Commerciële aanbieders op de Boktmarkt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar, BartVB

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132180
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Commerciële aanbieders op de Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:10

Rachelle, daar heb ik nu al heel vaak antwoord op gegeven en ik ga het nu voor de laatste keer doen.
Ja, dat wordt nu ook al gedaan, maar op basis van de zoekcriteria. Kleuren vallen daar meestal wel onder (want geen zoekcriterium), maten meestal niet. Als de zoekcriteria anders zijn, dan mogen er losse advertenties geopend worden en daar wordt niet op gemodereerd.

fleurtjeuh
Berichten: 10354
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:15

Is er niet een tijdelijke oplossing te maken dat je als verkoper de optie móet kiezen of je commercieel of particulier verkoopt?
T is maar een klein dingetje, en misbruik kan getemt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:19

Dat antwoord had ik al gelezen, absoluut. Ik heb het over gezond verstand en wat inzicht dat zo achterlijk veel producten achter elkaar spammen (serieus, op iedere subcategorie van de markt staat diegene namelijk behoorlijk bovenaan. Je kan mij niet wijsmaken dat dat niemand bij jullie opvalt).

Ik snap dat daar dus duidelijk geen regels tegen zijn, maar ik snap niet dat het (al dan niet tijdelijk!) inlassen van zo'n regeltje zo'n idioot grote moeite is om een x aantal advertenties per week voor commercieel gebruik toe te staan tot jullie eindelijk het " grote systeem " herzien.

Als ik alleen al bij harnachement kijk, zijn er maar 3 subcategorien die niet volgespammed zijn door een winkel.

Maar als ik bij andere winkels kijk die ook op de markt posten, zie ik die toch echt een stuk minder aanwezig de markt volgooien.

Hoe lang wordt er al wel niet geroepen dat de markt aangepast gaat worden.. En dan nu met de opmerking 'we willen geen extra regeltje maken'.. Maar ondertussen is er geen uitzicht wanneer het gespam van dergelijke webwinkels ophoudt.

Maar ondertussen vragen we ons met z'n allen af waarom er zoveel google ads op bokt staan en waarom adblockers niet zo geaccepteerd worden.. Tja waarom zou een webwinkel nog betalen voor z'n advertentieruimte.. Graties kan het ook..

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 17:21

Oscar, waarom wordt deze eigen bokt regel niet toegepast:

Op de Markt geldt Fair Use Policy: maak gerust gebruik van de mogelijkheden, maar zorg er ook voor dat andere adverteerders eerlijke kansen krijgen. Overdaad schaadt en het plaatsen van (te) veel advertenties wordt door evt. kopers vaak als hinderlijk ervaren. De moderators en/of beheerders kunnen je aanspreken op de Fair Use Policy.

Me dunkt dat de poster die iedere dag 20-30 advertenties plaatst de Fair Use Policy al lang en breed overschreden heeft.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:53

Wat een antwoord. Verbazend.

Dus weer goed facebook in de gaten houden. Geen bokt markt meer.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 10:49

Jannepauli schreef:
Oscar, waarom wordt deze eigen bokt regel niet toegepast:

Op de Markt geldt Fair Use Policy: maak gerust gebruik van de mogelijkheden, maar zorg er ook voor dat andere adverteerders eerlijke kansen krijgen. Overdaad schaadt en het plaatsen van (te) veel advertenties wordt door evt. kopers vaak als hinderlijk ervaren. De moderators en/of beheerders kunnen je aanspreken op de Fair Use Policy.

Me dunkt dat de poster die iedere dag 20-30 advertenties plaatst de Fair Use Policy al lang en breed overschreden heeft.


Komt hier nog een reactie op?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132180
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Commerciële aanbieders op de Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:02

Ik heb deze regel zelf onlangs toegevoegd zodat mods gebruikers er op aan kunnen spreken als ze artikelen uit dezelfde productgroep en met exact dezelfde zoekcriteria (dus de spreekwoordelijke oornetjes in tig kleurvarianten) plaatsen. Voorheen hadden we daar helemaal geen richtlijnen voor en sinds een tijdje wel, en nu hebben de mods ook de handvaten om er iets mee te kunnen doen.
Evt. aanspreken van gebruikers gaat wel altijd op basis van de zoekcriteria zoals hierboven al uitgelegd staat. In de nabije toekomst (waarbij ik nog wacht op een antwoord van onze technische mensen wanneer dat zal zijn) gaan we daar wellicht verandering in brengen, maar de komende periode (en dan reken ik echt in maanden, niet meer in jaren zoals voorheen) houden we het hier bij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41742
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Commerciële aanbieders op de Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:04

Dus de hier aangehaalde bokster kan prima tot die tijd blijven spammen. Wat fijn voor haar <3.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 11:33

Oscar schreef:
Ik heb deze regel zelf onlangs toegevoegd zodat mods gebruikers er op aan kunnen spreken als ze artikelen uit dezelfde productgroep en met exact dezelfde zoekcriteria (dus de spreekwoordelijke oornetjes in tig kleurvarianten) plaatsen. Voorheen hadden we daar helemaal geen richtlijnen voor en sinds een tijdje wel, en nu hebben de mods ook de handvaten om er iets mee te kunnen doen.
Evt. aanspreken van gebruikers gaat wel altijd op basis van de zoekcriteria zoals hierboven al uitgelegd staat. In de nabije toekomst (waarbij ik nog wacht op een antwoord van onze technische mensen wanneer dat zal zijn) gaan we daar wellicht verandering in brengen, maar de komende periode (en dan reken ik echt in maanden, niet meer in jaren zoals voorheen) houden we het hier bij.


