All you need is a little luck.. Bint Shadwan x Amirat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Al_Zawraa

Berichten: 2360
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

All you need is a little luck.. Bint Shadwan x Amirat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 22:51

Deze zomer had ik het geluk de schitterende hengst Amirat Al Ashaanon te kunnen leasen. Ik had hem al jaren op het oog, maar hij was helaas niet beschikbaar via verzendsperma. Nu kreeg ik de aanbieding om hem voor een aantal maanden te leasen, wat op onze nieuwe locatie ook een mogelijkheid was :)
Afbeelding

De planning was dat hij hier in ieder geval 3 merries zou gaan dekken, mijn eigen merrie Mausi (officieel GR Bint Shadwan), de merrie die ik zou leasen en een merrie van mijn vriendin (ook eigenaresse van de leasemerrie).

Helaas na meerdere pogingen geen van de merries drachtig -O- Voor de leasemerrie was ik met Amirat naar Utrecht gereden om sperma af te laten nemen, daar zij zich niet natuurlijk liet dekken. Daar bleek helaas dat zijn sperma van matige kwaliteit was. Wederom geen van de merries drachtig.

Mijn vriendin besloot dat het wel welletjes was en besloot haar merrie terug te trekken, in goed overleg besloten we ook de lease dan maar niet door te laten gaan, daar de kans dat er iets drachtig zou raken nihil was.

Mijn idee was daarna met Mausi nog 1 poging te doen, maar helaas had zij een hele rare hengstigheid, wel 19 dagen hengstig, maar het zette nooit echt goed door, dus geen mogelijkheid gehad tot dekken. Op dit moment had ik de hoop een beetje opgegeven, dus een afspraak gemaakt met het transportbedrijf wanneer wij Amirat bij hun zouden brengen en zij hem terug naar Slovenië zouden brengen.

Daar hij er toen dus nog een paar weken was, besloten nog 1 poging te wagen. Direct na het einde van die rare hengstigheid Mausi op de Regumate gezet en na 10 dagen hengstig gespoten. 4 dagen later op zondag werd ze hengstig, net op het randje, aangezien Amirat de zaterdag erna zou vertrekken.
Donderdags laten scannen op 5 dagen hengstig, en alles zag er super uit. In overleg met de DA het ei afgespoten en besloten de volgende dag 1x te dekken. Dus zo gezegd zo gedaan, de dag voordat Amirat vertrok Mausi nog 1x gedekt.. Een allerlaatste kans..

Na 18 dagen had ik het idee dat ze anders reageerde op mijn jonge hengst, dus geconcludeerd dat ze dan toch weer niet drachtig was.. -O-
Totdat ik haar in de dagen daarna nog een paar keer goed schouwde, ze werd zo zenuwachtig en chagrijnig van mijn jonge hengst, dat ik begon te twijfelen. Afgelopen donderdag was ik wegens mijn verjaardag toch vrij, dus voor de zekerheid toch maar even laten scannen.. Inmiddels was mijn gevoel helemaal omgeslagen, en was het voor mijn gevoel vrij zeker dat ze drachtig was, gelukkig bevestigde de DA mijn gevoel *\o/* 27 dagen drachtig, en alles zag er super uit, een beter verjaardagscadeau bestaat er niet dacht ik zo? *D

Dus.. soms heb je gewoon een beetje geluk nodig, en zo verwachten wij nu toch nog een tweede veulentje volgende jaar, Mausi is uitgerekend op 10 september 2015. Nu duimen dat alles goed blijft gaan, want er is geen kans om deze combi nog een keer te maken mocht het fout gaan.

Mausi (GR Bint Shadwan), Classic Shadwan x Shanaya Bint Najdi (Ansata Najdi)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

x

Amirat Al Ashaanon, Ansata Najdi x Imperial Baalorah (Imperial Baarez)

Afbeelding

Afbeelding


Dit zal Mausi's tweede veulen worden, een halfzusje of broertje van onze knappe AZ Aleeyah.

Afbeelding

En dan beginnen nu de lange 10 maanden wachten.. Gelukkig kunnen we eerst uit gaan kijken naar onze andere combinatie: [KS-MK] Ook na heel veel regen komt zonneschijn... Aziza x GR Lahab

xoranlover

Berichten: 6635
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: All you need is a little luck.. Bint Shadwan x Amirat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:57

Ik vind Mausi zo leuk. En die hengst is gaaf. Vind hem op de ene foto best puppy ogen en op de andere enorm volwassen.
Waar hoop je op behalve een gezond veulen? Merrie of hengst?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:58

Ik vind het een hele mooie hengst maar had op grond van zijn verleden/matige sperma kwaliteit voor een ander vaderdier voor je merrie gekozen. Dat je merrie nu drachtig blijkt is idd helemaal geweldig. Ik hoop voor je op een voorspoedige dracht en een gezond veulen....

