mijn fjord kan de telgang!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:28

Ik verplaats het even naar het gangenpaarden subforum Lachen.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:09

wemkelover schreef:
Maar zodra een fries telgant mag hij niet opgenomen worden in het stamboek.

Dat vind ik onzin van het stamboek, elk paard kán in principe telgangen; of ze het doen hangt af van vele factoren natuurlijk.

Verschil tolt en telgang vind ik persoonlijk wel duidelijk, tolt zit lekker (op een ijslander iig wel!) en een telgang (op een draver en arabier) zit verschrikkelijk haha. Waarbij de arabier het stappend doet (hij wil draven maag mag niet van mij) en de draver doet het als ie er vandoor gaat, en dus enorm hard gaat. Beide drukken op dat moment hun rug goed weg om onder mij uit te kunnen komen.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:34

Als een fries kan telgangen maakt het niet uit hoor, als hij het maar niet op de keuring doet Haha!!!
Het is ongewenst. Er zijn heel veel paarden die telgangen in stap, vaak worden ze dan teveel op de hand gereden. Vooral bij jonge paarden moet je niet teveel aan die stap komen.

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:04

Yvonnelind schreef:
Als een fries kan telgangen maakt het niet uit hoor, als hij het maar niet op de keuring doet Haha!!!
Het is ongewenst. Er zijn heel veel paarden die telgangen in stap, vaak worden ze dan teveel op de hand gereden. Vooral bij jonge paarden moet je niet teveel aan die stap komen.


Dat bedoel ik dus !! Als een fries telgangt op de keuring wordt hij/zij niet opgenomen in het stamboek, en alleen op keuringen kan je in het stamboek of ster of preferent worden.

En ik vind het niet onzin. Telgangen is een afwijkende gang, dus niet goed. Alleen bij ijslanders mag het. Ik vind een fries/fjord niet hoort te telgangen.

SONY

Berichten: 2141
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Regio Rijnmond

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:07

Persoonlijk vind ik de telgang helemaal niet lekker zitten... Het hobbelt juist veel meer ook met doorzitten in tegenstelling tot de tolt waarbij je wel lekker stil zit.

Anoniem

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:11

kan je het verschil ook voelen eigenlijk? mijn fries kan namelijk enorm hard draven echt harder dan ze in galop gaat, maar volgens mij doet ze dan geen telgang.. ze loopt dan echt heerlijk hard en volgens mij moet het er ook enorm mooi uitzien vanaf een afstand!

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:17

Shanna schreef:
kan je het verschil ook voelen eigenlijk? mijn fries kan namelijk enorm hard draven echt harder dan ze in galop gaat, maar volgens mij doet ze dan geen telgang.. ze loopt dan echt heerlijk hard en volgens mij moet het er ook enorm mooi uitzien vanaf een afstand!


Paarden en met name pony's kunnen natuurlijk knoerthard galoperen. Het telgangen voelt wel anders, maar ik weet niet hoe ik dat gevoel kan uitleggen. Meestal telgangen paarden als ze gespannen. Te hard stappen. Het paard zet tilt te snel het achterbeen op als het voorbeen nog niet op de grond is, je krijgt dan twee benen aan een kant die tegelijk naar voren gaan.
Ik voel het verschil wel, ik heb een tijdje die fries waar ik overhad gereden omdat het andere meisje op vakantie ging. Ik merkte het wel.

SONY

Berichten: 2141
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Regio Rijnmond

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:46

Shanna schreef:
kan je het verschil ook voelen eigenlijk? mijn fries kan namelijk enorm hard draven echt harder dan ze in galop gaat, maar volgens mij doet ze dan geen telgang.. ze loopt dan echt heerlijk hard en volgens mij moet het er ook enorm mooi uitzien vanaf een afstand!


Hey, ik reed een tuiger, en die kon ook harder/net zo hard draven dan galopperen. Inderdaad echt te gek!!! En als je dan in verlichte zit gaat dan lijkt het net alsof je vliegt ofzo. Maar dat lijkt ook heel mooi ja van een afstandje want ze brengen de benen dan heel hoog soms zelfs tot aan de borst en dan strekken ze helemaal. Haha!

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:17

De fjord was gewoon aan het schweinepassen.

Dat duid dus gewoon op een vastzittende rug of ander rijtechnisch probleem.

Ook bij ijslanders hebben ze dat schweinepassen liever niet omdat het paard zich gewoon vastzet.
Anders wordt het wanneer je een echte telganger hebt en dit ook serieus eruit haalt.
Maar daar is training en begeleiding voor nodig.

Ik zou dus ook niet blij zijn als mijn fjord ineens ging telgangen ook niet als ik een ijslander zou hebben.

