Fay x Freddie/Felix - Wanneer zal het veulen komen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jitske25

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-04-12

Fay x Freddie/Felix - Wanneer zal het veulen komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 23:39

Hooi bokkers,

Een week geleden hebben we dan toch echt geconcludeerd dat Fay (mijn verzorgpony) drachtig is. In eerste instantie leek ons dit niet mogelijk aangezien onze eerste gedachten was dat er helemaal geen hengst bij haar in de buurt was geweest en ze eigenlijk dit voorjaar gedekt zou worden en dit dus niet in de planning stond. Toch vond ik haar de afgelopen maanden ongewoon dik worden. Dus toch maar even bij de eigenaar laten zien. Ook hij begon te twijfelen. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat er toch wel twee hengsten bij haar hadden gestaan. Twee halfbroertjes van haar. Deze zijn eind juni 2013 gecastreerd. Net een paar maanden te laat dus. Vandaar ook de twee namen in de titel van het topic. Maargoed, het kwaad is dus al geschied. Niet dat het veulen minder welkom is hoor!! Ik kan niet wachten tot het er is! Ik hoop alleen dat het veulen gezond is! Ze is dus gedekt door één van haar eigen halfbroertjes. Hopen dat dat goed gaat.

Dan komen we nog bij punt twee. Ik heb werkelijk geen idee wanneer het veulen zal komen. Het is Fay haar eerste veulen dus wat dat betreft weet ik ook niet hoe ze zich komende tijd zal gaan gedragen. Ook ik heb geen ervaring met drachtige merries. De eigenaar natuurlijk wel. Freddie en Felix, de twee halfbroertjes hebben tot juni 2013 ruim de kans gehad haar te dekken. We denken dat ze rond eind mei zal gaan bevallen maar wil graag jullie mening horen. In welke maand worden over het algemeen de meeste veulens geboren?

Dan heb ik nog wat vraagjes aan jullie over wat ik haar moet bijvoeren eventueel en hoeveel??
Ook vroeg ik me af hoeveel beweging ze het beste kan gebruiken??
Als iemand mij wat handige tips kan geven wat betreft dit alles zou dat erg fijn zijn!
Ik heb echt zero ervaring.

Ook zal ik regelmatig wat foto's posten van haar buikje en de uiers. Hoop dat jullie me dan kunnen helpen met het bepalen van haar status!

Foto van dikke mama Fay (Gemaakt op 4 maart 2014)
Afbeelding

Foto's van de twee mogelijke vaders volgen nog.

Groetjes Jitske

Set_Elkol
Berichten: 14860
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Fay x Freddie/Felix - Wanneer zal het veulen komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:20

die lijkt me wel drachtig ja :j het beste kan je nu wel een merriemuesli of merriebrok bij gaan voeren. En ik denk ook dat ze voor mei drachtig is aan de hand van de buik, ze is niet hoogdrachtig.
Wanneer de meeste veulentjes worden geboren doet er denk ik niet toe, het gaat erom wanneer jullie merrie gedekt is, dat kan het hele voorjaar en zomer bij merries, soms ook in andere seizoenen. qua beweging is weidegang wel het beste minimaal, intensief rijden hoeft niet meer maar je kan wel rijden als je wilt.
Je kan de naderende bevalling herkennen aan een vullende uier, slappere banden (dan worden de billen langs de staart heel zacht en slap) en nog andere dingen, heel veel informatie is hier te vinden op bokt :)

xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Fay x Freddie/Felix - Wanneer zal het veulen komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 18:04

Ik volg! Heb je ook foto's van de papa's? :D

Jitske25

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 18:34

xLianneZorro schreef:
Ik volg! Heb je ook foto's van de papa's? :D


Ja, foto's komen eraan. Kan momenteel alleen veulen foto's vinden van de papa's. Dus moet even een recente maken. ^.^

Jitske25

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 18:38

set_elkol schreef:
die lijkt me wel drachtig ja :j het beste kan je nu wel een merriemuesli of merriebrok bij gaan voeren. En ik denk ook dat ze voor mei drachtig is aan de hand van de buik, ze is niet hoogdrachtig.
Wanneer de meeste veulentjes worden geboren doet er denk ik niet toe, het gaat erom wanneer jullie merrie gedekt is, dat kan het hele voorjaar en zomer bij merries, soms ook in andere seizoenen. qua beweging is weidegang wel het beste minimaal, intensief rijden hoeft niet meer maar je kan wel rijden als je wilt.
Je kan de naderende bevalling herkennen aan een vullende uier, slappere banden (dan worden de billen langs de staart heel zacht en slap) en nog andere dingen, heel veel informatie is hier te vinden op bokt :)


Dankje, voor je info. Rijden kan sws niet want ze moet nog beleerd worden. Dat wilde ik deze zomer dus gaan doen maargoed dat stellen we nu maar eventjes uit. Ze staat momenteel nog 24/7 in de wei en dan longeer ik haar drie keer per week. Merriebrok ga ik kopen. Moet alleen nog even bij de winkel zien te komen of iemand moet het voor mij meenemen. Of iemand toevallig een linkje naar een online winkel? Dan kan ik het bestellen. :)

Set_Elkol
Berichten: 14860
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Fay x Freddie/Felix - Wanneer zal het veulen komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 18:39

horen de eigenaren dat niet gewoon te halen?

