Welsh NWR Pleun x Welsh WPBR In de ban van Pjotr

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalMelyn

Berichten: 2050
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 19:36

Ik ben heel heel heel blij dat het tot nu toe goed gaat met Pleun. Zelf houd ik me maar voor dat het veulen toch wat mankeerde en de natuur het zo zelf heeft opgelost. Of het zo is komen we niet te weten maar zo voelt het voor mezelf wel beter.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:38

Jeetje wat rot, sterkte!!

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Welsh NWR Pleun x Welsh WPBR In de ban van Pjotr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:49

Hopelijk is Pleun er snel overheen. Voor jezelf zal het nog wel een tijd blijven hangen denk ik :( Stom dat het niet altijd gewoon goed gaat...

Meile
Berichten: 837
Geregistreerd: 20-02-12
Woonplaats: Almere

Re: Welsh NWR Pleun x Welsh WPBR In de ban van Pjotr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 20:34

Jeetje wat naar, sterkte en hopen dat Pleun zich goed houdt

Spritz

Berichten: 5781
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Welsh NWR Pleun x Welsh WPBR In de ban van Pjotr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 21:31

Jeetje, ik schrik ervan. Wat een mooi veulentje was het.. heel veel sterkte gewenst om dit te verwerken, gelukkig is je merrie koortsvrij. Duim voor je mee dat dat zo blijft. (stille meelezer)

KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Re: Welsh NWR Pleun x Welsh WPBR In de ban van Pjotr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 21:34

Heel veel sterkte...

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Welsh NWR Pleun x Welsh WPBR In de ban van Pjotr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 12:38

Pff jeetje wat verschrikkelijk zeg. Het was idd een prachtig veulentje, hopelijk blijft Pleun er bovenop. Echt heel vreemd, wat is er gebeurd dat het niet zo mocht zijn. Heel veel sterkte

Rivendell

Berichten: 6822
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Welsh NWR Pleun x Welsh WPBR In de ban van Pjotr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 12:58

Wat naar. Heel veel sterkte. Hopelijk komt de merrie er goed doorheen.
Zou het met antistoffen te maken kunnen hebben? Ik heb altijd geleerd om merries zeker zes weken voor de uitgerekende datum te verplaatsen ivm aanmaak van antistoffen voor de nieuwe stal

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Welsh NWR Pleun x Welsh WPBR In de ban van Pjotr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:27

Dan zou het veulen na geboorte pas ziek worden lijkt mij.

StalMelyn

Berichten: 2050
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 13:36

Ik heb met meerdere stallen contact gehad en regel is 2 weken voor de bevalling. Vorige keer is dat ook allemaal goed gegaan. Daarnaast heb ik een hele makkelijke merrie die met verplaatsen niet over de zeik gaat. Anders had ik haar niet verplaatst als dat zoveel stress zou geven.

Ik denk echt dat er toch iets niet goed zat. Ze lag ook een maand te vroeg te persen, toen leefde het veulen nog wel. Dierenarts zei dat het niet met elkaar te maken heeft maar ik weet het niet. We komen het nooit te weten.

Inmiddels staat ze weer 'thuis' op stal. Ik heb de veulencentrale een bericht gedaan. Misschien kunnen we nog wat betekenen.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Welsh NWR Pleun x Welsh WPBR In de ban van Pjotr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:39

Ach je kan niet koffiedik kijken. Misschien is er bij dat te vroeg persen wel een deel placenta losgekomen ofzo. Geen idee of dat kan. Maar gebeurd is gebeurd en helaas een droevige afloop.
Je kan je er alleen maar in schikken en even flink balen en triest zijn.

Ga je haar weer laten dekken?

StalMelyn

Berichten: 2050
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 13:44

Dekken, ik moet daar even over nadenken. Het is nog zo kort dag. Alles gaat even stap voor stap nu. Nu pas net besloten om veulencentrale een bericht te doen, moest daar gister nog niet aan denken.

