En toen ineens... drachtig.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 18:29

hallo,

Ik ben normaal gesproken een stille meelezer maar het wordt nu tijd om zelf eens een topic te maken.
3 weken terug heb ik een tinker gekocht(een merrie welteverstaan :Y) ). Ze komt uit Ierland en ik heb haar in Duitsland gekocht. Ze was ongeveer 3/4 weken in Duitsland tot ze bij mij kwam.

Ze werd klinisch gekeurd bij mij, maar werd toch ziekjes. Verkouden, loopneusje dus even DA erbij. het gaat nu weer beter en weer sloeg de twijfel toe, ze lijkt toch wel dik, ook een beetje dikke uiers. Vanmiddag even stalgenootjes erbij laten kijken en die gokten er ook op dat ze drachtig was.
Ik dacht vandaag echt even dat ik gek werd, dat ik dingen zag bewegen in haar buik en besloot ik dat het tijd werd om te bellen naar de DA.

Vandaag rond 4 uur kwam die dus, hij voelt haar op en zegt: ja, ze is drachtig. mijn reactie: sorry wat zegt u? DA: ze is drachtig!. Ik: HUH!? IS ZE DRACHTIG. Nu zit ik te typen en nog steeds half in shock :') :')

Ik ben nu wel blij en heb gelukkig de financiële middelen en de tijd. Alleen voel ik me wel een beetje rot dat ik het nu pas zag. Mijn ouders zijn ook erg blij dat ze opa en oma worden gelukkig _/-\o_

ze zit nu rond de 10e maand dus heb erg weinig tijd om alles te regelen/leren aangezien dit mn eerste veulen wordt. Dus tips zijn zeker welkom!!

Naam: Bessy
Leeftijd: 5

Afbeelding

ik heb geen idee wat eruit kan komen, maar ben tevreden met alles wat gezond is :)
Zit alleen nu al mn nagels op te vreten want heb geen idee hoe ik dit ga aanpakken.

Duimen jullie mee? +:)+

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:33

Wat leuk zeg!
Ik volg.
Fijn dat je het financieel wel aan kan. :)
Geef je d'r nu ook iets van merriebrok of extra/ander voer?

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:33

Wat leuk

Britta31

Berichten: 13155
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:33

Dus je krijgt een tinker/koe kalfje.

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 18:34

jaa sharon ik ook haha, was van plan morgen even naar de welkoop te gaan en merriebrok op te halen :)

Es_ther

Berichten: 18721
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:35

Och wat leuk!
2 voor de prijs van 1 zullen we maar zeggen :D!
Ben benieuwd wat het wordt!

Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:37

Wauw! Als mijn pony met pension is wil ik dol graag een tinker! Lijkt me prachtig om te hebben en te rijden! Wauw leuk hoor! :) +:)+

Melissaaxo
Berichten: 325
Geregistreerd: 24-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:37

Wat leuk ben benieuwd wat eruit komt, hou je ons op de hoogte? :)

Quanneh

Berichten: 1575
Geregistreerd: 01-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:38

Gaaf! Veel plezier met dit onverwachte cadeau ;)

Heb je trouwens enig idee wanneer het veulentje ongeveer komt?
Laatst bijgewerkt door Quanneh op 02-02-15 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Berichten: 14961
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:38

Wat leuk. Gefeliciteerd. Er is een dikke buiken huiskamertopic voor alle drachtige merries mocht je dat leuk vinden en tips willen of gewoon willen kletsen

Anoniem

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:41

Wauw, onverwacht zeg! Ben je er zelf wel blij mee, of had je liever geen veulen gewild?

Hier is vorig jaar ook een surprise-tinkerveulentje geboren, 1 dag nadat de DA kwam.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:42

Rosemarin schreef:
jaa sharon ik ook haha, was van plan morgen even naar de welkoop te gaan en merriebrok op te halen :)

Enig idee wanneer ze uitgerekend is?
Misschien even de verkoper contacten mogelijk kunnen die nog wat voor je achterhalen met waar ze vandaan komt.
Verder zou ik niet te vroeg beginnen met merrie brok
persoonlijk zou ik uberhaupt niet gaan voor een brok dus ook geen merrie brok
Je merrie ziet er niet uit of ze mager is maar de vacht zou kunnen vertekenen.
Als je niet weet wanneer ze uitgerekend is zou ik er voor kiezen pas met een merrie voer te beginnen als het veulen er is.
Je merrie is van een sober ras die heeft misschien niet eens een merrie voer nodig.
Dan kan je misschien beter aan een supplement gaan

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:43

Dat is verschieten :D gelukkig kom je er nu achter en niet als het veulen er al naast staat :D
Want zo extreem dik lijkt ze haast niet.
Leuk joh, benieuwd wat er van komt :D

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:43

Gefeliciteerd! Ik volg ook!

