En toen ineens... drachtig.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xbelieveitx

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:44

wat leuk zo een verrassing,ik heb in november een shet opgehaalt en toen zij ze dat zij ook drachtig kan zijn,en dat kan wel kloppen,de uiers worden ook dikker.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:45

Heb je hulp rondom de bevalling?
Weet je hoe dat allemaal zo'n beetje werkt?

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 19:47

ja ik help hulp, maar heb niet echt een idee hoe het werkt. Daarom dacht ik, ik begin een topic daar krijg ik vast goed advies. De pensionstal houder heeft er wel ervaring mee, hij heeft me ook beloofd dat hij me helpt. Maar het blijft alsnog heel spannend.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:48

Als je geen onbeperkt hooi kan voeren zou ik wel de lucerne blijven geven.
Hoe vaak krijgen ze nu per dag ruwvoer?

Persoonlijk zou ik haar lekker op de muesli laten zolang ze nog niet is bevallen.
Met de slobber zou ik een beetje voorzichtig zijn.
Je kan je muesli bijvoorbeeld ook nat maken om het poeder te laten kleven.
Slobber zet nog al gauw aan.
Is de reden van de diarree bekend?

KarmaWitch

Berichten: 4534
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:49

Ik volg!

Bijzonder leuk dit. Benieuwd wat er uit komt

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 19:52

Ze heeft een mestonderzoek gehad maar is schoon. De reden is waarschijnlijk het verhuizen geweest en elke keer op ander voer komen te staan.

ze krijgt 2 x per dag een flinke lading hooi, maar zat zelf al te denken aan hooinetten zodat ze er iets langer mee doet.

is de meusli en lucerne beter in dit geval dan de slobber?

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:52

Wat leuk, een bonusveulen! :)

Kan je geen slowfeeder in stal ophangen? Heb ik ook, zo hebben de paarden (bijna) de hele dag toch wat te knabbelen, ook tussen de voerbeurten door.

Wat betreft de stal: ik heb zelf nooit een drachtige merrie gehad, maar ik begreep dat een merrie minimaal 1 maand voor de bevalling in de juiste stal/wei moet staan ivm het 'eigen maken' van de stal voor de bevalling? Niet voor haar om te wennen, maar om ervoor te zorgen dat alle eventuele bacteriën die er in de stal zijn 'haar' bacteriën zijn (zo klinkt het heel vies, maar het gaat erom dat haar eigen flora in de stal aanwezig is) Geen idee hoe dat zit als je haar in de paddock laat bevallen, buiten het feit dat ik niet weet hoe comfortabel en veilig ze zich daar voelt?

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 19:52

oke ondertussen is dit een; hoe voer ik mijn drachtige merrie topic geworden hahahaha :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37386
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:54

Belangrijkste dingen zijn je box die veilig en groot genoeg moet zijn voor een bevalling. De dierenarts op stand by als nodig. en je merrie moet je goed vertrouwen zodat je tijdens en na de bevalling haar en haar veulen kunt benaderen. Ga desnoods waken en kijk of je melktesten kunt doen, daarmee kun je een bevalling redelijk goed voorspellen. Deze zijn goed te koop, veel informatie zijn ook t vinden hierover op bokt.

En ja heel veel merries die uit Engeland of Ierland komen zijn drachtig. Je merrie is niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn die met extra inhoud wordt gekocht. :')

Kwa voer geen ervaring mee, wel met veulens maar niet met drachtige merries,

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:57

Slowfeeders zijn ideaal.
Die kan je bij epple jeck zo bestellen
Zijn niet zo gek duur maar zeer functioneel

Het zijn slechts tips hoor Rosemarin.
Het is wel iets waar je je altijd mee moet bezig houden
Drachtig of niet de voeding is belangrijk.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:01

Mijn drachtige shet blijft schransen ook echt en plofte bijna van de buikpijn omdat ze zoveel at ineens sinds de dracht vorderde.
slowfeeder net werkt goed bij mij een doet ze rustig wat langer mee en ze is niet te dik en een mooi buikje.
Ik voer haar nu ook muesli bij.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:02

Natuurlijk gefeliciteerd met je verrassingsveulen!
Maar slobber geven als je paard al aan de diarree is, lijkt me niet heel verstandig.
Daarvan raken ze alleen maar meer aan de fluddersjit.
Ik zou persoonlijk dan eerder je brokken wat bevochtigen en daar het mengsel doorheen doen.

Vitaquilla
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-11-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:03

Rosemarin schreef:
oke ondertussen is dit een; hoe voer ik mijn drachtige merrie topic geworden hahahaha :')

Hihi jaa voer is belangerijk. Natte musli en lucerne is goed hoor. Dan kan je de slobber weglaten en wel je mineralen blijven geven :j

Hier op stal staat een niet drachtige tinker ook via de handelaar uit ierland vandaan. Krijgt een halve schep musli per dag en hooi. En dit is al teveel voor haar. Ze is baggervet en barst van de jeuk. Echt super slecht maar de eigenaar vind het te weinig want de rest krijgt veel meer te eten... :') lekker sober voeren dan zit een tinker het lekkerst in zn vel!

Lees het dikke buiken topic is door, daar staan zo veel tips en handige dingetjes!

