Heleboel ukkies in de maak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 22:24

Bedankt voor de leuke reacties. :)

Hengstje op de fotos is inderdaad de papa, we zijn nu zo benieuwd naar de komende veulens!

Ik zou hem zelf trouwens ook wel een stuk groter willen, hij is zo fijn om mee te werken! Maar als de hormoontjes weer wat tot rust komen gaan we hem inspannen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 00:02

randalinpony schreef:
Safina: bronnen heb ik dacht ik al neergezet in het topic. Als ik ze nog in favorieten heb PB ik ze, maar dat weet ik niet.

Maar, hemeltjelief, wat zeg je hier nu toch:
Citaat:
Ik zou het er wel eerlijk bij zeggen als je de pony verkoopt, zodat eventuele nieuwe eigenaren bedacht kunnen zijn op symptomen van metabolische problemen. Maar ook dat is verder geheel aan jou natuurlijk.


Ik wil hier toch wel even duidelijkheid over verschaffen.
Tinkerbell gaat nergens naartoe.
Ze is in onze handen ter wereld gekomen en zal in onze handen weer heengaan. Tot nu toe is haar leven heel prettig verlopen, langer dan het prettig zal zijn, gaat het niet duren.

Haar veulen gaat ook nergens naartoe, mocht het er al komen. Maar dat heb ik eerder in de draad al uitgelegd.

Ik krijg trouwens de rillingen bij het idee een dergelijk dier überhaupt te verkopen, laat staan zonder de juiste info zodat ze de zorg krijgt die ze nodig heeft!

Edit: sorry voor de scherpe reactie. Ik vertelde net mijn man dat iemand suggereerde dat we het maar moesten zeggen dat Tink ziek is als we haar verkopen en ik wil wel even zeggen, dat hij erg, erg boos was. Niet alles gaat om geld of is te koop...



Ik ken je man niet en ik ken jou niet. Anders had ik wel geweten dat "verkopen" überhaupt gevoelig lag. Wat ik schrijf is dus niet persoonlijk bedoeld, want hoe kan het persoonlijk bedoeld zijn als ik jullie helemaal niet ken? Snap de boosheid dus ook niet helemaal. :o

Citaat:
Toch nog even dit: ik heb best wat dieren uit Tinkerbells familie in beeld, we fokken al 15 jaar met die lijn. Geen enkel dier heeft Cushing of is ervan verdacht.
De ouders niet, vaders moeder niet (hoogbejaard inmiddels) en we hebben volle broers en zuster van Tink die ouder zijn, halfbroers/zusters uit zowel vader als moeder gefokt... Tot heden is Tink de enige met cushingdiagnose. En ze is dus wel een van de jongsten.

Met Faramir deelt ze een grootmoeder/moeder van 18 die kerngezond is, en dan bedoel ik ook echt kerngezond. En Faramirs vader is van een echt volledig ander ras, een oude bewezen hengst.

De moeder van Faramir, 14 jaar oud, is een halfzuster van Tink en ook hier: kerngezonde merrie.
Wat voor foutje er dan ook bij Tinkerbell in geslopen zou zijn (zelf denk ik dat er meer factoren een rol spelen en dat we het helaas zelf in de hand gewerkt hebben ;( ), het is dus niet zo dat we nog ook maar 1 bekend PPID geval in haar stam kennen. Noch hoefbevangenheid, noch enkele andere verdachte kwalen.

Voor we weer indianenverhalen krijgen.....