Set_Elkol
Berichten: 14861
Geregistreerd: 06-06-06

Re: All you need is a little luck.. Bint Shadwan x Amirat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:13

OMG ben zo blij voor je, in mijn ogen je mooiste merrie met mijn lievelingshengst <3

Cassidy heeft spermakwaliteit invloed op nakomelingen? Een hengst kan ook tijdelijk slechte sperma hebben, of door bepaalde omstandigheden.

Al_Zawraa

Berichten: 2360
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 23:30

Cassidy, helaas wist ik pas van de matige sperma kwaliteit toen hij hier al een tijdje stond. Voor mij is het geen reden om niet met de hengst te dekken (als ik het vooraf had geweten wel, maar dan meer vanwege de grote kans op niet drachtig raken), sperma kwaliteit hoeft niet altijd vererft te worden namelijk.

De vader van GR Lahab (de vader van Aleeyah) heeft bijvoorbeeld ook ontzettend slecht sperma, terwijl GR Lahab zelf juist heel goed sperma heeft.

Al_Zawraa

Berichten: 2360
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 23:34

xoranlover schreef:
Ik vind Mausi zo leuk. En die hengst is gaaf. Vind hem op de ene foto best puppy ogen en op de andere enorm volwassen.
Waar hoop je op behalve een gezond veulen? Merrie of hengst?


Amirat is op de eerste en de laatste foto van het topic ook een paar jaar jonger dan op die andere foto, die is deze zomer gemaakt.

Het liefst heb ik een merrie, maar gelukkig heb ik al een prachtig merrieveulen van Mausi staan, dus een hengst zou ook niet erg zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:02

set_elkol schreef:
Cassidy heeft spermakwaliteit invloed op nakomelingen? Een hengst kan ook tijdelijk slechte sperma hebben, of door bepaalde omstandigheden.


Spermakwaliteit heeft geen invloed op de nakomelingen, want genetisch materiaal is niet te veranderen (al roept mening fokker dat het wel zo is). Wat wel anders kan zijn, zijn de omstandigheden waarin een foetus op gaat groeien. Dus hoe ouder de merrie, hoe minder goed de doorbloeding van de placenta. Hoe minder goed de doorbloeding van de placenta van de merrie, hoe minder goed de verzorging van de foetus. Hoe minder goed de doorbloeding van de placenta van de merrie en daardoor van de foetus, hoe minder goed de verzorging van het veulen. En dat kan gevolgen hebben voor het veulen.

Set_Elkol
Berichten: 14861
Geregistreerd: 06-06-06

Re: All you need is a little luck.. Bint Shadwan x Amirat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:05

Maar wat heeft het sperma te maken met de placenta en de foetus dan? Het sperma heeft nu zijn werk gedaan, de foetus zit er al. De hengst is nu niet meer nodig en de merrie doet de rest. Ik bedoel deze vraag niet kwaad hoor, ik leer graag bij :j

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: All you need is a little luck.. Bint Shadwan x Amirat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:08

Als ik een veulen wil, dan kies ik voor een hengst met goed sperma. Omdat ik niet zit te wachten op kosten voor dekken en scannen en eventueel bijna een jaar een merrie te eten te geven die uiteindelijk leeg blijkt te zijn omdat het sperma van de hengst te wensen overliet.

Set_Elkol
Berichten: 14861
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:11

Cassidy schreef:
Ik vind het een hele mooie hengst maar had op grond van zijn verleden/matige sperma kwaliteit voor een ander vaderdier voor je merrie gekozen. Dat je merrie nu drachtig blijkt is idd helemaal geweldig. Ik hoop voor je op een voorspoedige dracht en een gezond veulen....


Oke dat snap ik, dat je met kennis op voorhand liever niet dekt met een hengst met waardeloos sperma. maar dan snapte ik deze quote gewoon niet goed, door de ... achteraan en dat je zegt dat je liever voor een ander vaderdier had gekozen, daardoor dacht ik te begrijpen dat je bedoelde dat het invloed heeft op het veulen of de toekomst. Maar dan begreep ik dat niet helemaal goed.

IlonavL

Berichten: 1164
Geregistreerd: 21-02-07

Re: All you need is a little luck.. Bint Shadwan x Amirat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:20

Dacht ik ook te lezen Set :j Beetje mosterd na de maaltijd al zeg ik het zelf...

Maar wat een super cadeau zeg *\o/* Ik heb de afgelopen jaren heel wat topics van je voorbij zien komen en je hebt ook genoeg minder leuke kanten van het fokken meegemaakt dus ik hoop ontzettend op een mooi gezond veulen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: All you need is a little luck.. Bint Shadwan x Amirat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:24

Laten we even voorop stellen dat ik meega in de wens dat er een gezond en levensvatbaar veulen uitrolt.
Maar ongeacht of het mosterd na de maaltijd is, als je een hengst least met als doel nakomelingen te produceren, daar geld voor neerteld (ga ik van uit) dat je je iig indekt voor het geval dat het dier niet in staat is om nakomelingen te produceren. Ongeacht wat de reden is voor het feit dat het sperma van matige kwaliteit is?

polleman
Berichten: 1628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Braamt

Re: All you need is a little luck.. Bint Shadwan x Amirat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 07:51

Gefeliciteerd echt super gaaf dat het gelukt is,
Wel jammer dat je maar 1 merrie drachtig hebt van hem,
Mijn duimen draaien voor een prachtig mooi gezond veulentje..

Al_Zawraa

Berichten: 2360
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 08:04

Cassidy schreef:
Laten we even voorop stellen dat ik meega in de wens dat er een gezond en levensvatbaar veulen uitrolt.
Maar ongeacht of het mosterd na de maaltijd is, als je een hengst least met als doel nakomelingen te produceren, daar geld voor neerteld (ga ik van uit) dat je je iig indekt voor het geval dat het dier niet in staat is om nakomelingen te produceren. Ongeacht wat de reden is voor het feit dat het sperma van matige kwaliteit is?


Ik snap je opvatting hoor Cassidy, maar houdt er rekening mee dat niet alle landen zo ver zijn als Nederland qua KI enz. Zoals ik al zei in mijn beginpost is er van deze hengst geen verzendsperma beschikbaar, aangezien ze daar geen afname mogelijkheden hebben. De hengst had in de 2 maanden voorafgaand aan de deal die wij maakten voor de lease 6 merries gedekt, die allemaal de eerste of hooguit de tweede hengstigheid drachtig waren. Dus geen reden om er vanuit te gaan dat zijn sperma van mindere kwaliteit zou zijn en ook geen reden om er vanuit te gaan dat hij niets zou produceren.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: All you need is a little luck.. Bint Shadwan x Amirat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 09:24

Zo fijn dat het toch gelukt is! Op naar een heleboel lange maanden wachten.

sultan15

Berichten: 601
Geregistreerd: 30-10-10

Re: All you need is a little luck.. Bint Shadwan x Amirat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:41

Gefeliciteerd dat het toch nog gelukt is! Ik volg mee!

Al_Zawraa

Berichten: 2360
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 15:58

Ymor schreef:
Zo fijn dat het toch gelukt is! Op naar een heleboel lange maanden wachten.


Ja, het duurt nog wel heel lang, maar was er zo blij mee dat ik toch alvast maar een volgtopic gemaakt heb :+

Al_Zawraa

Berichten: 2360
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 22:07

Vandaag was de DA er even voor iets anders, en voor de zekerheid hebben we Mausi ook nog voor de laatste keer laten controleren. Gelukkig nog steeds prachtig drachtig :) Nu op 55 daagjes, dus nog een lange weg te gaan.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: All you need is a little luck.. Bint Shadwan x Amirat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:23

Prachtige dieren!

Ik weet erg weinig af van arabieren dus misschien een domme vraag, maar vooral papa heeft een flinke dish. Echt een heel andere schedel vorm. Heeft dat ook gevolgen voor de gezondheid? Kan dat ook te ver gaan of maakt dat niks uit en kan dat nog veel extremer zonder problemen?

Ik moest namelijk denken aan de hondenfokkerij waar flinke schedel veranderingen vaak samen gaan met een slechtere gezondheid, bijv op gebied vd ademhaling en hersenen.

Al_Zawraa

Berichten: 2360
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 22:34

Zoals de dish bij deze paarden is levert het geen gezondheidsproblemen op, als je er echt op doorfokt zou het denk ik net zoals bij honden uiteindelijk wel problemen op kunnen leveren, maar dat is naar mijn idee bij alle diersoorten zo waarbij te ver doorgefokt wordt.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: All you need is a little luck.. Bint Shadwan x Amirat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:37

Ok, dank voor de uitleg :-)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Re: All you need is a little luck.. Bint Shadwan x Amirat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:44

Eerst op regumate en daarna hengstig spuiten is een beetje raar. Als je stopt met de regumate is ze binnen 3 dagen óók knal hengstig.

beppie123
Berichten: 25
Geregistreerd: 30-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:28

Je hebt groot gelijk om je merrie te laten dekken door deze mooie hengst. Ook al is de sperma niet sterk van kwaliteit. Blijkbaar wel sterk genoeg voor een veulen , en miss wat dat inderdaad wel met een rede.. Ik ben benieuwd wat hier uit komt

Set_Elkol
Berichten: 14861
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:27

Zet je die laatste foto's van Mausi ook hier neer :D

Al_Zawraa

Berichten: 2360
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 17:35

Nou vooruit :D
Nog niks te zien, maar dit is Mausi afgelopen week op 77 dagen dracht :) Aziza die erbij staat inmiddels op 290 dagen dracht.

Afbeelding

Afbeelding

En nog een paar foto's van de mooie papa, die lekker in de sneeuw aan het spelen is thuis in Slovenië. Goh, wat zou ik graag zo'n hengst hebben, wat een heerlijk karakter <3 Had hem hier graag langer gehad.

Afbeelding

Afbeelding