Dubbel volgtopic Cassanova & koeien baby

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Dubbel volgtopic Cassanova & koeien baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 08:07

Nu de datum steeds dichter bij komt ook van mij een volg topic.
Een bijzonder volg topic, zowel mijn merrie Sierra als mijn koe Lauratje zijn tegelijk uitgerekend.
Het leek mij leuk om een volg topic te maken voor hun samen.
Spoiler:
voor mensen die Het niet eens zijn over melkvee houden verzoek ik een ander topic te gaan volgen en mijn topic vrij te laten van negatief commentaar erg bedankt!


Als eerste mijn merrie
naam: Ursiestrade
Roepnaam: Sierra
V: Olivi
Vm: flemmingh
M1 dressuur
01.05.2001

Knappe vader in spe Cassanova du bois behoeft weinig info verder
Uitgerekende datum 21 juni 2018

Afbeelding

Afbeelding

Naam: Lauratje
V: lucky lawrence
19.10.2010
Rood witrug
6e kalfs koe
Gedekt door Jotani van crv delta
Afbeelding
Afbeelding

Sierra is inmiddels al weer 7 jaar met vervroegd pensioen dus zij staat lekker in het weiland met mijn andere merrie te wachten
Lauratje staat inmiddels droog ( zij geeft nu geen melk) zodat ze zich klaar kan maken voor haar nieuwe lactatie ronde. Als haar uier rustig en goed droog is zal zij ook lekker het weiland in gaan

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Dubbel volgtopic Cassanova & koeien baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:10

ik volg! super leuk.

leuke combi je zowel van je paard als koe.

moeten stieren ook gekeurd worden?

KimD

Berichten: 20454
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Dubbel volgtopic Cassanova & koeien baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:20

Ik volg voor de koe! :D

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Re: Dubbel volgtopic Cassanova & koeien baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:29

Wat een leuk topic! Ik ga ook volgen!

Het is wel bijzonder dat het haar 6e kalf wordt. De koeien in hoog productieve bedrijven krijgen er meestal 3 en dan 'mogen' ze "weg".

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Re: Dubbel volgtopic Cassanova & koeien baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 08:34

De stieren worden ook geselecteerd en gekeurd voor de dekdienst hoe dat precies in ze werk gaat weet ik niet het is wel veel meer op genen afstamming en nafok als bij paarden het geval is.

Emilyslaluna wij houden op ons bedrijf de koeien die het “goed” doen ( nette hoeveelheid melk goede benen en gezonde uiers) gewoon aan. We hebben een koe lopen die op dit moment voor de 15e jaar melk geeft zolang ze gezond zijn blijven ze

Anoniem

Re: Dubbel volgtopic Cassanova & koeien baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:37

Heeft die koe dan ook al 15 kalfjes gehad? Waarschijnlijk wel? :)

Vind de koe die nu moet bevallen echt heel gaaf getekend. Ik hou van zo vlekjes. Is ze op de 1 of andere manier speciaal voor jou? Aangezien er waarschijnlijk nog een hoop andere koeien bevallen bij jullie. Mag ik vragen hoeveel koeien jullie ongeveer hebben? :) Gaat dat in zijn werk zoals bij de paarden, met een geboortemelder etc?

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Re: Dubbel volgtopic Cassanova & koeien baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 08:45

De koe heeft al 16 kalfjes gehad vorig jaar waren het er zelfs 2!
Lauratje is mijn “eigen” koe zo ver je daar iets aan heb ze heeft mijn naam en is voor mij een van de favorieten van het koppel zo heb ik ongeveer 8 echte favorieten van de 55 melk koeien die we hebben.
En omdat zij nu dezelfde datum heeft als mijn merrie vond ik dat erg leuk om samen een topic te maken.
Wij houden de koeien vooral erg goed in de gaten een koe doorloopt het hele proces van bevallen wat langzamer als een paard dus je ziet wat sneller als ze al wat bezig zijn. In de afkalf stal hebben we een camera waardoor we ook snachts ze in de gaten houden.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:46

Idd wat een mooie koe! Kei leuk getekend :)

