Volgtopic: De Doniahoeve - Een kijkje in ons fokkers leven!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Volgtopic: De Doniahoeve - Een kijkje in ons fokkers leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 19:38

Is de kans op succes met diepvries kleiner dan met vers?

En ook leuk om mee te lezen met wat er allemaal bij komt kijken!

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 20:03

Statistisch gezien wel, vers bevat simpelweg meer zwemmers. Belangrijkste is dat ze op de ei sprong worden geïnsemineerd, of in ieder geval binnen de 6 uur na de eisprong. Diepvriessperma leeft nl maar 6 uur in een merrie, en vers 48 uur.. Zonet de merrie weg gebracht, Lara verraste ons ook nog met een goede hengstigheid. Dus Kees en Lara zijn beide synchroon. Even afwachten wanneer Randy haar ei springt, dan spuiten wij daarna beide eitjes af. Zal vast 1 van de 2 netjes ovuleren binnen de 36 uur :) Terugzetten bij een draagmerrie is het mooiste, wanneer de draagmerrie net achterloopt in de cyclus op de donormerrie. Dus de ovulatie 1 tot max 3 dagen later is dan de donormerrie.

suffie
Berichten: 5717
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:08

Spannend *\o/* Het zou zo mooi zijn dat deze ronde succes heeft, aan jullie inzet ligt het niet!

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:09

Dat is nog een beste logistieke klus zo te horen.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Volgtopic: De Doniahoeve - Een kijkje in ons fokkers leven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 20:16

Valt mee hoor! Tenminste, het is natuurlijk ons werk, we zijn toch de hele dag in de stal. Kwestie van goed bijhouden :)

linda2008

Berichten: 4262
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:47

Topic gevonden, ik volg ook :j
Sowieso vanwege ET, ik heb je daar verder al over gesproken ;) Maar ook omdat je altijd zo mega behulpzaam en informatief bent naar iedereen, prachtig! Bovendien verveelt veulenspam nooit *D

Gefeliciteerd met de eerste twee toppers! Wat is Rossi een stoertje zeg <3

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 20:58

Dankjewel Linda :j

goldie98

Berichten: 115
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:02

Erg leuk om hier te volgen over draagmerries. Wat zijn de kosten eigenlijk? Bovenop de normale dekking van een merrie, qua begeleiding en sperma.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Volgtopic: De Doniahoeve - Een kijkje in ons fokkers leven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 21:24

De draagmerrie, dus extra scan pakket of een draagmerrie huren. Embryo spoelen kost rond de 300 euro, terug zetten kost ook rond de 300 euro. Excl dingen als hengstig spuiten, ei afspuiten, dichtzetten en dergelijke.

MyWishMax

Berichten: 25448
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Volgtopic: De Doniahoeve - Een kijkje in ons fokkers leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:29

Ik volg ook graag, echt heel gaaf om een klein kijkje te kunnen en mogen nemen in het hele bedrijf zo. Dit zou ik ook wel willen op zo'n manier, met zulke goede merries

goldie98

Berichten: 115
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 22:31

Vulina schreef:
De draagmerrie, dus extra scan pakket of een draagmerrie huren. Embryo spoelen kost rond de 300 euro, terug zetten kost ook rond de 300 euro. Excl dingen als hengstig spuiten, ei afspuiten, dichtzetten en dergelijke.


Dank je voor je reactie. Dat is nogal prijzig voor een klein fokker als ik. Ik heb zelf ook een merrie van 23 jaar, met goede bloedlijn waar ik heel blij mee ben. Dit jaar wil ik even niet fokken. Misschien volgend jaar wel, dan heb ik nog 2 dochters van haar, welk dan 11 jaar en 3 jaar worden. Ik weet niet of het slim is om hun als draagmerries te gebruiken, want zou wel graag meer merries uit haar willen fokken. Ze heeft vorig jaar een hengstveulen gekregen. Helaas.

Dieuwke_
Berichten: 4554
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Volgtopic: De Doniahoeve - Een kijkje in ons fokkers leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:32

Wat leuk dat je een kijkje geeft in jullie fokkerij Gea, erg leerzaam!