Gelukkig hebben jullie dat allemaal goed in beeld. Desalniettemin zou ikzelf zo'n keuze niet maken. Of een genetische kwetsbaarheid tot uitdrukking komt, is vaak het gevolg van interactie tussen genen en omgeving. Het kan dus best in de lijn zitten, maar door omgevingsfactoren (in dit geval bijvoorbeeld voeding, gewicht, fysiologische kwesties) niet tot uitdrukking zijn gekomen. Dan wordt een paard gezond oud en merk je niets. Maar de kwetsbaarheid zit er wel.
Het kan ook zijn dat het niet tot uitdrukking is gekomen omdat voorouders die er kwetsbaar voor waren gecombineerd werden met lijnen die in dat opzicht voldoende gezonde genen te leveren hadden om dat te compenseren. Bijvoorbeeld, inderdaad, die genetische inbreng vanuit een ander ras. Maar met lijnenteelt combineer je dieren die hoe dan ook voor een deel overeenkomen in DNA. Je weet dat de merrie de afwijking heeft. In hoeverre het genetisch is en welke rol de omgeving speelt is niet bekend, maar er zijn wel sterke aanwijzingen voor dat genen een belangrijke rol spelen. Dan zou ik altijd voor een onverwante hengst kiezen.
Wij mensen dragen ook allemaal wel één of meerdere erfelijke afwijkingen in ons DNA. Dat we toch veel gezonde kinderen krijgen, komt omdat we doorgaans een partner zoeken buiten onze familie. Mensen zijn vaak ook volkomen verrast als ze een kind met een erfelijke afwijking krijgen, omdat het bij de generaties voor hen nooit voorkwam. Maar de eerdere generaties hebben kennelijk altijd gezonde compenserende genen weten te leveren. Daarom komen er op Volendam en Urk ziektes voor die je in de rest van de wereld zelden ziet: mensen trouwen daar relatief vaak binnen hun eigen gemeenschap en komen daardoor genetisch soms te sterk overeen om elkaars zwakke genen adequaat te kunnen compenseren.

Kortom: het kennen van de voorouders en daar geen problemen zien, zou mij onvoldoende zeggen. Een afwijking kan door de omgevingsfactoren of door compenserende genen in eerdere generaties niet tot uitdrukking zijn gekomen. En als het dan opeens wel tot uitdrukking komt bij een merrie en dan ook nog lijnenteelt met die merrie gaan fokken: dat zou het risico mij niet waard zijn. Zeker niet omdat er nog genoeg onverwachte hengsten bestaan. Waarom zou je het risico lopen?

Maar nogmaals, dat is mijn persoonlijke opvatting. Ik ben trouwens helemaal geen tegenstander van lijnenteelt. Maar bij dieren waarvan je al weet dat ze een ziekte Hebben waarbij genetische aanleg een rol speelt, vind ik het onverstandige keuze.

Neemt niet weg dat ik vind dat je leuke, mooie pony's hebt en je zal er ongetwijfeld ook vreselijk goed voor zorgen en zielsveel van houden. Het is gewoon een punt waar ik anders over denk, niets meer, niets minder. ;)

Ben trouwens nog steeds benieuwd naar die info. Over die 2 en 4% enzo.... Ik kan de bronnen niet vinden. :+

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 08:31

Je snapt de boosheid niet? Of je ons wel of niet kent maakt eigenlijk niets uit, vind ik. Ik weet dat de paardenwereld aan elkaar hangt van de wanpraktijken en oplichterij, maar dat maakt het niet anders dan het is. Een dier met aandoening verkopen zonder het eerlijke verhaal erbij is gewoon oplichterij. En in een aantal gevallen ronduit dierenmishandeling.

Over het genetische deel kan ik nog heel veel zeggen, maar ik ga het in deze draad niet doen. Dat wil ik wel per PB doen of in een algemeen topic hierover.

Ik kan daar nu een hele discussie over voeren met je, die dan vooral op hypothesen zal berusten. Zelf ga ik dat niet per se uit de weg, maar dit is niet de plaats, omdat dat dan weer door allemaal mensen totaal misbegrepen zal worden en er weer rare conclusies getrokken zullen worden. Bovendien is de vraag of alles wat je hierboven schrijft überhaupt op het geval Tinkerbell betrokken kan worden. Het kan breder zijn (predispositie in pony's, m.n shetten waarbij eigenschappen van het ras gevoeligheid veroorzaken) of smaller, namelijk: Tinkerbell heeft een mutatie. Dan heeft de rest van haar voorouders er sowieso niets mee van doen.

Maar daar kunnen we niet echt uitspraken over doen, vindt je wel?


Dus, dit is de plaats om het wel en wee van de drachtige dames te volgen. :) Toch bedankt voor je inbreng. Als je nog toevoegingen hebt, zie ik ze graag per PB tegemoet.

