Valk welsh A x valk appaloosa, verwacht april 2015

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 23:13

ik zie bij de moeder geen wildkleur.
m.n. geen aalstreep, of zebra strepen.
ik weet dat ze bij de appaloosa's erg creatief zijn met kleurbenamingen..

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 23:48

Klopt dat ze bij het nas soms nogal creatief zijn met kleurbenamingen :D. Daarom test ik ook veel van mijn nas dieren nog als ik zelf twijfel over hoe de kleur benoemd is, eentje bleek zelfs een compleet andere kleur te zijn als geschetst. Stond als valk fewspot in het paspoort en na testen bleek die palomino panterbont te zijn.
En eens kwam er uit een combinatie met mijn eigen vos panterbonte hengst x vospanterbonte merrie een bruin veulen :+ dat mijn hengst een vos is weet ik zeker dus die merrie kan nooit vos zijn. Toch heeft dit bruine veulen nu in zijn paspoort staan dat hij twee vos panterbonte ouderdieren heeft....

De moeder van dit veulentje waar we het over hebben is tevens appaloosa, het appaloosagen doet vreemde dingen met kleuren, door het doorkleuren kan het ook veel maskeren he, het is mijn merrie niet, ik heb haar niet gezien als veulentje voordat ze ging doorkleuren, ik zal eens de eigenaren vragen om veulenfoto's, misschien zijn daar wel duidelijker wildkleur kenmerken te zien. Ik heb ook nog niet naar haar ouders gekeken wat die voor kleuren hadden eigenlijk.

Pjotr is zeker geen wildkleur. Die heeft ook geen wildkleur ouders. Mocht ik daar twijfel over hebben zou ik hem testen, maar ik twijfel daar totaal niet aan. Die is valkpanterbont, het enige wat ik van hem nog niet weet is of hij homozygoot of heterozygoot agouti is, dus ik hoop eigenlijk op een zwart veulen dan weet ik het zeker haha.

Is dun al te testen in Nederland? Volgens mij nog niet he?

Happinez

Berichten: 8409
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 00:45

spicegirl schreef:
ik zie bij de moeder geen wildkleur.
m.n. geen aalstreep, of zebra strepen.
ik weet dat ze bij de appaloosa's erg creatief zijn met kleurbenamingen..

Vergeet niet dat appaloosa ook veel dingen markeert.
Ik heb een dun appie gehad waarvan je in zomervacht amper zag dat ze dun was puur door alle vlekken van het appaloosagen. ( was een sneeuwvlokken appie )
En was 100% dun.

cp112

Berichten: 14749
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:09

Manda schreef:
Klopt dat ze bij het nas soms nogal creatief zijn met kleurbenamingen :D. Daarom test ik ook veel van mijn nas dieren nog als ik zelf twijfel over hoe de kleur benoemd is, eentje bleek zelfs een compleet andere kleur te zijn als geschetst. Stond als valk fewspot in het paspoort en na testen bleek die palomino panterbont te zijn.
En eens kwam er uit een combinatie met mijn eigen vos panterbonte hengst x vospanterbonte merrie een bruin veulen :+ dat mijn hengst een vos is weet ik zeker dus die merrie kan nooit vos zijn. Toch heeft dit bruine veulen nu in zijn paspoort staan dat hij twee vos panterbonte ouderdieren heeft....

De moeder van dit veulentje waar we het over hebben is tevens appaloosa, het appaloosagen doet vreemde dingen met kleuren, door het doorkleuren kan het ook veel maskeren he, het is mijn merrie niet, ik heb haar niet gezien als veulentje voordat ze ging doorkleuren, ik zal eens de eigenaren vragen om veulenfoto's, misschien zijn daar wel duidelijker wildkleur kenmerken te zien. Ik heb ook nog niet naar haar ouders gekeken wat die voor kleuren hadden eigenlijk.

Pjotr is zeker geen wildkleur. Die heeft ook geen wildkleur ouders. Mocht ik daar twijfel over hebben zou ik hem testen, maar ik twijfel daar totaal niet aan. Die is valkpanterbont, het enige wat ik van hem nog niet weet is of hij homozygoot of heterozygoot agouti is, dus ik hoop eigenlijk op een zwart veulen dan weet ik het zeker haha.

Is dun al te testen in Nederland? Volgens mij nog niet he?





Vos x vos kan wel degelijk bruin geven :j agouti toont namelijk alleen op een zwarte. Dus een vos kan het dragen zonder dat je het ziet.

Set_Elkol
Berichten: 14863
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Valk welsh A x valk appaloosa, verwacht april 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:18

vos x vos is altijd vos ook al dragen ze bruin

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:36

Set_Elkol schreef:
vos x vos is altijd vos ook al dragen ze bruin

Precies dat is iets dat 100% zeker is

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 21:56

Een vos kan wel agouti dragen maar dat geeft nog geen bruin paard. Zwart met agouti geeft een bruin paard. Dus idd vos x vos is altijd vos.

