Bonte eventer in de maak!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SofieHavan

Berichten: 1887
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Bonte eventer in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 18:17

Hallo bokkers,

Ik plaats ook even mijn drachtige merrie in de kraamstal :D

Al mijn hele leven ben ik gek op bonte paarden, helaas vond (en vind) ik dat echt knappe bonte sportpaarden maar heel weinig worden aangeboden. Meestal gaat het om combinaties met tinkers of andere koudbloeden, zijn ze miserabel gebouwd, te klein, te weinig capaciteit of juist heel lelijk getekend :+

Zelf heb ik een toffe bijna 12 jarige BWP merrie staan Evita. Een heel speciaal karakter dus niet meteen een merrie waar de eerste de beste bloederige of karaktervolle hengst op past }>

Meet Evita
(Varnese vd Holstenhoeve x Furioso 1m72)
Evita is een fijne allrounder (eventing, dressuur, jumping)

Afbeelding
Afbeelding

Meer foto's: Evita

Evita is in alle opzichten mijn droompaard, alleen heeft ze soms dat tikkeltje last van haar moeilijke karakter :o

Ik breng haar voornamelijk uit in de eventing en daar,... daar zag ik telkens deze prachtige bonte

Afbeelding
Afbeelding
Ceasar ter Linden

Ik droomde luidop van mijn eigen bonte eventer. En Ceasar leek mij de perfecte match! Een vrij rustige, veelzijdige maar brave hengst (eentje dat het moeilijke karakter van mijn eigen merrie hopelijk beetje tempert in hun nakomeling). En bovendien: Homozygoot bont *\o/* (nooit vos-bont)

Dus zo gezegd, zo gedaan: Evita vertrok tussen de laatste eventing en het nationaal kampioenschap eventing in april, naar de hengst! En t was in 1 keertje prijs. Op 16 dagen zagen we een mooi vruchtje en op 30 dagen klopte het hartje!

Ondertussen is Evita 240 dagen drachtig! Het veulentje wordt verwacht rond 22 maart!!
Het is haar eerste veulentje en ook voor mij is het de eerste keer dat we een veulen verwachten.

Ik kijk er ontzettend naar uit en ben enorm benieuwd naar het veulen! Met een homozygote bonte hengst, is de kleur toch een beetje een gok. Ik hoop maar dat er geen hele witte met een bruin oortje uitvalt := Of een hele bruine met een witte stip op zijn poep :x

Mijn voorkeur gaat dus uit naar een mooi getekende bonte, liefst een merrietje, maar eigenlijk zal ik al ontzettend blij zijn als alles goed verloopt en we er een gezonde mama met veulen mogen aan over houden!

Wat vinden jullie van deze combi? En wie telt er mee af? Gokjes zijn uiteraard ook toegestaan!

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Bonte eventer in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:19

Ik doe mee! Gave hengst en gave merrie! :D

Jette

Berichten: 1455
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:20

Wat een gave combi! Ik ga meevolgen.

SofieHavan

Berichten: 1887
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 18:20

Even nog enkele buikfoto's <3

Afbeelding

En eentje van deze week op bijna 8 maand dracht:
Afbeelding

Silly1972

Berichten: 14782
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:31

Ohh super gaaf!
Ik ga dit absoluut volgen,ik zit nl in precies het zelfde schuitje als jij en ik zit er flink over na te denken om mijn merrie te laten dekken door Ceasar.
Dus ik ben zeer benieuwd naar wat er uitkomt.

Heb jij haar naar de hengst gebracht? En hoe lang heeft ze daar gestaan?

Mijn gok is 24 maart een bruin bont hengstje :D

LisannePruts

Berichten: 1383
Geregistreerd: 11-09-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:34

Wat een mooie combinatie! Ben benieuwd wat eruit komt!

mijntje92

Berichten: 237
Geregistreerd: 14-08-07

Re: Bonte eventer in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:36

Tof! En ik geef je gelijk hoor, je ziet weinig mooie bonte warmbloedpaarden.. Dat was altijd mijn grote droom hihi (heb nu een bruintje ;) )
Ben erg benieuwd wat eruit komt..:) ik volg!

SofieHavan

Berichten: 1887
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 18:43

Silly1972 schreef:
Heb jij haar naar de hengst gebracht? En hoe lang heeft ze daar gestaan?