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:55

[quote="Cowgirl"]
De fjord was gewoon aan het schweinepassen.

Dat duid dus gewoon op een vastzittende rug of ander rijtechnisch probleem.

Ook bij ijslanders hebben ze dat schweinepassen liever niet omdat het paard zich gewoon vastzet.
Anders wordt het wanneer je een echte telganger hebt en dit ook serieus eruit haalt.
Maar daar is training en begeleiding voor nodig.

Ik zou dus ook niet blij zijn als mijn fjord ineens ging telgangen ook niet als ik een ijslander zou hebben.[/quote]

Huh? Maar bij een ijslander wouden ze dat toch wel graag? Daar waren ze toch trots op, teminste dat heb ik altijd gehoord. Alleen als een ander ras dat doet is het niet goed.

_Lindy_
Berichten: 507
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Groningen

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:52

wemkelover schreef:

Huh? Maar bij een ijslander wouden ze dat toch wel graag? Daar waren ze toch trots op, teminste dat heb ik altijd gehoord. Alleen als een ander ras dat doet is het niet goed.

[/quote]

Ze willen de rentelgang graag, niet de schweinepas, een langzame telgang Knipoog

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:41

Owww zo, okay dan snap ik het weer

fleempie
Berichten: 16
Geregistreerd: 24-07-06

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:50

dat is wel erg apart, hebdat nooit eerder gezien bij een fjord. maarja zo zie je ze kunnen erg veel

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:08

Cowgirl schreef:
Ik zou dus ook niet blij zijn als mijn fjord ineens ging telgangen ook niet als ik een ijslander zou hebben.
Bij een Fjord zou ik er sowieso niet blij mee zijn als ie telgangt. Zoals al eerder gezegd is, duidt het daarbij zeer waarschijnlijk op een rijtechnisch probleem. Bij een IJslander hangt het er maar net vanaf hoe die telgang tot stand komt. Als ie zijn nek en rug vastzet en er over de voorhand heen lekker vandoor hobbelt, is het bij een IJslander net zo min iets om vrolijk van te worden. Maar er zijn ook IJslanders, die als vierganger zijn ingereden en verkocht en die er pas op latere leeftijd achterkomen dat ze het stiekum toch kunnen. Dat heeft voornamelijk te maken met mate van geredenheid en als afgeleide daarvan de spieropbouw. Goed telgangen kost een paard heel veel kracht. Bij een goeie telgang zit de motor namelijk in de achterhand. Het paard spant daarbij zijn rugspieren wel aan, maar tussen aanspannen en vastzetten zit een wereld van verschil en die voel je ook. Het is sowieso geen comfortabele gang om te rijden, het schommelt/hobbelt altijd wel een beetje, zeker als ie echt hard gaat, maar bij eentje die zijn rug echt vast zet kost het knap moeite om er niet af te stuiteren.

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 22:59

mijn fjord kan ook telgangen(of nouja, sweinenpas oid).
hij doet het als we op buitenrit terug gaan en hij niet mag gaan draven van mij, dan gaat hij over in 'telgang'. zit echt heel erg maf, je gaat ipv van voren naar achteren van links naar rechts. als je niet zeker weet of je fjord het kan, probeer het is als je de schaduw naast je hebt. als je het voor en achter been aan dezelfde kant tegelijk naar voren/achteren ziet gaan gaat hij dus in telgang.
mijn fjord kan het btw ook op commando buiten, in de bak enkel een paar pasjes op het rechte stuk. maar doe het niet teveel, want wil niet dat hij het ook zonder commando ineens gaat doen.

marije86

Berichten: 1657
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: groningen

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:15

aai daar zou ik dus echt niet blij mee zijn he,telgang krijg je der zeer moeilijk weer uit als het der eenmaal inzit

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:45

maar moet zeggen dat het idd wel komt doordat hij behoorlijk vast zit/zat op het moment, ben hem nu weer aan het proberen losser te krijgen en denk dat hij het dan ook minder doet.
moet zeggen dat ik er aardig controle over heb, als hij op de terug weg gaat telgangen kan ik hem met een ophouding weer heel gemakkelijk terug in stap krijgen. dus opzich vind ik het geen probleem dat hij het doet. maar ga iig wel wat proberen te doen aan zijn buigzaamheid om hem weer wat losser in de rug te krijgen.

Tifa

Berichten: 623
Geregistreerd: 01-01-06

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:01

Bij ons op de manege zeggen ze dat je eerst hard moet aangalloperen, gewoon een harde galop, en dan je linker ( of rechter?? ) been achter de singel, en je paard zeg maar uit evenwicht brengen. En het hoort veel sneller te gaan dan de draf volgens mij.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 29-08-06 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige quote verwijderd