Als je via bokt een pakket niet ontvangt

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar, BartVB

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Als je via bokt een pakket niet ontvangt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 14:56

n.a.v. een ander topic, waar het ging over regels omtrent particuliere verkoop en dat het pakket niet was aangekomen. Plaatste iemand een link waar stond uitgelegd hoe dat zat.

http://www.kijkoprecht.nl/contracten/po ... TJTJNK8MXA
Particulier kort gezegd: verkoper is verantwoordelijk bij het versturen als hij plaatst dat het artikel wordt verzonden. Staat dit er niet, dan is het risico voor de koper.

Dus, hoe zit dat hier op bokt? Ik heb een artikel te koop staan, ik heb hier in staat dat het opgehaald kan worden of verzonden. Ik doe dit, en mijn pakket komt nooit aan bij de koper. De koper neemt contact op met een mod want de koper heeft haar pakket niet ontvangen. Krijg ik, als verkoper, dan een (permanente)ban? Want ik ga dan natuurlijk niet het geld terug storten, immers, het was de verantwoordelijkheid van de koper, niet meer die van mij want het stond in mijn advertentie dat het ook opgehaald kon worden?
Ben benieuwd hoe bokt hier mee om gaat :)

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: Als je via bokt een pakket niet ontvangt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:11

Gewoon versturen met handtekening voor ontvangst. Zo kan je altijd aantonen dat (en wie) het pakket ontvangen heeft.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Als je via bokt een pakket niet ontvangt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:30

Dat bestaat toch niet meer? Handtekening voor ontvangst?

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Als je via bokt een pakket niet ontvangt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:31

Ik moet anders best vaak tekenen voor ontvangst.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Als je via bokt een pakket niet ontvangt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:34

Bokt staat lijkt mij buiten dit soort dingen. Kan me wel voorstellen dat als ze regelmatig klachten krijgen over 1 (ver)koper dat er maatregelen getroffen worden. Maar niet als het een keer mis gaat. Dat kan gebeuren, zou raar zijn als bokt zich hiermee ging bemoeien.

Ik moet ook nog regelmatig een handtekening zetten bij ontvangst hoor.

VillaNeusjesJarig

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:38

Dat noemen ze aangetekend versturen tegenwoordig lijkt mij. Je kunt heel simpel gewoon zrggen: ophalen, of aangetekend versturen. Dan zit je beiden gedekt.

Marie111
Berichten: 4684
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Als je via bokt een pakket niet ontvangt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:44


Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:49

Ff van de site post.nl geplukt:
Aangetekend pakket
Extra zekerheid bij versturen van pakketten

Bij aangetekende verzending is de inhoud van uw pakket tot maximaal 500 euro verzekerd tegen verlies of beschadiging. Dat geeft een veilig gevoel en meer zekerheid wanneer u een pakket binnen Nederland verstuurt.

Voor de kosten moet je even op de site kijken. Ik zie net dat Marie111 me voor was :D

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:50

Wij kijken altijd of iets pakketpost is en als dat zo is krijgt degene die het pakket verzendt een Track&Trace code
Het handigste is om deze code aan de ontvanger door te geven. Dan kun je je pakketje volgen en weten wij ook of dit is afgeleverd.
Bewaar dus deze code altijd.

Brievenbuspost bemiddelen we niet omdat je daar geen T&T code voor krijgt en wij dus niks hebben behalve het ene woord tegen het andere.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:11

Sammie schreef:
Dat bestaat toch niet meer? Handtekening voor ontvangst?


Natuurlijk bestaat dat nog wel.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:12

justkid schreef:
Wij kijken altijd of iets pakketpost is en als dat zo is krijgt degene die het pakket verzendt een Track&Trace code
Het handigste is om deze code aan de ontvanger door te geven. Dan kun je je pakketje volgen en weten wij ook of dit is afgeleverd.
Bewaar dus deze code altijd.

Brievenbuspost bemiddelen we niet omdat je daar geen T&T code voor krijgt en wij dus niks hebben behalve het ene woord tegen het andere.


Brievenbuspost heb je tegenwoordig ook track&trace.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 16:13

justkid schreef:
Wij kijken altijd of iets pakketpost is en als dat zo is krijgt degene die het pakket verzendt een Track&Trace code
Het handigste is om deze code aan de ontvanger door te geven. Dan kun je je pakketje volgen en weten wij ook of dit is afgeleverd.
Bewaar dus deze code altijd.

