Heleboel ukkies in de maak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Heleboel ukkies in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 13:34

Zoals de titel al zegt, verwachten wij dit jaar voor ons doen best heel wat veulentjes.

Onze zelf gefokte minihengst Faramir van de Hildehof is namelijk afgelopen winter goedgekeurd bij het Nederlandse Appaloosa Stamboek.
Dat betekent ook, dat hij binnen 2 jaar voldoende veulens moet tonen van goede kwaliteit.

Faramir heeft als vader de bekende preferente NMPRS-hengst Mon Cherie. Dit is een klein volledig Welsh gefokt hengstje.
Als veulen heeft Faramir een nette 1ste premie gehaald op de NMPRS keuring. Als driejarige hengst heeft hij dit kunstje nog eens overgedaan. Hij mag dan ook bij zowel NMPRS als bij NAS de fokkerij dienen.

Faramir op de NAS hengstenkeuring waar hij kampioen van de nieuwe jaargang werd:
Afbeelding

Afbeelding


Deze zomer mocht Faramir bij ons tussen de merries lopen. Dat was even wennen voor alle partijen en leverde wat mooie plaatjes op:

Afbeelding

Afbeelding

Alle begin is moeilijk: :')
Afbeelding

Maar goed, na een hele zomer vol bijzondere gebeurtenissen in de wei, waar we allemaal weer veel van geleerd hebben, heeft dat geleid tot de volgende combinaties die op komst zijn: *\o/*


Faramir van de Hildehof
Afbeelding

X

Tinkerbell van de Hildehof

Afbeelding

Afbeelding

Tinkerbell is een stermerrie van 90cm. Als driejarige is ze reservekampioen bij het NAS geworden. Ze is 7 jaar oud en helaas is er op deze jonge leeftijd bij haar Cushing vastgesteld.
Ze heeft eerder een bijzonder klein, maar heel mooi hengstveulen gegeven. Dit zal sowieso haar laatste veulen worden, als dat al gaat lukken aangezien ze medicatie krijgt.
We hopen ten eerste dat ze haar dracht en bevalling goed doormaakt en dat ze ons nog een merrieveulen zal schenken. Zolang het goed met haar gaat op de medicatie blijft ze, we beseffen echter dat het niet vanzelfsprekend is dat alles goed gaat verlopen, en genieten nog van iedere dag met haar.
Maar moeten we een keuze maken voordat ze bevallen is, dan is dat de keuze voor Tinkerbell.

Peppermint van de Hildehof
Afbeelding

Peppermint is een fewspot stermerrie van 95 cm. Ze heeft eerder twee hele mooie hengstveulens gegeven, de oudste ervan is reservekampioen hengstveulens bij het NMPRS geworden. Peppermint is een hele vriendelijke, nuchtere pony die dat karakter ook doorgeeft. We hebben hele hoge verwachtingen van deze combi.
Peppermint is tevens de volle zuster van Tinkerbell. Hun vader is de 1ste premiehengst Bayern's Rugby.

Bambi van de Hildehof
Afbeelding

Afbeelding

Bambi is onze jongste zelfgefokte merrie. Afgelopen zomer heeft ze een 1A premie gehaald op de NAS-keuring. Haar vader is de AMHA-hengst SLC Uno de Mayo. Bambi en Faramir is echt een droomcombinatie voor ons.

Nathalie's Rebel
Afbeelding


Nathalie (ster, preferent) is onze stammoeder. We zijn erg benieuwd wat de combinatie met haar kleinzoon gaat geven. Eigenlijk geeft Nathalie ieder jaar opnieuw een kerngezond, goed veulen.
Haar eigen hardheid en gezondheid mag ze best weer doorgeven, en ook haar super bewegingen en instelling.

Dit jaar hebben we ook twee extra merries aangeschaft. Anke hier van bokt had twee merries die ons aanspraken qua bloedlijnen en modern en luxe exterieur. Ook deze zijn drachtig van Faramir.

IH's Dreams Extrema


Afbeelding

Extrema heeft een mooie afstamming waarin een topvererver van het NAS (Orion) gecombineerd wordt met een scheut Welsh B-bloed. Haar vader is de BMP goedgekeurde 1ste premiehengst Braveheart vd Immetjeshoeve. Vandaar ook haar mooie lange voorbeen en luxe. En haar moeder is een stermerrie van Orion.

