Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Muzka wordt een

Valk merrie
87 (24%)
Valk hengst
62 (17%)
Bruine merrie
18 (4%)
Bruine hengst
11 (3%)
Palomino merrie
40 (11%)
Palomino hengst
24 (6%)
Vos merrie
11 (3%)
Vos hengst
10 (2%)
Smoky Black merrie
44 (12%)
Smoky Black hengst
32 (8%)
Zwarte merrie
8 (2%)
Zwarte hengst
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 361


Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 20:00

JoSav schreef:
Avalanche81: Vooral volbloed eigenaren weten waar ik het over heb, denk ik, en zo niet komen ze er uiteindelijk alsnog achter. Iets met spiegelen, mensen lezen en zeer uitgesproken zijn daarin. Het is in die zin uitzonderlijk dat het in dit geval om een kind gaat en dat had ik eigenlijk ook niet verwacht. Niet zo heftig en uitgesproken tenminste.

Vertrouw maar op je meisje. Vi heeft me al voor heel veel ellende behoed, en als madam iemand niet leuk vindt, gaan mij tegenwoordig de nekharen overeind staan....... yep, ze kunnen echt prima mensen lezen :j

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 21:40

Ja, we luisteren sowieso altijd naar onze dames. “Muzanna heeft altijd gelijk” zeg ik geregeld. :D Wat de oorzaak of reden ook moge zijn doet er voor ons verder ook niet toe, meiske heeft verder toch niks met de onze van doen en ook geen risico met paarden uit de wei halen oid en de stalhoudster is op de hoogte omdat ik geen idee heb of Muzanna iets zou doen als meisje haar wel zou benaderen dus dan kan zij inschatten wat we het beste kunnen doen (of gewoon negeren en zo laten).

Al contact gehad met de hengstenhouder en die zegt zeker niet hengstig spuiten met deze kou en gewoon lekker tot de volgende hengstigheid wachten, swab doen en dan voor de volgende hengstigheid brengen. Daar hoopte ik al op, want ik ben zelf niet zo van het hengstig spuiten. Dat betekent dat we langzaam aan eens serieus kunnen gaan plannen, vervoer en verblijf regelen. En evt. vrij regelen. :j
Dan heel hard duimen dat de zwemmertjes nog zwemmen! Voor dit jaar verwachten ze nog twee veulens van hem dus hopelijk volgend jaar iig ook een van Muzanna x Asat...
De dierenarts zei ook dat je snel genoeg weet of ze nog zwemmen, want op Muzanna was niks aan te merken. :)

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 21:44

Ik ben nu al benieuwd *\o/*

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 22:03

fleurtjeuh schreef:
Ik ben nu al benieuwd *\o/*

:D Anders ik wel! Wordt weer een hele onderneming, maar hopelijk een stuk relaxter dan twee jaar geleden. :=

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:50

Om een of andere reden heb ik er een goed gevoel bij..
Ik volg al jaren je verhalen over je prachtige merrie Muzanna, heb je avontuur op de voet gevolgd met Muzka, lees met liefde alle updates die je plaatst over dit bijzondere ras en haar geschiedenis.
Kijk alleen al naar de hengstenkeuze die je hebt gemaakt en hebt kunnen maken.
(bijna) 30 jaar oud en nog gezond en in dekdienst. Hoeveel hengsten kunnen dat nog?
Je prachtige merrie die met haar vastberadenheid (of koppigheid :D ) overal doorheen worsteld, ze was notabene best wel heel ziek toen ze Muzka droeg.
Alles in je verhalen en updates maakt mij heel zeker, als ik de mogelijkheid heb, dan zou ik heel graag de kans krijgen om te kijken of Muzka 2.0 misschien wel voor mij kiest. En anders zou ik gewoon graag eens je geweldige paarden willen ontmoeten <3

ieris

Berichten: 1776
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 07:29

Fijn dat je nu wat meer weet!
En ook goed om je eigen gevoel te volgen dat heb je niet voor niks.
Ja lastig is dat hè als ze de hengstigheid zo moeilijk laten zien, hier ook zo een zie je niks aan tot ze bij een echte hengst in de buurt staat.
En je bent er zeker vroeg genoeg bij inderdaad, twee jaar geleden Guli in september laten dekken, en vond een augustus veulen ook prima hoor.
Alleen nu wel iets fijner dat het deze keer wat eerder is ivm met vers gras. Maar moet ook nog een maand wachten hier.