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 20:04

ponnyparadijs; het zijn ook zeker tips waar ik wat aan heb hoor :) begrijp me niet verkeerd.
een slowfeeder zal ik zo even gaan bestellen.

en de stal, ja daar kan ik in deze onvoorziene situatie nu niet heel veel aan veranderen, maar ben al opzoek nu naar een tijdelijke oplossing. Vind het zelf geen prttig idee dat ze met een veulen in zon kleine stal staat :)

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 20:06

ik leer ook nog eens veel over slobber hier :Y)
Ik ga het voer aanpassen :j ik wil natuurlijk wel doen wat het beste voor haar is

FD_horses

Berichten: 1254
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Achterhoek

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:11

Wat leuk, gefeliciteerd! :)

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:14

Rosemarin schreef:
ponnyparadijs; het zijn ook zeker tips waar ik wat aan heb hoor :) begrijp me niet verkeerd.
een slowfeeder zal ik zo even gaan bestellen.

en de stal, ja daar kan ik in deze onvoorziene situatie nu niet heel veel aan veranderen, maar ben al opzoek nu naar een tijdelijke oplossing. Vind het zelf geen prttig idee dat ze met een veulen in zon kleine stal staat :)

Hoe groot is je merrie?
Want in een stal van 3-3,5 zou een d pony merrie best kunnen bevallen hoor.
Heb je straks mogelijkheid om te slapen op stal zodat je kan waken?

WillekeKnol
Berichten: 146
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:21

Superleuk!! Gefeliciteerd! Ik ga je ook volgen :D spannend, vooral omdar je niet weet wat eruit komt. Verrassing :-)
Aan de andere kant hoef je niet ongeduldig te wachten haha

guusjew
Berichten: 824
Geregistreerd: 18-12-12
Woonplaats: best

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:26

Hey jij ook een verassings veulen ikke ook ik volg mee (wil je mij volgen staat de link in mijn profiel)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33884
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:27

Wat leuk! :D

Ik zou zelf zorgen dat je merrie vooral veel ruwvoer krijgt, dat is het belangrijkste. Desnoods zelf een keer extra voeren?

elliecuijk
Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: in het brabantse cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:31

kijk das nog eens een verassing!proficiat ts!

ik heb ook eens een verassingsveulen gekregen.ook van een tinker.had mijn tinker gekocht en na een paar weken kreeg ik van de stalhouder de vraag;zeg heeft er een hengst bij jou paard gestaan?ehm,nee niet dat ik weet,heb nog gevraagd of ie zeker wist dat ze niet drachtig was.
nou,volgensmij is ze drachtig en goed ook.toch maar even een mail naar de oude eigenaar gedaan,en ja hoor er had een hengst bij gestaan,maar die was nog zo jong die kon nog niet gedekt hebben....
maandje later stond veulen er al langs..en bedankt...

Kiichi

Berichten: 1027
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: De Goorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:34

Graffi86 schreef:
Wat betreft de stal: ik heb zelf nooit een drachtige merrie gehad, maar ik begreep dat een merrie minimaal 1 maand voor de bevalling in de juiste stal/wei moet staan ivm het 'eigen maken' van de stal voor de bevalling? Niet voor haar om te wennen, maar om ervoor te zorgen dat alle eventuele bacteriën die er in de stal zijn 'haar' bacteriën zijn (zo klinkt het heel vies, maar het gaat erom dat haar eigen flora in de stal aanwezig is) Geen idee hoe dat zit als je haar in de paddock laat bevallen, buiten het feit dat ik niet weet hoe comfortabel en veilig ze zich daar voelt?


Wat jij bedoelt is dat het beter is om de merrie zo'n 2 weken van te voren in de omgeving te zetten waar zij moet veulenen, zodat de moeder antistoffen kan maken tegen de stoffen(dus oa bacteriën), welke zij door kan geven aan het veulen, vnl via de melk (biest is natuurlijk het meest belangrijk). Zo is het veulen beschermd tegen de omgeving waarin het geboren wordt.

TS: Ik heb niet zoveel ervaring met alles omtrent dracht, maar vanuit mijn studie heb ik de volgende adviezen: vanaf ongeveer de 8ste maand van de dracht heeft je merrie meer energie nodig, dus vanaf de 10e maand gaan bijvoeren mag zeker wel. Maar: kijk zelf ook naar je paard, ze krijgt al hooi, slobber en luzerne, dus zoveel (merrie)brok extra heeft ze niet nodig lijkt me. Overigens zou ik niet te veel luzerne geven, ivm de calcium gehaltes, die zijn dan na de geboorte weer beter om te geven :) . Als het veulen geboren is, heeft de merrie meer eiwit nodig (eiwit toename>energie toename) ivm produceren van de melk (piek rond 8 weken) , dus dan kan je misschien meer luzerne bijvoeren (bevat veel eiwit en de calcium is dan wel handig). Maar goed, dit is allemaal theoretisch, als je ruwvoer voldoende is (kwalitatief en kwantitatief), gaat dat al een hoop doen, maar merriebrok en luzerne bijgeven lijkt me een goed idee.
--> Mocht iemand met meer ervaring met de fokkerij het niet eens zijn met bovenstaand stuk, op ervaring gebaseerd, verbeter mij dan a.u.b. :) .

Verder zijn er al tips gegeven wat je allemaal klaar moet hebben liggen. Hopelijk verloopt het allemaal vlotjes!

__laura
Berichten: 671
Geregistreerd: 17-11-13
Woonplaats: Groningen

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:40

Gefeliciteerd! Ik volg en hoop op een mooi gezond veulen!

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 20:49

dankjulliewel :)
ze is rond de 1,43, een kleintje dus. Zal het ook niet te hectisch zijn om haar weer van stal te veranderen. heb net even gezeten en de namen weet ik al :)
merrie: Lizzy
hengstje: Louis

birth alarm wordt geregeld en webcam probeer ik ook :)
ik denk niet dat ik heel makkelijk kan gaan waken dus vandaar dat ik alles probeer te regelen om haar vanaf huis in de gaten te houden. lukt dat niet, ja dan toch maar met een slaapzak op pad :')

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 20:52

ooh en ik gok op een zwart bont hengstje :)