IH's Dreams Fantasy

Afbeelding

Dream is het jongere halfzusje van Extrema. Haar vader is de zilverappelbruine NMPRS 1stepremiehengst Jagdfalke. Jagdfalke is een Deutche Classicpony, dus mooi vreemd bloed.
Wij zijn erg benieuwd hoe Fantasy met haar Arabische voorkomen en dito attitude, en haar goede gangen, het gaat doen bij ons in de fokkerij.
En natuurlijk mag ze best als toetje haar kleurtje doorgeven. ;)

We hopen natuurlijk op een wei vol gezonde veulens. We zouden het ook helemaal niet erg vinden als Faramir zijn valkkleurtje doorgeeft. Palomino mag trouwens ook best. :D

En natuurlijk hopen we dat we pony's zullen fokken die niet alleen gezond en mooi zijn, maar ook erg fijn om mee te werken:
Afbeelding

Afbeelding

Oh ja, voor de oplettende lezer is allang duidelijk dat wij hier een behoorlijke scheut lijnteelt/inteelt toepassen. Voor ons ook erg spannend hoe dat gaat uitpakken. Het is echter een bewuste keuze.

Wie hierover wil discussieren, zou ik willen aanraden een topic te openen op FZ. :)

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Heleboel ukkies in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:38

Mooie beestjes heb je lopen!! Ben benieuwd maar de ukkies!

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Heleboel ukkies in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:43

Hij is prachtig! Daar komen vast een hoop mooie spikkels van. :)

SayaJones

Berichten: 11940
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:43

Ik volg!
Wat een prachtige combi's <3
Onwijs gave hengst heb je daar! En ik ben ook weg van peppermint <3

Welke kleurkansen zijn er, weet je dat?

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:44

Ben benieuwd wat er allemaal uit gaat komen

Saintelette

Berichten: 3183
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:46

Leuk al die spikkels! Ik ben benieuwd wat er uit komt..

edit: wat grappig trouwens dat je uit oostburg komt! Staan de pony's daar richting Zuidzande?
Ik kom zelf uit Breskens ;)
Laatst bijgewerkt door Saintelette op 27-11-14 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

linda2008

Berichten: 4262
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:48

Leuk Adinda!! Ik ga het zeker volgen! Ben groot fan van Faramir en enorm benieuwd wat dit allemaal gaat opleveren :D

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:56

leuk topic Adinda, ik ga het natuurlijk volgen, ben heel benieuwd naar faramirs beebs, ik hoop dat tinkerbell het allemaal aankan, ben trouwens heel benieuwd naar het veulen van fantasy, vind haar erg knap :D
Laatst bijgewerkt door jolandje op 27-11-14 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Berichten: 13175
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:56

Is ze nu zwanger van haar kleinzoon?

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 13:58

De kleur is wel spannend.

De vader van Faramir is een vos (palomino) dus Faramir heeft sowieso een vosgen dat ie kán doorgeven.

Faramir is heterozygoot zwart (dus voert ook vos), met een agoutigen (waardoor hij bruin is) en een cremegen (wat hem valk maakt.) En natuurlijk is hij ook heterozygoot voor appaloosa.

Al de merries hebben appaloosakenmerken.

Samen met Faramir zorgt dat er dan voor dat de merries 50% kans op appie hebben, 25% op fewspot appie en 25% kans op effen, dus geen appaloosa.

Peppermint kan alleen een appaloosa geven omdat ze few spot is.

Er kunnen bruinen, vossen en zwarten uit de combis komen.

En natuurlijk geeft Faramirs cremekleurtje 50% kans op een valk, palomino of smokey.

En Fantasy's zilvergen 50% kans op zilver.

Blijft dus een verrassing, voor ons is kleur geen pre dus testen erop doen we ook nooit.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:58

Dat staat er toch? Evenals de opmerking onderaan....

Spannend adinda! Veel veulens idd voor jouw doen ;)

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 14:00

Britta31 schreef:
Is ze nu zwanger van haar kleinzoon?


Klopt.

Saintelette, dat zijn wij inderdaad.

Zie er wel ene beetje tegenop LadyMadonna, ben vast na het waken helemaal... :Z :z %) Maar als t dan in de wei loopt is dat zo vergeten. :D

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Re: Heleboel ukkies in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:07

Mag ik vragen waarom je besloten hebt om met zo'n grote lijninteelt/inteelt te fokken of zelf met een merrie die zoveel gevolgen ervan kan dragen van haar dracht,gezien je tekst over de 1ste merrie ?

Lijkt alsof je gewoon fokt zodat je nakomelingen kunt laten zien ipv op lijn en exterieur te fokken met als doel de merries te verbeteren..want deze hengst gaat heus niet op alle 6 merries passen zowel kwa papier als exterieur.

Hoop in ieder geval dat de bevalling goed verloopt van de eerste merrie in de OP en dat de veulens daadwerkelijk iets kunnen toevoegen aan je hengst zijn goedkeuring.
Wel een mooie hengst ! :)

SayaJones

Berichten: 11940
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:08

Wow, wat een kleurkansen, daar ga ik geen gokje op wagen :')
Maar maakt het des te spannender om mee te volgen *\o/* *\o/*

Nog een vraagje.. wanneer zijn ze (ongveer) uitgerekend? Of staat dat er gewoon in en ben ik blind? :+

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 14:31

Zelf vinden we het ook ontzettend spannend. :D

Data zet ik nog even bij recente buikjesfotos. :)

Citaat:
want deze hengst gaat heus niet op alle 6 merries passen zowel kwa papier als exterieur.