Lovemyponys5
Berichten: 474
Geregistreerd: 05-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 18:40

Ik volg ook, als het veulen er is houd de eigenaar hem/haar dan ??

xMoniek

Berichten: 319
Geregistreerd: 25-11-12
Woonplaats: Hauwert (NH)

Re: Fay x Freddie/Felix - Wanneer zal het veulen komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 18:42

Ik volg ook! Knappe mama zeg <3

Ben erg benieuwd naar een foto van de mogelijke vaders :')

Jitske25

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 23:19

set_elkol schreef:
horen de eigenaren dat niet gewoon te halen?

Nee, die voert wel bij maar niet speciaal voer ofzo. Maargoed vind niet erg. Bij ons koopt iedereen zijn voor zelf voor zijn/haar verzorgpaard. Tenminste alleen om af en toe eens wat bij te voeren.

Jitske25

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 23:21

Larissbruil schreef:
Ik volg ook, als het veulen er is houd de eigenaar hem/haar dan ??


Jaa het veulen blijft. Het wordt dan door mensen van ons beleert en dan verkocht wss. Dus hij blijft er sws 4 jaar.

Lovemyponys5
Berichten: 474
Geregistreerd: 05-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:05

Jitske25 schreef:
Larissbruil schreef:
Ik volg ook, als het veulen er is houd de eigenaar hem/haar dan ??


Jaa het veulen blijft. Het wordt dan door mensen van ons beleert en dan verkocht wss. Dus hij blijft er sws 4 jaar.


Ooh dat is leuk zo'n veulentje zien opgroeien

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110770
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:22

Mooie mama! Ik vind haar voor een redelijk hoogdrachtige merrie wel aan de dunne kant. Daar mogen nog wel wat kilootjes bij.
Hoe oud is ze?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 09-03-14 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lovemyponys5
Berichten: 474
Geregistreerd: 05-05-13

Re: Fay x Freddie/Felix - Wanneer zal het veulen komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:33

Hoe oud is de merrie eigenlijk??

Jitske25

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 21:23

Cayenne schreef:
Mooie mama! Ik vind haar voor een redelijk hoogdrachtige merrie wel aan de dunne kant. Daar mogen nog wel wat kilootjes bij.
Hoe oud is ze?


Ja, naja dat valt opzich nog wel mee alleen moet ze niet dunner worden. Ik hou der in de gaten en voer haar bij. Ze is 3 jaar. ;)

Jitske25

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 21:24

Larissbruil schreef:
Hoe oud is de merrie eigenlijk??


Ze is 3 jaar. Uit 2011 komt ze.

Jitske25

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 21:45


Brievenbus
Berichten: 2116
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Fay x Freddie/Felix - Wanneer zal het veulen komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:55

Wat een leukerds! Ik hoop stiekem wel dat ze het gezellig heeft gehad met felix :=

xMoniek

Berichten: 319
Geregistreerd: 25-11-12
Woonplaats: Hauwert (NH)

Re: Fay x Freddie/Felix - Wanneer zal het veulen komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:01

haha, ik hoop dat ze het gezellig heeft gehad met Freddie :')

Jitske25

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-04-12

Re: Fay x Freddie/Felix - Wanneer zal het veulen komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 21:52

Haha, ik hoop het zelf het liefst met Freddie. Die vind ik het mooist. Vandaag nog eventjes naar mamsie geweest. Lekker gepoetst. Gepoedeld in onze waterbak en gesmuld van een lekker emmertje muesli.

20Femke02
Berichten: 625
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Nieuw-Beijerland

Re: Fay x Freddie/Felix - Wanneer zal het veulen komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:54

Ben benieuwd
Ik hoop Freddie

xMoniek

Berichten: 319
Geregistreerd: 25-11-12
Woonplaats: Hauwert (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:20

Jitske25 schreef:
Haha, ik hoop het zelf het liefst met Freddie. Die vind ik het mooist.Vandaag nog eventjes naar mamsie geweest. Lekker gepoetst. Gepoedeld in onze waterbak en gesmuld van een lekker emmertje muesli.


+1 :j

Set_Elkol
Berichten: 14860
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Fay x Freddie/Felix - Wanneer zal het veulen komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:31

Ik zie in Felix meer potentie :P

Jitske25

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 21:17

set_elkol schreef:
Ik zie in Felix meer potentie :P

Ja, grote kans. Die vond de eigenaar het drukst toen die nog hengst was.

Vandaag weer langs Fay geweest. Veulen was weer druk aan het trappelen. Lekker de voetjes van Fay afgespoten van de modder. Vandaag ook merriebrok gehaald en vitaminekoek. Vanmiddag gelijk begonnen met een kleine portie en dan straks opbouwen tot wat meer. Ze was wel super lief vandaag! :)

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:22

sow op die foto van 9 maart ziet ze er gelijk een stuk voller uit! goed bezig zou ik zeggen!
ik volg gezellig mee:)
edit: ik stem felix voor een apart bont kleurtje :+

Jitske25

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 22:43

Nog wat fotootjes van 6 maart. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding