En toen ineens... drachtig.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:54

Zo da's een leuke verassing! Spannend hoor!
Mijn merrie is ook 10 maanden drachtig nu en krijgt wel merriebrok (van de Dommelsche watermolen), 1 kilo per dag + Liqui Horse Fok, dat zijn mineralen speciaal voor drachtige merries. Verder krijgt ze 4x per dag hooi. Die mineralen voor drachtige merries zijn wel belangrijk als ze drachtig zijn en je wil geen merriebrok voeren.
Ik zou je merrie gewoon laten bevallen in de stal en niet in de bak. Een zandondergrond is sowieso niet fijn voor een bevalling. Het veulen zit dan meteen onder het zand en waarschijnlijk zitten er ook bacteriƫn in het zand waar je merrie niet aan gewend is.
Melkstrips zijn inderdaad handig want daar kan je aan zien wanneer het ongeveer zover is.

Marinique
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:04

Jeetje ik kan me voorstellen dat je even moest slikken toen je het nieuws van de dierenarts hoorde.
Maar uiteindelijk wel een hele leuke verassing. Afgelopen december mijn eerste Tinker gekocht en ben nu al helemaal gepakt door het Tinker virus. Succes met de voorbereidingen en hopelijk word het een vlotte bevalling met als resultaat een gezond veulen. Ik blijf volgen!

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:30

Oh ts, ik heb trouwens hetzelfde meegemaakt, 2,5 jaar geleden :)
Ik zal zo een linkje sturen!
Kun je misschien ervaringen uit halen

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 21:34

Ja, graag :)

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:36


Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:23

Ik Volg!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:17

Spannend zo'n verrassingsveulen!
Fijn dat de stalhouder wel ervaring heeft met fokken.
Overigens geeft scannen op hoelang een merrie drachtig is, niet vaak een goed resultaat :=

Kiichi schreef:
Wat jij bedoelt is dat het beter is om de merrie zo'n 2 weken van te voren in de omgeving te zetten waar zij moet veulenen, zodat de moeder antistoffen kan maken tegen de stoffen(dus oa bacteriƫn), welke zij door kan geven aan het veulen, vnl via de melk (biest is natuurlijk het meest belangrijk). Zo is het veulen beschermd tegen de omgeving waarin het geboren wordt.

Zelf houd ik daar een maand voor aan. Bevalt een merrie binnen een maand nadat ze hier op het erf is gekomen, krijgt het veulen ook een veulenprik van de DA.
Dat is een combi van tetanusserum (dus geen entstof), eenmalige dosis AB en eventueel vit.
Is de merrie goed gevaccineerd?

Verder na de bevalling altijd even de nageboorte controleren en als ie er niet snel af komt, opbinden en als het langer dan 3 uur duurt, belletje naar de DA.

Bak of zand paddock zou ik ook niet kiezen om in te laten bevallen en ook niet om merrie met veulen na de bevalling te laten lopen. Beste is het gras op.
Veulens zijn net peuters, alles gaat het mondje in en ook ladingen zand.

Overigens met de hype van hooinetten en slowfeeders, pas op dat de mazen klein genoeg zijn dat een veulen niet met een beentje erin blijft hangen! Zeker als zo'n net een beetje uit rekt is dat al snel een risico.

Kiichi schreef:
TS: Ik heb niet zoveel ervaring met alles omtrent dracht, maar vanuit mijn studie heb ik de volgende adviezen: vanaf ongeveer de 8ste maand van de dracht heeft je merrie meer energie nodig, dus vanaf de 10e maand gaan bijvoeren mag zeker wel. Maar: kijk zelf ook naar je paard, ze krijgt al hooi, slobber en luzerne, dus zoveel (merrie)brok extra heeft ze niet nodig lijkt me. Overigens zou ik niet te veel luzerne geven, ivm de calcium gehaltes, die zijn dan na de geboorte weer beter om te geven :) . Als het veulen geboren is, heeft de merrie meer eiwit nodig (eiwit toename>energie toename) ivm produceren van de melk (piek rond 8 weken) , dus dan kan je misschien meer luzerne bijvoeren (bevat veel eiwit en de calcium is dan wel handig). Maar goed, dit is allemaal theoretisch, als je ruwvoer voldoende is (kwalitatief en kwantitatief), gaat dat al een hoop doen, maar merriebrok en luzerne bijgeven lijkt me een goed idee.
--> Mocht iemand met meer ervaring met de fokkerij het niet eens zijn met bovenstaand stuk, op ervaring gebaseerd, verbeter mij dan a.u.b. :) .

Verder zijn er al tips gegeven wat je allemaal klaar moet hebben liggen. Hopelijk verloopt het allemaal vlotjes!

Tot een maand of 8 kan een merrie die goed op gewicht is prima met goed ruwvoer en eventueel een vit preparaat, al is dat laatste bij goed ruwvoer meer voor het baasje want de meeste vit. maakt het paard zelf aan bij vertering van goed ruwvoer. Ook een goede is wortels voor de caroteen.
Voor het goede gewicht overigens niet naar de buik kijken maar naar de rug, schouder en achterhand.
Zeker als er geen dekdatum bekend is, voor het zelfde geld zit de DA er een paar maanden naast en voer je haar bevangen := Zeker bij een sober ras.
Nadeel vanaf ongeveer de 8e maand is dat (zeker compacte) merries minder ruwvoer gaan eten doordat het veulen meer ruimte inneemt. Zelf begin ik zodra ik merk dat ze minder eten of dat de merrie terug valt in conditie het ruwvoer rijker te maken. Goede voordroog ipv hooi, extra lucerne erbij. Tenzij je emmers vol gaat geven, hoef je je niet zo druk te maken om het calcium. Ten eerste geeft een overschot calcium niet snel problemen en ten tweede kunnen ze op het eind van de dracht best wat extra calcium gebruiken.
Eind van de dracht gaat hier dus het eiwitgehalte omhoog, dat zijn de bouwstoffen en juist de laatste weken groeit het veulen hard.

Komt het veulen voordat er goed voorjaarsgras is, heb ik mijn merries graag in iets ruimere conditie als ze bevallen. Er is anders slecht tegen het zogen op te voeren en als je daar niet snel op in springt zit je met een merrie die in valt en waar dan het veulen vaak weer vroeg vanaf gehaald wordt.
Maar te vet is niet de bedoeling natuurlijk.
Piek van de melkgift zit overigens rond de 3 maanden, daarna neemt de hoeveelheid af en ook wordt de melk minder rijk qua samenstelling. Het veulen eet dan ook al voor een groot deel zelf mee.

Maar goed, di is mijn persoonlijke mening, wel gebaseerd op 20 jaar fokken.

Silly_Woman

Berichten: 1667
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:27

Ik wil graag als tip mee geven dat je niet ineens heel veel brok moet gaan voeren, dat is een beste aanslag op de maag van een paard als ze voorheen geen brok kreeg.

Verder is het een leuke verrassing en zou ik een stal zoeken die wat ruimer is en niet in een binnen longeerkraal laten bevallen. Het liefst in haar "eigen" plekje. (in hoeverre iets eigen is icm met ons mensen :P )

Edit en laat je merrie nog rustig aan lekker wat bewegen, dat is goed voor de banden dat die soepel blijven. Let wel op dat je de singel op een gegeven moment niet te strak doet.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:21

Rondom de bevalling is het handig als er iemand bij is die dat vaker heeft meegemaakt.
In ieder geval nooit aan de nageboorte gaan trekken, die blijft uit de schede hangen en moet als het goed is zelf loskomen binnen 2/3 uur. Anders moet de DA erbij komen om een injectie te geven, zodat hij alsnog loskomt.
Daarna is het ook van belang dat gekeken wordt of de merrie van binnen schoon is, anders moet ze gespoeld worden.

Veulens hebben bij de geboorte hele gekke hoeven, een soort rare flubbers, dat is heel normaal. (eerste keer dat ik dat zag schrok ik, maar bleek normaal te zijn.

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 19:19

Dankjewel allemaal voor de goede uitleg! Ik ben er echt heel heeeel blij mee :)

Vamdaag een veulenhalstertje gekocht en slowfeeder gisteren al besteld.

Heb vanmiddag ook fotos gemaakt en zal ze er wat later even opzetten.
Heb vandaag ook erg veel filmpjes gekeken over hoe een bevalling nou precies gaat, en snap nu hoe het in zn werk gaat.

Ik zal straks even een foto van de uiers maken. mss zijn er dan mensen hier die het zelf ook een beetje kunnen schatten, wanneer het eruit komt :)

Ooh en gokjes mogen ook gemaalt worden he :')

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:24

Wat betreft het uier zegt dat ook niet veel hoor.
Heb merries gekend die geen uier hebben en wel bevallen
Waarbij het uier tijdens of net na de bevalling vol schiet
Heb ook merries gekend die wel 3 weken voor de bevalling al met een mega vol uier lopen

maralyn

Berichten: 10475
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:28

Dat is even raar...

Ze lijkt niet echt drachtig, maar goed, een buik kan altijd komen natuurlijk!!