Advies was als ik dek de veulenhengstigheid over te slaan. Dus heb nog even maar als ik nu antwoord moet geven zeg ik nee. Dan dek ik volgend jaar pas weer.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Welsh NWR Pleun x Welsh WPBR In de ban van Pjotr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:46

Het is inderdaad ook erg vroeg om daar aan te denken, sorry.

En tijd genoeg nog he, om daarover na te denken.

StalMelyn

Berichten: 2050
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Welsh NWR Pleun x Welsh WPBR In de ban van Pjotr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 13:49

Geef niets hoor. Meer vragen het en snap dat ook wel.
Zoals het er nu uit ziet blijft ze leeg dit jaar en zet ik volgend jaar mijn eigen hengst erop (mits goedgekeurd)

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Welsh NWR Pleun x Welsh WPBR In de ban van Pjotr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:31

Och jeetje wat een vreselijk nieuws zeg heel veel sterkte......

Booklover01
Berichten: 206
Geregistreerd: 06-04-20

Re: Welsh NWR Pleun x Welsh WPBR In de ban van Pjotr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:44

Jeetje, wat verdrietig! Heel veel sterkte...

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:25

Ik zag het bericht net in het dbt, ;( ;(
Zoals je misschien daar wel had meegekregen dat wij ons veulen ook afgelopen week zijn verloren. Ik weet dus precies wat het is en voel met je mee... Zo ontzettend k*t En oneerlijk zoiets..
Ik baalde altijd wel een beetje als in het begin met dekken het soms niet wilde lukken, maar ook altijd gezegd, liever dat, dan na 11 maanden zoiets.
Zo perfect afgebakken en dan zijn ze er ineens niet meer en dat maakt het zo verdrietig. Een eitje op een schermpje in het beginstadium heb je toch veel minder binding mee.
Ons veulen was net zo, helemaal compleet en zo mooi. Alles werkte zelfs lichamelijk ook prima, in de 4 dagen dat ze heeft geleefd was ze zelfs heel goed aangekomen ook nog.
Maar ze had ook net als die van jou wel dood geboren kunnen worden. Onze dierenarts denkt aan zuurstoftekort door een gedraaide navelstreng, als zoiets te lang duurt overleven ze dat ook niet en worden ze dood geboren. Misschien bij jouw merrie ook zoiets gebeurd?
Aan de ene kant heb ik zoiets van ik wil eigenlijk de oorzaak wel precies weten, maar aan de andere kant.. we hebben alles gedaan wat kon en jullie ook.. En je brengt ze er niet mee terug helaas. Kon dat maar.

Ik wil je ook heel veel sterkte wensen. Geef jezelf wat tijd en rust om het een plekje te geven.

Opnieuw dekken heb je ook nog wel eventjes tijd voor zou je dat besluiten. Ik heb die vraag ook al gehad, maar op dit moment ben ik daar nog niet aan toe en ik wil ook rekening houden met de merrie, ook al lijkt ze wel weer haar normale zelf, weet ik niet of ik meteen weer moet laten dekken. De plannen die ik had waren ook niet opnieuw dekken dit jaar als ze wel een levend veulen had gehad.

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:48

Wat ontzettend verdrietig. Heel veel sterkte!

StalMelyn

Berichten: 2050
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 21:02

He Faline, ik had je verhaal ook meegekregen. Ik wist niet dat het zo'n zeer kon doen. Ik heb vaker van dichterbij een verkeerde afloop meegemaakt maar bij je eigen paard, Jezus wat poedersuiker.

Nu Pleun zonder veulen terug op eigen stal staat komt het besef pas echt binnen eigenlijk. Gisteren tot het ophalen van haar vandaag ging zo snel, je zit toch in een soort waas dan.

Het plan was dit jaar niet dekken en volgend jaar weer. Voor nu houd ik daar maar even aan vast. Misschien bedenk ik me nog.