Balte

Berichten: 3558
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:52

Jij maakt een combi waar ik ook al over gedroomd heb, mooi paardenmerrie met een knappe ponyhengst combineren. Mijn favorietje is dan Don Cremello, is nog net ietsje groter. Maar tegen een dekking van Cassanova voor mijn merrie zou ik ook zeker geen nee zeggen!
Spannend voor de twee aanstaande moeders dus :D

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:05

Natuurlijk ben ik heel benieuwd hoe jouw combi met Cas eruit gaat zien, dus daarom alleen al is het leuk om te volgen. Maar de koeien hebben ook nog steeds mijn interesse, na 20 jaar een melkveebedrijf te hebben gehad met mijn man, tot vorig jaar. Hebben jullie toen bewust een aantal koeien gekruisd met Witrik? Hebben jullie nog meer kruislingen lopen?


Balte schreef:
Jij maakt een combi waar ik ook al over gedroomd heb, mooi paardenmerrie met een knappe ponyhengst combineren. Mijn favorietje is dan Don Cremello, is nog net ietsje groter. Maar tegen een dekking van Cassanova voor mijn merrie zou ik ook zeker geen nee zeggen!
Spannend voor de twee aanstaande moeders dus :D


Ik zeg; gewoon doen! Zelf heb ik al twee knapperd uit een combi pony x paard <3

Binau

Berichten: 1621
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Thuis

Re: Dubbel volgtopic Cassanova & koeien baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:15

Ik volg ook, ben benieuwd naar deze combi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:42

Luf_Midnight schreef:
De koe heeft al 16 kalfjes gehad vorig jaar waren het er zelfs 2!
Lauratje is mijn “eigen” koe zo ver je daar iets aan heb ze heeft mijn naam en is voor mij een van de favorieten van het koppel zo heb ik ongeveer 8 echte favorieten van de 55 melk koeien die we hebben.
En omdat zij nu dezelfde datum heeft als mijn merrie vond ik dat erg leuk om samen een topic te maken.
Wij houden de koeien vooral erg goed in de gaten een koe doorloopt het hele proces van bevallen wat langzamer als een paard dus je ziet wat sneller als ze al wat bezig zijn. In de afkalf stal hebben we een camera waardoor we ook snachts ze in de gaten houden.



Ok, dank je voor het antwoord. Lijkt mij ontzettend gaaf om allemaal mee te maken :j

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Dubbel volgtopic Cassanova & koeien baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:50

Ik volg ook :)
Zijn er buikfoto's? :D

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:52

Ik volg ook mee. Interessant om eens te zien hoe dat bij een koe verloopt.
Wat is de koe leuk getekend zeg!

Het valt me wel op dat de stier zo’n extreem rechte rug en scherpe, haakse kont heeft. Wordt daar nu echt op geselecteerd, heeft dat bepaalde voordelen, zo’n bouw? Of vinden mensen dat gewoon mooi?

micksage

Berichten: 371
Geregistreerd: 08-12-11
Woonplaats: duitsland

Re: Dubbel volgtopic Cassanova & koeien baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 11:14

Leuk ik volg ook.
Ik vind de geboorte van een koe net zo mooi als van een paard.
We hebben namelijk zelf ook melkkoeien

KimD

Berichten: 20454
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:02

8nnemiek schreef:
Ik volg ook mee. Interessant om eens te zien hoe dat bij een koe verloopt.
Wat is de koe leuk getekend zeg!

Het valt me wel op dat de stier zo’n extreem rechte rug en scherpe, haakse kont heeft. Wordt daar nu echt op geselecteerd, heeft dat bepaalde voordelen, zo’n bouw? Of vinden mensen dat gewoon mooi?


Ik haak even in en hoop dat TS het niet erg vind! Anders moet ze maar even een gil geven, dan moei ik me niet meer.

De rechte rug is belangrijk voor onder andere de ophanging van de uiers, hoe sterker, hoe beter, logisch, want er komen de nodige liters melk uit zo'n uier per dag!

Vaak wordt bij robot boeren ook naar een grote rechte stier gezocht omdat deze dan daarop de koe vaak verbeteren en verruimen, dat is belangrijk omdat een robot automatisch onder hangt bij het melken en een kleine korte koe minder plek heeft daar. :+

Er wordt gekeurd en geselecteerd bij stieren, niet zoals dat bij paarden gaat (dat is veel commerciëler) maar er wordt wel op een aantal zaken geselecteerd en gekeurd en dus verbeterd.