Ja wij hebben haar zelf naar de hengst gebracht, maar wij wonen op amper 30minuutjes rijden van de hengstenhouder dus dat was geen probleem.

Overigens zijn de eigenaars van Ceasar echt verschrikkelijk lieve mensen die de paarden daar met hart en ziel fokken. Toen ik nog geen definitieve keuze had gemaakt, ben ik daar langs geweest. Ik mocht Ceasar uitgebreid bekijken, hij werd uit de stal gehad etc, daarnaast ben ik samen met de eigenaars eens rond geweest in hun opfok en mocht ik alle nakomelingen van Ceasar gaan bekijken. Echt een aanrader!

Mijn merrie heeft daar toen een kleine week gestaan en is daar perfect verzorgd geweest. Ik was een beetje bang aangezien het echt geen evident paard is en ik vreesde dat insemineren misschien moeilijk zou worden (ivm losse beentjes enzo :') ) maar dat is allemaal prima gelukt dankzij de rustige/professionele aanpak van de eigenaar. De dierenarts komt ook scannen om te kijken of het eitje weg is, dus houden je paard daar niet langer dan nodig. Bovendien hebben ze daar ook alle accommodatie dus je kan je merrie ook rijden terwijl ze daar staat (moest ik doen aangezien ik dat weekend nationaal eventing kampioenschap moest rijden).

Dus eigenlijk niets dan lovende woorden :)

Edit: oh ja, ik had ook contact opgenomen met de ruiter die Ceasar uitbracht in de eventing, om toch beetje inzicht te hebben in zijn karakter enzo, want voor mij was het echt wel belangrijk dat de hengst een braaf dier is. Want wat ben je nadien met een mooi veulen als je er niet kan opzitten ;) :P Ik denk niet de Ceasar dé beste hengst is, maar voor wat ik wil (een veelzijdig bont sportpaard) was hij zeker wel het ideale vaderdier denk ik!
Laatst bijgewerkt door SofieHavan op 20-12-15 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Berichten: 14782
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Bonte eventer in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:50

Ik heb inderdaad al contact per mail gehad met Heidi en dat was zeer fijn contact en ik ga ook zeker langs bij hun.
Helaas is de trailer rit vanaf ons 3 uur rijden dus ik ga nog even kijken wat makkelijker is voor haar.
Ik vindt het nu al helemaal spannend dus ik leef erg met je mee ;)

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:54

Wat onwijs leuk. Jouw merrie mag er ook zeker zijn dus ik ben heel benieuwd naar het resultaat. Maart duurt lang :P

Elienee

Berichten: 804
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Hamme, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:55

he wat leuk, wij verwachten ook een bonte springer! hebben sterk getwijfeld met de hengst die gekozen is en caesar omdat hij toch echt leuke paarden geeft. Uiteindelijk toch voor de andere hengst gegaan omdat die minimaal bont doorgeeft en we dat net iets mooier vonden.

Ben super bnieuwd wat er uit jouw merrie komt!

NibbitLotus

Berichten: 1670
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Re: Bonte eventer in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:58

Gave combinatie zeg! Wordt hoog tijd dat er meer springpaarden met een leuk kleurtje komen! Had mijn grote Appaloosa merrie bijna laten dekken door Cream on Top, niet gedaan maar als ik deze gave combi zie begint het gelijk weer te kriebelen. :D

SofieHavan

Berichten: 1887
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 19:00

Silly, voor Harmonynight uit je profiel? Mooi dier ook!

Dank je!

Elienee, welke hengst kozen jullie dan?
Mijn merrie is vrij donker, weinig wit dus ondanks 't feit dat Ceasar idd nogal veel wit heeft, (hoop ik) denk ik dat het qua bont zijn wellicht nog gaat meevallen. Ik wou wel graag een duidelijke bonte omdat ik er anders even goed een niet-bonte hengst voor kan gebruiken.

Maar ook vooral zijn karakter gaf de doorslag. Ik was ook erg gesteld op Eiskonig van Vincent Martens, maar ik vrees dan weer dat zo'n type paard zal resulteren in een nakomeling waar ik geen blijf mee ga weten.
Ceasar is echt wel heel veelzijdig, hij heeft beetje ervaring in de koets, eventing, dressuur, jumping, wandelingen en jachtritjes,... Ik geloof niet dat ik een paard zal fokken dat een echte uitblinker wordt, maar wel een goede allrounder (hoop ik :P )

Silly1972

Berichten: 14782
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:05

Ja inderdaad, voor Harmonynight, lijkt mij een erg leuke combi

Elienee schreef:
he wat leuk, wij verwachten ook een bonte springer! hebben sterk getwijfeld met de hengst die gekozen is en caesar omdat hij toch echt leuke paarden geeft. Uiteindelijk toch voor de andere hengst gegaan omdat die minimaal bont doorgeeft en we dat net iets mooier vonden.