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Volgtopic: De Doniahoeve - Een kijkje in ons fokkers leven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 19:29

Helaas doet Randy niet mee.. Het ei springt niet, ook niet op de chorulon :(

linda2008

Berichten: 4262
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:33

Vulina schreef:
Helaas doet Randy niet mee.. Het ei springt niet, ook niet op de chorulon :(

-O-

tiwi1969

Berichten: 7670
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Volgtopic: De Doniahoeve - Een kijkje in ons fokkers leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:56

Hé bah, dat is zeker met DV erg lastig plannen....

suffie
Berichten: 5717
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:45

Randy is duidelijk; Pasen is voorbij :+ Mooi balen voor jullie, helemaal omdat de eventuele draagmerries mooi synchroon liepen.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:52

goldie98 schreef:
Vulina schreef:
De draagmerrie, dus extra scan pakket of een draagmerrie huren. Embryo spoelen kost rond de 300 euro, terug zetten kost ook rond de 300 euro. Excl dingen als hengstig spuiten, ei afspuiten, dichtzetten en dergelijke.


Dank je voor je reactie. Dat is nogal prijzig voor een klein fokker als ik. Ik heb zelf ook een merrie van 23 jaar, met goede bloedlijn waar ik heel blij mee ben. Dit jaar wil ik even niet fokken. Misschien volgend jaar wel, dan heb ik nog 2 dochters van haar, welk dan 11 jaar en 3 jaar worden. Ik weet niet of het slim is om hun als draagmerries te gebruiken, want zou wel graag meer merries uit haar willen fokken. Ze heeft vorig jaar een hengstveulen gekregen. Helaas.


Vind jij dat prijzig? Ik vind dat reuze meevallen. Ik hoorde andere dingen in de wandelgangen en voor veulens van boven de 10k plus valt dit goed mee. Natuurlijk moet alles beetje meezitten.
Bij ons is een da en die vriest de embryo’s altijd in zodat de draag merrie niet synchroon moet lopen. Is daar minder slaagkans mee want die doet dat al jaren zo met topper embryo’s van 25k plus.
Ik leer graag bij.

Jammer dat Randy zo moeilijk doet

linda2008

Berichten: 4262
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Volgtopic: De Doniahoeve - Een kijkje in ons fokkers leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:00

Ik vond het op eerste oog ook meevallen! Maar als je bedenkt dat het waarschijnlijk een aantal keer moet en eventueel kosten voor een draagmerrie enz.enz. denk ik wel dat het flink kan oplopen ... :?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41766
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:07

Fotsy schreef:
goldie98 schreef:

Dank je voor je reactie. Dat is nogal prijzig voor een klein fokker als ik. Ik heb zelf ook een merrie van 23 jaar, met goede bloedlijn waar ik heel blij mee ben. Dit jaar wil ik even niet fokken. Misschien volgend jaar wel, dan heb ik nog 2 dochters van haar, welk dan 11 jaar en 3 jaar worden. Ik weet niet of het slim is om hun als draagmerries te gebruiken, want zou wel graag meer merries uit haar willen fokken. Ze heeft vorig jaar een hengstveulen gekregen. Helaas.


Vind jij dat prijzig? Ik vind dat reuze meevallen. Ik hoorde andere dingen in de wandelgangen en voor veulens van boven de 10k plus valt dit goed mee. Natuurlijk moet alles beetje meezitten.
Bij ons is een da en die vriest de embryo’s altijd in zodat de draag merrie niet synchroon moet lopen. Is daar minder slaagkans mee want die doet dat al jaren zo met topper embryo’s van 25k plus.
Ik leer graag bij.

