Spot(s) or not

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miekies0710
Berichten: 247
Geregistreerd: 06-01-19

Re: Spot(s) or not

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:12

Wat een knappie <3

Laylah2002

Berichten: 1236
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:14

siko schreef:
Dank je wel. Het was echt 50% kans op stippies. Vind wel dst zijn rand rondom de ogen wat roze is en zn neusje ook. En hij heeft wel een beetje dat appaloosa "mensenoog" geen idee eigenlijk of 1 kleurige appaloosa's nog verkleuren :)


Weet Wel dat die gekke dingen kunnen doen

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:55

Vosjes worden altijd met roze huid geboren :) Dat verkleurd nog naar zwart als ze wat ouder zijn. Zo op de foto denk ik niet dat hij nog gaat verkleuren, maar appaloosa kan gekke dingen doen. Mocht je erg twijfelen kan je ook altijd laten testen.

Even voor het beeld, mijn vosje met appaloosa vader waar we bij geboorte twijfel over hadden, ook geboren met roze oogleden maar foto's zijn van iets later (getest: geen appaloosa):

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:25

Ik lees zelf mee in het appalloosa topic en daar kwam laatst ook een fito van een jaarling geloof ik maar iemand zei ook dat die hoogstwaarschijnlijk ging doorkleuren terwijl het ook wel een eenkleurige was.
Maar zoveel verstand heb ik er niet van, ik heb zelf een eenkleurige (vos) appaloosa, beide ouders appie kleur maar die van mij heeft wel iets kenmerken (gestreepte hoeven, stippen binnenkant lip en lies en appie mensenoog) en een paar verdwaalde stippen _O-

Afbeelding

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 21:57

Dat wist ik niet :) dat ze met een rose huid geboren worden en dat dat rose nog verkleurd naar grijs zeg maar. Mama heeft dat inderdaad ook. Het is dus niet mogelijk dat ze later onder het veulenhaar alsnog iets van stippen hebben of een ander soort patroon? Bedankt voor de info Mooney :)

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 21:59

Romy1234 schreef:
Ik lees zelf mee in het appalloosa topic en daar kwam laatst ook een fito van een jaarling geloof ik maar iemand zei ook dat die hoogstwaarschijnlijk ging doorkleuren terwijl het ook wel een eenkleurige was.
Maar zoveel verstand heb ik er niet van, ik heb zelf een eenkleurige (vos) appaloosa, beide ouders appie kleur maar die van mij heeft wel iets kenmerken (gestreepte hoeven, stippen binnenkant lip en lies en appie mensenoog) en een paar verdwaalde stippen _O-

[ [url=m/Yd2nSo.jpg]Afbeelding[/url] ]


Romy! Knappe appie zeg! Ik zie gelijkenissen met die kleine van mij, de vorm vd bles met name :D

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 23:31

siko schreef:
Dat wist ik niet :) dat ze met een rose huid geboren worden en dat dat rose nog verkleurd naar grijs zeg maar. Mama heeft dat inderdaad ook. Het is dus niet mogelijk dat ze later onder het veulenhaar alsnog iets van stippen hebben of een ander soort patroon? Bedankt voor de info Mooney :)

Heel veel mensen weten het niet, is ook vaak met een dag of 3 al bijgekleurd dus vaak weet je het alleen als je eerder een vosbasis veulen hebt gefokt en erop hebt gelet. Dus dat is heel logisch dat het je opviel als apart.
In theorie zijn er eenkleurig geboren veulens die nog kunnen doorkleuren, maar vaak zijn dat uiteindelijk marmerbonten of snowflakes. Veulens met een shabrakbont patroon of een panterbonte (zoals paps) zijn vanaf de geboorte eigenlijk altijd al duidelijk gestipt.
De eenkleurige die doorkleuren hebben wel kenmerken, maar het wisselt per kenmerk wanneer ze verschijnen. Vanaf de geboorte moeten ze al 'mensenogen' hebben (maar niet elk paard met mensenogen is een appaloosa, dus alleen zegt het weinig), ze hebben een gestippelde huid rond ogen, mond en geslachtsdelen (dat kan vanaf geboorte zijn, maar ook even duren voor het duidelijk wordt) en gestreepte hoeven (mits ze geen witte benen hebben, want dat kan de hoeven helemaal licht maken; wordt ook vaak pas zichtbaar als ze iets ouder zijn).
Even voor de duidelijkheid, gestreepte hoeven als kenmerken is niet zon dikke band als je soms bij paarden met witte aftekeningen ziet. Maar echt meerdere verticale banden die vaak wat smaller zijn:
Voorbeeldje van kenmerken (D is dus een marmerbont patroon):
Afbeelding