Irisx

Berichten: 2744
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Velserbroek

Re: Heleboel ukkies in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:05

Gefeliciteerd nog met het eerste veulen. Je hebt een stel knappe pony's :)

Zoals ik het lees, en ik heb heel het topic doorgelezen, heb je echt wel nagedacht over de combinaties en weet je van de risico's. Vind het ook heel interessant om jouw kijk op de zaken te lezen en leuk dat je daar ook open over bent.

Ik hoop dat de volgende veulens er snel en vooral gezond zullen zijn! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:04

randalinpony schreef:
Je snapt de boosheid niet? Of je ons wel of niet kent maakt eigenlijk niets uit, vind ik. Ik weet dat de paardenwereld aan elkaar hangt van de wanpraktijken en oplichterij, maar dat maakt het niet anders dan het is. Een dier met aandoening verkopen zonder het eerlijke verhaal erbij is gewoon oplichterij. En in een aantal gevallen ronduit dierenmishandeling.


Dat is het ook, dierenmishandeling. Maar jij doet dat niet, want je verkoopt geen pony's en vindt dat blijkbaar ook heel erg om te doen. Dus dan is er toch niets aan de hand? :)
Maar laten we wel wezen: De meeste mensen die op deze schaal fokken, verkopen op den duur dieren. Zeker mensen die voor alle merries dezelfde, eigen, hengst gebruiken. Een hengst die ook nog eens verwant is aan de merries. Blijkbaar heb ik op basis van die aanpak en de schaal waarop je fokt ingeschat dat je dieren verkoopt. En heb ik gemeend te moeten zeggen dat ik wel vind dat je zoiets aan kopers van zo'n veulen moet vertellen. Dat was een verkeerde inschatting en overbodig advies zeg je. Dat snap ik nu. Maar je weet dat het van iemand komt die jou verder niet kent? En die er dus wel eens naast zou kunnen zitten? Hoe kan je dat dan zo persoonlijk opvatten? Je kunt ook proberen te begrijpen waar het vandaan komt.

Citaat:
Over het genetische deel kan ik nog heel veel zeggen, maar ik ga het in deze draad niet doen. Dat wil ik wel per PB doen of in een algemeen topic hierover.

Ik kan daar nu een hele discussie over voeren met je, die dan vooral op hypothesen zal berusten. Zelf ga ik dat niet per se uit de weg, maar dit is niet de plaats, omdat dat dan weer door allemaal mensen totaal misbegrepen zal worden en er weer rare conclusies getrokken zullen worden.


Je schrijft eerder dat je er open over bent. Hoe open is dit dan? Als iets niet in je straatje past moet het opeens per PB. Je ontneemt mensen de kans om iets over dit onderwerp te leren vanuit een discussie erover. Of om nieuwe inzichten toe te voegen. Ook mensen die op een dag voor eenzelfde keuze staan. Ook van jouw reacties hierop en de dingen die jij hier allemaal over weet kunnen anderen heel veel leren. En als je bang bent dat mensen "rare conclusies" trekken (wat bedoel je daar eigenlijk precies mee?), werk je dat dan niet zelf een klein beetje in de hand werkt door steeds te verwijzen naar PB als het op dit onderwerp aankomt en door niet inhoudelijk te reageren. ;)
Daarbij: hierboven geeft iemand je zelfs complimenten over hoe ingelezen je bent op dit onderwerp, dus ik denk dat het allemaal wel meevalt. :)

Citaat:
Bovendien is de vraag of alles wat je hierboven schrijft überhaupt op het geval Tinkerbell betrokken kan worden. Het kan breder zijn (predispositie in pony's, m.n shetten waarbij eigenschappen van het ras gevoeligheid veroorzaken) of smaller, namelijk: Tinkerbell heeft een mutatie. Dan heeft de rest van haar voorouders er sowieso niets mee van doen.


Yep. Maar dat het rasgebonden is, is juist weer een extra aanwijzing voor die genetische gevoeligheid.
Stel dat het een mutatie is in deze specifieke merrie, de andere optie die je noemt, dan hebben de voorouders er inderdaad niets mee van doen. Maar dat maakt dat ook helemaal niet meer uit. Dan fok je dus met een dier die een mutatie kan doorgeven die ervoor zorgt dat het dier op zeer jonge leeftijd cushing krijgt. Aangezien het dier de ziekte ook daadwerkelijk heeft, zou het in dat geval dominant autosomaal vererven en is er sowieso een kans van 50% dat het veulen het ook heeft.
En daarnaast: wie zegt dat die mutatie dan niet in eerdere generaties heeft plaatsgevonden, maar daar niet tot uitdrukking is gekomen? Omdat de omgevingsfactoren bijvoorbeeld anders waren?

Citaat:
Maar daar kunnen we niet echt uitspraken over doen, vindt je wel?


Zolang we niet weten hoe het precies vererft en tot uitdrukking komt is het lastig om te voorspellen wat de kansen zijn op een veulen wat dit ook draagt of zelf ziek wordt. Maar voor die erfelijke component zijn dus wel gerichte aanwijzingen. Dus je loopt zonder meer een verhoogd risico met die lijnenteelt, toch?
Dat intrigeert me wel. Dan vraag ik me af: waarom deze hengst voor deze merrie en niet een andere? Er zijn nog zoveel andere hengsten. Ik ben benieuwd hoe je tot deze keuze bent gekomen. Wat leverde deze keuze je op? Wat maakte dat het het risico waard was?

Happy16

Berichten: 4613
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Heleboel ukkies in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:07

Ik ga volgen! Paps is echt om te kwijlen, en hij heeft een hele gave naam :D

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:15

safina schreef:
randalinpony schreef:
Je snapt de boosheid niet? Of je ons wel of niet kent maakt eigenlijk niets uit, vind ik. Ik weet dat de paardenwereld aan elkaar hangt van de wanpraktijken en oplichterij, maar dat maakt het niet anders dan het is. Een dier met aandoening verkopen zonder het eerlijke verhaal erbij is gewoon oplichterij. En in een aantal gevallen ronduit dierenmishandeling.


Dat is het ook, dierenmishandeling. Maar jij doet dat niet, want je verkoopt geen pony's en vindt dat blijkbaar ook heel erg om te doen. Dus dan is er toch niets aan de hand? :)
Maar laten we wel wezen: De meeste mensen die op deze schaal fokken, verkopen op den duur dieren. Zeker mensen die voor alle merries dezelfde, eigen, hengst gebruiken. Een hengst die ook nog eens verwant is aan de merries. Blijkbaar heb ik op basis van die aanpak en de schaal waarop je fokt ingeschat dat je dieren verkoopt. En heb ik gemeend te moeten zeggen dat ik wel vind dat je zoiets aan kopers van zo'n veulen moet vertellen. Dat was een verkeerde inschatting en overbodig advies zeg je. Dat snap ik nu. Maar je weet dat het van iemand komt die jou verder niet kent? En die er dus wel eens naast zou kunnen zitten? Hoe kan je dat dan zo persoonlijk opvatten? Je kunt ook proberen te begrijpen waar het vandaan komt.

Citaat:
Over het genetische deel kan ik nog heel veel zeggen, maar ik ga het in deze draad niet doen. Dat wil ik wel per PB doen of in een algemeen topic hierover.

Ik kan daar nu een hele discussie over voeren met je, die dan vooral op hypothesen zal berusten. Zelf ga ik dat niet per se uit de weg, maar dit is niet de plaats, omdat dat dan weer door allemaal mensen totaal misbegrepen zal worden en er weer rare conclusies getrokken zullen worden.


Je schrijft eerder dat je er open over bent. Hoe open is dit dan? Als iets niet in je straatje past moet het opeens per PB. Je ontneemt mensen de kans om iets over dit onderwerp te leren vanuit een discussie erover. Of om nieuwe inzichten toe te voegen. Ook mensen die op een dag voor eenzelfde keuze staan. Ook van jouw reacties hierop en de dingen die jij hier allemaal over weet kunnen anderen heel veel leren. En als je bang bent dat mensen "rare conclusies" trekken (wat bedoel je daar eigenlijk precies mee?), werk je dat dan niet zelf een klein beetje in de hand werkt door steeds te verwijzen naar PB als het op dit onderwerp aankomt en door niet inhoudelijk te reageren. ;)
Daarbij: hierboven geeft iemand je zelfs complimenten over hoe ingelezen je bent op dit onderwerp, dus ik denk dat het allemaal wel meevalt. :)