Ik zou ook niet te veel voeren qua brok.
Een vitamine supplement is eigenlijk al genoeg voor een sober ras, naast hooi en gras.

jackyline

Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:37

Je niet te druk maken is het beste.
De natuur heeft het tot zo ver al prima gered en zal de laatste maand ook redden.
Toen ik mijn merries liet scannen zeiden de artsen: doe maar gewooon, dan doe je al gek genoeg.
Gewoon hooi voor het lekkere handje brok.
De melk testen je kan voelen wanneer het gaat komen.
HEt is gewoon waterig en als de geboorte ophanden is dan wordt het plakkerig.
bij de mijne waren de veulens er binnen 12 uur na dat ik merkte dat het plakkerig werd.

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 19:56

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

oke hierbij nog wat fotos.
ik moest van de dierenarts haar gewoon in conditie houden, maar voelde me al rot dat ik erop zat :Y)
dus heb 20 min buiten gestapt en ben er toen maar weer afgegaan haha, vandaar het zadel.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:59

Er op zitten en lekker aan de gang blijven is juist heel goed
Voel je daar niet schuldig van.

Dat uier lijkt mij al eens gebruikt hahaha
Ziet er nu uit als lege thee zakjes en dat hebben merries die al eens een veulen hebben gehad wel vaker

vuurtoren

Berichten: 2013
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: wormerveer n-h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:10

Wat leuk gefeliciteerd en inderdaad sober voeren mijn Irish Cob merrie kreeg de laatste maand kwart schep smorgens en s' avonds en na de bevalling ook is meer dan genoeg.
Verder ga met de uitleg van Marije mee ...niets aan toe te voegen.
Ze ziet er trouwens prima uit ...succes.

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:11

Je kan gewoon rijden hoor. Vriendin heeft een uur voor de bevalling nog gereden op haar paard. Beest was alleen maar aan het racen, dus maar op stal gezet. Begon toen met bevallen.

Hoe langer je door rijd hoe beter. Alleen maar conditie die ze bij de bevalling ook nodig zal hebben

puttertje

Berichten: 879
Geregistreerd: 21-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:11

Ooo wat spannend zo,n cadeautje erbij.....lleeuukk...ik denk 22 maart en een zwartbont hengste..( mijn stinker wordt 2 op 22 maart )

Apochewinta

Berichten: 666
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Sommelsdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:41

*\o/* leuke verrassing!!
Tja, de uiers zien er volgens mij ook al 'gebruikt' uit :+ dat zou betekenen dat zij zelf echt wel weet wat er staat te gebeuren. Vertrouw daar ook op! Haar instinct is de beste raadgever.
Hou ze in beweging en kijk goed naar wat ze zelf aangeeft. Als het haar teveel wordt, merk je dat snel genoeg.
Ik zou het tussen de uiers een keer goed schoonmaken (of lijkt dat alleen op de foto wat vies?)
Het zou fijn als ze enkele weken voor de bevalling al in haar kraamkamer staat in verband met de antistoffen.
Ik weet niet hoe ze nu staat? Staat ze centraal in de gang, dan zou ik proberen of ze naar een rustigere box kan verhuizen. Veel drukte voor de deur vraagt om een merrie die haar veulen verdedigt tegen iedereen die er voorbij komt. Door hier vooraf goed over na te denken, kun je veel problemen voorkomen.
Belangrijke telefoonnummers zijn al genoemd.
Wat ook handig is: temperatuur haar een aantal keren de komende week. Zo weet je wat haar basistemperatuur is en mocht ze zich straks een keer minder voelen, weet je of ze daadwerelijk ziek is. Zo kwam ik er achter dat mijn merrie standaard 36,9 had en die van mijn zus 37,5. Wat voor de ene dus gewoon is, was voor de andere al lichte verhoging.

Te slotte: geniet van deze bijzondere periode!

Flops
Berichten: 26
Geregistreerd: 30-01-15

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 07:26

Wat een leukr verrassing! Mooie dame ook!

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 07:54

Ahhh een echte Eire! Leuk hoor, spannend ook :j
Hoop dat alles goed gaat.

Ik zou voorzichtig zijn met verplaatsen. De merrie maakt ook in haar omgeving antistoffen aan, en die heeft het veulen weer hard nodig.

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/geboorte/

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 17:10

Afbeelding

een fototje van vandaag, het begint me nu pas op te vallen hoe dik ze is :j

nog niet echt verschil in de uiers, dus we wachten geduldig af :)

Niene87

Berichten: 3406
Geregistreerd: 09-03-10
Woonplaats: Enschede

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:53

ik volg!
Gefeliciteerd!
Waar in duitsland heb je haar gekocht? Zie dat we in de buurt wonen ;)

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 21:00

in Uelsen bij pferdenhof Delke :j

Rosebud

Berichten: 2010
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:42

zo dan sta je voor een leuke verrassing, heb je niet een gekocht maar eigenlijk twee :+
Ik ben ook super benieuwd naar wat het gaat worden en volg even.
Je hebt in ieder geval al 2 erg leuke namen bedacht. +:)+