Nou is er inderdaad twijfel over de moeder van het pjotrveulen of deze dus wildkleur is. Ze is geschetst door het nas als wildkleur. Maar zowel haar vader als moeder staan dus niet als wildkleur te boek (alleen als panterbont en sjabrakbont), ga je uit van de nas kleurenbeschrijving zoals deze in het paspoort staat kan het dus genetisch gezien nooit een wildkleur zijn :+. Krijg je dat weer met dat schetsen.... kan je het dus allemaal weer zelf gaan uitzoeken aan de hand van foto's. De moeder van de moeder is 100% zeker geen wildkleur dus dan zou het van vaders kant moeten komen, de vader is een panterbonte dus dun zou daar wel verstopt kunnen zitten.
Maar als ik foto's van de moeder zie als veulen zie ik een gewone zwarte met klein sjabrakje zonder wildkleur kenmerken maar ik kan haar van die foto niet van alle kanten bekijken natuurlijk, ze is dus wel flink verkleurd aangezien ze echt zwart was als veulen en nu dus zoals de foto's op vorige blz hihi.

Mellow haar uier is wat gegroeid, ik zal morgen eens een melktest proberen.

cp112

Berichten: 14749
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:59

Ochja dat is waar ook :+ moet basiskleur zwart in anders kan het nooit bruin worden :o?
Iets met slaapgebrek :Z

Set_Elkol
Berichten: 14863
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Valk welsh A x valk appaloosa, verwacht april 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:01

:D

Aartje

Berichten: 2387
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:07

Set_Elkol schreef:
vos x vos is altijd vos ook al dragen ze bruin


Huh? Is Vos ressecief dan? Ik dacht altijd dat het dominant was :+

Set_Elkol
Berichten: 14863
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Valk welsh A x valk appaloosa, verwacht april 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:07

ressecief :j

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 23:29

Mellow haar uier vanavond, vriend heeft de foto gemaakt en lijkt flink gegroeid, keek er van op! Ben benieuwd hoe die morgen is.

Beeld even draaien hihi

Afbeelding

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Valk welsh A x valk appaloosa, verwacht april 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 08:51

De uiers beginnen al serieus vol te raken zeg, ben benieuwd wat eruit komt!

beenjesshar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: uitgeest

Re: Valk welsh A x valk appaloosa, verwacht april 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:10

Spannend hoor ik ga volgen ,

Gefeliciteerd met jullie eigen zwangerschap geniet ervan !

F_inley

Berichten: 6417
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Valk welsh A x valk appaloosa, verwacht april 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:11

Wie weet een paasveulen!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 09:34

Ze is nog geen 320 dagen maar je weet nooit! Zo weer de uier kijken :) dan bepaal ik of het alarm er al omgaat of niet, en kijken of er al een melktestje te doen is.
ze ligt zowat de hele nacht plat te slapen dus wil ook niet weken lang een alarm om bij zo'n luiaard :P

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 14:22

Denk dat de uier gisteren zo groot toonde door de flits en dat ze wijdbeens stond ofzo hihi vandaag niet veel spannends eraan.

Afbeelding

Cemlys

Berichten: 14972
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Valk welsh A x valk appaloosa, verwacht april 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:26

Zo ver zit de mijne ook ongeveer wat uier betreft. Vanavond eens foto maken. Volgens mij komt er nog niets uit hier. Wel leuk om te vergelijken!

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Re: Valk welsh A x valk appaloosa, verwacht april 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:28

nog ff wachten,ben erg benieuwd... :D

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 14:31

Ja leuk ben benieuwd!

Nee bij zo'n uier ga ik ook nog niet eens proberen te testen hoor. Het is haar tweede veulen, denk wel dat er echt wat meer uier zal komen voordat het zover is.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 18:34

Toch eens een poging gewaagd voor een melktestje, de uier laat al wel makkelijk wat vocht los dus er viel goed wat te testen, maar is echt nog het allerdonkerste dus nog 7,7, voorlopig nog niks in aantocht dus :D.
Ze zit nu op 317 dagen :)

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 21:58

Vandaag op kraambezoek geweest bij Pjotr zijn eerst geboren dochter van dit jaar, in het echt is ze nog mooier als op de foto's (ja dat kan echt haha), en zo lief en nieuwsgierig!

Afbeelding

Scooby007

Berichten: 838
Geregistreerd: 29-11-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Valk welsh A x valk appaloosa, verwacht april 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:18

Wat een popje is het toch, zo schattig.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 20:58

Dag 318, speentjes beginnen wat bolling onder te krijgen en lijken kleine harsjes. Melktest nog 7,7. Heb nog geen alarm eraan maar denk eerdaags dat ik dat maar wel ga doen.

Afbeelding

RomeeBalm

Berichten: 131
Geregistreerd: 19-10-14
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Valk welsh A x valk appaloosa, verwacht april 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:09

spannendd! ik volg mee :D