Anoniem

Re: Spot(s) or not

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:03

Interessant Mooney, die van mij heeft dus echt weinig appie kenmerken maar komt wel uit 2 panterbonte ouders, al had de vader wel de schimmelfactor bij zich.

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 10:09

Romy1234 schreef:
Interessant Mooney, die van mij heeft dus echt weinig appie kenmerken maar komt wel uit 2 panterbonte ouders, al had de vader wel de schimmelfactor bij zich.

Met twee panterbonte ouders heb je 25% kans op een effen veulen, dus het hoeft inderdaad niet zo te zijn dat je een appaloosa veulen krijgt. Al is dat dan soms wel zuur ja.

Anoniem

Re: Spot(s) or not

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 10:41

Ach ja, ik ben evengoed gek op haar al zou het wel gaaf zijn als ze (duidelijke) stipjes zou hebben :)

Maar goed beetje of topic zo, hoe is het met de kleine grote man ts?
Al een naam?

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 14:20

mooney schreef:
siko schreef:
Dat wist ik niet :) dat ze met een rose huid geboren worden en dat dat rose nog verkleurd naar grijs zeg maar. Mama heeft dat inderdaad ook. Het is dus niet mogelijk dat ze later onder het veulenhaar alsnog iets van stippen hebben of een ander soort patroon? Bedankt voor de info Mooney :)

Heel veel mensen weten het niet, is ook vaak met een dag of 3 al bijgekleurd dus vaak weet je het alleen als je eerder een vosbasis veulen hebt gefokt en erop hebt gelet. Dus dat is heel logisch dat het je opviel als apart.
In theorie zijn er eenkleurig geboren veulens die nog kunnen doorkleuren, maar vaak zijn dat uiteindelijk marmerbonten of snowflakes. Veulens met een shabrakbont patroon of een panterbonte (zoals paps) zijn vanaf de geboorte eigenlijk altijd al duidelijk gestipt.
De eenkleurige die doorkleuren hebben wel kenmerken, maar het wisselt per kenmerk wanneer ze verschijnen. Vanaf de geboorte moeten ze al 'mensenogen' hebben (maar niet elk paard met mensenogen is een appaloosa, dus alleen zegt het weinig), ze hebben een gestippelde huid rond ogen, mond en geslachtsdelen (dat kan vanaf geboorte zijn, maar ook even duren voor het duidelijk wordt) en gestreepte hoeven (mits ze geen witte benen hebben, want dat kan de hoeven helemaal licht maken; wordt ook vaak pas zichtbaar als ze iets ouder zijn).
Even voor de duidelijkheid, gestreepte hoeven als kenmerken is niet zon dikke band als je soms bij paarden met witte aftekeningen ziet. Maar echt meerdere verticale banden die vaak wat smaller zijn:
Voorbeeldje van kenmerken (D is dus een marmerbont patroon):
[ Afbeelding ]


Wat weet jij hier veel vanaf! Super interessant en asjeblieft geen probleem om off topic te gaan over deze toverballen appaloosa's. Dus Mooney deel gerust al je kennis hierover :D

Met de grote kleine man gaat het goed. Drinkt goed en springt én raced al goed rond. Ik vind hem nog wat bangig maar tegelijkertijd erg vrij. Rent constant van mama weg. Mijn merrie is erg beschermend. Ik kan enkel het veulen aanraken en aaien als ik mama erbij betrek, dan letterlijk vasthouden aan een touwtje.

Alle tips zijn echt welkom. Ben serieus een leek op het gebied van veulens en ik moet bekennen vind het soms zelfs overweldigend :(:)

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Re: Spot(s) or not

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 21:17

Baby spam van mijn niet gespikkelde Koda le grande rouge vertaald: grote rode vriend <3

Afbeelding
Afbeelding

Laylah2002

Berichten: 1236
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Re: Spot(s) or not

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:20

Veranderd die dan opeens naar een appaloosa denk ik niet natuurlijk hahaha en heet die dan Koda Le grande :') :=

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Re: Spot(s) or not

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 21:22

Hahaha nee dat wordt geen appaloosa met spikkels. Zijn naam staat daar los van :') het blijft toch een beetje een rooie :D

Miekies0710
Berichten: 247
Geregistreerd: 06-01-19

Re: Spot(s) or not

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:47

Mooi hoor!

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Re: Spot(s) or not

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 22:06

Dank je Maaike <3

Diertjec

Berichten: 4623
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Spot(s) or not

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:23

Toffe naam, toepasselijk en z'n roepnaam is ook echt leuk.

Volgens mij is alleen correct Frans het la grande en niet le grande, maar correct me if I'm wrong. Frans is niet mn beste taal
En je moet uiteraard doen wat jij zelf het leukst vindt!

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 07:33

Diertjec schreef:
Toffe naam, toepasselijk en z'n roepnaam is ook echt leuk.

Volgens mij is alleen correct Frans het la grande en niet le grande, maar correct me if I'm wrong. Frans is niet mn beste taal
En je moet uiteraard doen wat jij zelf het leukst vindt!



Dank je Diertjec <3

Als ik het goed heb is het le voor mannelijk en la voor vrouwelijk. Ik laat mn dochter straks even de naam bij haar franse les checken. Dan weten we het zeker :j

Diertjec

Berichten: 4623
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 08:52

siko schreef:
Diertjec schreef:
Toffe naam, toepasselijk en z'n roepnaam is ook echt leuk.

Volgens mij is alleen correct Frans het la grande en niet le grande, maar correct me if I'm wrong. Frans is niet mn beste taal
En je moet uiteraard doen wat jij zelf het leukst vindt!



Dank je Diertjec <3

Als ik het goed heb is het le voor mannelijk en la voor vrouwelijk. Ik laat mn dochter straks even de naam bij haar franse les checken. Dan weten we het zeker :j

Dat is een slimme ja! Grande en rouge zijn beide vrouwelijk dacht ik, eindigen beide op een e. Maar haar Franse docent zal het beste weten denk ik :D

Caresse07

Berichten: 9420
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:52

Mooie naam voor een mooie rooie man :j

Lize92

Berichten: 416
Geregistreerd: 23-04-19
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:30

Mooie rooie <3

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 14:18

Diertjec schreef:
Toffe naam, toepasselijk en z'n roepnaam is ook echt leuk.

Volgens mij is alleen correct Frans het la grande en niet le grande, maar correct me if I'm wrong. Frans is niet mn beste taal
En je moet uiteraard doen wat jij zelf het leukst vindt!



Dank je Diertjec <3

Als ik het goed heb is het le voor mannelijk en la voor vrouwelijk. Ik laat mn dochter straks even de naam bij haar franse les checken. Dan weten we het zeker :j[/quote]
Dat is een slimme ja! Grande en rouge zijn beide vrouwelijk dacht ik, eindigen beide op een e. Maar haar Franse docent zal het beste weten denk ik :D[/quote]

Ik ga het straks horen. Ik denk inderdaadwel dat je nog eens gelijk kan hebben over de 2 -e aan het eindevan ieder woord ;)


ProudJustify schreef:
Mooie naam voor een mooie rooie man :j


PRD schreef:
Mooie rooie <3



Dank jullie wel <3

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Spot(s) or not

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:44

Super leuk en lief veulentje!
Je zult het vast wel al weten, maar grande is vrouwelijk, als je le wilt gebruiken moet je grand en rouge zeggen. Roug bestaat niet.

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Re: Spot(s) or not

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 09:47

Om geen flater te slaan heb ik de naam bij minn dochter haar Franse docente neer laten leggen :D

Koda Le Grand Rouge is correct Frans :')

Kleine _O- "grote" man met 5 dagen:

Iorrr

Berichten: 4042
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Re: Spot(s) or not

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 08:29

Hoe maakt ie het nu? Onze is ook eindelijk bevallen: Orange de Pomme :)
Ook een grote vos hengst :D