Irisx

Berichten: 2744
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:48

Wauw! Wat onverwachts :) Super leuk natuurlijk en ontzettend spannend.

Goed dat je zelf al de intentie had om merriebrok te gaan halen. Daarmee is een belangrijke stap al gezet. Keuze is aan jouzelf of je dit wilt voeren ja of nee. Is ook handig om te weten of ze nu al brok krijgt of niet.

Hoe is je merrie nu gestald? Staat ze op een weiland, of in de box? Dat zijn ook dingen waar je rekening mee moet houden. Als ze namelijk op box staat, is het handig om een wat grotere box te hebben zodat de merrie daar makkelijk kan liggen en ze daar ook kan bevallen van een veulen. Er staat voor een veulenbox ongeveer 20 vierkante meter voorgeschreven.

Verder moet je nagaan of je een webcam op wilt hangen om de merrie te volgen, of dat je als het close is bij de merrie wilt gaan slapen of gewekt wilt worden door middel van een birth alarm. En zo zijn er nog meer andere manieren.

Het is ook handig om een soort kratje te maken met dingen voor de bevalling zoals droge en schone handdoeken, een beetje ontsmettingsmiddel, iets om de navelstreng te verwijderen mocht dit nodig zijn, pijnstilling voor hevige naweeën, een flesje om het veulen mee te voeden mocht dit nodig zijn. Handig om in je telefoon te zetten: nummer van de veearts, nummer van de veulencentrale (just in case, ga je natuurlijk niet vanuit).

En voor de leuk: Een video- en/of fotocamera natuurlijk! :)

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:55

Gefeliciteerd met deze verassing.
Ik blijf je volgen.

CandyAdonis

Berichten: 54
Geregistreerd: 23-05-10

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:01

Nou, dat is nog eens een verrassing! Ik volg het even. Mijn merrie is overigens ook drachtig; maar gepland, hoor. Zij is rond koningsdag uitgerekend. Veel plezier met de voorpret!

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 19:03

Bedankt voor de tips!

Ze bevalt binnen 2/6 weken, erg snel dus. Een Birth-Alarm ga ik zeker huren (of kopen), verder een mandje maken is zeker handig.

ze staat nu op een normale pensionstal met een stal van 3x3,5 maar ze gaat wanneer ze begint te kegelen in de binnen longeerbak voor de bavalling, als ik dan nog geen andere stal heb gevonden.

dus merrie brok is tijdens de dracht nog niet nodig?

ja ze is niet erg dun, maar voor een drachtige pony in mijn ogen wel.B en nu al aant opbouwen weer, ze krijg 1 schep slobber met mineralen poeder, halve schep lucerne en halve schep muesli en vanaf nu 2 kilo brok per dag. En natuurlijk erg veel hooi!

Afbeelding

deze foto is iets beter te beoordelen, zal vnv of morgen even een goede foto maken van haar buikje en uiers.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37282
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:08

Gefeliciteerd met je gratis tweede aankoop. Maar hoe heeft een dierenarts dit kunnen missen bij een keuring? Zover heen in dracht zou je toch moeten zien en bedacht op zijn bij tinkers uit het buitenland.

Hopelijk wordt het een vlotte bevalling en een leuk veulen.

Annefleur200

Berichten: 1669
Geregistreerd: 20-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:08

Wat een leuke verrassing! ! Ik volg mee :D

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 19:10

jaa ze is erg slank voor een hoogdrachtige dame, maargoed je bent er wel DA voor om zoiets te moeten zien.

wat veel volgers al, wat leuk!

davinci17
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:11

wat leuk! ik volg ook :))

Anoniem

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:13

gho, ik vind ze mooi op gewicht. knappe merrie :)

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Re: En toen ineens... drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 19:15

dankjewel :)

pfoe moet ik ook nog nadenken over babynamen :')

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:15

Wat een leuke verrassing! :))
Ik volg ook.

Ik zou inderdaad ook proberen te achterhalen wanneer en door wie ze gedekt is :j