Nou dan is er alvast een stap gemaakt. Nu nog de marktmods op de hoogte brengen.
Citaat:
Evt. aanspreken van gebruikers gaat wel altijd op basis van de zoekcriteria zoals hierboven al uitgelegd staat.


Ik begrijp het niet goed, wil je dit nog eens uitleggen?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37307
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Commerciële aanbieders op de Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:43

Ik denk dat oornetje maat s xs xxs m l xl xxl xxxl grove gaten kleine gaten wel mag als losse advertentie
Maar oornetje in de kleur rood en een losse in de kleur blauw niet mag.

Een zadel boommaat 32, 34, 35, veelzijdig, spring, dressuur wel mag maar niet zadel kleur bruin en zadel kleur zwart. Bit maat 12,13,14,15,16,17 mag wel allemaal los maar bit zilver of goudkleurig niet.

Denk dat ik het zo heb uitgelegd vermoed ik?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132180
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:57

Klopt, zo is het inderdaad :j

Ik ga een poging doen om het nog wat uitgebreider uit te leggen.

De zoekcriteria zijn de functies die aan de linkerkant van de marktpagina staan en die je aan kunt vinken. Dus als ik een rijbroek zoek in maat L, dan zet ik daar het vinkje aan en dan krijg je op dit moment 108 resultaten te zien.

Als ik 2 rijbroeken te koop aan wil bieden waarvan ze allebei in maat L zijn, dan kan dat prima in 1 advertentie. Iedereen die het vinkje bij maat L aan zet, krijgt dan beide rijbroeken te zien.

Het wordt een ander verhaal als ik 2 rijbroeken aan wil bieden en eentje is maat L en de andere is maat XL. Die eerste ga je dan wel vinden als je op maat L selecteert, maar de tweede niet omdat je per advertentie maar 1 maat in kunt geven. De maat XL komt dan niet naar boven in de zoekresultaten.

Om het extra moeilijk te maken: bij rijbroeken heb je maar 1 zoekcriterium, nl. de maat. Bij andere categorieen kunnen dat er meer zijn, waardoor advertenties lastiger gecombineerd kunnen worden. Of ja, het kan natuurlijk wel, maar de vindkansen gaan dan omlaag.

Het gaat dus echt om die linker balk op de Markt waar je de vinkjes kunt plaatsen. Dat zijn de officiele zoekcriteria.

Anoniem

Re: Commerciële aanbieders op de Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:07

Hahaha, en ik als particulier verkoop al mijn paardenspullen zo veel mogelijk in 1 advertentie, ook al zijn het totaal verschillende dingen in verschillende maten (halsters, dekens, singels, bitten, stijgbeugels, vliegennetjes) omdat ik dat voor mezelf overzichtelijker vind en het mij teveel werk is om voor alles een eigen advertentie te plaatsen.. :+
Ik vink in dat geval geen maat aan in de hoop dat ik dan ook zichtbaar ben ongeacht de maat die iemand aanvinkt. Maar dat werkt dus niet zo?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132180
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Commerciële aanbieders op de Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:20

Nee, zo werkt het inderdaad niet. Het zou alleen werken als je via de trefwoorden zoekt en dan toevallig het juiste woord ingeeft.
Je mag uiteraard wel alles uit dezelfde rubriek in 1 advertentie zetten, maar je slagingskansen zijn hoger als je specificeert op zoekcriteria.

Als je nu naar die linkerrij op de Markt kijkt, dan zie je ook dat het daar heel erg mis gaat. Bijv. bij de genoemde rijbroeken staan nog een tiental zoekcriteria die helemaal niet van toepassing zijn, zo kun je bijv. ook op 'soort bit' selecteren, iets wat helemaal niet van toepassing is bij een rijbroek.

Daar zit ook een groot deel van het probleem. Niet in het toevoegen of wijzigen van een enkele categorie, maar de Markt zit in basis niet goed. Daar wordt momenteel hard aan gewerkt, maar omdat er zoveel achterliggende zaken zijn die aangepast moeten worden, vergt het veel tijd voordat er iets zichtbaars uit komt.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 12:27

Dus om het de gebruikers makkelijk te maken, mag je van 20 bitten in verschillende maten aparte advertenties maken? Daarmee haal je de regel 'niet te veel adverteren' weer helemaal onderuit en zit de meerderheid van de bokkers zich nog kapot te ergeren. Dat slaat toch de plank helemaal mis?
Waarom kan dat niet simpeler? Een bokker die een bit zoekt kan toch gewoon op 'bitten' zoeken en dan zelf even de moeite nemen om de advertenties door te lopen tot het juiste gevonden is?
"Less is more" daar heeft de gemiddelde paardenmens toch wel eens van gehoord?