Citaat:
Bovendien is de vraag of alles wat je hierboven schrijft überhaupt op het geval Tinkerbell betrokken kan worden. Het kan breder zijn (predispositie in pony's, m.n shetten waarbij eigenschappen van het ras gevoeligheid veroorzaken) of smaller, namelijk: Tinkerbell heeft een mutatie. Dan heeft de rest van haar voorouders er sowieso niets mee van doen.


Yep. Maar dat het rasgebonden is, is juist weer een extra aanwijzing voor die genetische gevoeligheid.
Stel dat het een mutatie is in deze specifieke merrie, de andere optie die je noemt, dan hebben de voorouders er inderdaad niets mee van doen. Maar dat maakt dat ook helemaal niet meer uit. Dan fok je dus met een dier die een mutatie kan doorgeven die ervoor zorgt dat het dier op zeer jonge leeftijd cushing krijgt. Aangezien het dier de ziekte ook daadwerkelijk heeft, zou het in dat geval dominant autosomaal vererven en is er sowieso een kans van 50% dat het veulen het ook heeft.
En daarnaast: wie zegt dat die mutatie dan niet in eerdere generaties heeft plaatsgevonden, maar daar niet tot uitdrukking is gekomen? Omdat de omgevingsfactoren bijvoorbeeld anders waren?

Citaat:
Maar daar kunnen we niet echt uitspraken over doen, vindt je wel?


Zolang we niet weten hoe het precies vererft en tot uitdrukking komt is het lastig om te voorspellen wat de kansen zijn op een veulen wat dit ook draagt of zelf ziek wordt. Maar voor die erfelijke component zijn dus wel gerichte aanwijzingen. Dus je loopt zonder meer een verhoogd risico met die lijnenteelt, toch?
Dat intrigeert me wel. Dan vraag ik me af: waarom deze hengst voor deze merrie en niet een andere? Er zijn nog zoveel andere hengsten. Ik ben benieuwd hoe je tot deze keuze bent gekomen. Wat leverde deze keuze je op? Wat maakte dat het het risico waard was?

misschien wil ts via pb omdat mensen hier lekker de pony's willen volgen en niet constant hetzelfde hoeven lezen van waar TS haar keuz al 100 maal heeft moeten verdedigen --"

MabuPets
Berichten: 461
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Heleboel ukkies in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:29

Ook ik ben hier om de pony's te volgen en ik vind die discussie totaal niet interessant maar moet wel tig bladzijdes door en zoeken naar, voor mij, relevante updates. Een beetje jammer. En Ts heeft al meerdere keren aangegeven dat ze het er wel over wilt hebben alleen niet in dit topic.
Lijkt mij logisch als dit een volg topic is voor de drachtige dames :D

muzzy17

Berichten: 620
Geregistreerd: 15-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:59

Percella schreef:
Ook ik ben hier om de pony's te volgen en ik vind die discussie totaal niet interessant maar moet wel tig bladzijdes door en zoeken naar, voor mij, relevante updates. Een beetje jammer. En Ts heeft al meerdere keren aangegeven dat ze het er wel over wilt hebben alleen niet in dit topic.
Lijkt mij logisch als dit een volg topic is voor de drachtige dames :D


Mee eens. Zou een topic openen ipv hier. Kan er naar hartelust gediscussieerd worden ;-)
Wil graag de merries volgen en niet een complete discussie

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 13:07

Ik ga er dan ook niet meer op in. Safina, ik heb je vriendelijk gevraagd deze discussie niet hier te voeren. Er zijn plaatsen genoeg op bokt waar je dat kan doen. Door de juiste topictitel en plaats op het forum te kiezen, kun je dan ook de mensen om je heen verzamelen die dat interessant vinden.

En zoals ik eerder zei, al die aannames die je doet, en voorbarige conclusies, dragen helemaal nergens toe bij. Je gooit allerlei zaken die we pas net beginnen te begrijpen (ik vind het altijd opmerkelijk dat juist onderzoekers slagen om de arm houden, en zelf heel goed weten en aangeven wat de beperkingen van hun onderzoek zijn en wat er nog nodig is om tot mogelijk tot meer inzicht te komen, terwijl leken er dan als een soort dolle honden mee aan de haal gaan...) als de ultieme waarheid en stelligheid op een hoop in een topic.


Ik merkte net dat ik toch weer een reactie aan het typen was. Maar ik ga dat niet doen. Via PB wil je niet communiceren gaf je aan, dus het houdt voor mij hier op. Wel apart dat je op persoonlijke titel hier in het topic zegt in onze keuzes geinteresseerd te zijn, maar die dan per PB niet wilt horen.
Dat lijkt mij toch ietsje teveel op een kruistocht, of zo. ;)

Nathalies uier begint nu erg te veranderen. *\o/*

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Heleboel ukkies in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:14

ik volg ook mee! leuke kudde heb je ook trouwens:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:34

randalinpony schreef:
Safina: bronnen heb ik dacht ik al neergezet in het topic. Als ik ze nog in favorieten heb PB ik ze, maar dat weet ik niet.

Maar, hemeltjelief, wat zeg je hier nu toch:
Citaat:
Ik zou het er wel eerlijk bij zeggen als je de pony verkoopt, zodat eventuele nieuwe eigenaren bedacht kunnen zijn op symptomen van metabolische problemen. Maar ook dat is verder geheel aan jou natuurlijk.


Ik wil hier toch wel even duidelijkheid over verschaffen.
Tinkerbell gaat nergens naartoe.
Ze is in onze handen ter wereld gekomen en zal in onze handen weer heengaan. Tot nu toe is haar leven heel prettig verlopen, langer dan het prettig zal zijn, gaat het niet duren.

Haar veulen gaat ook nergens naartoe, mocht het er al komen. Maar dat heb ik eerder in de draad al uitgelegd.

Ik krijg trouwens de rillingen bij het idee een dergelijk dier überhaupt te verkopen, laat staan zonder de juiste info zodat ze de zorg krijgt die ze nodig heeft!

Edit: sorry voor de scherpe reactie. Ik vertelde net mijn man dat iemand suggereerde dat we het maar moesten zeggen dat Tink ziek is als we haar verkopen en ik wil wel even zeggen, dat hij erg, erg boos was. Niet alles gaat om geld of is te koop...

Toch nog even dit: ik heb best wat dieren uit Tinkerbells familie in beeld, we fokken al 15 jaar met die lijn. Geen enkel dier heeft Cushing of is ervan verdacht.
De ouders niet, vaders moeder niet (hoogbejaard inmiddels) en we hebben volle broers en zuster van Tink die ouder zijn, halfbroers/zusters uit zowel vader als moeder gefokt... Tot heden is Tink de enige met cushingdiagnose. En ze is dus wel een van de jongsten.

Met Faramir deelt ze een grootmoeder/moeder van 18 die kerngezond is, en dan bedoel ik ook echt kerngezond. En Faramirs vader is van een echt volledig ander ras, een oude bewezen hengst.

De moeder van Faramir, 14 jaar oud, is een halfzuster van Tink en ook hier: kerngezonde merrie.
Wat voor foutje er dan ook bij Tinkerbell in geslopen zou zijn (zelf denk ik dat er meer factoren een rol spelen en dat we het helaas zelf in de hand gewerkt hebben ;( ), het is dus niet zo dat we nog ook maar 1 bekend PPID geval in haar stam kennen. Noch hoefbevangenheid, noch enkele andere verdachte kwalen.

Voor we weer indianenverhalen krijgen.....


Ik heb totaal geen fok ervaring, sterker nog ik ben er zelfs geen voorstander van in deze harde tijden, maar dat is totaal off topic...