Ja leuk joh dat je man wilt gaan boogschieten!
Misschien is dat ook wel iets voor mijn man.
Karan groeit in ieder geval ook flink door voor hem, zit al tegen de 165 en moet nog 3 worden, zou me niks verbazen als hij rond de 170cm zou worden.
En dat heeft mijn man ook wel nodig!
Zou wel gaaf zijn als onze mannen samen leren boogschieten op akhal-teke's!

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 14:41

fleurtjeuh: <3 Je bent nog steeds welkom! Tekes zijn, vind ik, echt een stukje magie. Als ze voor je kiezen heb je er echt een telepathische band mee. Dat kunnen niet Teke mensen overdreven en onzinnig vinden maar ik heb er geen andere woorden voor. Ik kan veel met Muzka, echt. En gaandeweg kan ik ook steeds makkelijker wat met haar, maar de magie die mijn man met haar heeft is met geen pen te beschrijven. Ik ken het van mij en Muzanna, maar voor hem is het elke keer weer een ontdekking dat hij een soort magische band met haar deelt. Heel bijzonder.

Ik hoop dat Asat braaf doet wat ie moet doen, straks. Ik ken wel Tekes die tot tegen de 40 nog dekten, maar dat is zeker niet de regel, zelfs niet voor Tekes.

ieris: oh, dat zou wat zijn! Wij samen endurance en zij samen boogschieten. Hoe vind je die? :D
Tot september gaan we niet wachten. Als het na 2 rondes nog niet raak is moet ik me eens ernstig gaan beraadslagen of een derde keer nog zin heeft en ik niet beter voor de nummer 2 op mijn lijstje kan gaan. Voor verkoop is een augustus veulen, zeker een hengst, onhandig. Behalve als ie naar een fokker ipv een particulier gaat, maar dat weet ik tzt pas. Bij een merrie is dat anders, dan is inscharen ook niet zo’n punt. Maar hopelijk komt het allemaal niet zover en gewoon volgend jaar rond deze tijd een mooi Asat veulen of hoogdrachtige merrie. :j

Plaats je nog eens een update in jouw topic? Ik ben zo benieuwd. ;)

Mini update...
Ik heb het deze dagen wel een beetje moeilijk. Vandaag een jaar geleden zaten we nog op de kliniek in Utrecht. Twee dagen later stierf ons meisje aan de gevolgen van kanker. Ik heb het er toch wel moeilijk mee. Ik heb deze maand ook zó anders beleefd dan vorig jaar. Toen leken die drie weken eigenlijk nog best lang (van eerste DA bezoek naar diagnoses naar behandeling tot sterven) maar nu besef ik echt hoe kort het was en daarmee hoe agressief... 4 weken van eerste merkbare symptomen tot dood, 3 weken van eerste DA bezoek tot dood... zo bizar...

En dan morgen puppybezoek... qua timing alleen al pittig...

Verder Manari gisteren weer gewassen. Als een engeltje zo braaf bleef ze kort aangebonden staan. Maar ze ging mij wel terug wassen want ik ben helemaal onder geslobberd zodra ik ook maar in de buurt kwam. Lekker! :+
Dan dit weekend met het mooie weer wat foto’s maken, want ze nadert haar eerste verjaardag en nu is het mooi weer en is ze ook iets minder extreem overbouwd. Dat kan zomaar weer omslaan. :))
Voor wie op een PB wacht: ik ben ermee bezig... :P
Muzanna vindt het maar niks als ik haar veulen aandacht geef. En Muzka was weer even heel boos op haar mens want hij kwam naar de poetsplaats (waar ik haar aan het wassen was) om zijn handen te wassen ipv eerst haar aandacht te geven. Boos! Zo boos! :))
Goed gemaakt, en dat is gelukkig zo voor elkaar. Zeker met een stukje banaan!