Ik wil jou ook sterkte wensen. Duurt denk ik toch eventjes voor je er overheen bent. Toch probeer ik een reden te vinden maar moet toch loslaten. Ik heb gegoogled of paarden corona kunnen hebben en dan verwerpen maar onbekend.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Welsh NWR Pleun x Welsh WPBR In de ban van Pjotr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:26

Ja, ik ken het, Google draaide bij mij ook overuren. Je probeert toch een verklaring te zoeken en ook 100 keer te bedenken wat je eventueel zelf nog anders of meer had kunnen doen..

Die waas is ook bekend inderdaad, op de dag of in ons geval dagen, dat je er midden in zit ben je 300% bezig je veulen te redden en de merrie bij te staan. Maar als het dan echt over en uit is, en de merrie is weer thuis, dan landt het ineens. Heb echt zitten janken als een klein kind en nog wel van die momenten hoor. Zal nog wel even zo blijven.

Maar ondertussen toch ook weer t oog op de toekomst. Vind het een lastige keuze, wel of niet dekken. Zeker omdat het eigenlijk niet het plan was, het plan was juist minder paarden na dit seizoen... echter gooit de corona dat misschien ook in de war, als de markt instort wil ik ze liever nog even aanhouden, dan ze verkopen voor een dubbeltje. Een jaartje langer komen we dan ook wel door.

Jij ook veel sterkte ermee. Voelt zo stom om alleen dat te kunnen zeggen, maar ja in deze corona tijden kom je ook niet even langs voor een knuffel en een gesprek. Maar lang leve social media. Mocht je iemand nodig hebben om tegenaan te praten mag je me altijd even opzoeken op Facebook (zelfde naam daar, profiel foto op pony, zijn vast niet veel dezelfde hihi)

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Welsh NWR Pleun x Welsh WPBR In de ban van Pjotr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:45

Ik ken het gevoel..
Je blijft je maar afvragen of je geen tekens hebt gemist dat de geboorte aanstaande was, maar dat is niet zo. Het is keihard en absoluut maar het is niet anders. Je had niks anders kunnen doen.
Ik hoop dat je het toch een plekje kunt geven. Gelukkig heb je Pleun nog en er staat haar niks in de weg om een gezond veulen op de wereld te zetten. Heel cliché, ik weet het maar het is toch een stukje hou vast. Het heeft mij in ieder geval wel geholpen.
Nogmaals een dikke knuffel en veel sterkte

StalMelyn

Berichten: 2050
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 22:00

Je moet nooit denken dat het niet erger kan want dat kan altijd.
Ik dacht echt dat ik alle ellende van afgelopen twee jaar wel had gehad (niet drachtig krijgen, koliek, ontsteking na castratie, gebroken kaak en geopereerd, koorts, een ander weer koliek...) en dat het klaar was. Alle drie waren eind december gezond en wel en dan dit.

Ik haal echt veel steun uit jullie berichten. Klinkt heel stom maar voelt toch minder alleen terwijl je dit niemand gunt!

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Welsh NWR Pleun x Welsh WPBR In de ban van Pjotr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 22:26

Ja, dat is helemaal waar maar dat maakt het niet minder erg. Dingen gebeuren en daar hebben we geen vat op en waarom het dan 3x bij dezelfde persoon gebeurd, geen idee...Het leven houdt met niemand rekening. Hoop filosofische oliebol maar het helpt vaak wel om te kunnen relativeren en pijnlijke dingen een plekje te geven.

Ja, dat snap ik helemaal. Je bent ook niet alleen hoor :(:)

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Welsh NWR Pleun x Welsh WPBR In de ban van Pjotr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 23:10

Heel erg veel sterkte, wat een prachtige dame was het ;( Y;(

StalMelyn

Berichten: 2050
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 16:03

Vandaag kreeg ik bericht dat er nog geen ponyveulen was aangemeld. Ik heb toen aangegeven dat als er een komt het niet meer hoeft. Hoe langer het duurt hoe kleiner de slagingskans en wil mezelf en de veuleneigenaren dat dan niet aandoen. Zelf had ik sinds gisteravond ook al het idee dat Pleun het losliet, vanochtend kreeg ik bericht dat ze lekker had lopen rennen en gek doen.