Boude uitspraken... Maar we zullen zien wat ervan komt.
2 merries zijn speciaal aangekocht om met deze hengst te dekken, trouwens.

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Re: Heleboel ukkies in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:33

Mag ik dan graag antwoord op de eerste vraag,want daar krijg ik namelijk geen antwoord op..en ben toch benieuwd naar je redenatie erover. :)

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: Heleboel ukkies in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:39

Ben heel benieuwd!
Zullen weer wat toppertjes uit komen denk ik zo! :D

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Re: Heleboel ukkies in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:42

Gaaf! Ik volg, hou helemaal niet van appies, maar vind dit wel interessant :)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:47

Nathalie (ster, preferent) is onze stammoeder. We zijn erg benieuwd wat de combinatie met haar kleinzoon gaat geven.

wat bedoel je persies met de combinatie met haar kleinzoon..... fok je inteelt?
dat is niet slim als het wel bewust zo is.
(ook al lijkt het verder weg te zitten je weet nooit welke genen erg sterk zijn)

SayaJones

Berichten: 11940
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Heleboel ukkies in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:58

Mensen lezen te weinig....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:53

LauLauu schreef:
Mag ik vragen waarom je besloten hebt om met zo'n grote lijninteelt/inteelt te fokken of zelf met een merrie die zoveel gevolgen ervan kan dragen van haar dracht,gezien je tekst over de 1ste merrie ?

Lijkt alsof je gewoon fokt zodat je nakomelingen kunt laten zien ipv op lijn en exterieur te fokken met als doel de merries te verbeteren..want deze hengst gaat heus niet op alle 6 merries passen zowel kwa papier als exterieur.

Hoop in ieder geval dat de bevalling goed verloopt van de eerste merrie in de OP en dat de veulens daadwerkelijk iets kunnen toevoegen aan je hengst zijn goedkeuring.
Wel een mooie hengst ! :)


Ja, adinda is echt iemand die zomaar maar aan rommelt...
:n

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 16:23

Ik vond het ook nogal wat, maar ik kies ervoor me niet te laten beledigen door die uitspraak LadyMadonna. :)

LauLauu schreef:
Mag ik dan graag antwoord op de eerste vraag,want daar krijg ik namelijk geen antwoord op..en ben toch benieuwd naar je redenatie erover. :)



Gezien de toonzetting van je eerste berichtje, weet ik niet precies hoe je belangstelling te duiden.
Ik vraag me ook wel af vanuit welke belangstelling/expertise je deze vraag stelt? Ben je een (ervaren) fokker, ben je bekend in de NAS-fokkerij?

Hoe dan ook, ook zonder veulen toonplicht waren de meeste van deze combis gemaakt, alleen dan niet allemaal dit jaar. :+
Dit is onze hobby, normaal hebben we 1-2 veulens. ;)

Weet je, een NAS hengst goedgekeurd krijgen en houden is een hele investering. Alleen maar wat merries dekken om genoeg veulens te tonen, daarmee kom je er zeker niet.
Ondanks het risico dat lijnteelt zeker inhoudt, hebben wij een verwachting dat Faramir iets kan toevoegen aan de merries, en dat de lijnteelt enkele waardevolle eigenschappen van de lijn kan verankeren.

Of die verwachting uitkomt, en of een veulencommissie het dan ook nog zo zal zien, dat blijft voor ons nog echt heel erg spannend tot volgend najaar.
Tenslotte is het een jonge hengst die zich nog volledig moet bewijzen.

Wat betreft Tinkerbell, we deden/doen niets zonder nauw overleg met een zeer goede VA.

Als je er verder over wilt discussieren, ga dan alsjeblieft naar FZ, zoals ik al in de OP verzocht.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Heleboel ukkies in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 16:28

Ik ben heel benieuwd wat eruit komt Adinda! Wordt een zwaar voorjaar met slapeloze nachten voor jullie :+

__Suzanne__

Berichten: 4299
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Heleboel ukkies in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 16:30

Ik ben heel benieuwd wat er uit komt volgend voorjaar, ik vind Faramir echt prachtig!

Anoniem

Re: Heleboel ukkies in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 16:36

Je gaat een medisch risico tegemoet maar nee, daar mogen we niks van zeggen?! Ik vind dat ontzettend hypocriet en jammer dat je dit bewust doet, eigenlijk eerder nog schrikbarend dat je er zo 'makkelijk' over denkt, 'spannend hoe dat gaat uitpakken'. En dekken met een cushing merrie, is dat wel verstandig?

Ik vind het bijzonder jammer want het zijn stuk voor stuk knappe dieren om te zien...