Ben super bnieuwd wat er uit jouw merrie komt!


Welke hengst hebben jullie gekozen? ☺

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Bonte eventer in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:08

Leuke combi ik volg

Silly1972

Berichten: 14782
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:09

Daar heb je denk ik ook gelijk in, hij fokt geen toppers, maar wel erg leuke veelzijdige nakomelingen.
En ach ik ben zelf ook geen topper, maar wel veelzijdig dus moet erg goed gaan passen. :P

En jouw merrie is een goede en dat is ook belangrijk.

Kanto
Berichten: 617
Geregistreerd: 25-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:10

ik volg! ben verliefd op bonte en heb er zelf ook 1 :)

Getty_Maan

Berichten: 2594
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Bonte eventer in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:02

Wat leuk!
Erg benieuwd wat voor moois ze er samen van gemaakt hebben.

Elienee

Berichten: 804
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Hamme, België

Re: Bonte eventer in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:36

wij hebben gekozen voor arnac d' elphen, een nog jonge franse hengst die echt minimaal bont is.
Zijn heel benieuwd wat eruit gaat komen!

Silly1972

Berichten: 14782
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Bonte eventer in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:38

Die heb ik ook gezien inderdaad, maar vond hem te klein voor mijn merrie, zeker aangezien ik juist meer formaat wil fokken.
Maar schijnen wel goede sportpaarden uit te komen.

Elienee

Berichten: 804
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Hamme, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:44

ja daarvoor is hij niet geschikt, wij zochten eerder een paard rond de 1.60m te fokken.

SofieHavan

Berichten: 1887
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Re: Bonte eventer in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 22:55

Ik ken hem niet, straks eens googelen ;)
Ceasar is ruim in de maat (1m73). Mijn eigen merrie draait ook rond die hoogte en t is weldegelijk de bedoeling dat het veulen ook die eindhoogte haalt. Voor mij moet een paard echt minimaal 1m68 zijn, liefst zelf tussen de 1m70 en 1m75.

Verder was er ook nog Eddy Wally die succesvol eventing loopt, maar als ik dan toch voor een bonte koos, moest het ook echt zeker zijn dat het veulen bont zou zijn, eenkleurige hengste met meer kwaliteit zat ;)

Elienee

Berichten: 804
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Hamme, België

Re: Bonte eventer in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:00

heb echt exact dezelfde redenering als jou gedaan over eddy wally! :D
het zal uiteindelijk ook hier de bedoeling zijn dat dit veulen voor de springsport en de eventing gaat zijn! :D

AlwaysH

Berichten: 11273
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Bonte eventer in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:05

Ik volg ook mee! Leuke combi en die hengst is heel mooi getekend.

Silly1972

Berichten: 14782
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:05

SofieHavan schreef:
Ik ken hem niet, straks eens googelen ;)
Ceasar is ruim in de maat (1m73). Mijn eigen merrie draait ook rond die hoogte en t is weldegelijk de bedoeling dat het veulen ook die eindhoogte haalt. Voor mij moet een paard echt minimaal 1m68 zijn, liefst zelf tussen de 1m70 en 1m75.

Verder was er ook nog Eddy Wally die succesvol eventing loopt, maar als ik dan toch voor een bonte koos, moest het ook echt zeker zijn dat het veulen bont zou zijn, eenkleurige hengste met meer kwaliteit zat ;)


Dat is ook mijn idee, mijn merrie is nu 3,5 en 1,63 en ik hoop dat het veulen tussen de 1,65 en 1,70 minimaal wordt, groter mag altijd ;)
En inderdaad als ik een bonte wil fokken dan ook zeker een homozygote hengst.
Anders zijn er veel betere paarden nog te vinden.
Ik sta altijd nog open voor andere homozygote springhengsten.
Maar volgens mij heb ik ze allemaal wel gezien.
En dan is Ceasar voor mijn merrie de beste keuze.
Daarom vind ik dit topic ook zo.leuk ;)