Ook boeren willen hun koeien verbeteren, en selecteren 'zwak' en 'sterk', want een koe kan dan zolang mogelijk in het koppel blijven. Zo had de boer waar ik werkte 50 koeien van 10+, die hadden dus allemaal al een ruim aantal kalveren gehad, maar waren stuk voor stuk kern gezond.

Veel boeren hebben één stier, die gooien ze tussen de koeien die voor het eerst drachtig moeten worden. Die geven nog geen melk en staan vaak op gras waardoor die stier de tijd van zijn leven heeft.

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 12:36

Natuurlijk mag je aanhaken kimd gezellig zelfs!

Balte mijn eerste keus was ook Don Cremello helaas dacht mijn merrie er anders over en na 4 pogingen en laat in het seizoen toch overgestapt op cas om te kijken of dat verandering zou brengen toen was het in 1x raak dus Sierra had gewoon voorkeur :o

Suffie ja we hebben nog meer kruislingen vooral witrug en brownswiss witrug is eigenlijk al zon 30 jaar geleden alleen vererft heel sterk dus er blijven witrugjes geboren worden.
We hebben op dit moment ook 1 mrij kruising en een brittish Friesian die doen het ook erg leuk

Buik foto van Sierra
Afbeelding ruim een week geleden op 285 dagen zal vanmiddag even nieuwe maken ook van Lauratje

absque_dubio

Berichten: 7851
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Dubbel volgtopic Cassanova & koeien baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:37

Wat grappig dat Sierra zo'n voorkeur had. Al was dat voor jullie vast iets minder grappig. :=

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:37

Aha, bedankt Kim, dat klinkt heel logisch ja!

Het blijft er wel apart uit zien, als je vooral paarden met heul dikke ronde billen gewend bent :))

Balte

Berichten: 3558
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:40

Oh wat kriebelt het om mijn draak ook door één van die twee knappers van Du Bois te laten dekken. Maar
- paardjes en werk genoeg
- draak nog maar net gekocht en ze is nog niet lang zadelmak dus eerst maar eens aan onze "band" :D werken.

Voorlopig dus enkel hier genieten en kijken wat de combi geeft. Mijn draakjes heeft trouwens ongeveer dezelfde kleur als jouw merrie dus dat maakt het nog interessanter :-)

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 12:43

Absque was wel even jammer maar ben blij dat ze met haar 16 jaar toch nog drachtig geworden is. Ik was een beetje bang dat het met Sierra gewoon niet meer ging lukken toen overgestapt op Cas omdat ik eigenlijk verwacht had ook over te moeten stappen om een andere merrie en mijn andere merrie paste mooier bij Cas als bij don cremello maar gelukkig is me kleine cas baby toch gelukt

Balte ik roep al 6 jaar dat ik een veulentje wil van haar en al 4 jaar van don cremello haha uit eindelijk de stap gezet

Balte

Berichten: 3558
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:48

Ok, ik ben al een hele poos fan van Don Cremello maar kan dus nog wat jaartjes roepen :D

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Re: Dubbel volgtopic Cassanova & koeien baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 18:57

De dames Afbeelding
Afbeelding
Sierra is vandaag 295 dagen
Afbeelding
Afbeelding

Anomien

Berichten: 7418
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 19:06

Luf_Midnight schreef:
De stieren worden ook geselecteerd en gekeurd voor de dekdienst hoe dat precies in ze werk gaat weet ik niet het is wel veel meer op genen afstamming en nafok als bij paarden het geval is.

Emilyslaluna wij houden op ons bedrijf de koeien die het “goed” doen ( nette hoeveelheid melk goede benen en gezonde uiers) gewoon aan. We hebben een koe lopen die op dit moment voor de 15e jaar melk geeft zolang ze gezond zijn blijven ze



Is de stier op aAa uitgezocht?
Dus je kalf kan met 8 weken komen als je koe net droog gezet is.

Zelf ooit 1 bulletje ter wereld geholpen. Verder kijk ik graag.

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Re: Dubbel volgtopic Cassanova & koeien baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 19:48

Knert. De stier is uitgezocht op uier gezondheid, beenstand, geboortegemak, hoogtemaat en klauw gezondheid en de hoop natuurlijk op een mooi rood kalfje