Brievenbuspost bemiddelen we niet omdat je daar geen T&T code voor krijgt en wij dus niks hebben behalve het ene woord tegen het andere.


Maar dan zal een verkoper nooit geband worden als er wel gewoon een T&T is, want die persoon kan er dan immers niets aan doen als het pakket niet wordt afgeleverd?

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:15


Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:31

Maartje1990 schreef:
Maar dan zal een verkoper nooit geband worden als er wel gewoon een T&T is, want die persoon kan er dan immers niets aan doen als het pakket niet wordt afgeleverd?


De verzender kan dan dus naar het bezorgbedrijf gaan om daar een klacht in te dienen. En dat kan ook alleen de verzender doen, niet de ontvanger. Als je als pakket met T&T verstuurt is het bovendien ook verzekerd, dus heb je in zo'n geval recht op vergoeding door PostNL. Jij moet ondertussen wel de ontvanger terugbetalen als je dat geld al ontvangen hebt.

Standaard is de situatie dus als volgt:
Code
                         +-----------------------------------+
Waar is het pakketje:    | verkoper  ->  post  ->  ontvanger |
                         |-----------------------------------|
Wie is verantwoordelijk: |      verzender       |  ontvanger |
                         +-----------------------------------+ 


De koper krijgt het geld terug van de verkoper, en de verkoper moet dat met de post opnemen.

(Dit is trouwens dus de wettelijke situatie, los van hoe Bokt ermee omgaat.)

Balou_k

Berichten: 14097
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Als je via bokt een pakket niet ontvangt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:27

Interessante strekking, zover ik altijd begrepen heb is de verkoper verantwoordelijk voor het te ontvangen pakketje. Ik heb toevallig vorige maand nog geld terug gestuurd, omdat het zogezegd nooit was aangekomen. Dit was de eerste keer dat iets dergelijks was voorgevallen, en ik heb het zelf nog gelukkig nog niet voorgehad.

Het probleem is dat kopers vaak niet meer willen betalen voor een duurdere, maar wel veiligere en zekere versturing.

Maar als jij een track en trace code hebt lijkt het mij niet dat bokt jou zal bannen, immers heb je dan wel bewijs dat je het hebt opgestuurd. Nog buiten het feit om wie de 'schuld' heeft in deze..

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Als je via bokt een pakket niet ontvangt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:35

Aangezien Kiala en DHL voor maar een paar cent meer dan brievenbuspost verzend (met meer gewicht etc.) Verstuur ik liever via die twee. Pakket moet dan zelf even bij de vestiging worden opgehaald, maar dat lijkt mij toch beter dan wachten op een postbode die maar niet komt? :) Daarbij kan ik en de ontvanger in de gaten houden waar het pakketje blijft. En kan ze ook nooit zeggen dat het niet is aangekomen :)

Alja

Berichten: 25652
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Als je via bokt een pakket niet ontvangt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:39

idd ik hou ook niet van brievenbuspost :(
betaal dan ook liever iets meer zodat ik ook meer zeker weet dat de spullen aankomen ipv verdwijnen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:34

HorseTopShop schreef:
Sammie schreef:
Dat bestaat toch niet meer? Handtekening voor ontvangst?


Natuurlijk bestaat dat nog wel.

Niet dus in de situatie zoals t vroeger was.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: Als je via bokt een pakket niet ontvangt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 22:08

Wat bedoel je met vroeger? Je kan nog steeds verzenden met handtekening voor ontvangst. Is niks aan veranderd. Of je moet ruim 15 jaar geleden bedoelen...

Jet

Berichten: 12064
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 00:02

Vroeger ( waar HTS over spreekt) had je aangetekend versturen en aangetekend met ontvangstbevestiging. Aangetekend was verzekerd tot destijds ƒ 50,--. Met ontvangstbevestiging ook, maar dan moest er voor ontvangst getekend worden en kreeg de verzender hiervan bericht ( voor zover ik het me herinner). Daarvoor moest je als verzender wel meer betalen.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Als je via bokt een pakket niet ontvangt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 08:52

Ik denk dat dit beter past op Marktzaken :) Ik verplaats het even.