Intussen heb ik de hond wat water gegeven. Muzka wilde ook wel dus bak omgekiept, nieuw water erin en ja hoor, lekker uit de hondenbak gedronken. :') Het is zo’n popje.

Nu maar even de dag verder vullen met afleiding en paardjes enz. Ben een beetje een muts vandaag. Gelukkig komt de hond me troosten zodra ik weer eens emotioneel word. :+: Een jaar is ook nog maar een jaar... eigenlijk nog maar heel kort.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 15:28

Je bent zo'n lief mens Jorieke :+:

Ik heb niet veel te schrijven, ik zag het voor me en ik werd er heel gelukkig van. En deze emotie is heel heftig, maar je bent goed aan het rouwen nog, en dat mag best lang duren hoor. Is heel normaal.

Dikke knuf! <3

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 15:39

Een jaar is als de dag van gisteren, heel veel sterkte deze tijd.

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 15:42

Ik zou graag eens op bezoek komen!
Nu verloofde nog overhalen :P
Hij houdt wel van dieren, maar is niet zo gek op paarden, hij vind ze maar eng..
Misschien moet hij maar eens met jou vent gaan babbelen over boogschieten te paard :P

En sterkte in deze tijd.
Een jaar kan razendsnel gaan en als een eeuwigheid voelen. Zeker met een bewogen jaar voelt het vaak maar heel kort.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 21:42

Mag ik mee met jullie tijdens de endurance als Aliaa wat ouder is (en mijn knie langere ritten volhoudt)? :D Lijkt me een geweldig leuke tak van de paardensport. :))

Een hele dikke knuffel van Aliaa (en mij) tijdens deze moeilijke periode voor jullie! :(:)

Haha Manari tijdens het wassen, ze zal je werk willen besparen hebben door jou meteen mee te douchen. }> Gekke AT's toch. :+

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 14:17

Nou, ik vlieg weer van hier naar daar…
Pupbezoek was moeilijk. Ik heb wel wat traantjes gelaten. Maar ik denk dat we het sowieso toch wel moeten doen. Het zal nl. altijd moeilijk blijven.

Wat zijn jullie lief, zeg. <3

Enne, wat betreft angst voor paarden… mijn man was ook bang voor ze. Hij is in een kudde rennende koeien terecht gekomen als kind dus alle grootvee was eng... nu staan we op een koeienstal en heeft ie zijn eigen paard…

Oh, en pijnlijke knie? Bow Balance! Of aanverwante. Zeker eens uitproberen. Alleen met een westernzadel misschien wat lastig.

Ondanks alle drukte een paar keer de camera meegenomen dit weekend:

[KS-ITP] Manari Nur is bijna jarig!

De rest houden jullie nog van me tegoed! :o
Eerste dag na Pasen is CHAOS. :+

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 08:17

Gisteravond is de DA weer geweest om te scannen. Muzanna was boos. Ze wilde eigenlijk wel uithalen (heeft ze serieus nog nooit naar een mens gedreigd, behalve jaren geleden bij een nare ongeduldige DA waar ik niet bij was en die ze daarna altijd wilde opvreten...)
Met geduld en veel praten ontspande ze uiteindelijk. Ik heb mijn handen maar weer op haar achterwerk gehouden zodat ze wist dat ik er ook was en ja, je mens wil je geen pijn doen... ze was eigenlijk bozer dan de vorige keer, maar het paaimiddel was ook beter dan de vorige keer dus ze wilde erna zelfs knuffelen met de DA. :+ We komen er wel weer... echt 1 nare ervaring en -O-
We moeten echt beter voor haar opkomen op zo’n moment, dat blijkt wel weer.
Er zaten 2 eitjes van zo’n 3 cm. Zondag komt de DA weer om een slijmmonster af te nemen, dan zouden we zelfs deze hengstigheid nog naar de hengst kunnen.