Even een voorbeeld hoe het ook kan:
http://www.bokt.nl/markt/ad/391438/zebr ... 85-195-205

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132180
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Commerciële aanbieders op de Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:34

Jannepauli, nu komen we weer in het cirkeltje van de oude discussie en ik begrijp wat je bedoelt en heb ook respect voor je mening. Ik weet ook dat er meer bokkers zijn die er zo over denken.
We hebben de keuze gemaakt om totdat de belangrijke verbeteringen doorgevoerd worden zo te blijven werken. In technisch opzicht en in beleid wordt er tot die tijd ook niets meer veranderd. Hierboven heb ik al uitgelegd waarom dat zo is, en hoewel ik de 'tegenstanders' ook begrijp, het is voor dit moment zoals het is en zo blijft het ook nog even. Meer kan ik er helaas niet van maken.
Zodra er een update is over de technische zaken dan meld ik (of Bart of Shadow0) me hier weer.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Commerciële aanbieders op de Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 12:36

Zucht....

Maar goed: hebben jullie dan eigenlijk inmiddels wel geïnventariseerd wat de klachten van de bokkers zijn? Hebben jullie een lijstje van noodzakelijke verbeteringen? Wordt het niet ens tijd voor een professioneel opgezette poll?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132180
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Commerciële aanbieders op de Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:37

Ja, deze zijn bekend. Aan de hand van topics, reacties en de gebruikersenquete zijn deze geinventariseerd.

Hengelo
Berichten: 60
Geregistreerd: 12-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:48

Wanneer is iemand een commerciële aanbieder?
Is dit iedere advertentie van een bijvoorbeeld een Ruitersportzaak die een keer een advertentie plaatst op Bokt?

Ik begrijp heel goed dat het op z'n minst irritant is wanneer een grote commerciële aanbieder honderden advertenties plaatst van, telkens ieder artikel in een andere kleur.
Dit is irritant op Bokt en dit is irritant op Marktplaats of in Facebookgroepen.

Maar wat is het verschil tussen af en toe een keer een advertentie van een Ruitersportzaak met een leuke aanbieding (waar veel mensen op Bokt trouwens graag gebruik van maken) en (zogenaamde) particulieren die een restpartij of failliessementspartij opkopen en de artikelen in tientallen advertenties op bijvoorbeeld Bokt plaatsen?
Deze particulieren hebben dan wellicht geen bedrijf achter zich, maar ze zijn net zo goed commerciële aanbieders lijkt mij..... en in die zin zijn de advertenties dan misschien net zo irritant.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 13:05

Ik heb eigenlijk helemaal geen bezwaar tegen commerciële aanbieders - er zitten vast wel leuke dingen tussen. Maar wat wel storend is, is dat het vooral de 'commerciëlen' zijn die vaak een rij van 20 en soms wel meer, ads op een dag plaatsen - én daar ging het mij in beginsel om. Als commercieel gebruik door Bokt gedoogd wordt, prima. Maar dan wel met beperkende voorwaarden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Commerciële aanbieders op de Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:28

Precies.
Het gaat er niet om dat ze adverteren.
Het gaat om de aantallen.
En een regel drie per week is makkelijk te handhaven. Maar helaas.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:34

Ik wilde net een nieuwe advertentie gaan plaatsen, maar ik durf niet meer :+ :')

Als het zoveel werk is voor de modjes... Om bijvoorbeeld die max 3 advertenties in de week aan te houden.... Is het dan geen idee dat er een aantal bokkers aangesteld worden om het in de gaten te houden tot er een andere oplossing is?
Ik bied me aan, vind het geen probleem om het te doen.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Commerciële aanbieders op de Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 14:17

Haha, HTS... je mag gerust posten hoor! Ik heb even je adv-postgedrag bekeken en dat is heel normaal.
Als iedereen het nu zo deed, waren al een heleboel ergernissen verdwenen.
Ik wil me ook wel als tijdelijke vrijwilliger aanbieden om de veelposters in de gaten te houden :))

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16253
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Commerciële aanbieders op de Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:19

Ik ook wel ja!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132180
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:20

Als jullie de advertenties (daar heb je ze weer, die op basis van de zoekcriteria (!!!) niet voldoen) willen temmen dan zijn de marktmods daar zeker mee geholpen. Wel een kleine 'maar': doordat het temsysteem op de Markt niet werkt zoals het moet is het niet mogelijk om via tem een reactie terug te ontvangen, de Marktmods kunnen jullie dus (anders dan bij het temsysteem op het forum) niet terug informeren via datzelfde temsysteem.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 14:29

eh ja.. en jullie zoekcriteria werken dus ook niet want daar moet nog een paar maanden aan gesleuteld worden. Oscar... snap je nu echt niet dat het hier vooralsnog gaat over de veelposters?

Een voorbeeld: [MZ] Commerciële aanbieders op de Boktmarkt (post Celiien)