zoveel mogelijk samen onderbrengen. Veel van de hengsten zijn sowieso geen gras gewend. Of dat ook voor de rest geldt durf ik niet te zeggen.
Maar ik volg de ontwikkelingen verder van een afstand omdat ik zelf momenteel niet veel kan. Helaas. Je wil toch graag meer doen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:17

Naja ik kan beide wel bieden, daar niet van. Maar of het een ideaal management is voor dat type paard, da's dan weer wat anders. Voor een eigen paard kan ik voldoende aanpassing doen en opbouwen, voor andermans paard is dat toch verschillend vind ik.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:38

Kan helaas geen paarden opvangen nu. De resterende boxen worden nu als opslagruimte gebruikt. Moest ik er alleen over te beslissen hebben zou ik het wel overwegen maar denk niet dat mijn vader er mee akkoord zou gaan.

Kan me hun angst voor hun dieren en voor de bloedlijnen goed voorstellen. Dat was ook de angst voor de Lippizaners ten tijde van WOII.

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 12:51

Varekaj schreef:
Naja ik kan beide wel bieden, daar niet van. Maar of het een ideaal management is voor dat type paard, da's dan weer wat anders. Voor een eigen paard kan ik voldoende aanpassing doen en opbouwen, voor andermans paard is dat toch verschillend vind ik.

Eens hoor. Eigen paard is dan toch anders.
Ik hoop dat ze zoveel mogelijk paarden kunnen veiligstellen, ook van kleinere en minder bekende fokkers. Ze concentreren zich momenteel vooral op twee bekende fokkers rond Kyiv met zo’n 50 paarden.

petraaken schreef:
Kan helaas geen paarden opvangen nu. De resterende boxen worden nu als opslagruimte gebruikt. Moest ik er alleen over te beslissen hebben zou ik het wel overwegen maar denk niet dat mijn vader er mee akkoord zou gaan.

Kan me hun angst voor hun dieren en voor de bloedlijnen goed voorstellen. Dat was ook de angst voor de Lippizaners ten tijde van WOII.

Daar doet het inderdaad aan denken. :j In Oekraïne zitten enkele unieke bloedlijnen die zeker in zo’n klein bestand van enorme waarde zijn.
Het is inderdaad niet zomaar een beslissing om je eigen huis of stallen beschikbaar te stellen. Het is dat ik zelf momenteel ziek ben anders hadden we zelf bijvoorbeeld een gezin willen opvangen. Vind het zo triest.
Zie in mijn eigen kennissenkring binnen het AT wereldje veel verdriet hierover. Velen kennen elkaar aan beide kanten van de grens persoonlijk. Ondanks jaren van politieke spanning. Dat deed er bij de gedeelde liefde voor de AT allemaal niet toe. En dan gebeurt dit.
Wat een nachtmerrie.

Iets luchtiger…
Wat betreft de dracht weinig te melden momenteel.
Met Muzanna gaat het gelukkig goed. Gisteren weer een dansende buik mogen voelen. <3
En ze geniet van het mooie weer.

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 20:02

Afbeelding

Saharazand? Losse haren? Gewoon zo vies? :j
Aan de andere kant heb ik wash me geschreven. O:)

jokari

Berichten: 8770
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 20:57

Hahaha :')

Dik smeerpoetsje <3

amaniblauw

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:47

B-) gelukkig zijn mijn pony's niet zo vies. O:)
Haar buik groeit goed!