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 09:41

Spannend *\o/*

jeetje77

Berichten: 3457
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 10:08

Leuk spannend. Ik hoop alleen dat het niet weer zo spannend wordt als vorig jaar. Al is jullie uitvalsbasis nu wel prettiger.

gerlindie

Berichten: 4641
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 12:47

Want doen ze precies met zo'n slijmmonster?
Ik ben er helemaal niet mee bekend, maar vind het wel interessant :j

De DA heeft nu gecontroleerd of er eitjes zitten, en aan de hand daarvan kan je bepalen wanneer ze hengstig wordt? Of heeft dat weer ergens anders mee te maken?

Leo

Berichten: 50128
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 12:50

Spannend hoor! Wat omschrijf je haar toch mooi, bijzonder paard. :)

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 11:43

fleurtjeuh schreef:
Spannend *\o/*

:j }:0


jeetje77 schreef:
Leuk spannend. Ik hoop alleen dat het niet weer zo spannend wordt als vorig jaar. Al is jullie uitvalsbasis nu wel prettiger.

Ja! Dat hoop ik ook. Inderdaad nu een heel andere basis. Vind het nog steeds heel spannend en een beetje eng, maar we staan er nu eigenlijk zoveel beter voor dan toen.


gerlindie schreef:
Want doen ze precies met zo'n slijmmonster?
Ik ben er helemaal niet mee bekend, maar vind het wel interessant :j

De DA heeft nu gecontroleerd of er eitjes zitten, en aan de hand daarvan kan je bepalen wanneer ze hengstig wordt? Of heeft dat weer ergens anders mee te maken?

Slijmmonster komt op het volgende neer: wanneer de merrie hengstig is staat de baarmoedermond een beetje open. Met een soort swab haalt de DA wat baarmoederslijm weg en zet dat op kweek om te kijken naar bacteriegroei. Is de baarmoeder schoon, dan zet de DA dat in een verklaring die ik dan moet overhandigen aan de hengstenhouder. Dit is protocol bij natuurlijke dekking en in Duitsland verplicht. In NL wordt dat weinig gedaan omdat er weinig natuurlijk wordt gedekt en veel hengstenhouders bij natuurlijke dekking alleen de hengst op o.a. CEM testen (of zelfs dat niet; natuurlijke dekking is vaak het lagere segment dus totaal andere markt).
CEM is overigens de reden dat KI sinds de jaren 80 zo’n enorme vlucht heeft genomen. :j


Leo schreef:
Spannend hoor! Wat omschrijf je haar toch mooi, bijzonder paard. :)

:o :D Ze is heel uitgesproken, haha.

Nou, verslagje dan maar...

Muzanna was dit keer nog bozer. Ze begon al te blazen en snurken toen de DA eraan kwam. En nu duwde Muzanna me telkens zeer vakkundig aan de kant zonder me een moment pijn te doen zodat ik uit de weg was en ze de DA kon schoppen. Ik hing een soort van aan/op haar kont zodat ik in de “vuurlinie” bleef. Daardoor kon ze de DA dus niet aanvallen, maar ze bleef het toch een tijdje proberen. Telkens omkijken om te bevestigen waar ik precies was, dan mij wegschuiven en willen uithalen, maar steeds niet doen omdat ik haar achterste bleef vasthouden. :=
Uiteindelijk ontspande ze en zuchtte ze diep. Daarna was het over.

Op deze manier moet zoiets straks met een opvoelbox en daar krijg je haar echt niet in. Dan moeten alle “vijanden” eerst wegwezen en zich er niet mee bemoeien, dan krijg ik haar misschien zover... Goed, dat probleem zien we dan wel weer. Hopelijk gaat het de volgende keer beter. Ze moet immers ook voor dracht weer gescand gaan worden. We zullen zien. In Duitsland kan ik er nl. niet bij zijn...
Voorheen kneep ze alleen wat. Ongelooflijk dat 1 slechte ervaring zo’n effect kan hebben.