Maar deze post deed het 40+ penny hart van de eigenaresse van een ook al veel te jonge cushing pony (7 toen het geconstateerd werd ) Zo ontzettend veel goed!! Werd er gewoon een beetje emo van, maar voel totaal met jullie mee wat dit betreft TS en familie... _/-\o_

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 14:05

Dank je wel Ohjajoh.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:22

randalinpony schreef:
Ik ga er dan ook niet meer op in. Safina, ik heb je vriendelijk gevraagd deze discussie niet hier te voeren. Er zijn plaatsen genoeg op bokt waar je dat kan doen. Door de juiste topictitel en plaats op het forum te kiezen, kun je dan ook de mensen om je heen verzamelen die dat interessant vinden.

(....)

Ik merkte net dat ik toch weer een reactie aan het typen was. Maar ik ga dat niet doen. Via PB wil je niet communiceren gaf je aan, dus het houdt voor mij hier op. Wel apart dat je op persoonlijke titel hier in het topic zegt in onze keuzes geinteresseerd te zijn, maar die dan per PB niet wilt horen.
Dat lijkt mij toch ietsje teveel op een kruistocht, of zo. ;)


Prima, dan laten we het hier even bij. Zolang niemand verder iets nieuws toevoegt, valt er ook weinig te discussiëren. :D Mocht er ooit iemand gaan googelen op "fokken met cushing" en dit topic vinden, dan heb ik in ieder geval m'n bijdrage geleverd en heb jij er ook je zegje over gedaan. :)

Dat laatste vind ik belangrijker dan wat dan ook. Met een kruistocht heeft dat niks te maken. En in ieder geval niets met jou persoonlijk. Hoop dat je dat van me aan wilt nemen. :o

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:23

safina schreef:
randalinpony schreef:
Ik ga er dan ook niet meer op in. Safina, ik heb je vriendelijk gevraagd deze discussie niet hier te voeren. Er zijn plaatsen genoeg op bokt waar je dat kan doen. Door de juiste topictitel en plaats op het forum te kiezen, kun je dan ook de mensen om je heen verzamelen die dat interessant vinden.

(....)

Ik merkte net dat ik toch weer een reactie aan het typen was. Maar ik ga dat niet doen. Via PB wil je niet communiceren gaf je aan, dus het houdt voor mij hier op. Wel apart dat je op persoonlijke titel hier in het topic zegt in onze keuzes geinteresseerd te zijn, maar die dan per PB niet wilt horen.
Dat lijkt mij toch ietsje teveel op een kruistocht, of zo. ;)


Prima, dan laten we het hier even bij. Zolang niemand verder iets nieuws toevoegt, valt er ook weinig te discussiëren. :D Mocht er ooit iemand gaan googelen op "fokken met cushing" en dit topic vinden, dan heb ik in ieder geval m'n bijdrage geleverd en hen jij er ook je zegje over gedaan. :)

Dat laatste vind ik belangrijker dan wat dan ook. Met een kruistocht heeft dat niks te maken. In ieder geval niets met jou persoonlijk. Hoop dat je dat van me aan wilt nemen. :o

stop heir gewoon lekker me reageren en open lekker zelf een topic --"

Maar nu weer leuk! hoe is het met de pony's?

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 14:28

Laten we vriendelijk blijven. :)

Met de ponys alles goed, als ze plat in de wei liggen lijken het wel enorme molshopen, steken lekker boven het gras. :P

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:38

Nathalie begint te vullen? wanneer was zij ook weer uitgerekend?

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 09:06

10 mei. :)

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 12:39

Merrieveulen voor Nathalie!!!!!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

zwart/smokeyshabrakbont veulentje, fotos volgen nog. :)

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Heleboel ukkies in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:40

jaaaa gefeliciteerd! fotos!! haha

Anoniem

Re: Heleboel ukkies in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:51

Gefeliciteeeerd! :D

Anoniem

Re: Heleboel ukkies in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:14

Gefeliciteerd!

Happy16

Berichten: 4613
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Heleboel ukkies in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:24

Gefeliciteerd :D

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Heleboel ukkies in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:42

Gefeliciteerd!

Anoniem

Re: Heleboel ukkies in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:46

ZO dat heeft ze dan goed gedaan een dag voor de uitgerekende datu :D gefeliciteerd!!! ik ben ook erg benieuwd naar het veulen straks van Bambi, wat een gaaf diertje is dat zeg!