Jammer dat Randy zo moeilijk doet

Enkel spoelen en terugzetten is 600 euro, he. Dan komt het sperma er nog bij, dat zal gemiddeld ook zo'n 1000 - 1500 euro zijn, scanpakket, ik weet niet wat dat precies kost, maar rond de 150 euro?, en dan komt het hengstig spuiten, en de huur van de merrie er nog bij, als je geen eigen merrie hebt. Ik weet niet wat dat allemaal kost, maar ik denk dat je in totaal wel aan de 3000 zit, en dan heb je nog geen veulen, enkel een paard drachtig. Laat staan wanneer de embryo niet pakt en het hele verhaal opnieuw moet :D.

Katching, hoor.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Volgtopic: De Doniahoeve - Een kijkje in ons fokkers leven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 09:35

Wij hebben bv een jaar gehad dat 1 merrie niks spoelde. Die zat dat jaar op dik 6000 euro en geen veulen.
Afgelopen jaar een geslaagde dracht, welke er op maand uit kwam.
Tel uit je winst..

Dennenboom

Berichten: 711
Geregistreerd: 05-12-20

Re: Volgtopic: De Doniahoeve - Een kijkje in ons fokkers leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:46

Vulina: Je hoort vaak dat als paarden het land in gaan. De eerste dagen rustig moeten wennen. Nou vroeg ik mij af hoe jullie dat doen. Aangezien vaak jonge paarden zo het land op gaan.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:12

_San87_ schreef:
Enkel spoelen en terugzetten is 600 euro, he. Dan komt het sperma er nog bij, dat zal gemiddeld ook zo'n 1000 - 1500 euro zijn, scanpakket, ik weet niet wat dat precies kost, maar rond de 150 euro?, en dan komt het hengstig spuiten, en de huur van de merrie er nog bij, als je geen eigen merrie hebt. Ik weet niet wat dat allemaal kost, maar ik denk dat je in totaal wel aan de 3000 zit, en dan heb je nog geen veulen, enkel een paard drachtig. Laat staan wanneer de embryo niet pakt en het hele verhaal opnieuw moet :D.

Katching, hoor.


Maar die kosten heb je sowieso altijd, dek geld (wat jij zegt nog heel goedkoop) hengstig spuiten ed ook als je opnieuw moet beginnen omdat het niet gepakt heeft dus die extra 600 euro vind ik reuze meevallen. Zelfs al pakt het niet wat je anders ook kan hebben.
Je bent met fokken altijd behoorlijke som geld kwijt maar in vergelijking er dan paar 600 bovenop valt echt goed mee. Ik had andere bedragen gehoord.
Je neemt ook wel geenenkel risico met je merrie en ze kan zo de sport in blijven.
Natuurlijk als je merrie moet leasen ja dat zou ik dan niet doen.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 22:21

Ik snap je berekening Fotsy, maar er komt helaas vaak wel meer bij kijken. Je draagmerrie moet gescand, eventueel nagespoeld, spuitje oxytocine, hengstig gespoten, ei afgespoten etc.
Neem deze ronde van Randy: scan pakket voor 3 merries, beide merries hengstig gespoten. Randy weg gebracht, voor diepvries (extra kosten scanpakket diepvries). Randy haar ei springt niet, krimpt; draagmerries overbodig. Alleen deze ronde kost al zo'n 150euro, en je hebt niks.. Dan spoel je eens, geen enbryo, weer 300 euro weg.
Daarbij heb je een eigen draagmerrie ook op de kost.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 22:23

Dennenboom schreef:
Vulina: Je hoort vaak dat als paarden het land in gaan. De eerste dagen rustig moeten wennen. Nou vroeg ik mij af hoe jullie dat doen. Aangezien vaak jonge paarden zo het land op gaan.


Klopt, onze jonkies gaan ook in 1 keer de wei op en blijven daar dan. Nog nooit (klopt af) problemen mee gehad.. De volwassen paarden/fokmerries laten we wel langzaamaan wennen.

nimbletje
Berichten: 787
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Volgtopic: De Doniahoeve - Een kijkje in ons fokkers leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 09:07

Leuk ik volg ook. Mijn gelderse merrie heb ik een aantal jaar gelden bij jullie in de opfok gehad. Mooi om te lezen dat jullie zo gegroeid zijn in de fokkerij!