Volgende keer hier misschien toch een andere DA laten komen ook al hebben we absoluut niets op haar werk aan te merken. Ze was heel rustig en geduldig.
Muzanna dacht er alleen anders over. De hond overigens ook en die is echt lief tegen iedereen. Deze keer hadden we hem in de auto gelaten. De vorige keer schrok de stalhouder erg van zijn defensieve houding en geblaf. Hij blaft niet vaak (wolfhond) maar als ie blaft: holy f*ck. Dan snap ik wel dat iedereen die hem niet kent echt doodsbenauwd voor hem is. Hij is ook wel erg beschermend, maar los daarvan zo vreselijk lief dat we misschien maar naar onze diertjes moeten luisteren... ik weet het niet... want verder absoluut niks aan te merken op de DA... misschien “ruikt” ze naar de DA waar Muzanna een slechte ervaring mee heeft, misschien is het iets anders, misschien doet ze nu zo tegen alle DA die komen scannen. Geen idee.

Voor context, dit is onze reu:
Afbeelding
Hier op zijn tweede verjaardag. Inmiddels is ie bijna 3 en nog wat uitgezwaard.

Afbeelding


En voor de liefhebber, omdat we pagina 2 hebben bereikt nog wat foto’s van Muzka:
Afbeelding
JoSav @ [KS-ITP] Manari Nur is bijna jarig!

Zie link!

Gisteren uitslag van swab overigens al binnen. Ze is schoon! Vandaag krijg ik rapport om aan de HH te overhandigen.
Verder hebben we nu zo ongeveer alles geregeld dus dan kunnen we die kant op. :j
Dus excuseer me als ik nu even onder mijn steen kruip (misschien valt het mee) want dat betekent extra drukte. :') :=
Dus ik verdwijn voor vandaag en misschien wel langer eventjes onder mijn steen nu. :') :')

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 21:55

Bijzonder dat naast Muzanna ook de hond zo reageert op die DA... Als het je niet helemaal lekker zit, misschien toch op je dieren vertrouwen, ook al deed ze haar werk goed? := Zeker als Muzanna zich daar prettiger bij lijkt te voelen.
Spannend dat Muzanna binnenkort naar de hengst gaat! Vind je het niet verschrikkelijk om haar daar achter te laten? := Maar hopelijk is ze snel drachtig en kan ze gauw weer naar huis! :))

Prachtige hond trouwens! <3

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:30

Luister naar je dieren idd :j die hebben altijd gelijk :j

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 01:09

Mijn paard is ook altijd heel braaf bij de hoefsmid en dierenarts. Tot ze bij een van de hoefsmeden echt heel naar deed steeds, snapte er niks van. Tot we er na een aantal weken achter kwamen dat die dronk tijdens het werk. Andere hoefsmid genomen er nergens meer last van gehad. Dieren voelen dit feilloos aan. :o

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 14:16

Jullie hebben gelijk.
Wat de reden ook moge zijn. Trauma of geur of aura of wat dan ook.

We hebben verder echt niks op deze DA aan te merken, maar de beesten blijkbaar wel.
Het is een gevoelige, uitgesproken merrie. Wie daarnaar luistert heeft er een gouden dier aan. Ze spiegelt heel erg, maar is ook zeer eerlijk. Ze verwacht dat ook terug. Of het probleem is opgelost met een andere, net zo rustige maar andere, DA valt natuurlijk nog te bezien. En omdat we verder alleen waren en ivm de reactie van paard en hond deze keer de hond er maar niet bij gelaten. Daardoor weten we niet of hij nu weer zo fel zou hebben gereageerd. Paard heeft altijd gelijk.
En de reu is gevoelig. Staat net als onze paarden heel dicht bij de natuur. Beschermend, maar zeer sociaal en eerlijk.

Met een beetje geluk is het hoogstens nog twee keer scannen; voor dracht en of het vruchtje is blijven plakken. Vaker scannen dan nodig zullen we sowieso niet doen. Maar oefenen en goede ervaringen opdoen is ook wel weer goed. We zullen zien of ze in Duitsland nu dus ook ineens moeilijk is met scannen - of niet.
Persoonlijk denk ik dat het probleem deze praktijk is en de geuren die het met zich meebrengt. Degene die haar nl. niet met beleid heeft gescand en haar echt pijn heeft gedaan is van dezelfde praktijk. En ik denk dat dát het probleem is. Ons paard ruikt die ander of ruikt anderszins dezelfde geur aan deze DA en dat maakt haar vijandig.
Het laat ook weer even heel goed zien waarom Tekes de reputatie hebben van staatsgevaarlijk en eenkennig. Eén verkeerde benadering en je mag lang en heel diep door het stof en dan valt nog te bezien of ze je ooit weer toelaat.
Vragen staat vrij. Vertellen? Je kunt de boom in. Ik snap wel waarom ze te boek staan als koppig, moeilijk en opstandig. In de verkeerde handen zijn ze dat ook. En niet een klein beetje. Dus als ze me wat wil duidelijk maken moet ik daar toch echt naar luisteren.

Ze willen respect. Ook van andere paarden. Daarom gaat Muzka vandaag verhuizen. Ze ruilt van box met haar buurvrouw omdat Muzanna echt niet met haar kan. Dus komen moeder en dochter naast elkaar te staan. Muzanna heeft nl. echt een hekel aan haar (schooiende) buuf en na anderhalf jaar wordt het eerder erger dan minder. Muzka negeert vooralsnog dat geschooi en gestamp van buuf tijdens voerbeurten.

Dag van de arbeid, dus ik ga weer aan de arbeid. :o Moet nog zoveel doen deze week. Oh wacht... niks moet he? :Y) Ach, iets met keuzes en dergelijke...

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:06

Het zou best kunnen dat ze het aan die praktijk linkt ja. := Ze zijn zo ontzettend slim...

Dus Muzanna heeft ook zoveel last van een schooiende buur. >;) Hier ook een AT die letterlijk de muur opvliegt omdat ze gek wordt van de buurman. Hopelijk brengt Manari naast haar meer rust. :)

En als het een troost is, ik heb ook moeten werken op de dag van de arbeid. :+ En onbetaald dan nog wel (al krijg ik in dit ziekenhuis gratis eten, dat is toch al iets). :')

ieris

Berichten: 1776
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 07:40

Herkenbaar Josav, maar niet fijn voor jullie dat het nu ook bij deze lieve dierenarts gebeurt.
Ja zou me niks verbazen als ze de link legt met de vorige waarbij ze ongemak ervaarde.

Ditzelfde stukje heb ik ook met Matsie, die is echt zo slim.
Met inrijden is hij nogal overrompeld door een instructrice die dacht er wel even op te klimmen, nou dat liep niet zo lekker af, Matsie comleet in paniek en instructrice wilde er niet meer op.
Als ik later veel later dezelfde beweging maakte alsof ik wilde opstappen kreeg ik dezelfde paniek reactie, en het was zelfs zo dat ik laatst iemand erbij had voor fijn nieuw zadel en terwijl ik mijn bodyprotector en cap opdoe gooit hij zijn hoofd omhoog en geeft meer stress tekens.
Hij linkte zelfs mijn kleding aan die vervelende situatie.
Nu ben ik juist alleen nog maar leuke dingen asn het doen met bodyprotector en cap op, ziet er wel maf uit als ik daarmee rond loop en niet ga rijden, maar ik wil dat hij mijn kleding als neutraal ziet en niet associeert met een vervelende gebeurtenis.
Gaat gelukkig steeds beter nu.

Ben inderdaad benieuwd hoe het bij Muzanna gaat in Duitsland, andere dierenarts , andere setting, zou wel verschil kunnen maken.

Succes in ieder geval met alles, en hopelijk een Muska 2 volgend jaar!

Ja zal binnenkort ook even wat foto's maken van Guli ze staat echt op knappen!

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 14:37

Dat klinkt als een goede oplossing Iris. Alles doen met je cap en BP.

Wat een hekel aan dierenartsen betreft... het kan goedkomen, JoSav. Toen Agan 2 was en aan het herstellen was van zijn breuk in de heup ontwikkelde hij een grote hekel aan onze DA. Die kwam hem altijd pijn doen bij het controleren hoe het met de genezing stond, dus Agan dacht zodra de man al aan kwam rijden (en hij hem dus nog niet zag): _-:( .
Pas jaren later hadden we hem weer nodig, toen had hij veel pijn van een wond en eerste dat de DA deed was een pijnstiller geven - nu is dat volgens mij de link geworden *D

Of Agan is gewoon vergevingsgezinder als Muzanna ;)